Mitä helkkaria? Meidän vauvalla on siniset silmät vaikka minä ja vaimo ollaan molemmat ruskeasilmäisiä
Kiinnostaa tietää mistä nuo siniset silmät on tullut. Ei näytä meikältä.
Kommentit (61)
Älä viitsi provo. Kaikilla vauvoilla on siniset silmät aluksi.
Käy lukemassa perityvyydestä ja dominoivista ja resessiivistä geeneistä. Kaksi ruskeasilmäistä voi hyvin saada sinisilmäisen lapsen. Taidetaan opettaa jo yläkoulussa.
Lisäksi vauvalla,josta tulee ruskeasilmäinen , voi olla syntyessään siniset,vaikka muuttuvat myöhemmin ruskeiksi.
Kaikki ok. Hyvin yleistä, todennäköisesti tummuu ajan kanssa.
Toivottavasti tollaset ajatukset sulla on vaan univelan aiheuttamaa sekoilua, eikä oikeasti teidän suhde oo niin huono, että epäilet kumppaniasi pettämisestä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minka-variset-silmat-lapsesi-voi-sa…
Ootsä tullut ala-asteikäisenä isäksi vai? Yläasteella opetetaan noita periytymisasioita ja mm se, ettei vauvan silmissä ole vielä paljoa pigmenttiä.
Perinnöllisyystiedettä:
SS ja Ss =ruskeat silmät.
ss = siniset silmät
Lapsi voi saada toiselta vanhemmalta S:n ja toiselta s:n, mutta myös molemmilta s:n. Niin on käynyt teidän tapauksessanne.
Jopa minä lapsettomana tiedän että vauvojen silmien väri voi muuttua syntymän jälkeen.
Kaikilla vauvoilla on aluksi siniset silmät. Ruskeasilmäiset voivat myös saada sinisilmäisen lapsen koska voivat kantaa sinisilmäisyysgeeniä. Todennäköisyys on 25%.
Eli sekä SS ja Ss tekevät ruskeat silmät. Teillä on molemmilla Ss. Lapsestanne voi tulla joko ruskea- (SS/Ss) tai sinisilmäinen (ss).
No en tiennyt että voi tulla sinisetkin. Hyvä tietää. Sori oikeesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jopa minä lapsettomana tiedän että vauvojen silmien väri voi muuttua syntymän jälkeen.
Minä en tiennyt :D no, nyt tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Surulliset geenit vauvalla.
Toivottavasti hänen äitinsä on fiksu.
Joskus lapseen on vaikuttaneet perintötekijät ja joskus taas ympäristötekijät.
Taidat olla vielä nuori. Paras vinkki mitä osaan antaa on toiseen luottaminen ja toisen kunnioittaminen. Lopeta tuollainen sekoilu.
Ei se lapsi vanhempiensa klooni ole.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi provo. Kaikilla vauvoilla on siniset silmät aluksi.
Meillä pojalla oli heti ruskeat.
Vierailija kirjoitti:
No, nyt tiedät. Meidän poika on muuten isänsä klooni, mutta siniset silmät on tullut sieltä vaareilta. Meillä vanhemmilla ja mummoilla on ruskeat.
Ne voi periytyä isovanhemmiltakin. Onko suvussa sinisilmäisiä?