Millainen on vanhan koululuokkasi menestynein?
Eli mitä tuli luokkasi menestyneimmästä ihmisestä? Miksi pidät häntä menestyneenä?
Vai onko luokallasi useita, jotka ovat mielestäsi pärjänneet ”keskivertoa paremmin”? Olisitko arvannut tämän silloin nuorena vai yllätyitkö?
Entä onko ollut yllätyksiä toisin päin, joka josta odoteltiin suuria ei sitten lopulta oikein lunastanut odotuksia?
Kuinka kävi luokkasi suosituimpien?
Entä niiden syrjityimpien?
Kommentit (892)
Yhdestä tuli kaupunginjohtaja ja toisen naama vilahtaa joskus telkkarissa. Kyllä noista nörteistä tiesi että ylös pyrkivät ja korkealle. Itsekin olin vuosikurssini parhaita mutta minusta tuli matalapalkkatyöläinen, pitkäaikaissairas ja työkyvytön. Ei ole hitustakaan kunnianhimoa ollut koulujen jälkeen vaikka monen eri alan ammatit on hankittuna. Olen kuitenkin tyytyväinen, toivottavasti hekin vaikka näyttävät kaikkea muuta kuin tyytyväisiltä. Jos aikoo rahan perässä juosta, pitää olla valmis aika vastenmielisiin tekoihin.
Kaikista menestynein oli se, joka oli hieman hiljainen eikä tehnyt itsestään isoa numeroa. Kävi koulunsa hyvin ja sai hyvät arvosanat kaikista oppiaineista. Nykyään korkeastikoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä.
Suosituille kävi huonosti. Ovat rupsahtaaneet. Polttivat jo ylä-asteella tupakkaa päivittäin ja myös alkoholi maistui. Ja raskaaksi pamahdettiin tietenkin ennen täysikää. Yhden näin yksi päin kaupan kassalla töissä. Tunnistin kyllä, mutta olipa kulahtanut sitten kouluajoista :D Tatuointejakin oli kädet täynnä.
Rinnakkaisluokalla opiskeli tuleva piispa. Muutaman kerran käytiin oluella.
Vierailija kirjoitti:
No voi herrajestas. Ainoastaan joku joka ei ole pärjännyt millään saralla, voi ihmetellä mitä menestys oikein on.
Sanakirjasta: menestys on mm onnistumista, onnea, saavutuksia, tuloksia.
Onko saavuttanut mitään? Jos ei, niin ei varmaan pidetä menestyjänäkään.
Olen matematiikan tohtori, joten tämän määritelmän mukaan olen menestynyt. Siitä huolimatta on vaikea määritellä, miten menestymisiä verrataan. Minulla esimerkiksi ei ole ollut onnea rakkausasioissa, joten pidän menestyneempinä niitä, joilla sitä on.
Monilla todellinen menestys seuraa vasta kuoleman jälkeen.
Ei luokan keskiarvoja ennen julkistettu, eikä jaettu stipendiä parhaasta keskiarvosta.
Joten en tiedä kenellä oli paras, ei itselläni kuitenkaan.
DI ja oli Nokialla kun viimeksi kuulin jotain. 6 laudaturin yo. Siis koulussa paras ja luultavasti pisimmälle päässyt myös työelämässä. Tää tyyppi oli myös yläasteen paras ja samalla luokalla silloinkin. Suurimmasta osasta en tiedä mitään.
Oltiin pieni luokka maalaispitäjässä. Muutama lähti pääkaupunkiseudulle opiskelemaan mutta tulivat kuitenkin takaisin. Moni jatkoi sukutilaa yksi autokorjaamoa. Yksi hiihti kilpaa ja kovaa mutta ilmeisesti se oli enemmän isänsä harrastus kuin pojan. Torimyyjänä on yksi. Ehkä menestynein on eräs kaveri joka toimii kiinteistövälittäjänä.
Kuolleitakin on jo, yhden vei viina ja sairauksia ollut. Muutamasta en tiedä mitään, eikä tiedä googlekaan. Yksi on ilmeisesti jossain Intiassa ja muuttanut nimensä. Alaluokat lusittiin 70-luvun lopulla
Ala-asteelta ei mitään tietoa. Yläasteelta kukaan tuskin on kovin menestynyt. Huippulukiosta suurin osa on menestyneitä.
Katson menestystä nyt vain koulutuksen ja uran näkökulmasta, koska niihin asioihin on helppo ottaa kantaa ulkopuolisena ja vertailla. Menestystähän on muukin onnistuminen esim. rakkauselämässä ja ihmissuhteissa, mutta siitä on mahdotonta sanoa mitään, kun en henkilökohtaisesti tunne juuri ketään vanhoja luokkalaisiani.
Valtaosa meni amikseen ja on nykyään huoltoaseman tai kaupan kassalla, autokorjaamolla tai lähihoitajana. Nämä oli niitä vähän huonommin koulussa menestyneitä, jotka tupakoi ja biletti jo yläasteella.
Muutamia amkin käyneitä ihan perusammateissa olevia. Olivat koulussakin sitä keskitasoa.
Korkeinmin koulutettuja ovat minä, DI, ja kaksi ovat kauppakorkeakoulusta valmistuneita. Luulen, että minä olen parhaassa työssä ja saan parasta palkkaa eli siinä mielessä kai menestynein. Olin sitä koulussakin.
Yksi erittäin hyvin koulussa menestynyt lähti tekemään kutsumusammattiaan, josta ei kovin hyvin tienaa eikä sinänsä menesty. Ei oikeestaan yllättänyt, sillä tämä oli jo koulussa nähtävissä hänen harrastuneisuudestaan.
Menestynein on yrittäjä keskisuuressa teollisuusfirmassa, johon itse kehitteli prosessit ja tuotteet. Ikisinkku, sanoo, ettei ole aikaa parisuhteelle. Vaikuttaa ihan onnelliselta. Aina töissä, ainakin auto usein iltaisin firman pihassa. Tuttu kaveri yhä vain. Pelaillaan välillä sulkkista.
Huonoiten lukuaineissa menestynyt harrastelee edelleen musiikkia, soittelee bändeissä jotka keikkailevat silloin tällöin. Töissä kunnan teknisellä. Käytännön ruuvaamiset sujuu kuin aina. Edelleen yhdessä luokan kauneimman tytön kanssa joka on kaupan kassalla. Lapsia on iso liuta. Onnelliselta myös vaikuttaa ja koko perhe symppiksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä tulla proffa ja yliopistonsa vararehtori, toisesta dosentti ja ylilääkäri, kolmannesta miljonääriliikemies, hikarista kieltenopettaja, joka pingottaa edelleen. .
Kieltenopettaja menestynyt?
Ennemminkin teinien käyttäytymisestä stressaantunut alanvaihtoa suunnitteleva.
Oletko itse vaativissa asiantuntijatehtävissä. Yritäpä päästä ensin opiskelemaan ja sitten vaikkapa vakivirkaan. Työ kuraportaassa se kaikkein vaativinta on.
Riippuu nyt ihan siitä, mitä pidetään menestyneenä.
Enkä muuten tiedä, mitä kaikille ex-luokkakavereille on käynyt.
He menestyvät kukin tahoillaan. Siellä on jotain opettajaa, sitten on yks ulkomailla asuva julkkis, on kai insinööriä, ja niin edes päin. Kukin menestyy tahollaan. Sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia ja niin edespäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oma koululuokka yläasteelta on niin maalaista kuin vain voi olla. Itse olen varmaan se menestynein, diplomi-insinööri. Muutamia amk-inssejä on joukossa myös. Muuten on kaikenlaista lähihoitajaa, parturi-kampaajaa, kotiäitejäkin ja yksi sairaanhoitaja. Pikkukylissä on yleensä älyllisten lahjojen pooli aika heikkoa eikä sieltä kovin paljoa menestyjiä tule.
