Kumppanilla adhd? Mihin kaikkeen voi varautua, jos leikkiin lähtee?
Olen tapaillut miestä, jolla luultavasti on adhd. Olen tuntenut hänet nuoruudesta asti ja silloinkin hän oli se luokan "Eemeli" opettajien kauhu.
Nyt, kun olemme nähneet mies rauhoittuu, kun saa liikkua, mutta paikoillaan oleminen näyttää olevan hankalaa ja sitä juttua muuten tulee koko ajan. Hänen on vaikea vaan olla ja istua. Hänelle on ollut peliriippuvuutta. Töitä hän tekee välillä jopa liikaa.
Ollaan nähty vasta muutamia kertoja ja miehessä on todella paljon hyvää. Hän on tosi huomaavainen ja kohtelias. Mutta minkalaista on olla adhd ihmisen kanssa? Mihin kaikkeen voi joutua varautumaan? Itse olen rauhallinen, voisinko jopa rauhoittaa häntä vai onko paras luovuttaa jo alussa?
Kommentit (98)
Adhd vaihtaa asuntoa/paikkakuntaa muutaman vuoden välein. Jos hän ei pysty muuttamaan, hän vaihtaa puolisoa, autoa tai työpaikkaa. Joskus näitä kaikkia yhtäaikaa. Usein. Max pari vuotta jaksaa samassa paikassa.
Alkoholin käyttöä ja ADHD siirtymistä lapsiin koska on geneettinen poikkeavuus. Samoin impulsiivisiin käyttäytymis häiriöihin ja lääkkeiden myymiseen huumausaine tarkoituksessa.
Luovuta heti, etenkin kun kyselet täällä, etkä kumppaniltasi.
Ikinä lähtisi sun kanssa parisuhteeseen, jos tietäisin.
No ööh, mä tunnen tosi monta adhd-tapausta kaveripiirissä ja ei niistä kukaan mitään äitiä etsiskele.
Heillä on omia haasteita, mutta ei tuo nyt mikään suuri stressinaihe ole parisuhteelle.
Jos et jaksa sitä toisen oireilua tapailuvaiheessa, niin älä rupee seurustelemaan. Joku muu kyllä tykkää siitä, jos kumppaniksi saa pälpättäjän tms, ei sun tarvii siitä opetella tykkäämään
Kyllästyy. Into lopahtaa nopeasti, heti kun alat osoittaa kiinnostuksen merkkejä takaisin.
Pettäminen, ihastuminen, puolison vaihtaminen on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyy. Into lopahtaa nopeasti, heti kun alat osoittaa kiinnostuksen merkkejä takaisin.
Pettäminen, ihastuminen, puolison vaihtaminen on normaalia.
Tiedän tällaisen miehen. Itse ihastuin häneen. No, onneksi jäi vain siihen. Olisi ollut ihanaa varmaan vain hetken.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Alkuun voi olla hurjan huomioiva, kuunteleva, ja voi aidosti istua vaikka 8 tuntia sun vieressä ja vain jutella sun kanssa. Itsekin sanoo, että rauhoittuu sun seurassa. Mutta kun saa sinut, niin kyllästyy alta aikayksikön ja tuota alun tilannetta et tule enää koskaan hänen kanssaan kokemaan. Jäät suhteessa jalkoihin kelle ja mille tahansa.
Olen ollut parin adhd-tapauksen kanssa, ja molemmilla oli taukoamaton puhelinliikenne kavereille ja elämä oli yhtä autossa istumista, impulsiivista ajelua paikasta toiseen.
ADHD ei ole mikään homogeeninen asia, joka ilmenee kaikilla samalla tavalla. Lähtökohtaisesti kannattaa tutustua ihmisiin ihmisinä eikä diagnooseina. Sillä pärjää jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Adhd vaihtaa asuntoa/paikkakuntaa muutaman vuoden välein. Jos hän ei pysty muuttamaan, hän vaihtaa puolisoa, autoa tai työpaikkaa. Joskus näitä kaikkia yhtäaikaa. Usein. Max pari vuotta jaksaa samassa paikassa.
Minulla on diagnosoitu ADHD 15v sitten. Olen asunut samassa asunnossa kohta 30v, ollut saman puolison kanssa hieman yli 10v ja samassa työpaikassa melkein 17v.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa kävellessänne kaupungilla saattaa adhd yhtäkkiä möläyttää jonkin todella typerän sammakon suustaan vastaantulijalle. 🥴
Sulla menee nyt sekaisin ADHD ja Tourrette. ADHD liittyy keskittymiseen ja tarkkavaisuuteen, Tourretteen kuuluu möläyttely.
Vierailija kirjoitti:
No jos jotain teet niin perehdy sellaiseen kuin RSD (rejection sensitivity dysphoria). Tuo on varmaan se v-mäisin asia parisuhteessa adhd-ihmisen kanssa. Vaatii todella pitkäjänteistä työskentelyä, että parisuhde toimii terveellä tavalla alkuhuuman jälkeen tuon RSD:n takia.
Oho, tämä termi oli minulle uutta. Mutta tunnistan ilmiön välittömästi, kun muistelen ex-kumppaneitani.
Alkoholisti,narsisti ja ADHD.
Valittaa joka asiasta mikään ei ole hyvin.Aloitetaan 1000 asiaa kaikki jää kesken.
