Kumppanilla adhd? Mihin kaikkeen voi varautua, jos leikkiin lähtee?
Olen tapaillut miestä, jolla luultavasti on adhd. Olen tuntenut hänet nuoruudesta asti ja silloinkin hän oli se luokan "Eemeli" opettajien kauhu.
Nyt, kun olemme nähneet mies rauhoittuu, kun saa liikkua, mutta paikoillaan oleminen näyttää olevan hankalaa ja sitä juttua muuten tulee koko ajan. Hänen on vaikea vaan olla ja istua. Hänelle on ollut peliriippuvuutta. Töitä hän tekee välillä jopa liikaa.
Ollaan nähty vasta muutamia kertoja ja miehessä on todella paljon hyvää. Hän on tosi huomaavainen ja kohtelias. Mutta minkalaista on olla adhd ihmisen kanssa? Mihin kaikkeen voi joutua varautumaan? Itse olen rauhallinen, voisinko jopa rauhoittaa häntä vai onko paras luovuttaa jo alussa?
Kommentit (98)
Itse ADHD naisena allekirjoitan monia näistä jutuista. Mun ex-miehen näkökulmasta ainakin nämä:
*Elämä on jännittävää, aina ideoita tekemiseen ja ns. tylsää arkea ei kauheasti ole. Reissuja, treffejä, matkoja, projekteja! Seksiä on paljon ja se on ennakkoluulotonta ja kiihkeää. Olen ollut avoin parinvaihdolle ja vähän erikoisemmille kokeiluille ja nauttinut itse suuresti.
*Periytyy lapsille eli yksi kolmesta vahvasti ADHD mikä hallinnassa mutta on tuonut haasteita. ADHD vanhempi ei samalla lailla tuomitse huonoakaan käytöstä tai sekoilua kun se tuntuu ihan normaalilta, normaali vanhempi joutuu olemaan kurinpitäjä.
*Addiktiot, inpulsiivisuus aiheuttaa ongelmia ostelen ja mm. pettämisen muodossa. Näin meillä kävi minun takiani ja se todella ikävää.
*Positiivisella puolella taloudellinen menestys, onnistuin jotenki opiskelemaan haasteista huolimatta hyvän tutkinnon ja vuosia tehnyt menestyksekästä uraa ja sitäkautta kovat tulot mikä hyödytti koko perhettä.
Vaikka ollaan hyvissä väleissä veikkaisin et hän sanoisi että ei ole hyvä idea tällaisen kanssa suhteeseen lähteä..
Vierailija kirjoitti:
Itse ADHD naisena allekirjoitan monia näistä jutuista. Mun ex-miehen näkökulmasta ainakin nämä:
*Elämä on jännittävää, aina ideoita tekemiseen ja ns. tylsää arkea ei kauheasti ole. Reissuja, treffejä, matkoja, projekteja! Seksiä on paljon ja se on ennakkoluulotonta ja kiihkeää. Olen ollut avoin parinvaihdolle ja vähän erikoisemmille kokeiluille ja nauttinut itse suuresti.
*Periytyy lapsille eli yksi kolmesta vahvasti ADHD mikä hallinnassa mutta on tuonut haasteita. ADHD vanhempi ei samalla lailla tuomitse huonoakaan käytöstä tai sekoilua kun se tuntuu ihan normaalilta, normaali vanhempi joutuu olemaan kurinpitäjä.
*Addiktiot, inpulsiivisuus aiheuttaa ongelmia ostelen ja mm. pettämisen muodossa. Näin meillä kävi minun takiani ja se todella ikävää.
*Positiivisella puolella taloudellinen menestys, onnistuin jotenki opiskelemaan haasteista huolimatta hyvän tutkinnon ja vuosia tehnyt menestyksekästä uraa ja
Osalla voi olla tuollaista, mutta itse en pystyisi pettämään. On saanut kokea olevansa niin vääränlainen koko elämänsä ajan ja suhtaudun ihmisiin niin varauksella/on vaikea luottaa, että itse en meinaa uskaltaa edes ryhtyä siihen parisuhteeseenkaan. Jos joku saisi luottamukseni, se olisi itselleni niin iso juttu, että en voisi suhteessa pettää, en mitenkään.
Pettäminen on elämän suola. Se piristää parisuhdetta. Suhtaudu vaan joustavasti siihen. Niin saat kestävän elämänmittaisen suhteen. Tai sitten et. 😉
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Täällä on niin hyvin asiantuntijoita paikalla, että kysyisin vielä onko tää tyypillistä, että adhd ihminen on täysillä mukana alusta alkaen? Ja onko sit todennäköistä, että jossain vaiheessa mielenkiinto voi loppua, kun seinään.
