Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumppanilla adhd? Mihin kaikkeen voi varautua, jos leikkiin lähtee?

Vierailija
20.07.2020 |

Olen tapaillut miestä, jolla luultavasti on adhd. Olen tuntenut hänet nuoruudesta asti ja silloinkin hän oli se luokan "Eemeli" opettajien kauhu.
Nyt, kun olemme nähneet mies rauhoittuu, kun saa liikkua, mutta paikoillaan oleminen näyttää olevan hankalaa ja sitä juttua muuten tulee koko ajan. Hänen on vaikea vaan olla ja istua. Hänelle on ollut peliriippuvuutta. Töitä hän tekee välillä jopa liikaa.
Ollaan nähty vasta muutamia kertoja ja miehessä on todella paljon hyvää. Hän on tosi huomaavainen ja kohtelias. Mutta minkalaista on olla adhd ihmisen kanssa? Mihin kaikkeen voi joutua varautumaan? Itse olen rauhallinen, voisinko jopa rauhoittaa häntä vai onko paras luovuttaa jo alussa?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaverit menee aina sun edelle.

Ei se liity ADHD:hen. Mutta sellainen ei jaksa nyhjätä kainalossa ja tuijottaa tvtä.

Sellaisen kanssa voi varautua siihen, että raha-asiat on sekaisin. Kirjeitä ei välttämättä avata ja tosissaan mikään nyhjääminen ei toimi. Joskus he "lääkitsevät" jollain itseään. Eli päihteillä. Tasainen tulevaisuus ei kuulu siihen ja lapsetkin voi periä ominaisuuden. Impulsiivisyys. Bisnekset kukoistaa ja tuhoutuu.

Mutta moni rauhoittuu kahden kesken, jos ei ole stimulaatioita.

Hyi. Miksi kukaan haluaisi tuollaista kasosta elämäänsä? Ihan painajainen 😲

Vierailija
22/98 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhad on varmaaan ainakin osaltaan sitä etttä jättää havintoja tekemättä ja itsepintaisesti ennnemmin kuin havaintoja ja älyä hyväksi käytttäen yrittää esim väkivallloin ratkaista tilannnetta, kuteen  luolamiesten aikaan fysiiikka oli laki, nykyäään äly ja sivistyneisyyys on laki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on adhd-piirteitä, mutta olen lukenut itseni maisteriksi ja ihan jebassa duunissa myös.

Joskus tulee oltua humalassa, mutta sekin on lähinnä oire nykyisestä parisuhteettomuudesta. En ole ollut sinänsä muille haitaksi, mutta joskus joku on provosoitunut ja pahoinpidellyt.

Olen oppinut hallitsemaan puutteita rutiinien kautta.

Vierailija
24/98 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pettämistä mietin kanssa... mies kertoi, että on todella seksuaalinen. Voiko seksikin olla yksi riippuvuus ja sitä on vaan pakko saada, vaikka sitten vieraissa. Miehellä takana kuitenki

pitkä avioliitto, sitä en tiedä oliko uskollinen. Ap

Heille on tyypillistä impulsiivisuus, joten se lisää yllätyksiä. Mutta moraali ja lojaalisuus on samaa luokkaa kuin muillakin. Ei se siihen vaikuta.

Ilmeisesti tykkäät hektisestä elämästä, niin sellaista on tiedossa. Mutta ei se ominaisuus tee ihmisestä pahaa. Ja etsit ratkaisut esim.raha-asioihin, äläkä yritä muuttaa toista. Eli sinun on hyväksyttävä toisen rasittavat ominaisuudet.

Eräs nuori adhdystäväni osti kalliin asunnon ja siihen menee heti palkasta suoraan rahaa. Hän sanoi, että raha hänen käsissään kuluu nopeasti oli sitä paljon tai vähän. Niin nyt raha menee järkevään ja loput häviää yhtä nopeasti kuin isompi summa ennen asunnon ostoa.

Vierailija
25/98 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Täällä on niin hyvin asiantuntijoita paikalla, että kysyisin vielä onko tää tyypillistä, että adhd ihminen on täysillä mukana alusta alkaen? Ja onko sit todennäköistä, että jossain vaiheessa mielenkiinto voi loppua, kun seinään.

Tämä mies tosiaan on huomioinut minua niin paljon, ettei kukaan ole ikinä tehnyt vastaavaa. Mietin sitä, että entä sitten, jos "lankean" häneen niin voiko mielenkiinto loppua myös vauhdikkaasti? Ap

Vierailija
26/98 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD on monesti hallittavissa lääkkeillä todella hyvin.

Kyllä, paitsi että lääkitystä tarvitsevat harvoin sitoutuvat lääkehoitoon sivuvaikutusten takia tai yleisemmin sen vuoksi, että "pöhinä" katoaa eikä elämä ole enää jännittävää.

T. Realisti

Ei, sekoitat nyt adhd:n ja bipon. Jälkimmäisillä esiintyy mainitsemaasi ongelmaa.

Vierailija
27/98 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ADHD-mies tässä lista hänen ominaissuuksistaan:

-Arkirutiinit hankalia

- ei järjestelmällisyyttä

-huono muisti

-ei osaa olla levollinen koskaan

-impulsiivinen

Hyviä ominaisuuksia

-seksi luistaa

-ei nipota

-ei ole vaativa

-lähtee mielellään rientoihin

Olen joskus miettinyt, millä tolalla huushollin pitäisi olla, jotta huomauttaisi. Olisi hirveää, jos ei pystyisi väsyneenä vaan olemaan rennosti kotona.

Vierailija
28/98 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen että tarvii omaa rauhaa,ja se ei riitä että toinen on vaan toisessa huoneessa hetken.

Vierailija
29/98 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seurustelen ADHD ihmisen kanssa. Kotityöt tietenkin ovat haastavampia, mutta tämä ei mielestäni ole niin iso asia ja kyllä hän sitten tekee jos antaa tarkan tehtävän. Ennen oli myös niin, että kaverit menevät edelle, mutta näin ei ole enää. Se mikä meidän suhdetta varjostaa on humalassa impulsiivinen käytös ja mahdollisesti se jännityksen haku. Mietin edelleen itsekin sirä, että kykeneekö tämä ihminen normaaliin tasaiseen parisuhde-elämään yhden henkilön kanssa ja koska kyllästyy. Pari punasta lippua on jo ollut, pari kertaa puristellut kännissä toista naista perseestä. Nyt lopetti juomisen, koska tiedosti ettei vaan osaa käyttäytyä humalassa. Selvinpäin ei kuulemma ikinä mitään mietintöjä. Katsotaan nyt….

Vierailija
30/98 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vielä sanon, että jos et ole valmis joustamaan ja ymmärtämään henkilöä jolla on ADHD niin älä sitten lähde touhuun. Se nyt vain on fakta että heillä on sairaus, joka vaikeuttaa tiettyjä asioita ja sitä täytyy ymmärtää (tiettyyn rajaan saakka tietysti).

Vierailija
31/98 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon seinät olisi maalattu useamman kerran vuodessa. Tosin yleensä vain yksi tai kaksi seinää kerrallaan, koska mielenkiinto ei riitä pitempiaikaiseen toimintaan.

Vierailija
32/98 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSS!

Vierailija
33/98 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen kanssa oppii elämään. Ja vakaa parisuhde voi jopa auttaa löytämään rutiineita. 

Tsemppiä!

Vierailija
34/98 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos jotain teet niin perehdy sellaiseen kuin RSD (rejection sensitivity dysphoria). Tuo on varmaan se v-mäisin asia parisuhteessa adhd-ihmisen kanssa. Vaatii todella pitkäjänteistä työskentelyä, että parisuhde toimii terveellä tavalla alkuhuuman jälkeen tuon RSD:n takia.

Vierailija
35/98 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin ekaks et kumppanilla on ahdin :D

Vierailija
36/98 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ADHD. Tämä selvisi minulle vasta 50-vuotiaana. Tyttärellä sitä epäiltiin ensin ja saimme diagnoosit peräkanaa. Tytär oli 20v diagnoosin saadessaan. 

Kun olen kertonut ADHD-diagnoosistani, useammat ovat siinä kohtaa uskaltautuneet sanomaan, että ovat aina pitäneet minua Aspergerina. Myös tyttärestä on sanottu samaa. Asperger-tutkimuksiin ollaan nyt kumpikin menossa. 

Miehellä on myös todella paljon ADHD-oireita, nyt kun olen oppinut niitä tunnistamaan. Hän on porskuttanut työelämässä hyvin, koska on huippuälykäs. Opinnot jäivät hänelläkin kesken, mutta ei niinkään opiskeluvaikeuksien vuoksi (kuten itselläni) vaan enempi koska työelämään oli imua. 

ADHD tekee sen, että epäkiinnostaviin asioihin ryhtyminen on ihan äärettömän vaikeaa, ellei mahdotonta. Lääkkeet auttavat kyllä tässä ja lääkityksen myötä on alkanut siivous sujua. Raha-asioiden hoitaminen on ollut minulle aina mieluista puuhaa ja ensimmäiset 15 vuotta hoidin kaikki raha-asiat, myös miehen veroilmoituksen ja sijoitukset. Sitten hänelle tuli joku ryhtiliike ja opetteli käyttämään verkkopankkia, tekemään oman veroilmoituksensa (alkuun viime tingassa ja kauhea kiroilun saattelemana) ja hän alkoi myös hoitaa omia sijoituksiaan. Ruuanlaitosta mies tykkää myös, tai voi johtua siitäkin että haluaa syödä hyvää ruokaa, minulle kelpaa vaikka mikä pöperö. 

Meillä on siis kohtuuhyvin toiminut tämä yhteiselo, kun kumpikin paikkaa toisen heikkouksia sopivasti. Ja ehkä on auttanut sekin, että on ollut itse autuaan tietämätön. Kuvittelin ihan, että lapsi saa priimageenit ja pitkään näytti todella hyvältä. Vasta korkeakouluvaiheessa alkoi korttitalo romahtaa, ihan tyypillinen kuvio älykkään ADHD:n kohdalla, joka lukiossa pärjää vielä hienosti. Mutta onneksi selvisi tuossa kohtaa, hän voi vielä hyvin saada opintonsa kasaan ja työelämään on päässyt kivasti niillä keskeneräisilläkin opinnoilla. 

Me mentiin naimisiin 8kk seurustelun jälkeen. Mies kosi jo 2kk kohdalla, mutta itse en uskaltanut vielä tuossa kohtaa luvata yhtään mitään, tuntui aivan liian aikaiselta. 8kk seurustelun jälkeen ei tuntunut liian nopealta ollenkaan ja lapsikin ehti syntyä ennen 1-vuotishääpäivää. Alusta asti oli siis sellainen vahva tunne, että tässä se on. Lukuunottamatta sitä, kun noin 3kk seurustelun kohdalla tehdyn ulkomaanmatkan jälkeen vähän kummallakin oli sellainen olo, että ei tästä tule mitään :-D 

Ehdottomasti pitäisi selvittää onko miehellä diagnoosi ja lääkitys! ADHD voi olla ihan katastrofi ilman diagnoosia ja lääkitystä. Hyvässä lykyssä voi olla kelpo yhteiskunnan jäsen (kuten mieheni), mutta vankiloista näitä löytyy todella paljon myös. 

Vierailija
37/98 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on adhd. Hoidan raha-asiani huolellisesti (olen onnistunut jopa hankkiman sijoitusasunnon, vaikka tein matalapalkkaista osa-aikatyötä) ja olen hyvässä työpaikassa. Mun elämä on puitteiltaan aika tavallista keski-luokkaista keski-ikäisen ihmisen elämää: okt, kaksi lasta, puoliso, kesämökki jne. Töissä pärjään mainiosti, mulla on korkea työmoraali ja olen luotettava&nopea hoitamaan sovitut asiat.

Kotioloissa olen kyllä köyhän naisen jimcarrey tai kuten puolisoni sanoo "välillä tuntuu että elän putous-hahmon kanssa". Minä siis sangen usein liikun oudosti, laulelen, puhun hassulla äänellä ja vääntelen naamaani... osaan kyllä hillitä itseni, jos tarpeen on. Minä olen myös ikäisekseni lapsellinen ja ihan elämänilosta heittelen kärrynpyöriä pihalla, jos siltä tuntuu.

Haasteita tuottavat lähimuistin ongelmat ja ajanhahmottaminen (helposti meinaan myöhästyä ja syntymäpäivät tajuan vasta edellisenä päivänä) sekä vireystilan vaihtelut. Vireystila taas vaikuttaa siihen, että jos perjantaina pätetään, että lauantaina hoidetaan homma X ja la-aamuna mulla onkin energiatasot matalalla vaatii todella paljon työtä päästä liikkeelle. Joskus ei pysty, vaikka periaatteessa olisi pakko. Tämä piirre on ehkä itelleni hankalin, koska on asioita jotka vaan pitää hoitaa. Lykkäilen myös asioita, mutta tässä auttaa että sopii jonkun kanssa päivän milloin asian on oltava valmiina.

Vierailija
38/98 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että ADHD tulee aina sen perusluonteen päälle. Eli tyyppi voi olla vaikka tosi tunnollinenkin, mutta ADHD sekoittaa pakkaa ja tyyppi sitten yrittää kompensoida ihan tunnontuskissaan.

Jos et kestä ajoittaista kaaosta ja epäjärjestystä elämässäsi ja spontaanit lähdöt jonnekin ovat sinulle ihan kauhistus, niin sitten ei ehkä kannata.

Jos nautit itse tilanteisiin heittäytymisestä ja olet utelias luonteeltasi, niin sitten voi olla tosi hyvä suhde.

Vierailija
39/98 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemus ADHD narsisti puolisosta..ei kiitos enää,kun eroon pääsin.

Vierailija
40/98 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvaiset ja ne jotka kuvittelee että pitää olla yhdessä kun tuli yhteinen lapsi tehtyä. Myöskin nuo miehet osaa kiristää ja uhata.