Puhuu jatkuvasti ei mitään järkevää ...ei halua keskustella mistään mikä koskee muita kun hänen asioista.
Kaikki "vakavat"asiat ei missään tapauksessa. Poistuu paikalta. Sählää joka asiassa.
Jos kysyy jotain se vastaus alloitetaan jostain hyvin kaukaa kuten esim: työkaveri kertoi että se tehdään näin ja sitten työkaveri työkaveri kertoi että näin..
Elokuvaa ei jaksa katsoa kuin 5 min..sen ajan myös puhuu päälle /hakee juotavaa,käy tupakalla...valittaa sitten kuitenkin että miksei katsota elokuvia. Vaihtaa radiokanavaa autossa 100 kertaa 10 min matkalla.
Itsestään tai hänen ongelmista ei halua puhua ..muut on ilkeitä ,huijaa,kusettaa eikä kukaan osaa mitään.
Jos sanoo että on pääkipeä sieltä tulee mutta hei mulla on ollut selkä,jalka,käsi ,pää kipeä monta päivää....
Kaikki on vain minä minä minä minä......
Kerran sanoin että otetaan koiralle kanaa kaupasta ja keitetään....rupesi kaupassa vänkäämään että juu mutta pitää googlesta katsoa miten se keitetään koiralle.!!!!!!!! Poistuin kaupasta.
'Alkuun voi olla hurjan huomioiva, kuunteleva, ja voi aidosti istua vaikka 8 tuntia sun vieressä ja vain jutella sun kanssa. Itsekin sanoo, että rauhoittuu sun seurassa. Mutta kun saa sinut, niin kyllästyy alta aikayksikön ja tuota alun tilannetta et tule enää koskaan hänen kanssaan kokemaan. Jäät suhteessa jalkoihin kelle ja mille tahansa. '
En tiedä, onko pelkkää ADHD:ta, mutta mieheni on tällainen. Sillä erotuksella, että mieheni osoittaa kiinnostusta minua kohtaan, kun haluaa minulta jotain. Esimerkiksi seksiä. Kun on saanut haluamansa, olen hänelle pelkkää ilmaa.
Jos eroaisimme, löytäisi mieheni nopeasti uuden kumppanin. Osaa olla erittäin huomaavainen, herttainen, älykäs, taitava, ahkera, osaava siihen saakka kunnes toinen on ihastunut häneen, on muutettu yhteen ym.
Mieheni setä samanlainen. Sedän naisystävää kävi sääliksi. Sai todella hyvää ja hurmaavaa kohtelua ihastumisvaiheessa. Mutta kun arki astui kuvioon, oli siinä kovin iso ero aiempaan. Niin iso, että kävi naista sääliksi. Vaikka itse olen samankaltaisessa tilanteessa.
Mun veli jos herää klo 9 hän ei ehdi tapahtumaan joka alkaa klo 11.00 2 km päässä. Aika nenee sählätessä ja siihen että kaikki on hukassa.
'Puhuu jatkuvasti ei mitään järkevää ...ei halua keskustella mistään mikä koskee muita kun hänen asioista.'
Tämä. Kokemuksella sanon, että tämä on rasittavaa pidemmän päälle. Sitä ei tiedä, jos ei ole kokenut.
Muu oireilu haastavaa.
Mutta seksi ADHD-puolison kanssa voi olla todella hyvää. Siihen hetkeen jaksaa keskittyä todella intensiivisesti ja pitkäjänteisesti.
Vierailija kirjoitti:
No jos jotain teet niin perehdy sellaiseen kuin RSD (rejection sensitivity dysphoria). Tuo on varmaan se v-mäisin asia parisuhteessa adhd-ihmisen kanssa. Vaatii todella pitkäjänteistä työskentelyä, että parisuhde toimii terveellä tavalla alkuhuuman jälkeen tuon RSD:n takia.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin käyttöä ja ADHD siirtymistä lapsiin koska on geneettinen poikkeavuus. Samoin impulsiivisiin käyttäytymis häiriöihin ja lääkkeiden myymiseen huumausaine tarkoituksessa.
Juupa juu. Olen ADHD, puoliso ei. Lapsemme on ihan normaali, tullut puolisoon. Itse perin sairauteni isältäni. Silti olemme koulutettuja, kukaan ei tiedä tästä, edes työnantaja. Joku fiksumpi saattaa aavistella jotain, mutta mitä merkitystä sillä on enää tässä 50+ iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Alkuun voi olla hurjan huomioiva, kuunteleva, ja voi aidosti istua vaikka 8 tuntia sun vieressä ja vain jutella sun kanssa. Itsekin sanoo, että rauhoittuu sun seurassa. Mutta kun saa sinut, niin kyllästyy alta aikayksikön ja tuota alun tilannetta et tule enää koskaan hänen kanssaan kokemaan. Jäät suhteessa jalkoihin kelle ja mille tahansa.
Olen ollut parin adhd-tapauksen kanssa, ja molemmilla oli taukoamaton puhelinliikenne kavereille ja elämä oli yhtä autossa istumista, impulsiivista ajelua paikasta toiseen.
Just tällaista se meilläkin oli. En jaksanut.
Vaikkapa kävellessänne kaupungilla saattaa adhd yhtäkkiä möläyttää jonkin todella typerän sammakon suustaan vastaantulijalle. 🥴