Millainen on vanhan koululuokkasi menestynein?
Eli mitä tuli luokkasi menestyneimmästä ihmisestä? Miksi pidät häntä menestyneenä?
Vai onko luokallasi useita, jotka ovat mielestäsi pärjänneet ”keskivertoa paremmin”? Olisitko arvannut tämän silloin nuorena vai yllätyitkö?
Entä onko ollut yllätyksiä toisin päin, joka josta odoteltiin suuria ei sitten lopulta oikein lunastanut odotuksia?
Kuinka kävi luokkasi suosituimpien?
Entä niiden syrjityimpien?
Kommentit (886)
Kävin kouluni alueella, jossa iso osa oli sosioekonomisesti heikossa asemassa. Itse olen varmaan menestynein, siihen riittää maisterin tutkinto ja hyvä terveys niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Rikas en ole, enkä muutenkaan saavuttanut mitään sen erityisempää.
En todellakaan tiedä.Suuri osa luokkakavereista on jo kuollut. Mitä väliä,mitä kenestäkin on tullut.
Yks taitaa olla ´väkivaltarikoksista istumassa linnassa. oli viimeisinä peruskouluvuosina täysin rasistinen huuteli todella alatyylisiä kommentteja ihonväristä jne..
Muuten en ole niitten k...päiden kanssa tekemisissä...
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa : Menestyjät on ne suurimmat idiootit AINA !!
Miksikö??! No, siksi että ne ajattelee vähiten ketään muita, MENESTYVÄT TEIDÄN KUSTENNUKSELLA !!!!
On niitä oikeitakin menestyjiä, jotka ovat todella taitavia jossain. Mutta olet oikeassa siinä, että moni "menestyy" kävelemällä kylmästi muiden päältä. Joskus vielä tavoilla, jotka täyttävät useammankin rikoksen tunnusmerkit.
Vierailija kirjoitti:
Oleellista ei ole menestyminen, vaan miten sinne pääsit, millä keinoilla? Ketä tuuppien, kenen yli kävelit? Ketä hyväksikäytit matkalla sinne? Aika moni jota muut pitäää ulkoisesti menestyneenä, on kävellyt usean ihmisen yli, kiipiessään ja kilpaillessaan paikastaan auringossa. Moni jopa sortunut hirvittävyyksiin. Jos on moraalia, ei voi mennä siihen. Onkin sanonta, "Tohtorin tutkinnon tekeminen johtaa ainakin yhden ihmissuhteen loppumiseen" usein avioliiton tms.
Teetkö nuorena abortin vai kannatko vastuusi jääden kotiäidiksi, kun muut kiipeää eteenpäin? Pistäkö vastasyntyneen päiväkotiin muiden hoidettavaksi jotta pysyt työelämässä, vai oletko itse vastuullinen vanhempi? No, näitä voi jokainen pohtia.
"Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa"
Olen uskova, ja olen samaa mieltä vain tuosta viimeisestä lauseesta. Muu tekstisi oli ihan höpöhöpöä. Kyllä ihminen voi menestyä sinnikkäällä luonteella, ahkeralla opiskelulla, pienellä onnenkantamoisella. Ei jokainen "menestyjä" ole päässyt asemaansa toisia tuuppimalla. Etenkin 70-80 - luvuilla pystyi pääsemään pitkälle opiskelemalla riittävästi sopivaa alaa, ja työllistyi hyvin.
Varakkaan perheen tyttö. Oli ihan asiallinen luonteeltaan peruskoulussa, meni kauppikseen ja ensin pienen syrjäkunnan talousjohtajaksi, sen tittelin avulla pääsi sitten suuremman kaupungin talousjohtajaksi.
Hyvä esimerkki miten kannattaa hankkia titteli jostain syrjäkunnasta tai vaikka juopon omistamasta pienfirmasta, tittelillä uskomattoman suuri painoarvo kun hakee parempaan paikkaan töihin. Toinen tuttu oli juurikin juopon omistaman pienfirma talousjohtaja, sen jälkeen pääsi suuremman firman TJksi.
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset menestyneet ja suositut ovat tällähetkellä tavallisissa ammateissa. Luokan hiljaisesta ja vähän kiusatustakin pojasta tuli kaikkien kadehtima huippuammattilainen joka takoo uskomattomia summia rahaa omalla alallaan ja asuu ulkomailla kauniin vaimonsa kanssa.
Totuus: ei tullut.
Mistä te tiedätte näitä? Itse en tiedä kyllä yhtään mitä kenestäkin tuli. Ei ainakaan mitään julkisuudessa olleita, koko luokka on hautautunut massaan.
Vierailija kirjoitti:
Löytyy mm. toimitusjohtajaa ja NHL-pelaajaa. Eräs on yhteiskunnallisesti merkittävässä virassa ja aika usein häntä haastatellaan uutisiin.
Toisessa ääripäässä yhdestä tuli perhesurmaaja. Istunee mielisairaalassa loppuikänsä. Se yllätti, en olisi hänestä uskonut.
Tampere? Taidan olla samasta koulusta. Niin ja minusta ei tullut mitään muuta kuin harmaaseen massaan uppoava tavis.
Kansakoulusta en tiedä. Yksi ainakin työskentelee keittiöhommissa pienessä ravitsemusalan yrityksessä. Yksi on sähköteknikko.
Keskikoulusta tuli ainakin 2 opettajaa, toinen englantia, toinen toimii steinerkoulussa, toimittaja, muutamia insinöörejä, ravintola-alan ihmisiä, muurari, pari maatalon emäntää, nuorisotyöntekijä ja lähetystyöntekijä, muutamia eri alojen sairaanhoitajia.
Lukiosta ainakin 2 DI, ja muitakin teknisen alan ihmisiä, esim LVI-alalla, metsätalousinsinööri, juristi, joku taisi olla arkkitehti, matikanopettaja, limnologi, agronomi ja maatalousyrittäjä, yliopiston talouspäällikkö, olikohan joku toimittajakin, ja tietysti nämä samat nuorisotyöntekijä ja lähetystyöntekijä, jotka olivat jo keskikoulussakin samalla luokalla.
En tiedä kaikista, enkä muista, vaikka olisin kuullutkin. Tiedä sitten kenet nimeäisi menestyneimmäksi. Eikös sitä ole kaikki, jos ammatti on osunut itselle sopivaksi ja on saanut elää hyvän elämän.
Itse olin ihan tavallinen rivilääkäri ihan tavallisessa pienessä sairaalassa. Töitä sai tehdä paljon enemmän kuin olisi jaksanut, ja jos sitä sanotaan menestykseksi, niin olin sit kai samassa kastissa muiden kanssa itsekin.
Luuseria ei minun tietääkseni ole tullut kenestäkään. Tavallisia yritteliäitä ihmisiä tätä yhteiskuntaa pyörittämässä. Kaikki kunnia jokaikiselle.
Voitti Euroviisut. Muutenkin mukava kaveri. 😁
Mistä minä tietäisin? Ei kiinnosta niin paljon stalkata ketään. Julkisuudessa en ole ketään luokkalaistani nähnyt, jos sellaista menestymistä tarkoitat.
Meillä oli aika pieni lukioluokka. Kahta lukuunottamatta muut kaikki suorittivat ylemmän korkeakoulututkinnon, yksi jatkoi filosofian tohtoriksi asti ja työskenteli yliopistolla. Niistä kahdesta muusta toinen suoritti opistoasteen tutkinnon ja toinen jonkun toimistoalan lyhytkurssin. Me olemme niin vanhaa ikäluokkaa, että suunnilleen puolet on jo "kiviaidan toisella puolella". On kuulemma ollut syöpää, infarktia, als:ia ym. Eläkkeellä olemme me jäljellä olevat olleet jo ainakin kymmenen vuotta.
Kuuluisin on eräs näyttelijä, mutta alkoholisoitunut ja monin tavoin elämänsä sörssinyt - joutunut oikeuteenkin niistä
Onko se menestystä?
- Mikä on maailman homoin nimi?
- P ut1n 😄
Professorina Aalto-yliopistossa.
En tiedä kaikkien menestystä, mutta hyvin on menestynyt ainakin yksi kaveri, ainoa, joka jäi luokalleen ekalla luokalla.
Vanha koululuokka on kuolemantuomio :(
Yksi on Maikkarilla juontaja, on ollut useammassa ohjelmassa. Hän on mahdollisesti menestynein. En toki tiedä paljonko hän tai muut entiset luokkakaverit tienaa.