Dippainssiksi pääsee aikas keskikertaisilla papereilla.
Et näköjään tiedä asiasta mitään. Sisään voi päästä, jos on motivaatiota ja älyä. Ulos DI-paperit kädessä ei pääse kuin erittäin kovalla työllä. Opiskelikavereissani, jotka olemme siis kaikki nyt dippainssejä, ei ole kuin todella kovan luokan osaajia. Palkat alkaa olemaan useimmilla 10 ke kuussa enkä ihmettele miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oma koululuokka yläasteelta on niin maalaista kuin vain voi olla. Itse olen varmaan se menestynein, diplomi-insinööri. Muutamia amk-inssejä on joukossa myös. Muuten on kaikenlaista lähihoitajaa, parturi-kampaajaa, kotiäitejäkin ja yksi sairaanhoitaja. Pikkukylissä on yleensä älyllisten lahjojen pooli aika heikkoa eikä sieltä kovin paljoa menestyjiä tule.
Opiskelemaankaanbei pääse keskinkertaisilla papereilla, ainakaan halutuimmille suunnille ja sitten sieltä pitäisi valmistukaan ja vääntää se diplomityö, jossa pitää olla jo jotakin omaakin ideaa. Tervemenoa kokeilemaan ja siis en ole diplomi-insinööri. Ei minusta olisi siihen, en pääsisi edes opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näköjään tiedä asiasta mitään. Sisään voi päästä, jos on motivaatiota ja älyä. Ulos DI-paperit kädessä ei pääse kuin erittäin kovalla työllä. Opiskelikavereissani, jotka olemme siis kaikki nyt dippainssejä, ei ole kuin todella kovan luokan osaajia. Palkat alkaa olemaan useimmilla 10 ke kuussa enkä ihmettele miksi.
höpö höpö
Yläaste- ja lukioaikaisista koulukavereista ei ole kaikista tietoa. Yksi ainakin on väitellyt tohtoriksi, mutta ei tietoa, miltä alalta. Yksi on näkynyt joskus televisiossa asiantuntijana jossain talouskysymyksissä. Päästiin tämän tyypin kanssa lukion jälkeen samaan teknilliseen korkeakouluun. Yksi on proviisori. Pari tyttöä kävi kauppakorkeakoulun.
Tekun luokkakavereista yksi on joku tuotantopäällikkö isossa elintarvikefirmassa. Muutama on perustanut oman yrityksen, joista yksi on monimiljonääri myytyään yrityksensä. Keikkui verolistojen kärkisijoilla muutama vuosi sitten.
En ole ollut yhteyksissä vanhoihin koulukavereihin. Yksi näkynyt telkkarissa hätäkeskuspäivystäjänä, yksi kirjoittaa lehteen urheilujuttuja. Joku taitaa olla avustaja/lähihoitaja ja yksi sopimusneuvottelija jossakin ammattiliitossa. Pankkialalla on ainakin yksi ja varmasti muutama jollakin tietokoneisiin liittyvällä alalla. Valitse niistä sit se menestynein sitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelemaankaanbei pääse keskinkertaisilla papereilla, ainakaan halutuimmille suunnille ja sitten sieltä pitäisi valmistukaan ja vääntää se diplomityö, jossa pitää olla jo jotakin omaakin ideaa. Tervemenoa kokeilemaan ja siis en ole diplomi-insinööri. Ei minusta olisi siihen, en pääsisi edes opiskelemaan.
Höpsistä. Siskoni opiskeli työn ohessa ja kahden pienen lapsen äitinä rakennusalan DI:ksi. Toisella kädellä veti tutkinnon läpi, kun oli muutakin elämää. Eikä ollut mikään välkky koulussa.