Millainen on vanhan koululuokkasi menestynein?
Eli mitä tuli luokkasi menestyneimmästä ihmisestä? Miksi pidät häntä menestyneenä?
Vai onko luokallasi useita, jotka ovat mielestäsi pärjänneet ”keskivertoa paremmin”? Olisitko arvannut tämän silloin nuorena vai yllätyitkö?
Entä onko ollut yllätyksiä toisin päin, joka josta odoteltiin suuria ei sitten lopulta oikein lunastanut odotuksia?
Kuinka kävi luokkasi suosituimpien?
Entä niiden syrjityimpien?
Kommentit (886)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin täällä stadissa vois tietää, mitä kenestäkin on tullut.
Olet tollouden huippu.
Ala-asteella 84-90 oli yksi tyttö, joka oli tosi suosittu. Kukaan meistä ei ehkä ymmärtänyt mutta hänen luona oli kiva käydä: oli lelut vimosen päälle, barbie-talot ja muut. Heillä oli kerrostalossa joku 5 huonetta ja kaverilla oma huone+ kylppäri.
Tämä lapsi oli tosin myös vähän "kiusaaja" -tyyppinen. Valikoi kyllä kenen kanssa oli milloinkin.
Mitä nyt 40 vuotta myöhemmin olen ymmärtänyt, on hän joku isokin pomo, menestynyt isossa firmassa. Ei varmaan nykypäivänäkään katsoisi meitä "köyhiä" niin hyvällä. Suurin osa luokasta oltiin siis ihan tavallisia duunariperheen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oma koululuokka yläasteelta on niin maalaista kuin vain voi olla. Itse olen varmaan se menestynein, diplomi-insinööri. Muutamia amk-inssejä on joukossa myös. Muuten on kaikenlaista lähihoitajaa, parturi-kampaajaa, kotiäitejäkin ja yksi sairaanhoitaja. Pikkukylissä on yleensä älyllisten lahjojen pooli aika heikkoa eikä sieltä kovin paljoa menestyjiä tule.
Menestys ei välttämättä vaadi älyllistä pohjaa. Se vaatii työtä, rohkeutta ja onnenkantamoisia. Luokan älykkäin voi valita mukavamman tien, jos pitää elämässä muita arvoja tärkeämpiä kuin status ja sitä kautta ymmärretty "menestys". Älykäs osaa tehdä elämästä mielekästä missä tahansa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Näin stem-alan proffana olen hieman yllättynyt, että osa on maininnut professoriksi pääsemisen "menestymiseksi". Jotenkin sitä itse mieltäisi, että menestyminen vaatisi enemmän. Palkka on vain noin 8000 e/kk.
8000€/kk on kyllä kelpo summa. Monenmpslkka on noin 3000.
Matematiikan professori, jotain. Tohtorinväitöskirjan olen nähnytkin.
Sellainen tavallisen mukava tyyppi oli lukioaikana, hyvin urheilullinen ja reipas. Ja aika komeakin.
Meidän luokan hikari päätyi dippainssiksi. Muut ei niin menestyksen perään olleet ovat kaupan kassana, liikuntapaikan hoitajana, sosiaalityöntekijänä ja vakuutusfirmassa.
Ei aavistustakaan. En ole niitä koulun jälkeen nähnyt. Oikeastaan parempi niin,
Keskikoululuokkani kivoimmasta pojasta tuli harmonikkataiteilija ja musiikinopettaja ja eräänlainen musiikin monitoimimies.
Yhtenä keväänä se näytti mulle tokarinsa. Kaikki numerot oli viitosia, paitsi yksi oli kymppi. Se oli musiikista.
Sitä ei todellakaan kiinnostanut mikään muu, kuin soittaminen ja kaikki siihen liittyvä.
Luokkamme menestynein on mielestäni tyttö, josta tuli runoilija, tohtori, johtaja (esim. Kirjamessut) ja presidentin puoliso.
Viiden L-n ylioppilas, erittäin hyvä muisti. Hyväntahtoinen, vähän tunnekylmä.
Mitä älykkäimmästä ja hauskimmasta luokkakaverista tuli alkoholisti. Hän kuoli viisikymppisenä. Kaipaan häntä usein, olimme hyvät ystävät hänen kuolemaansa asti, eli vuosikymmeniä.
DI on kyllä alempi tutkinto kuin lääkäri. DI on ihan saman tasoinen kuin yliopistossa maisterit. Lääkäri on lisensiaatti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin täällä stadissa vois tietää, mitä kenestäkin on tullut.
Jos on todella menestynyt, on erittäin helppo tietää, myös täällä kehä III sisäpuolella
Vierailija kirjoitti:
Sellainen tavallisen mukava tyyppi oli lukioaikana, hyvin urheilullinen ja reipas. Ja aika komeakin.
Onko professori muka jotenkin menestynyt? Glorifioitu ope.
Vierailija kirjoitti:
DI on kyllä alempi tutkinto kuin lääkäri. DI on ihan saman tasoinen kuin yliopistossa maisterit. Lääkäri on lisensiaatti.
Lääkäri eli lääketieteen lisensiaatti on laissa ylempi korkeakoulututkinto (kuten maisterit), ei jatkotutkinto (kuten oikeat lisensiaatintutkinnot). Lääketieteen lisensiaatti on samantasoinen kuin maisterit ja dippainssit.
Valtaosa on akateemisia. Minä myös.
En sitten tiedä mikä sen menestyneimmän mittaa.
Olin luokkani paras. Muutin ulkomaille, olen toiminut useassa eri ammatissa. Hyvin menee, vaikka raha ei koskaan ole ollut ykkösprioriteetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko professori muka jotenkin menestynyt? Glorifioitu ope.
Samaa itsekin pohdin
En tiedä kuka nyt tarkalleen ottaen oli menestynein, mutta menestyneimmät ovat näin +30v ikävuoteen mennessä kyllä pärjänneet lyhyen googlailun perusteella hyvin ja pääsivät kiinni uraputkeen arvostetuilla aloilla jo opiskeluaikoina. Jotkut ovat lähteneet ulkomaille opiskelemaan ja ovat saattamassa tohtoriopintoja loppuun. Prameat Linkedin profiilit löytyvät usealta.
Näin jälkikäteen nähtynä oli kyllä jo aistittavissa ihan peruskoulussa, että kuka tulee menestymään myöhemmässä elämässä ja kuka ei. Peruskoulun vähemmän menestyneistä oppilaista ja kiusatuista ei löydy mitään tietoja mistään.
Jääkiekkoilija joka ei osannut sitoa kengännauhoja ysi luokalla.