Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion kokeilla elämistä brittiläisenä. Mitä brittien elintapoihin kuuluu?

Vierailija
20.07.2020 |

Viiden tee. Englantilainen aamupala. Sydämen asialla. :D Olen tosissani. Aloitan elämään brittiläisenä huomenna.

Kommentit (1537)

Vierailija
321/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Nauti paikallisten supermarkettien kuten Sainsbury ja Tesco paremmista valikoimista ja tuotteista.

- Voit leipäosastolla antaa viipaloida tuoreen leivän siihen tarkoitetussa koneessa.

- Ole ihmeissäsi kun saat viiniä ruokakaupasta eikä tarvitse juosta alkoon, joka sunnuntaisin kokonaan kiinni.

- Älä etsi hedelmä- ja vihannesvaakaa, punnitus tapahtuu kassalla.

Englannissa on supermarkettien suhteen kanssa aikamoinen luokkajako. Tesco on rahvasten kauppa, Sainsbury's hieman tästä parempi, ja Marks and Spencer sekä Waitrose sitten yleensä vähän niiden paremmin tienaavien kauppa. Briteissä tunnetaan myös ns. Waitrose Indeksi, jolloin alueen asuntojen hinnat nousevat kun Waitrose avaa sinne ruokakaupan. Waitrosen ruoka silti halvempaa kuin ruoka Suomessa...

Kävimme Briteissä paikallisten ystävien kanssa ruokakaupassa eli Waitrosessa. Ystävät varoittelivat, että tämä kauppa on kallis. Katsoin hintoja ja totesin, että täällä on halvempaa kuin missään Suomessa. Ihan normaalit S-marketin tai Prisman hinnat.

Saksassa sama juttu, kun meni sunnuntaina siihen yhteen pikkumarkettiin, joka oli isolla juna-asemalla auki. Ystävä kertoi, että on kallista. Minä totesin, että ihan normaalit Suomen hinnat.

Suomessa ruoka on järkyttävän kallista...

Sama juttu, asun siis Englannista ja tykkään tuosta Waitrosesta ihan vaan siksi, että siellä on paljon paremmat valikoimat ja asiakaspalvelu kun jossain Tescossa. Tuntuu silti, että joka kerta saan paljon enemmän rahanvastiketta kun kotona Suomessa. Britti eksän kanssa tuli kinastelua, kun hän oli työväenperheenkasvattina tottunut aina käymään Tescossa ja piti mua typeränä kun 'haaskaan' rahaa Waitroseen.

Tesco-smarket, waitrose-kesko?

S ketjusta saa nykyisin Tesco's Finest tuotteita. Jos S ketju on Tesco niin K ketju on sitten Sainsbury's.

Waitroseen voit tutustua Overheard at Waitrose Facebook sivuilla. Tai Heard in Waitrose. Siellä lapset kysyy: "Daddy does Lego have a silent t, like Merlot?"

Tämä on juuri perusbrittiä, kaikesta tehdään pilaa ja kaikelle voi nauraa, etenkin snobbailuille ja Hyacinteille, vaikka itse olisi kuinka luokka-ahdistunut tahansa. Ulkomaalaisena voi valita minkä verran lähtee mukaan. Mutta, onhan Suomessakin ihmisiä, jotka eivät koskaan osta Rainbow tai Pirkka tuotteita, eivätkä näyttäydy Lidlissä. Samoja teemoja, mutta eri ilmentymillä.

Luokkaerojen ja -markkerien esittäminen ei ole enää niin tärkeää kuin vaikka 25 vuotta sitten. Poshous ei ole coolia. Ennen muinoin keskiluokkaiset, joilla oli rahaa ja halua lukea keittokirjoja tekivät hieman hyasinttimaisesti ylikorrektia päivällistä, maulla ei niin väliä. Sitten tuli Jamie Oliver joka esiintyi farkkutakissa ja essexin aksentilla ja murskasi suklaan muovipussissa pöytää vasten, opetti koko kansakunnan käyttämään tuoreita yrttejä ja esitti että hyvää ruoka voi laittaa ilman snobbailua.

Vierailija
322/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan EU-mielisille palstalaisille jäänyt jotain brexitistä hampaankoloon kun näin hapanta settiä tulee?

Etenkin tuo pilkka huonoista hampaista. Onko ne nyt niin mintissä täällä suomessakaan jokaikisellä jorella ja pirrellä, jolla ei varaa yksityiseen hammaslääkäriin? Itse yritin tarkastuttaa hampaani viime vuoden lopussa kunnallisella ja aikaa sen verran mahdoton saada että yksityiselle "jouduin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yorkshiressa, ainakin työväenluokalla, tiskikoneet ovat sitten ihan luksushommia, eli semmoiseen törsäävät vain superrikkaat tai -laiskat. Vaikka joka viikko mummo kokkaa sunnuntailounaan (joka on aina paisti, kastike, kahdenlaista perunaa, yorkshire puddingeja keitettyjä vihanneksia) kaikille lapsilleen ja lapsenlapsilleen, koko tiskikeko pestään käsin. Ja kuivataan pyyhkeellä huuhtelematta.

Pariskunnan sängyssä on vain yksi iso täkki, jonka toinen (eli minä) voi yön aikana rohmuta yksinään, kun toinen (eli ylikiltti mieheni) palelee, kun "ei kehtaa herättää".

Pohjois-Englannissa kalaa syödään vain, jos se on alun alkaenkin mautonta, yutetaan oluttaikinassa ja uppopaistetaan, eli fish and chips kelpaa. Kaikki muu kala on pahaa tai ainakin "liian kallista". Hämmentävä ruokakulttuurin ominaisuus saarivaltiossa.

Kahvi on kodeissa yleensä pahaa. Kahvinkeittimiä ei ole juuri kellään. Teehuoneista saa peruskahvina murukahviin tehtyä juomaa, ja lisähinnalla oikein fiiniä "filtterikahvia", eli sitä mitä suomalaiset päivittäin juovat kodeissaan.

Hain Englannista ukon, mutta onneksi muutimme yhteisymmärryksessä Suomeen. Nyt on tiskikone ja kaksi täkkiä eli rakkaus kukoistaa! :D

Astioiden peseminen yhdessä on myös lämminhenkinen sosiaalinen tilanne.

Vierailija
324/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on kohta sunday roastit lisukkeineen tulilla? Mukaan lihan lisäksi ehdottomasti roasted potatoes, yorkshire pudding ja gravy.

Moneltako se syödään? Onko lounas vai päivällinen?

Vierailija
325/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdeksänkymmentäluvulla oli vielä voimissaan Safeway-ruokakauppaketju. Siellä kävin useimmiten koska se oli minua lähinnä. En kiinnittänyt mitään huomioita siihen, minkä luokkaisia ihmisiä siellä kävi. Sittemmin sen nieli muistaakseni Morrisons-ketju, mutta tämä oli minun Lontoon aikani jälkeen.

Vierailija
326/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko on kohta sunday roastit lisukkeineen tulilla? Mukaan lihan lisäksi ehdottomasti roasted potatoes, yorkshire pudding ja gravy.

Vähän päivän ohjelmasta ja talon tavoista riippuen. Aikaisimmat syövät klo 13 maissa, useat klo 15 pintaan ja viimeisimmät 17-18 aikoihin.

Vierailija
327/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs "englantilainen" sitten söisi jälkiruoaksi eli what's for pudding?

Apple pie with custard.

Apple crumble todennäköisemmin

Vierailija
328/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on lounas mutta yleensä sunnuntaina myös päivän pääateria joten syödään klo 12-17 välillä

Vierailija
329/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaisesta tule brittiläistä elämällä Briteissä. Olet suomalainen, kuka elää Brittein saarilla.

Kyllä voi. Suomi-vierailut ovat minulle maailman eksoottisimpia enkä ymmärrä suomalaisesta elämänmuodosta juuri mitään.

Et sä silti britti ole vaan Briteissä asuva suomalainen

Vierailija
330/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia muuten irlantilaiset ovat? Samankaltaisisia kuin englantilaiset vai aivan erilaisia? Ovatko kohteliaita? Mulla on jäänyt Irlannista tosi takapajuinen ja juntti kuva, anteeksi jos olen väärässä.

Vierailija
331/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Tatleria

Vierailija
332/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia muuten irlantilaiset ovat? Samankaltaisisia kuin englantilaiset vai aivan erilaisia? Ovatko kohteliaita? Mulla on jäänyt Irlannista tosi takapajuinen ja juntti kuva, anteeksi jos olen väärässä.

Irlantilaiset ovat rennompia kuin britit ja hyviä tarinankertojia.

Vierailija
333/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irlantilaiset ovat rennompia kuin britit ja hyviä tarinankertojia.

Eikö tuo eka kirjoittaja tiedä että englantilainen E I ole sama kuin britti? Esim. skotille hyvin loukkaavaa tulla kutsutuksi englantilaiseksi. Irlantilaiset taas, en osaa danoa onko noissa nyt niin paljon eroa. Minusta irlantilainen on herkempi loukkaantumaan ja vähemmän varma itsestään kuin kuin englantilainen. Noista syistä siellä on mielestäni aika hissunkissun tapakulttuuri. Takapajuisuus ja junttius? Mistä tämmönen tulee? Irlantilaiset on kirjaimellisesti nuori kansa, pyramidi ei kärjellään, ja sen mukana tulee virkeämpi tuntu koko maahan.

Vierailija
334/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkkäriksi trifle, mmmmmmmmmm

Vierailija
335/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa pubissa kännit ja mennä kadulle tappelemaan.

Vierailija
336/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaisesta tule brittiläistä elämällä Briteissä. Olet suomalainen, kuka elää Brittein saarilla.

Kyllä voi. Suomi-vierailut ovat minulle maailman eksoottisimpia enkä ymmärrä suomalaisesta elämänmuodosta juuri mitään.

Et silti britti ole vaan Briteissä asuva suomalainen

Britti ei ota mitään tosissaan, kaikessa voi ennakoida olevan aavistuksen sarkasmia, kieli poskessa läpänderiä läpänderin vuoksi. Take it easy.

Vierailija
337/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opit, että tee tarkoittaakin ateriaa, jossa ei edes ole teetä.

Vierailija
338/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran jostain englantilaiselta vauva-palstan tyyppiseltä keskustelupalstalta keskustelua, miten junttimaisia ja huonokäytöksisiä suomalaiset osaavatkaan olla. Jollain oli ollut kutsut ja siellä oli ollut myös suomalaisia ja he olivat keskustelleet vain keskenään suomeksi ja muutenkin käyttäytyneet huonosti. Monilla oli ollut melko huonoja kokemuksia suomalaisista. Joku vielä mainitsi, että suomalaiset naiset vielä jotenkin menettelee, mutta suomalaiset miehet ovat jotain käsittämättömän kauheaa... On niin hauska, kun suomalaiset luulevat olevan jotakin maailmanomistajia, joita kaikkien pitäisi ihailla ja kumartaa ja sitten ei osata alkeellisempiakaan käytöstapoja. 

Ikävää kun näin on päässyt käymään. Pitäisi aina muistaa, että edustamme maatamme minne tahansa menemme ja kuka tahansa olemme. Ilahduin kun minua luultiin jo koulussa brittiläiseksi ja käytöstapojani kehuttiin. :) Ap

Vierailija
339/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan EU-mielisille palstalaisille jäänyt jotain brexitistä hampaankoloon kun näin hapanta settiä tulee?

Etenkin tuo pilkka huonoista hampaista. Onko ne nyt niin mintissä täällä suomessakaan jokaikisellä jorella ja pirrellä, jolla ei varaa yksityiseen hammaslääkäriin? Itse yritin tarkastuttaa hampaani viime vuoden lopussa kunnallisella ja aikaa sen verran mahdoton saada että yksityiselle

Jos menettää hampaan ettei juurihoito onnistunut tai juurihoidettu hammas hajoaa. Maksaa implantti ainakin 2500€. Julkiselta puolelta sitä ei saa. Pienituloinen ei säästä tuollaista rahaa ihan yhdestä tai kahdesta tilistä.

Vierailija
340/1537 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran jostain englantilaiselta vauva-palstan tyyppiseltä keskustelupalstalta keskustelua, miten junttimaisia ja huonokäytöksisiä suomalaiset osaavatkaan olla. Jollain oli ollut kutsut ja siellä oli ollut myös suomalaisia ja he olivat keskustelleet vain keskenään suomeksi ja muutenkin käyttäytyneet huonosti. Monilla oli ollut melko huonoja kokemuksia suomalaisista. Joku vielä mainitsi, että suomalaiset naiset vielä jotenkin menettelee, mutta suomalaiset miehet ovat jotain käsittämättömän kauheaa... On niin hauska, kun suomalaiset luulevat olevan jotakin maailmanomistajia, joita kaikkien pitäisi ihailla ja kumartaa ja sitten ei osata alkeellisempiakaan käytöstapoja. 

En usko että luit, näitä tuskin kiinnostaa suomalaiset niin paljon että jaksaisivat meitä solvata. Plus aika harvalla on kokemusta tai edes mitään mielikuvaa suomalaisista. Kaikki pohjoismaat ovat briteille samaa massaa, olen ollut naimisissa brittimiehen kanssa jo 20 vuotta ja silti esim sukujuhlissa saan korjata jatkuvasti etten ole ruotsalainen vaan suomalainen, samoin työpaikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi