Millainen on vanhan koululuokkasi menestynein?
Eli mitä tuli luokkasi menestyneimmästä ihmisestä? Miksi pidät häntä menestyneenä?
Vai onko luokallasi useita, jotka ovat mielestäsi pärjänneet ”keskivertoa paremmin”? Olisitko arvannut tämän silloin nuorena vai yllätyitkö?
Entä onko ollut yllätyksiä toisin päin, joka josta odoteltiin suuria ei sitten lopulta oikein lunastanut odotuksia?
Kuinka kävi luokkasi suosituimpien?
Entä niiden syrjityimpien?
Kommentit (892)
Me olimme Helsingin kalleimmassa yksityiskoulussa. Jääkäreitten perustamassa, joka sijaitsi reksin yksityistalosssa vanhassa Eirassa. Meistä ei kukaan tullut kuuluisaksi tai menestyneeksi. Tytöt menivät koulun penkiltä suoraan naimisiin.
Yhteishenki oli hyvä. Tavataan vieläkin yli 60 vuotta myöhemmin, joka toinen kuukausi.
Menestynein oli varmaan Jukka Tolonen ja luokan pelle, josta tuli piispa.
Tarkoittaakohan aloittaja menestyneimmällä sitä, joka pärjäsi koulussa parhaiten?
Vierailija kirjoitti:
Entä onko ollut yllätyksiä toisin päin, joka josta odoteltiin suuria ei sitten lopulta oikein lunastanut odotuksia?
No, minä itse :) Olin se luokkani paras oppilas. Nyt olen pitkäaikaistyötön.
Sosiaalinen lahjakkuus on pärjäämisen (myös työelämässä pärjäämisen) kannalta paljon tärkeämpää kuin älykkyys. Hyvä itsetunto myös auttaa pitkälle.
Ei ole kontakteja, joten paha sanoa.
Todennäköisesti olen kuitenkin parhaassa päässä. Palkkatuloilla pääsen vuosittaiselle kateuslistalle
Vierailija kirjoitti:
Koulussamme äänestettiin 9 luokalla oppilaita eri arvoniminien saajiksi. Miss Tulevaisuden lupaukseksi äänestetty on nykyään työtön. Luokan ns. kympin tyttö on kaupan kassa. Että joskus käy näin.
Kannattaa siis olla luuseri koulussa. Kympin tytöt aivan nollia. Poistetaan heiltä ihmisarvo. Lahjakkuus ja koulumenestys ovat huonoja piirteitä ihmisessä, etenkin tytössä. Eikä ne lahjakkaita ole. Ahkeria vain. Kasin poika on se oikea älykkö, vielä parempi jos häiritsee.
Vaikea sanoa kun en tiedä mikä katsotaan menestykseksi. Hyvät työpaikat on lähinnä vain niillä ketkä voineet mennä perheen/suvun firmaan työhön.
- yksi suosittu poika on naimisissa entisen maajoukkuetason hiihtäjän kanssa ja pitää tiettävästi sen kanssa urheiluliikettä.
- luokan kuningatar on vanhempiensa firmassa esimiesasemassa.
- luokan kaunotar on kielten opettaja yläasteella.
- luokan häirikkö on aluepäällikkönä sukunsa firmassa.
- yksi kiusaajapoika myy pesujauheita jonain piirimyyjänä.
- yksi kiusaajatyttö valmistui luokan opettajaksi(!) mutta kuoli nelikymppisenä johonkin, oletettavasti syöpään.
- epäsuosittu vanhapiian alku on diakonissa.
- luokan päällepäsmäri edusti suomea viime vuoden euroviisuissa mutta historiallisen heikoin tuloksin.
Muutamakin luokaltamme on menestynyt, kävin koulut pikkukaupungissa. Siitä mukavimmasta ja fiksuimmasta pojasta tuli opettaja. Luokkamme mean girl -tyttöjen "pomo" on nykyään pankissa töissä, ja on ilmeisesti jonkin sortin somevaikuttajakin. Itse toimin projektijohtajana.
Minä ja toinen näistä asuu Helsingissä, toinen ilmeisesti Turussa. Muut luokkalaisemme jäivät kotikaupunkiimme ja monestakaan en tiedä mitään. Useammasta luokan tytöstä tuli sairaanhoitajia tai lähihoitajia, ja muutamat luokkalaiset eivät ilmeisesti ole tehneet amiksen jälkeen juuri mitään.
Luokan priimus sekosi. Hänelle asetettiin kotona hirveät vaatimukset, isällään oli myös jotain mt- ongelmia. Joutui suljetulle osastolle. Kuntoutui siitä sitten jotenkin, mutta ei hänen elämästään kovin kummoista loppujen lopuksi tullut.
Oma bestikseni. Ei saanut kuin kerran 10 - , kaikki muut koetulokset aina 10.
'Keksi' syöpälääkkeen alle kolmikymppisenä (eli tutkija on).
Vierailija kirjoitti:
Yksi erittäin älykäs ja kunnianhimoinen luki kaksi huippututkintoa (=erittäin vaikea päästä) pääkaupunkiseudulla, ja on nykyään New Yorkissa töissä omalla alallaan.
Hel-Nyc??
Luokan parhaimmistosta tuli mm. upseeri, opettaja, lakimies, tilitoimistoyrittäjä sekä tavallista ns. valkokaulusköyhälistöä. Toisesta päästä tuli kuollut puliukkonarkkari, autonkuljettajia, tavallisia duunareita jne. Ne kaupan kassat tuppaavat olemaan körssipaikkojen prinsessoista ja teiniäitejä. Kyllä se koulumenestys kompensoi tulevaisuutta. En muista ketään koulustamme, joka olisi ollut hyvä koulussa, mutta sitten epäonnistunut. Rinnakkaisluokalla oli eräs, joka ryyppäsi hyvän työpaikkansa, mutta pääsi kunniallisesti työkyvyttömyyseläkkeelle.
Katson SM -mitalit vasta menestykseksi, EM, MM, Olympiamitalit myös.
Tai joku kansainvälinen ura huippumuusikkona, esim. Kapellimestarina jossain arvostetussa ulkomaisessa orkesterissa, kans väl. soittokilpailujen voitot jne.
Ehkä ison kansainvälisen yrityksen CEO, miljoonatulot, jne. Ilman perimistä.
Ehkä joku elokuva-alan palkinnon voittaja Oscar ,Grammy, jne.
Onhan näitäkin.
Muut pellet istukaa alas, ette te mitään ole.
Pikkukaupungin prinsessat ja prinssit.
Parhaiten menestyivät ne, jotka lukematta saivat keskitason arvosanat ja käyttivät kouluajan verkostoitumiseen, elämiseen, sosiaalisuuteen.
Kympin saaneet ahkeroitsijat ovat kyllä pääsääntöisesti korkeakoulutettuja, ja ne joita ei lukeminen kiinnostanut duunareita.
Kuitenkin sosiaalisesti suositut keskitason ihmiset ovat tällä hetkellä pisimmällä elämässään.
Ala-asteen luokkani kärkipään kympin tytöstä tuli tietääkseni juristi, mutten tiedä tarkemmin kun googlaamisen anti oli kaikesta huolimatta melko laihaa.
Mielenkiintoinen keskustelu. Suurimmasta osasta en tiedä mitään mutta yhdestä, ja kaipa sen nimen voi täällä suoraan sanoa, eli Manuela Boscosta tuli aikamoisen kuuluisa. Itse puolestani oletan olevani luokkani huonosti menestynein. En nyt sentään päihteisiin tai rikolliseen elämään ole sekaantunut, mutta näin muuten elämässä ei ole onnistunut oikein mikään. Onneksi ei ole tullut pyyntöjä mihinkään luokkakokoukseen.
Luokkakokouksessa selvisi, että useampi oli lääkäri, pari oli lukenut kemiaa yliopistossa ja työskenteli kemianteollisuudessa. Useammalla oli yliopistotausta.
Luokkakaveri näytteli myöhemmin jossain tv-sarjoissa, mutta en tiedä hänen koulutustaan. Laulaja?
Arvostan lääkäreitä, joten ehkä menestynein oli lääkäri.
Yläasteelta menestynein taitaa olla atk-firman johtotehtävissä oleva nainen. Oli sellainen kympin tyttö. Toinen on töissä yliopistolla.Mies, joka oli suht rasittava kouluaikoina.
Sitten on tietyissä piireissä tunnettu laulaja. Koulukiusaaja, joka ei käynyt täysillä. Pari opettajaa, ja duunareita.
Luokan kiusatuista kumpikaan ei ole somessa, eikä pidä keneenkään yhteyttä. Toinen oli todennäköisesti kehitysvammainen. Siihen aikaan pikkukunnat taisivat säästää, kun ei päässyt kunnon opetukseen :( Toinen liikkui vielä kymmenisen vuotta sitten järjestäytyneen rikollisuuden piireissä. En tiedä miten nykyään. Toivottavasti hyvin.
Niin ja itse kuulun tuohon duunarikaartiin.
Yhdestä häiriköstä on kuulemma tullut menestynyt lääkäri, hatunnosto hänelle! Urheilijatyttö taas käytti jossain vaiheessa huumeita, mutta on noussut tuolta ylös. Yksi pahimmista kiusaajistani on jossain esimiesasemassa. Itsestäni ei ole tullut yhtään mitään, eikä tulekaan.
Luulen, että olen itse luokkani menestyneimpien joukossa. Aloitan ensi vuonna erään seurakunnan kirkkoherrana. Naimisissa ja yksi lapsi. Koulussa keskiarvo 9,3 ja olin se yksinäinen outolintu.
Minkäköhän luokan? Peruskoulua ja lukiota jos tarkoitetaan, niin en ole käynyt kouluja missään takahikiällä, joten luokkien kokoonpano vaihtui. Ei siis todellakaan ollut edes koko ala-astetta samaa luokkaa ja luokkakavereita, saati yläasteella. Mutta keskitytään nyt sitten vaikka yläasteeseen niiden osalta, joista vielä jotakin tiedän kun paikkakunnalla käy tai näkee vanhoja yhteisiä tuttuja.
Määrittele menestynyt. Ne, jotka ovat menestyneitä tutkinnoilla ja titteleillä mitaten, eivät läheskään aina ole menestyneet muuten. Aikuisista ihmisistä kun on kyse niin avioero(j)a on taustalla usemmallakin. Toisaalta monella niistä, jotka ovat tutkinnoilla ja titteleillä mitaten vähemmän menestyneitä, on juurikin tuo muu kuin ammatillinen tyytyväisyys paremmin saavutettu. Menestys kun merkitsee ihmisille eri asioita.
Mutta on siellä sellaisiakin, joista ei olisi koskaan uskonut yläasteen perusteella, mitä tekevät työkseen ja miten heillä menee nykyään kun todennäköisin vaihtoehto olisi ollut joku känniääliö sossupummi, mutta jotenkin kuitenkin aikuistuessa sitten ryhdistäytyivät ja ovat ihan kunnon ihmisiä. Sitä sanoisin jonkinlaiseksi "kunnon menestymiseksi" kun oman elämänsä suunnan saa muutettua täyskäännökseen.
Tällaiset kirjoitukset on ärsyttäviä, joissa selitetään, että koulussa menestyneistä ei tule mitään ja menestymättömät ovat pärjääjiä. Kuitenkin tilastot puhuvat aivan muuta. Eihän esimerkiksi lääketieteelliseen tai oikeustieteelliseen ole juuri mitään mahdollisuutta päästä, jos koulutodistus on huono. Kilpailu on armottoman kova ja erinomainen todistus on välttämätön aivan pääsääntöisesti.