Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on vanhan koululuokkasi menestynein?

Vierailija
20.07.2020 |

Eli mitä tuli luokkasi menestyneimmästä ihmisestä? Miksi pidät häntä menestyneenä?

Vai onko luokallasi useita, jotka ovat mielestäsi pärjänneet ”keskivertoa paremmin”? Olisitko arvannut tämän silloin nuorena vai yllätyitkö?

Entä onko ollut yllätyksiä toisin päin, joka josta odoteltiin suuria ei sitten lopulta oikein lunastanut odotuksia?

Kuinka kävi luokkasi suosituimpien?

Entä niiden syrjityimpien?

Kommentit (886)

Vierailija
861/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuota... Suhteellisen varmasti sanoisin että kuluokan menestynein tällä hetkellä on Iivo Niskanen.

Vierailija
862/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoululuokkalaisteni myöhempi menestys on korreloinut liki täysin vanhempien varallisuuteen. Menestyneimmät ovat ulkomailla nykyisin työskentelevä lääkäri ja korkeassa asemassa isossa yrityksessä oleva dippainssi. Molemmat tulevat varakkaista akateemisista perheistä. Duunarien lapsista sit tullut duunareita yleisesti ottaen. Muutama selkeä luokkanousija (lasken itseni tuohon) sekä yksi jolla elämä mennyt todella huonosti hyvistä taustoista huolimatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä suurin osa tekee, mutta yksi on joku tekoälyn kehittäjä Applella Silicon valleyssa. En tiedä mitä tienaa, mutta veikkaan että ihan hyvin niissä hommissa. 

Vierailija
864/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi menestyneintä olivat kouluaikoina joviaaleja ja mukavia tyyppejä, jotka tulivat toimeen kaikkien kanssa. Noin kasin oppilaita. 

Keskiluokkaisista perheistä ja sanoisin ettei mitään traumataustaa. Emotionaalisesti hyvin tasapainoisia. 

Nyt johtotehtävissä ja tulot miljoonaluokkaa. Myös kivat perheet molemmilla. Oletan, että tämä on menestyksen mitta vauvapalstalla. 

Vierailija
865/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ollut Sannulin luokalla?

Vierailija
866/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahassa mitataan niin varmaankin minä. Mutta on muillakin hyviä ja varmasti antoisia työuria. Omani oli sellainen perus: firma pystyyn, 24/7 puurtamista 25 vuotta, erittäin hyvä tuuri kaupoissa. Nyt hulppea omaisuus ja letkeä elämä.

Vierailija
867/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin täällä stadissa vois tietää, mitä kenestäkin on tullut.

Jos on todella menestynyt, on erittäin helppo tietää, myös täällä kehä III sisäpuolella

Mä ainakin etsin huvikseni verokalenterista, ne joiden tiedän olevan hyvin menestyneitä. Mistä tiedän? No, toinen vanhemmista asuu vielä alueella, jolla kasvoin. Lenkillä törmää vanhoihin tuttuihin ja kuulee juttuja jne. 

Vierailija
868/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakoululuokkalaisteni myöhempi menestys on korreloinut liki täysin vanhempien varallisuuteen. Menestyneimmät ovat ulkomailla nykyisin työskentelevä lääkäri ja korkeassa asemassa isossa yrityksessä oleva dippainssi. Molemmat tulevat varakkaista akateemisista perheistä. Duunarien lapsista sit tullut duunareita yleisesti ottaen. Muutama selkeä luokkanousija (lasken itseni tuohon) sekä yksi jolla elämä mennyt todella huonosti hyvistä taustoista huolimatta. 

Mä oon sit varmaan ollut eliittikoulussa, kun meidän koulusta ainakin puolet on erilaisilla akateemisilla aloilla. 

Luokkakokouksessa jotkut antoivat ymmärtää, että tekevät hyvinkin paljon rahaa. 

Vierailija
869/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä osaa sanoa, ihmiset ovat ajautuneet ihan eri aloille. 

On yksi dippainssi, joka talon koon perusteella on varmaan ihan menestynyt.

Olen maalta kotoisin, joten ainakin yksi meistä on jäänyt veljensä kanssa jatkamaan isoa sukutilaa ja kehittänytkin sitä - hulppeat tilukset on sielläkin ja kasvavat vaan aina kun ohi ajelen.

Itse taidan olla se toinen yliopistokoulutettu ja mukavasti olen edennyt mieleiselläni uralla. Esihenkilö ja kutosella alkava palkka. Tosin tällä hetkellä keski-iän kriisissä tuntuu, että mikä menestyksen mittari se tuo on. Terveys esimerkiksi paljon tärkeämpää ja onnellisuus, merkityksellisyyden tunteminen.

Ehkä eniten ihmettelen niitä kahta, jotka nuorena kyllä olivat ihan tavallisia ja opiskelivatkin, mutta nyt sitten nelikymppisinä kohta viisikymppisinä asuvat vanhempiensa luona peräkamarin poikina, käyvät jossain paikallisessa pikkutehtaassa töissä, tuntuu ettei mikään ole elämässä muuttunut. 

Vierailija
870/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professoreja tuli kolmesta.

Vierailija
871/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influencer, ei sen kummempaa. Mutta kyseessä olikin Itä-Helsingissä sijaitseva peruskoulu 😂

Kyllä Itä-Hkistä löytyy myös eliittikouluja. Ainakin ennen löytyi. Tiedän, kun olen ollut sellaisessa. Meidän koulusta tuli menestyjiä roppakaupalla. 

Vierailija
872/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pitänyt yhteyttä vanhoihin luokkatovereihini. Mutta jonkun yksittäisen kaverin olen joskus satunnaisesti tavannut ja silloin ainakin ihan on ollut kuin kouluaikanakin.

Vierailija
873/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä kuulunut heistä julkisuudessa ja juuri se voi olla menestyneen ihmisen merkki. Ei tarvitse keskittyä epäolennaisuuksiin, kun on elämässä kaikki kunnossa.

Ei välttämättä. Erästä luokkaveriani haastatellaan säännöllisesti A-studiossa  asiantuntijaominaisuudessa. Hänellä on kaikki elämässä erittäinkin kunnossa. 

Vierailija
874/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin mulla menee.                        

Vierailija
875/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen varmaan oikein joidenkin toiveuni eli kympin tyttö, josta ei tullut mitään erikoista. Minunlaisianihan on nähtävästi joidenkin jo lapsena kateellisten kauhean kiva ilkkua ja nostaa esimerkiksi, miten koulumenestyksellä ei ole mitään merkitystä "oikeassa elämässä".

Sanon vain teille: Kyllä sillä koulumenestyksellä voi hyvinkin olla merkitystä siinä tapauksessa, jos siitä saa kivaa ja kannustavaa palautetta ympäriltään. Nyt jälkikäteen kun ajattelen, niin on ihan hullua, että edes kukaan opettaja ei ikinä koulussa kysynyt mitään minun tulevaisuudensuunnitelmistani  eikä varsinkaan kannustanut minua yhtään mihinkään. Sain rauhassa kirjoitella laudaturin paperit eikä niistäkään puhuttu mitään. Vanhemmillani ei ollut itsellään mitään korkeaa koulutustaustaa, äiti oli pelkän kansakoulun käynyt, joten ei heistä ollut tukea.

Ne jotka meidän luokalta ovat men

Suomessahan on yleensä niin että älyä kadehditaan ja mieluummin tuetaan keskinkertaisuuksia tai tiettyihin kerhoihin kuuluvia. Pyrkimys on tasapäistää kaikki. Halutaan tehdä huonoista hyviä ja hyvistä huonoja.