Tämä mies tosiaan on huomioinut minua niin paljon, ettei kukaan ole ikinä tehnyt vastaavaa. Mietin sitä, että entä sitten, jos "lankean" häneen niin voiko mielenkiinto loppua myös vauhdikkaasti? Ap
En osaa sanoa, riippuu ihmisestäkin niin paljon. Ehkä (hänenkin kannaltaan) voisi olla hyvä ottaa aluksi rauhallisesti ja tutkailla vähän tunteita ja ihan realiteettejakin (löydä läpi arkisiakin asioita että miten tää suhde toimisi).
Mutta tiedän kyllä adhd:ita, jotka ovat rakastuneet rajusti ja tunne säilynyt (joskin varmaan joka suhteessa se alkuhuuma häipyy ja tunne voi muuttua hieman, vaikka toista siis rakastaisikin aivan yhtä paljon kuin ennen.)
En mene diagnosoimaan, mutta tulee mieleen esim. Stubb, joka isänsä mukaan oli ennen vaimoaan melkoinen naistenmies, mutta jonka Suzanne kesytti kertalaakista :D täysin rakastuneeltahan se näyttää vielä monen kymmenen vuoden jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen on elämän suola. Se piristää parisuhdetta. Suhtaudu vaan joustavasti siihen. Niin saat kestävän elämänmittaisen suhteen. Tai sitten et. 😉
Tää oli hauska. Taitolaji tuo sarkastinen huumori.
Luultavasti adhd? Koska on levoton, siksikö? Voisko mieheltä sitä kysyä niin tietäisit varmaksi?
Pystyykö mies pitämään työpaikan? Jos pystyy, niin ei ole vielä läheskään "kaikkein vaikein muoto". 70% adhd-aikuisista on työttöminä, puhutaan sen tyylisestä vammasta - normaali arki normaali rutiineilla ei monella onnistu ollenkaan.
Ihminen voi olla vilkas ja eläväinen eksrovertti ilman mitään nepsyongelmaa. Nepsy-diagnoosi tarkoittaa että oireet haittaavat elämää.
Adhd tarkoittaa keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ongelmia. Ne ovat ainoat piirteet, mitkä on varmasti, jos on diagnoosina adhd. Muut oireet (impulsiivisuus, aistiherkkyys, motorinen levottomuus jne) vaihtelevat yksilöstä toiseen. Jollain on "kaikki", jollain lievällä add-tyypillä ei välttämättä ole juuri muuta kuin ne keskittymisen&tarkkaavaisuuden pulmat.
Jos vakavissaan laitatte hynttyyt yhteen, niin karrikoiden voisi sanoa, että mikäli aiotte säästää vaikka ulkomaanmatkaan, se on sinun hoidettava ja järjestettävä että molempien palkoista jotain kertyy. Adhd-aikuisen kanssa tuskin kannattaa alkaa esim talonrakennusprojektia, koska se kyllä jää kesken tai venyy loputtomiin, valmista ei vaan tule, tai jos remontoitte jotain niin adhd tekee sen hutiloiden kun ei (sanoinko jo?) pysty keskittymään. Toisaalta adhd voi jumittaa asioihin joista on kiinnostunut. Ei huomaa ajankulua, tai nälkää.
Jos teille tulee lapsia, vastuullisimmat ja muistia vaativimmat osat hoidosta jää sinulle - mutta adhd-vanhempi voi olla lapsen kanssa aivan mahtava, keksii vaikka mitä, jaksaa harrastuksia, jaksaa nujuuttaa ja painia (jos siis ylipäätään tykkää lapsista, niin hän kyllä osaa heittäytyä)
Adhd periytyy etenkin mieheltä pojalle. Erityislapsen kanssa elämä voi olla arvaamattoman raskasta, raskaampaa kuin adhd-aikuisen kanssa.
Rakkaudellahan monenlaista mutkaa kestää. Myös erityislapsen tohellukset. Sen kuin hyppäät mukaan, jos mies on ihmisenä sellainen josta pidät. :)
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti adhd? Koska on levoton, siksikö? Voisko mieheltä sitä kysyä niin tietäisit varmaksi?
Pystyykö mies pitämään työpaikan? Jos pystyy, niin ei ole vielä läheskään "kaikkein vaikein muoto". 70% adhd-aikuisista on työttöminä, puhutaan sen tyylisestä vammasta - normaali arki normaali rutiineilla ei monella onnistu ollenkaan.
Ihminen voi olla vilkas ja eläväinen eksrovertti ilman mitään nepsyongelmaa. Nepsy-diagnoosi tarkoittaa että oireet haittaavat elämää.
Adhd tarkoittaa keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ongelmia. Ne ovat ainoat piirteet, mitkä on varmasti, jos on diagnoosina adhd. Muut oireet (impulsiivisuus, aistiherkkyys, motorinen levottomuus jne) vaihtelevat yksilöstä toiseen. Jollain on "kaikki", jollain lievällä add-tyypillä ei välttämättä ole juuri muuta kuin ne keskittymisen&tarkkaavaisuuden pulmat.
Jos vakavissaan laitatte hynttyyt yhteen, niin
Tässäpä oli kerrassaan sitten listattu pitkästi vääriä faktoja ja yleistyksiä. 70 % adhd-tapauksista ei kyllä ole työttömänä. Mistä ihmeestä tällaisen tilaston löysit? Adhd ei ole vamma. Se, että on add, ei tarkoita, että se olisi automaattisesti lievempi. Vaikka adhd olisi impulsiivinen ja vaikka kyseessä olisi ns. vaikea muoto, se ei tarkoita, että eläisi kuin pellossa. Minulta löytyy molemmat ja koska olen luonteeltani pihi niin minä myös olen se, joka reissut maksaa ja jolla on säästöjä. Hoidan myös pääasiassa kaikki lapsiin liittyvät asiat. Kotikin on suhteellisen siisti, tosin tavarat hukassa. Taloa en kyllä itseni kanssa rakentamaan alkaisi ellei olisi käytettävissä 50 vuotta. Sama koskee isompia remontteja. Toisaalta taas innostuessani saatan tehdä hetkessä vaikka ja mitä.
"Tässäpä oli kerrassaan sitten listattu pitkästi vääriä faktoja ja yleistyksiä. "
Minä nimenomaan käytin sanaa KARRIKOIDEN. Silloin kirjoitukseen kuuluu yleistämistä.
Mutta mikä listaamistani asioista oli "täysin väärä fakta"? Tunnen adhd-ihmisiä tosi läheltä, sekä aikuisia että heidän lapsiaan, ja jokainen listaamani oire-esimerkki löytyy tosielämästä.
Joillain oireisto lievä, jopa sellainen ettei aikuisena haittaa lainkaan. Joillain taas sellainen, että tarvitsee lääkityksen työelämässä.
Adhd:ta voi aivan hyvin verrata vammaan. Tiedän lapsia, jotka saa adhd:n vuoksi korotettua vammaistukea, ja lapsen vanhempi saa omaishoidon tukea.
Mitkä "molemmat" sinulta löytyy?
En muista mistä luku 70% on peräisin, olen lukenut adhd:sta eri julkaisuista noin 15 vuoden ajan. Oli prosentti tuo tai joku muu, niin adhd ei elämänpolkua siloita. Esim mt-ongelmat "Vähintään puolella, joidenkin arvioiden mukaan jopa 90 %:lla, ADHD-potilaista on jokin psykiatrinen liitännäissairaus (Kunwar ym. 2007)."
https://www.duodecimlehti.fi/duo99678
Aiheesta (adhd ja työllisyys) löytyy vaikka kuinka paljon tutkittua tietoa, eräs tänä vuonna julkaistu kooste tässä :
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/802191/Opinnaytetyo_Kuori…
Adhd myös nostaa rikollisuuden riskiä kolminkertaiseksi. "Vankilat ovat täynnä hoitamattomia adhd-poikia" on sanonut Lauerma. Ehkä sekin on sinusta kurja yleistys, mutta olen tympääntynyt siihen "adhd on supervoima" kun todellisuus on monilla aivan muuta. Nykymuotoinen peruskoulu voi olla lähes mahdoton suorittaa kun on tällainen "supervoima". Lapsi ei pysty koulunkäyntiin ilman vahvaa tukea.
Nämä lapset tarvitsevat tukea, oikeanlaista tukea, eikä jotain kiiltokuvaselitystä vanhemmille, "supervoimista". On edelleen vanhempia, jotka eivät halua lapselle lääkitystä, vaan antavat lapsen alisuoriutua, asettavat lapsen alttiiksi syrjäytymiselle. Osa on sellaisia lapsia, etteivät näinollen saa edes mahdollisuutta. Eivät pärjää peruskoulussa, eivät pysy jatko-opinnoissa, eivät jaksa koulua eivätkä töitä. He eivät opi elämisen taitoja siinä iässä kuin pitäisi.
"Supervoima"-puhe voi potkaista adhd-lasta itseään nilkkaan.
Anteeksi ränttäys! Tänään taas kohtasin tätä kun ei lapsen pärjäämisestä olla huolissaan. Vaikka syytä olisi.
Eikä minun kokemukseni tarkoita etteikö sinulla voisi olla erilainen kokemus. Jos nyt vaikkapa sinä koet adhd:n positiivisena, supervoimana, niin hyvä, tosi hyvähän se on, jos siitä saa positiivista energiaa.
paljon suhteita ennen sua, paljon sun aikaan, ja jälkeen. syyt mitättömiä lähtöön
Jokainen ADHD tapaus on erilainen, varsinkin kun monilla ei ole tuota impulsiivisuutta tai hyperaktiivisuutta.
Onko tuolla miehellä lääkitys? Mitä lääkettä käyttää ja kuinka paljon, miten usein?
Itse sanoisin, ettei ADHD ole ongelma vaan tuo, että on peliriippuvainen. Mitä itse olen lukenut niin peliriippuvaiset on usein peliriippuvaisia koko loppuelämänsä. Miten pahasta peliriippuvuudesta on siis kyse? Jos on monien kymmenien tuhansien velat ulosotossa, niin sillä ei ole mitään väliä miten ihana mies on, koska se velka tulee pilaamaan suhteen jossain vaiheessa.
Huomasinkin, että sanoit että hänellä on LUULTAVASTI adhd.
Kai tiedät AP, että nuo miehen oireet voivat olla myös oireita kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä? Yleisemmin maniassa ihmiset eivät pysy paikallaan ja puhuvat paljon, myös maniassa tuhlaavat rahojaan (peliriippuvuus, mikä hänelläkin).
Yhdellä menneisyyden miekkosella on ADHD. Hänellä on jonkin sortin ropleemia rahajutuissa (oletan johtuvan ADHD:stä), en kerro sen tarkemmin mutta tiedän kyllä enemmänkin.
Puhuu paljon ja on vähän levoton. En minä nyt tiedä onko se ADHD niin traaginen juttu muille kuin henkilölle itselleen.
Tuo miekkonen on tietyllä tapaa ollut tasapainoisempia miekkosia, jotka tunnen. Hänessä on myös ongelmallisuutta, mutta myös sellaista että on halunnut minut vuosien, vuosien ja vuosien ajan ja tehnyt sen selväksi. Ei ole häiriköinyt eikä ikinä tullut ovelle, mutta on ollut muulla tavoin aktiivinen (ja olen siihen hermostunutkin monet kerrat.)
Mutta mielestäni adhd ei ole mikään erityisen dramaattinen juttu. Se voi mahdollisesti aiheuttaa ongelmallisia jutskia, mutta ei satavarmasti.
Tasapainoisuudella tarkoitan sitä, että tuo miekkonen ei ole ikinä mitenkään leikkinyt kanssani että haluan sinut, en haluakaan, ehkä haluan, tai en sittenkään. Mutta on hänellä myös sitä ropleemallistakin puolta.
Tuo miekkonen on myös harvinaisen pitkäpinnainen. Ei ota herkästi itseensä eikä suutu pienestä.
Niin ei siis ole häiriköinyt pommittelemalla puheluilla ja lähettämällä kymmeniä viestejä peräjälkeen. On kyllä tekstaillut säännöllisen epäsäännöllisesti ja olen kokenut sen ahdistavana, mutta ei ole mennyt mitenkään sellaiseksi uhkaavaksi koskaan. Nyt olen oppinut, etten voi antaa hänelle numeroani koskaan. Tällä tavoin saan olla rauhassa.
Itse olen adhd nainen ja kyllä mulla on töitä aina riittänyt. Se että tykkään olla useimmiten menossa voi olla tasaiselle tyypille rasite. Parisuhde on myös kestänyt erittäin pitkään ja lapsiakin on.
Vierailija kirjoitti: Huomasinkin, että sanoit että hänellä on LUULTAVASTI adhd. Kai tiedät AP, että nuo miehen oireet voivat olla myös oireita kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä? Yleisemmin maniassa ihmiset eivät pysy paikallaan ja puhuvat paljon, myös maniassa tuhlaavat rahojaan (peliriippuvuus, mikä hänelläkin).
Mitä kannattaa huomioida, jos lähtee bipon matkaan?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Täällä on niin hyvin asiantuntijoita paikalla, että kysyisin vielä onko tää tyypillistä, että adhd ihminen on täysillä mukana alusta alkaen? Ja onko sit todennäköistä, että jossain vaiheessa mielenkiinto voi loppua, kun seinään.
Tämä mies tosiaan on huomioinut minua niin paljon, ettei kukaan ole ikinä tehnyt vastaavaa. Mietin sitä, että entä sitten, jos "lankean" häneen niin voiko mielenkiinto loppua myös vauhdikkaasti? Ap
On hyvin todennäköistä, että kyllästyy ensihuuman jälkeen ja haluaa vaihtaa kumppania. yleensä suhteet kestävät sen 1-2 v.
Ei ainakaan tule tylsää. Ideoita ja tekemistä riittää keskellä yötäkin.
Haluatko lapsia? Adhd on vahvasti perinnöllinen sairaus. Kannattaa huomioida se.
No ethän sinä lähtisi ADHD: N ystäväksikään. Miksi sitten seurustelukumppaniksi.