Koska olen köyhä, en suostu avioehtoon
Mies ei ymmärrä, että minun näkökulmastani on parempi jättää avioliitto solmimatta ja lopettaa suhde kuin suostua avioehtoon.
Olen yrittänyt selittää hänelle rautalangasta vääntäen, että avioliitto, jossa joutuisin pelkäämään elintasoni romahtamista, ei voi olla tasa-arvoinen, joten en sellaista tahdo solmia.
En oikein edes ymmärrä, miksi mies tahtoo kanssani naimisiin, kun hän kerran varautuu valmiiksi eroon. Mikä se juttu siinä avioliitossa on, jos ei täydellinen keskinäinen luottamus ja antautuminen yhteiseen elämään? Jos sitä ja siihen liittyvää symboliikkaa ei tahdo, niin miksi mennä naimisiin?
Miksi olette itse menneet naimisiin?
Kommentit (232)
Olemme olleet aviossa 25 vuotta ilman avioehtoa ja jos mies nyt löisi pöytään allekirjoitettavaksi avioehdon, minä löisin pöytään eropaperit. Avioehto kertoo siitä että halutaan paneskella minne sattuu ilman että toisella olisi siihen mitään sanottavaa. Toki näin voi tehdä mutta sillä on hintansa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin köyhä enkä ikinä menisi naimisiin ilman avioehtoa. Toisen rahoja en halua, enkä toisen koskevan omiin vähiin rahoihini.
Tietysti laskut puoliksi jos asuttas yhdessä.
Eli olette molemmat köyhiä. Eihän siinä silloin ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas provo.
Tämä taitaa olla provojen ennätyspäivä, tai sitten itselleni sattuu listasta luettavaksi vain provo aloitukset.
Miksi provo? Mikä idea avioliitossa on, jos ei täydellinen luottamus ja sitoutuminen? Jos niitä ei tahdo, voi jättää avioitumatta.
Juuri näin. Mihin avioliittoa tarvitaan jos eletään kuitenkin yksilöinä eritellen kaikki? Avoliitto sopii silloin ja eri asunnoista suhteilu.
Avioparikin voi elää erillään.
Vielä vähemmän avioliittoa näissä tapauksissa tarvitaan. Harvemmin on lapsia erillistalouksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä olen minäkin enkä suostu avioehtoon. En toisaalta kyllä hyväksy vaimoksenikaan mitään köyhää tai työtöntä naista vaan hyvän toimeentulon omaavan tai rikkautta ilman ehtoja perineen.
Sinä et aseta mitään ehtoja kellekään jos olet täysin arvoton. Tyydyt mitä saat ja kiität siitä.
Juurihan tuossa asetin ehtoni, etkö osaa lukea. Ja on sivistymätöntä sanoa jotakuta arvottomaksi köyhyyden vuoksi.
Jos et tuo suhteeseen muuta kuin tuulen huuhtoman perseen ja suuret luulot oikeudestasi määritellä itsellesi vain ns. parasta ja sinä käännät asian koskemaan köyhyyttäsi, niin ei onnistu. Olet arvoton kumppani luonnehäiriösi vuoksi. Kyllä psykopaatin tunnistaa. Sinä et aseta mitään ehtoja ennen kuin itse pystyt täyttämään ne itse asettamasi ehdot. Etkä silloinkaan. Sääli sitä ihmisparkaa joka tiellesi joutuu.
Ei köyhyys tarkoita myöskään sitä, että ei toisi suhteeseen mitään. Oletpa rajoittunut käsityksissäsi köyhistä.
Eipä tämä henkilö ole kertonut muuta kuin, että hänellä on oikeus ryövätä jonkun työn tai suvun työn tulokset. Pelkästään sen vuoksi, että on syntynyt ja kokee oikeudekseen tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu enää menee avioliittoon ilman avioehtoa?
Isäni toi Venäjältä naisen - ei avioehtoa, ja kaikki välit lapsiin katkaistu. Ei jää perintöä jaettavaksi.
Ette menetä mitään vaikka tuollaisen isän kanssa ette ole tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä olen minäkin enkä suostu avioehtoon. En toisaalta kyllä hyväksy vaimoksenikaan mitään köyhää tai työtöntä naista vaan hyvän toimeentulon omaavan tai rikkautta ilman ehtoja perineen.
Sinä et aseta mitään ehtoja kellekään jos olet täysin arvoton. Tyydyt mitä saat ja kiität siitä.
Juurihan tuossa asetin ehtoni, etkö osaa lukea. Ja on sivistymätöntä sanoa jotakuta arvottomaksi köyhyyden vuoksi.
Jos et tuo suhteeseen muuta kuin tuulen huuhtoman perseen ja suuret luulot oikeudestasi määritellä itsellesi vain ns. parasta ja sinä käännät asian koskemaan köyhyyttäsi, niin ei onnistu. Olet arvoton kumppani luonnehäiriösi vuoksi. Kyllä psykopaatin tunnistaa. Sinä et aseta mitään ehtoja ennen kuin itse pystyt täyttämään ne itse asettamasi ehdot. Etkä silloinkaan. Sääli sitä ihmisparkaa joka tiellesi joutuu.
Ei köyhyys tarkoita myöskään sitä, että ei toisi suhteeseen mitään. Oletpa rajoittunut käsityksissäsi köyhistä.
Eipä tämä henkilö ole kertonut muuta kuin, että hänellä on oikeus ryövätä jonkun työn tai suvun työn tulokset. Pelkästään sen vuoksi, että on syntynyt ja kokee oikeudekseen tehdä niin.
Sitä avioliitto ilman avioehtoa tarkoittaa. Kyse ei ole ryöväämisestä vaan päinvastoin lain noudattamisesta. Näinhän aloittajakin kertoo toimivansa, ainoa ero on se, että hän on nainen.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kannatakaan, kun noita rikkaita perijättäriäkin on tulossa ihan jonoksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap asunut miehen kanssa saman katon alla yli viisi vuotta? Jos olet, niin pääset miehen rahoihin erotessa kuten naimisiin menneetkin
”Pääsee miehen rahoihin...”. Olen nainen ja minua alkaa tätä ketjua lukiessa käydä miehet sääliksi. Kuinka moni nainen ajattelen oikeasti näin?
Vierailija kirjoitti:
Olemme olleet aviossa 25 vuotta ilman avioehtoa ja jos mies nyt löisi pöytään allekirjoitettavaksi avioehdon, minä löisin pöytään eropaperit. Avioehto kertoo siitä että halutaan paneskella minne sattuu ilman että toisella olisi siihen mitään sanottavaa. Toki näin voi tehdä mutta sillä on hintansa.
Eli miehesi uskoi ettet kelpaisi kenellekään muulle nylkytettäväksi?
Sillon kun puhuttiin naimisiinmenosta, niin sanoin haluavani avioehdon. Nainen ilmoitti ettei sitten mennä naimisiin. Olin asia selvä sitten, ei mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap asunut miehen kanssa saman katon alla yli viisi vuotta? Jos olet, niin pääset miehen rahoihin erotessa kuten naimisiin menneetkin
”Pääsee miehen rahoihin...”. Olen nainen ja minua alkaa tätä ketjua lukiessa käydä miehet sääliksi. Kuinka moni nainen ajattelen oikeasti näin?
Toivottavasti naiset alkavat panostaa omaan uraansa ja vaativat miehiään hoitamaan osansa lapsista ja kotitöistä. Naiset ovat liian kilttejä, kun he uhraavat omat tulonsa ja aikansa siihen, että mies voi keskittyä työntekoon. Ei se niin saa mennä. Mies voi sanoa asiakkaalle, että sori, lähden nyt hakemaan lapsia hoidosta ja menen kotiin tekemään heille ruokaa, palataan asiaan huomenna klo 9.
Jos kerran aiot olla naimisissa hautaan asti, silloinhan avioehdon kirjoittaminen ei haittaa. Mutta selkeästi itse haaveilet jo erosta ja isoista rahoista kun et siihen suostu. Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti naiset alkavat panostaa omaan uraansa ja vaativat miehiään hoitamaan osansa lapsista ja kotitöistä. Naiset ovat liian kilttejä, kun he uhraavat omat tulonsa ja aikansa siihen, että mies voi keskittyä työntekoon. Ei se niin saa mennä. Mies voi sanoa asiakkaalle, että sori, lähden nyt hakemaan lapsia hoidosta ja menen kotiin tekemään heille ruokaa, palataan asiaan huomenna klo 9.
Entä jos mies ei halua lapsia?
https://www.vauva.fi/keskustelu/2476610/tyttoystava_raskaana_valehteli_s...
https://keskustelu.suomi24.fi/t/11791397/raskaaksi-vaikka-vakisin
https://www.vauva.fi/keskustelu/2886915/avovaimo-taas-raskaana
https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/te-jotka-salaa-raskaaksi.1907073/
Elintaso romahtaa erossa ja yksinhuoltajuudessa ainoastaan toisen siivelläeläjällä. Meillä mieheni kanssa täysi avioehto eli kummallakaan ei ole oikeutta toisen omaisuuteen eikä perintöihin, asuntolaina on puoliksi ja maksetaan puoliksi, molemmilla omat autot jotka maksetaan itse. Rakkautta on riittänyt ja hassuttelua, lapsia on kertynyt kolme. Avioehto meillä on siksikin että molemmilla oli jo omaa kertynyttä varallisuutta kun menimme naimisiin sen lisäksi että olemme kumpikin perheyritystemme osakkaita lapsuudenkodin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioehto nimenomaan on osoitus rakkaudesta.
Avioehto todistaa, että varaudutaan eroon eikä tahdota jakaa elämää puolison kanssa kokonaisvaltaisesti. Tällöin on aivan turha mennä naimisiin. Elämänsä voi elää hyvin avoliitossakin. Ei ole pakko mennä naimisiin.
Ei välty millään. Pitää lopettaa koko suhde.
Omaisuuden erottelu avoliiton päätyttyä
Laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta koskee avoeroa, ja sitä noudatetaan, jos avoliitto on kestänyt vähintään 5 vuotta tai joilla on tai on ollut yhteinen tai yhteisessä huollossa oleva lapsi.
Lain mukaan avopuolisolla on oikeus saada hyvitys yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta.
Lain tarkoittama panos voi olla esim.
työ yhteisen talouden tai toisen avopuolison omistaman omaisuuden hyväksi
varojen käyttö yhteiseen talouteen
varojen sijoitus toisen avopuolison omistamaan omaisuuteen tai muu näitä vastaava panos.
Oikeutta hyvitykseen ei ole, jos yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta koitunut perusteeton etu on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen.
Käytännössä hyvityksen saaminen on hankalaa, koska panostuksen näyttäminen voi olla mahdotonta ajan kulumisen vuoksi (esim. pankkitietoja ei ole enää saatavilla).
Usein pesänjakajan tai tuomioistuimen vahvistamat hyvitykset ovat myös melko vaatimattomia, eli omaa tai omien sukulaisten työpanoksia ei juurikaan arvoteta riittävästi.
Avopuoliso voi hakea omaisuuden erottelua varten pesänjakajan.
Tuo asia ei ole noin yksinkertainen. Moni luulee olevansa avoliitossa, kun asuvat yhdessä ja moni virastokin laittaa yhteiseläjät avoliittoon. Avoliittoon tarvitaan myös todistus jos haluaa hyötyä toisen omaisuudesta. Olen lakimiehenä hoitanut tällaisen asian. Mies sanoi, että seurustellaan normaalisti ja nainen väitti olevansa avoliitossa ja naisen puolustuskin oli samaa mieltä. Näytin lakikirjasta kohdan mikä on erittäin vajavainen pykälineen. Puolustus ehdotti sovittelua sen jälkeen ja avoliittoväite kumottiin miehen eduksi ja nainen ei saanut mitään. Emme suostuneet edes sovitteluun, koska ei ole mitään soviteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto on taloudellinen sopimus ja ap:n miesystävä olisi halunnut solmia sen ap:lle vakioehtoja heikommilla ehdoilla.
Näin juuri. Nykyaikana ei ole ainuttakaan järkevää syytä mennä naimisiin, jos ei tahdo avioliiton tuomaa taloudellista sopimusta. Aivan hyvin voi elää avoliitossa.
Tuossa aiemmin listasin nämä järkevät syyt avioliittoon mutta otetaan pikakertaus yksinkertaistettuna. Kun ollaan avioliitossa ollaan lain edessä toistensa lähimmät sukulaiset, tällöin esimerkiksi puolison joutuessa sairaalaan tietoja terveydentilasta henkilökunnalta saa puoliso ei eikä se mahdollisesti paha anoppi. Lisäksi avioliitto yksinkertaistaa monia muitakin asioita.
Tässä olet väärässä. Potilas ilmoittaa sairaalalle lähiomaisensa ja se voi olla se anoppi eikä puoliso. Ja jos päädyt kolarista tajuttomana teholle, niin ensin katsotaan tiedoistasi (jos niitä on) se lähiomainen ja vasta sitten tutkitaan samassa osoitteessa asuvien nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/te-jotka-salaa-raskaaksi.1907073/
Jos mies ei halua lapsia, niin mies ehkäisee. Ensin kondomilla ja sitten hankkimalla vasektomian, kun ikää tulee tarpeeksi. Tai sitten mies harrastaa seksiä vain vaihdevuodet ohittaneiden naisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/te-jotka-salaa-raskaaksi.1907073/Jos mies ei halua lapsia, niin mies ehkäisee. Ensin kondomilla ja sitten hankkimalla vasektomian, kun ikää tulee tarpeeksi. Tai sitten mies harrastaa seksiä vain vaihdevuodet ohittaneiden naisten kanssa.
Aina sama vastaus porsintavimmaiselta.
Muistan kun täällä oli joskus juttua että miten raskaaksi kun mies haluaa käyttää kondomia eikä yhtään luota ja on jo kiukuteltu ja kiristetty seksilläkin eikä mikään auta luopumaan kondomista, muijat kokoontuivat sankoin joukoin vouhkaamaan suu vaahdossa kuinka he käänsivät/kääntäisivät kortsun väärinpäin sisällensä yksin vessassa. Tyhmä mies tuskin tajusi polttaa sitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/te-jotka-salaa-raskaaksi.1907073/Jos mies ei halua lapsia, niin mies ehkäisee. Ensin kondomilla ja sitten hankkimalla vasektomian, kun ikää tulee tarpeeksi. Tai sitten mies harrastaa seksiä vain vaihdevuodet ohittaneiden naisten kanssa.
Aina sama vastaus porsintavimmaiselta.
Muistan kun täällä oli joskus juttua että miten raskaaksi kun mies haluaa käyttää kondomia eikä yhtään luota ja on jo kiukuteltu ja kiristetty seksilläkin eikä mikään auta luopumaan kondomista, muijat kokoontuivat sankoin joukoin vouhkaamaan suu vaahdossa kuinka he käänsivät/kääntäisivät kortsun väärinpäin sisällensä yksin vessassa. Tyhmä mies tuskin tajusi polttaa sitä :D
Niin ja vasektomian ikäraja on 30v. Mutta eihän nää peräkammarinpojat ennen sitä pane muutenkaan.