Pitäisi enemmän tutkia mitä tapahtui niille jotka olivat koulussa hyviä mutta joilla itseluottamus ei ehkä kantanutkaan, taidoista huolimatta. Elämä voi tietysti olla palkitsevaa myös ilman huippumenestystä, mutta olen vuosikymmeniä ihmetellyt miksi lahjakkaiden ihmisten alisuoriutumista näkee niin paljon juuri Suomessa. Jos olisin tutkija, tämä voisi olla kiinnostava aihe.

Totta. Olen miettinyt tuota ihan samaa tämän huippuosaaja- keskustelun tiimoilta, joita Suomeen pitää kuulemma houkutella ulkomailta.

Väittäisin myös, että Suomessa koulu ei kannusta tällaiseen huippuosaajuuteen ollenkaan. Pikemminkin monet alisuorittavat, kun ok numeroita saa helpolla. Varsinkin alakoulussa vaatimustaso on hyvin alhainen.

Toki joillain silti sisäinen motivaatio kannustaa pyrkimään huippuosaajaksi, mutta koulu ei kyllä tämmöiseen kannusta ollenkaan. Veikkaan, että meininki on täysin toista jossain Aasiassa, josta noita huippuosaajia meille sitten vissiin yritetään haalia. 

Vierailija
876/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meitä oli yli 30, niin luuletko että tässä on kytännyt ja vahdannut ja hankkinut tietoa jokaisen elämäntapahtumista.....

On siellä sellaisia ranskassa ravintolaa pitäneitä, julkkisten puolisoita ja julkkikseksi päätyneiden lasten vanhempia, menestyneitä sairaanhoitajia, matkailupomoja, matematiikan opettajia,  ja sitä rataa....

On ne kaikki ovat menestyneitä...

On ne kaikki menestyneitä!

Vierailija
877/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikeastaan ällöttää näitten asioiden miettiminen. Kun nykyään näyttää eräällä paikkakunnalla tai tiedä vaikka kaikilla paikkakunnilla olevan tapana järjestää jotain tasakymmenvuotisluokkajuhlia.... Niih... Sitten ne juhlat päätyvät paikallislehteen, siellä on sitten ruttusta naamaa ja luetellaan missä kukin on elämänsä viettänyt ja mitä tehnyt...

Juu... 

Onneks mä en ollut kouluaikoina missään porukoissa mukana, enkä ole siis kenenkään kanssa ollut jälkeenpäinkään tekemisissä, osoitekin on luovutuskiellossa, joten.... Ei onneks tarvi ootella. Juoruilkoot sitte keskenään... 

Aivan tarpeettomia tuollaiset kokoontumiset!

Vierailija
878/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oma koululuokka yläasteelta on niin maalaista kuin vain voi olla. Itse olen varmaan se menestynein, diplomi-insinööri. Muutamia amk-inssejä on joukossa myös. Muuten on kaikenlaista lähihoitajaa, parturi-kampaajaa, kotiäitejäkin ja yksi sairaanhoitaja. Pikkukylissä on yleensä älyllisten lahjojen pooli aika heikkoa eikä sieltä kovin paljoa menestyjiä tule. 

Pikkukylistä kaikki lahjakkaimmat joutuvat lähtemään pakostakin isompiin kaupunkeihin opiskelemaan, jos lukuhaluja on. Ne, jotka jäävät, pariutuvat sitten pikkukylissä keskenään. Kun tätä on jatkunut sukupolvia, yhä vähemmiksi käyvät ne harvalukuiset lahjakkaat...

Vierailija
879/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En läheskään kaikkien nykytilannetta tiedä. Mutta eräs maanviljelijäperheen lapsi perusti yrityksen ja möi sen taannoin muutamalla miljoonalla eurolla

Vierailija
880/886 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienostoalueelta stadissa tuli useampia lääkäreitä, luontotoimittaja, tv-ohjaaja, valokuvaajia, turha julkkis telkkarista ja valtakunnallisesti tunnettu muusikko. 60 % luki itsensä maisteriksi. Pari kuoli huumeisiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi