Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katkera kun appivanhemmat mökkeilee miehen siskon lasten kanssa

Vierailija
20.07.2020 |

Sama vanha aihe, mutta kyllä vetää katkeraksi kun appivanhemmat mökkeilevät miehen siskon lasten kanssa mutta meidän lapsia eivät pyydä mukaan.

Pyydettiin heidät kaikki viikonloppuna meille grillailemaan (koska meitähän ei mökille pyydetä syömään). Tulivat, ja ilta siinä sitten kuunneltiin, kuinka ihana ja valoisa miehen siskon mökistä tulee. Rakentavat appivanhempien mökin lähelle. Ja ai kuinka kalastaminen tyttöjen kanssa on mukavaa. Niin ja vielä kun meidän lasten serkkutyttöä alkoi väsyttää, niin huokailtiin kuinka uiminen ja paljussa kylpeminen niin ottaa voimille.

On se niin ihanaa tuo mökkeily tuon miehen siskon perheen kanssa. Kun se vävykin niin tykkää tehdä ruokaa ja on kiva valmiiseen pöytään päästä. Hmmm... taisi jäädä huomaamatta että tämä miniäkin oli melkoisesti tehnyt ruokaa ja valmistellut, että pääsivät meille valmiiseen pöytään. No mutta, eihän sitä toki lasketa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi asia sinua haittaa. Tekstistäsi tulee ilmi, että et erityisemmin pidä appivanhemmistasi etkä nauti heidän seurastaan tai keskustelunaiheistaan. Miksi siis haluaisit heidän mökilleen kesää viettämään, tai edes viedä lapsesi sinne? Ja jos mies ei kerran asiasta ole muka moksiskaan eikä ongelmaa ole, miksi sinun täytyy tehdä siitä ongelma? 

Vuokratkaa mökki, tarjoutukaa kavereiden mökille talkooavuksi, muita mökkejä ja mökkeilymahdollisuuksia Suomessa riittää.

Mies voi varmaan olla päävastuussa myös vanhempiensa päivälliskestityksestä, niin sinun ei tarvitse kärsiä pahaa mieltä kiittämättömyydestä. Ei sinun tarvitse heitä kutsua, pyydellä ja kestittää. Toki asiallinen ja kohtelias pitää olla.

Oikeasti, anna olla! 

Vierailija
22/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kaikki vika on anopissa... Oletko miettinyt, että teillä voi olla kurittomia lapsia, joita kukaan ei kestä tai itse aikuiset hankalia nirppanokkia?

No, niin varmaan... miehen sisko sai mökkitontin häälahjaksi. Me saimme viinilaseja. Että melko tasapuolista, sanoisin näin nirppanokkaisena miniänä.

Ap

Kyllä, tuo on ihan tasapuolista, koska miehesi ei suostunut mökkitonttia haluamaan jostain maaseudulta. Siskon kanssa oli toisin, hän ei nyrpistänyt nenäänsä. Koska niitä tontteja tuntuu perintömaalla riittävän, niin appivanhemmilla lienee maatila ja ympärillä muutama sata hehtaaria metsää rantoineen, koska rakennuskelpoiset tontit alkavat olla aika lailla lopussa.

Ja jos ette rakentaneet taloanne lähelle appivanhempia (kuten sisko mökkinsä), niin miksi ihmeessä reidän luoksenne satojen kilometrien päähän olisi pitänyt apuun tulla? Etenkin, kun jo nimiäisissä sanoit anopille, että sinä et tätä vauvaa syliisi ota. Nyt on ääni kellossa vaihtunut ja isovanhemmat sopivat yllättäen hoitoautomaatiksi-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on melkein samankaltainen tilanne, paitsi että kyseessä on isäni ja hänen nykyisen avopuolisonsa lapsenlapset. Oma äitini on kuollut 4v sitten. On lasten kiva saada Puuhamaasta tuliaisia (syntymäpäivälahjaksi), kun ovat olleet "pojan" lasten kanssa kesälomamatkalla. Meille eivät osu edes ohikulkumatkalla. Muutenkin lapsenlapset ovat viikkoja mökillä heidän kanssaan. Onneksi lapseni oli pieni kun äitini kuoli, joten ei osaa edes kaivata aktiivista isovanhempaa.

Vierailija
24/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on melkein samankaltainen tilanne, paitsi että kyseessä on isäni ja hänen nykyisen avopuolisonsa lapsenlapset. Oma äitini on kuollut 4v sitten. On lasten kiva saada Puuhamaasta tuliaisia (syntymäpäivälahjaksi), kun ovat olleet "pojan" lasten kanssa kesälomamatkalla. Meille eivät osu edes ohikulkumatkalla. Muutenkin lapsenlapset ovat viikkoja mökillä heidän kanssaan. Onneksi lapseni oli pieni kun äitini kuoli, joten ei osaa edes kaivata aktiivista isovanhempaa.

Välit poikki vaan.

Vierailija
25/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama juttu. Vielä kauhea numero tehdään siitä miehen siskon lasten mökille viemisestä ja siellä olemisesta. Siinä on koko suku sitä asiaa hoitamassa ja meidätkin on yritetty velvoittaa siihen mukaan. Olen vetänyt siihen rajaa, että saavat touhuta keskenään, mitä haluavat, mutta meille ei tarvitse sitä mökkirumbaa tuoda esille millään tavalla, eikä haluta olla siinä osallisina mitenkään. Kun aiemmin vielä oli niin, että pyysivät vähän meitäkin avuksi niihin järjestelyihin, hakemaan lapsia, kauppa-asioissa, majoituksissa, laitteissa, ym. Miehen sisko on itse mukana näillä reissuilla, mutta kun hänelle pitää käydä kaupassa, kuskata lapset ja hoitaa ne, eli järjestää lastenhoito, ruuan laitto ja siivous ja osittain myös muu majoitus, sitä mökkeilyä varten.Ei muuten onnistu mökkeily hänellä. Kun näitä osallistamistamisyrityksiä tulee, niin ollaan vaan, että ei käy meille tämä siskon hyysääminen ja kysytty samaan, että milloin ja miten he viettävät aikaa meidän lasten kanssa. Olen ymmärtänyt, että syy on ihan puhtaasti yksinkertaisuus heidän taholtaan. Ei vain ymmärretä asettua toisten asemaan. Nähdään vain se välitön kokemus, mutta kyky ja kapasiteetti ei yllä asioiden katsomiseen muusta kuin yhdestä näkökulmasta. Ja onkai se syy osittain myös tässä siskossa ja hänen avuttomuudessaankin. Mutta itsepähän hyysäävät. On jo keski-ikäinen tämä sisko. Mitenhän sitten, kun nämä isovanhemmat eivät enää tähän hyysäämiseen kykene..

Vierailija
26/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäsi avopuoliso pitää yhteyttä omiin lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa. Sinun isäsi pitäisi huolehtia yhteydenpidosta sinuun ja lapsiisi. Mutta ilmeisesti isäsi ei ole sellaista tyyppiä, joka on aktiivinen lastenlastensa suuntaan? Viestistäsi sain sellaisen käsityksen että äitisi eläessä hän oli se aktiivinen osapuoli, ei isäsi?

Vierailija
27/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytär tulee mökille perheineen, miehensä kalastaa (ja perkaa, savustaa jne. kalat), korjailee laituria, pilkkoo puita, korjailee tienpohjaa jne. puuhastelee kaikenlaista mieheni kanssa samalla kun tytär katsoo lastensa perään, lämmittää saunaa ja vaikka tiskaa siinä samassa minun mentyäni mustikkaan vanhimman lapsenlapsen kanssa. Pojan perhe tulee täysihoitoon, miniä käskee pojan (siis miehensä) rantaan vahtimaan lapsia sillä aikaa kun hän makaa auringossa ja välillä huutaa, että lopettakaa saunanlämmitys, savu haisee. Tarjoiluissa on aina jotain moitetta, sauna on liian kuuma tai kylmä, lapset liian pitkään tai liian lyhyen aikaa uimassa, sää on kamala tai hirveä jne.

Tytär ja vävy ovat tekijöitä, miniä keskittyy enemmän olemiseen ja muiden komentamiseen.

Vierailija
28/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tytär tulee mökille perheineen, miehensä kalastaa (ja perkaa, savustaa jne. kalat), korjailee laituria, pilkkoo puita, korjailee tienpohjaa jne. puuhastelee kaikenlaista mieheni kanssa samalla kun tytär katsoo lastensa perään, lämmittää saunaa ja vaikka tiskaa siinä samassa minun mentyäni mustikkaan vanhimman lapsenlapsen kanssa. Pojan perhe tulee täysihoitoon, miniä käskee pojan (siis miehensä) rantaan vahtimaan lapsia sillä aikaa kun hän makaa auringossa ja välillä huutaa, että lopettakaa saunanlämmitys, savu haisee. Tarjoiluissa on aina jotain moitetta, sauna on liian kuuma tai kylmä, lapset liian pitkään tai liian lyhyen aikaa uimassa, sää on kamala tai hirveä jne.

Tytär ja vävy ovat tekijöitä, miniä keskittyy enemmän olemiseen ja muiden komentamiseen.

Yllättäen vika on aina miniässä ja oma tytär on aina enkeli :D

Vierailija
29/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut se lapsenlapsi, jota ei koskaan, siis ei todellakaan koskaan, pyydetty isovanhempien mökille, mutta täti ja hänen lapsensa olivat siellä jatkuvasti. Ihmettelin tätä lapsena ja nyt aikuisena se tuntuu tosi pahalta. Tunnen itseni vähemmän pidetyksi, vaikka olin kiltti lapsi.

Vierailija
30/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär ja vävy ovat tekijöitä, miniä keskittyy enemmän olemiseen ja muiden komentamiseen.[/

Ikävää. Meillä taas mieheni ja minä, siis miniä, rakennetaan itse, hoidetaan anoppilaa jos itse ovat matkoilla. Mieheni auttaa tietokonehommissa ja veropapereissa. Itse hoidetaan lapsemme ja laitetaan ruokamme. Vävy, suurkaupunkilainen, siellä mökkirannassa istuu ja vahtii lapsia uimassa, kun appi ja anoppi rakentavat heidän mökkiään. Mitä miehen sisko edes tekee... hoitaa itseään ja rentoutuu. Ja kun lähtevät kaupunkiasunnolleen käymään, jäävät lapset toki isovanhemmille hoitoon.

Ap

Vierailija
31/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäsi avopuoliso pitää yhteyttä omiin lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa. Sinun isäsi pitäisi huolehtia yhteydenpidosta sinuun ja lapsiisi. Mutta ilmeisesti isäsi ei ole sellaista tyyppiä, joka on aktiivinen lastenlastensa suuntaan? Viestistäsi sain sellaisen käsityksen että äitisi eläessä hän oli se aktiivinen osapuoli, ei isäsi?

Tuollaisella isoisällä ei tee mitään, joten välit poikki vaan. Miksi turhaan pahoittaa mieli?

Vierailija
32/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos että sain avautua, ihanaa tietää että on kohtalotovereita, kaikki ei siis tosiaan johdu vain minusta. Sitäkin tulee joskus tämän asetelman edessä miettineeksi.

Ap

Vierailija
33/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempani ovat jakaneet aikaa ja apua sisarusten kesken ja menee hyvin.

Appivanhemmat asuvat miehen siskon lähettyvillä ja ovat auttaneet lastenhoidossa todella paljon. Ovat olleet niin kuin neljä vanhempaa jotka sopivat kuka hoitaa milloinkin. Asumme kauempana joten apu ei ole meille asti kulkeutunut. Nyt kun lapset ovat isoja ja isovanhemmat tarvitsevat apua niin olemme suosiolla jättäneet isovanhemmat miehen siskon hoidettavaksi. Toki joskus autamme, mutta kun asumme sen verran kaukana niin vaikea meidän auttaa 😉

Eikä edes tunnu huonolta.

Vierailija
34/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä anoppi ei halua tuppaantua liikaa teidän elämään? Tältä palstalta ainakin minä olen oppinut, että anopin on parempi pysytellä mahdollisimman kaukana...

Vierailija
35/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kaikki vika on anopissa... Oletko miettinyt, että teillä voi olla kurittomia lapsia, joita kukaan ei kestä tai itse aikuiset hankalia nirppanokkia?

Monesti kuvailemasi tapaukset löytyvät juurikin anopin huolehtimasta perheestä, kun he tarviiiii niiiiin paljon apua 🙄

Muut sitten eivät edes kyläile, kun kaikki aika menee ns. valitun perheen kanssa.

Ihan sairas kuvio.

Vierailija
36/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä anoppi ei halua tuppaantua liikaa teidän elämään? Tältä palstalta ainakin minä olen oppinut, että anopin on parempi pysytellä mahdollisimman kaukana...

Anoppihan se tyttären äiti on tyttärensäkin perheessä, vai kävelläänkö vävyn yli helpommin?

Vierailija
37/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on myös tuollainen "Reino" lapsuudenperheessä eli hoitaa vanhempiensa asioita, auttaa siinä tässä ja tuossa mutta meitä sentään ei ole pyydetty kuskaamaan aikuisia sisaruksiaan mökille...

Epäilemättä tuo kevään korona-aika pisti hiukan hymyilyttämään kun meidän arki jatkui ihan sellaisenaan, mutta miehen siskot menettivätkin eläkeikäisen äitinsä kuljetuspalvelut ja lastenhoitopalvelut. (Pitivät siis aika tiukkaa etäisyyttä riskiryhmäsyistä.) Veikkaan että aika monessakin muussa perheessa se "Reino" on voinut hiukan partaansa hihitellä kun kolme-nelikymppiset aikuiset siskot joutuvatkin pärjäämään omillaan.

Raha tottakai liikkuu siskojen suuntaan ihan normaalisti, Reinon perhe pärjää omillaan :)

Vierailija
38/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vaan, kun saavat sen mökkinsä pystyyn, niin anoppi ja appi ottavat avun takaisin. Voivat tulla öljyämään heidänkin terassin, pilkkomaan polttopuut, viemään samalla jätteet kaatopaikalle, saunaakin voisitte korjata, kun se omannekin niin nätisti korjasitte. Kukatkin voisi kastella ja ainiin se puiden kaataja voisi poiketa täälläkin. Tosi ikävää vihjailua kyllä. Voi olla, että ovat puhtaasti ilkeitä tai haluaisivat, että kutsuisitte käymään (ja voivat ehkä voivotella, kun se ei sovi). Voittehan te vuokrata viikoksi-pariksi mökin ja maalailla koko suvulle monta viikkoa, että oi ihanaa, siellä on sellaista ja tällaista, vai mitä pikku-Nico? Eikö olisi mukavaa. 

Miehesi on tossukka, jos pahoittaa mielensä eikä saa suutansa auki, vaan koska suvussa ei ole "koskaan riidellä" - vaan kyräillään. Ei tarvitse olla epäkohtelia. Hyvänä pääsääntönä elämässä on: ensin sanotaan nätisti, sitten pahasti ja lopulta hyvästi. Ihme, ettei lapset ihmettele (vielä), miksi muut pääsee. 

Vierailija
39/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, niin varmaan... miehen sisko sai mökkitontin häälahjaksi. Me saimme viinilaseja. Että melko tasapuolista, sanoisin näin nirppanokkaisena miniänä.

Ap

Se tontti katsotaan ennakkoperinnöksi. Miehellesi tipahtaa aikanaan vanhempiensa mökki siitä siskonsa naapurista.

Vierailija
40/51 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppihan se tyttären äiti on tyttärensäkin perheessä, vai kävelläänkö vävyn yli helpommin?

No tyttären äiti saa useimmiten tuppautua miten haluaa eikä vävy sano mitään, mutta pojan äidin pitää osata pitää välimatkaa, mutta ei sitten kuitenkaan liikaa. On se varmasti helpompaa olla aikuisen tytön äiti kuin pojan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan