Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka yleistä huumeidenkäyttö on ns. normaalien ihmisten keskuudessa?

Vierailija
19.07.2020 |

Olenkohan elänyt pumpulissa, kun omassa tuttavapiirissä ei huumeita käytä kukaan. Olemme 35+ ikäisiä, korkeakoulutettuja ja hyvissä töissä olevia ihmisiä.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ikinä huumeita käyttänyt, tai edes kokeillut, vaikka saatan siltä näyttää, mutta se onkin toinen tarina se...

Tässä vuosia sitten tekemiäni havaintoja:

Kokaiini - asiakaspalvelija, insinööri, yliopiston aikuisopiskelija

Kannabis - arkkitehti, kampaaja, johtaja (myynti) johtaja (hr), taiteen maisteri, yliopiston aikuisopiskelija, asiakaspalvelija, lukioikäinen

Amfetamiini - baarityöntekijä

Aika moni varmaan kertakokeiluja, jotka ovat rikoksena jo vanhentuneet.

Paljon Suomessa pössytellään, kun joka kuukausi kohtaa sen hajun jossakin.

Vierailija
82/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit ihmiset ei käytä huumeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin melkein kaikki jotka eivät ole kokeilleet yleisimpiä huumeita, kuvittelevat niiden olevan jotenkin hirvittävän outoja ja vieraita, vaikka ei ne nyt niin outoja ole. Ehkä happo-ja sienitripit on vähän "oudompia" mutta oikeastaan nekin on tosi luonnollisia. Se mystifiointi ja demonisointi johtuu varmaan vaan pelosta ja mielikuvituksesta ja ennen kaikkea niiden yhdistelmästä. Oikeasti ihan normaalit ja uteliaat ja ehkä keskivertoa skidisti älykkäämmät ihmiset käyttää silloin tällöin huumeita ilman mitään ongelmia. Ja ei, ne ei mene johonkin rapistuneeseen autiotaloon piikittämään likaisilla neuloilla jämäpiriä, vaan kesämökeillään ja asunnoissaan ja hotelleissaan vaatimattomasti nautiskelevat niitä vastuullisesti ja turvallisesti.

Toisaalta mä tunnen paljon niitä,jotka menee sinne hämyiseen au(rora)(tio)taloon ja on kaman takia sinne päätyneet. Päätyneet siksi, koska jokainen kuvittelee, että viihdekäyttö onnistuu juuri minulta. Ja onnistuuhan se, hetken ajan. Sen takia en arvosta millään tasolla aikuista, joka kuvittelee, että viihdekäyttö sujuu ja ne on ne toiset, jotka päätyy kadulle. Se on valintakysymys siihen asti, kun päätät kokeilla ensimmäisen kerran.

Suurimmalla osalla ei lähde lapasesta. Ainoat jotka näet ovat sairaalassa, arkussa, katkolla tai vankilassa ja kaikilla muilla pysyy lapasesta.

Tuntemani tyypit ja heidän kaverinsa eivät ole sairaalassa, arkussa, katkolla eivätkä vankilassa ja koko elämä pyörii kaman hankkimisen ympärillä. Siinä olet oikeassa, että heillä todella pysyy lapasesTa.

Vierailija
84/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei teille "normaaleille" kukaan mitään uskalla kertoa, mutta kyllä on usein hyvin huumemyönteistä porukkaa esimerkiksi yliopistoissa. Tai myönteistä ja myönteistä, mutta sellaista, jotka eivät ihan purematta niele "kovienkaan" huumeiden demonisointia, vaan saattaa kiinnostaa esim. microdosettelu psykedeeleillä jne. (Vaikka psykedeelit nyt ovat aivan eri asia kuin muut kovat huumeet.)

Tuskin kovin moni valveutunut kukkaa edes huumeena pitää, ainakaan yhtään enempää kuin keskiolutta.

Turkimusten mukaan myös korkea ÄO ja huumeiden kokeilluus myös korreloivat.

Omat havainnot Tampereelta.

Niin, huom. huumekokeilu, ei säännöllinen käyttö. Johtuu lähinnä siitä, että älykkäät yleensä avoimempia uusille kokemuksille.

Toisaalta aika moni älykäs myös ymmärtää, ettei ole sen parempi tai vahvempi kuin ne lukuisat vakavaan koukkuun päätyneet, jotka pitivät itseään pitkään viihdekäyttäjinä.

Vierailija
85/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun meni välit just 50+ frendiin joka alkanut käyttää kukkaa viikottain ja käytös muuttunut aivan vuoristoradaksi ja itsekkääksi. Oltiin yli 20v läheisiä ystäviä, mutta nyt skitsoilee ja näkee ihme salaliittoteorioita kun on pöllyissä.

Joo, viihdekäyttöä tosiaan, parissa vuodessa mennyt ihan touhu sekoiluksi, se siitä.

Joo, ne salaliittoteoriat. Niitä pössyttelijöillä riittää. Itse eivät todellakaan näe, että muut näkevät jo vähän enemmän.

Vierailija
86/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teille "normaaleille" kukaan mitään uskalla kertoa, mutta kyllä on usein hyvin huumemyönteistä porukkaa esimerkiksi yliopistoissa. Tai myönteistä ja myönteistä, mutta sellaista, jotka eivät ihan purematta niele "kovienkaan" huumeiden demonisointia, vaan saattaa kiinnostaa esim. microdosettelu psykedeeleillä jne. (Vaikka psykedeelit nyt ovat aivan eri asia kuin muut kovat huumeet.)

Tuskin kovin moni valveutunut kukkaa edes huumeena pitää, ainakaan yhtään enempää kuin keskiolutta.

Turkimusten mukaan myös korkea ÄO ja huumeiden kokeilluus myös korreloivat.

Omat havainnot Tampereelta.

Sen verran valveutunut toki kannattaa olla, että huumetestissä jää sitten kiinni, jos sitä on polttanut.

Vierailija
87/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele normaali ihminen.

T : psykologi

Itse määrittelen sen tässä yhteydessä sellaiseksi, joka käy säännöllisesti töissä, tai jos on työtön ei ole tilanteeseensa tyytyväinen ja jos rahat loppuu on ilman päihteitä eikä varasta niitä.

Vierailija
88/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskisuuren yrityksen toimitusjohtaja ja omistaja, korkeasti koulutettu, varakaskin. Olen kokeillut nuorempana lähes kaikki ns. kielletyt huumeet ja myöskin vierottunut niistä kaikista. Rankinta taisi olla oxikodonista irti pääseminen kun ei saanut nukuttua kovien selkäkipujen vuoksi. Addiktoituva luonne vetää kaiken överiksi eli eivät sovi minulle. Moni käyttää viikonloppuisin ja viihteellä ja mielestäni se on ok. Kahvia juon ja konjakkia, siinä minun nykyiset "huumeeni".

Vierailija
89/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään Suomessakin ihan normaalia. Etelä-Euroopassa ihan arkipäivää. Utrechtin psykologian proffa 10v sitten oli ainakin kokaiinin ystävä. Se on kuulkaas ihan tavallista. Ne nistikuvat on samoja kuin rappioalkoholistien kuvat. Ei sillä niin väliä mitä käyttää, magmaa vai shampanjaa. Kyse on siitä hallitseeko sen käytön ja elämänsä. Selvinpäin tietty parasta ja arki, mutta onhan se ihan kiva käydä huvipuistossakin välillä. Ei sielläkään koko aikaa huvittaisi asua...

Tunnen kyllä joo niitä, jotka omasta mielestään hallitsee käyttönsä täysin. Sivusta seuraten se hallinta vaan alkaa vähän rakoilla.

Sivusta seuraavat ulkopuolisethan ne niitä parhaita asiantuntijoita yleensä aina ovat. Nooh, kunhan pitävät viisautensa omana tietonaan. Harmi vaan kun niin usein alkaa joku pelonsekainen ja kateellinen mustamaalauskampanja sen sijaan että hoitaisi omat asiansa kunnolla.

Hoidan kyllä, valitettavasti. Kaikki tietävät, että käyn töissä ja saan palkkaa. Pikkuhiljaa se rahan lainaaminen alkaa, sitten lisääntyy. Ja pikku hiljaa niitä ei enää kyetä maksamaan takaisin. Pikkuhiljaa sitä rahaa olisi tuotava keskellä yötä, kun kama alkaa viedä. Mutta eihän me sivulliset mitään huomata.

Vierailija
90/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalit ihmiset ei käytä huumeita.

Shoppailukin on huume, kultsi.

Vierailija
91/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä stressaavampi työ, sen enemmän menee stimulantteja.

Esim, että tehdään ympäri vuorokauden töitä tai vähintään 100h/vko.

Ainakin pankkialalla ja finanssialalla menee huumeita. Lääkärit samoin.

Kansanedustajat, poliisit, onhan näitä, kun alkaa miettimään.

Tämä on niin totta! Oikeastaan uskomattoman paljon käytetään ja valtaosa ns. tavallista työssäkäyvää porukkaa. Tiedän monia viihdekäyttäjiä. Mutta en käytä itse, pysyttelen erossa. Tiedän myös tapauksia joissa käyttö on laukaissut psykoosin.

Vierailija
92/115 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt tuntemani hardcore-narkkareita mietin, taustalla on vanhempien rankkaa päihteidenkäyttöä, seksuaalista hyväksikäyttöä tai nuoruuden mielenterveysongelmia. Se todennäköisesti ajaa jo suht' nuorena päihteiden pariin. Mutta sitten on paljon muitakin, jotka on ajautuneet käyttöön ikään kuin vahingossa, viihdekäyttö veikin mukanaan. Heillä ehkä kulissit pysyy kasassa pitempään.

Vierailija
93/115 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdekäyttö on paljon yleisempää kuin ongelmakäyttö joka on sitä näkyvintä. Se aiheuttaa sen että tietämättömät luulevat kaikki käyttäjät addikteiksi jotka ovat koukussa. Kaksinaismoralistit hyväksyvät alkoholin viihdekäytön mutta kaikki muut aineet ovat niiden mukaan aina ongelma. Kanna bis on yleisin eikä erityisen vaarallinen näistä laittomista. Se pitäisi laillistaa pian sillä laillisena siitä on pienemmät haitat.

Vierailija
94/115 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäis määritellä käyttö? Tarkoitatko ongelmakäyttöä, joka on usein tapahtuvaa ja ongelmiin johtavaa?

Vai sitten sitä, että polttaa jointin kerran kuukaudessa ja muuten ei ota edes alkoholia, kahvia tai tupakkaa?

Jos jälkimmäistä, niin varmaan minä sitten. Porttiteoria ei ainakaan vielä 25 vuoden aikana ole vienyt mennessään, mut ehkä kohta jo. Hetkenä minä hyvänsä.

Vierailija
95/115 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Useimmiten käyttö jää yhteen tai muutamaan käyttökertaan – tai menneisyyteen. Viime vuoden aikana huumeita on käyttänyt 8 prosenttia väestöstä, viimen kuukauden aikana vain 3 prosenttia."

Minä tunnen yhden ihmisen joka on sanonut käyttäneensä huumeita, lähinnä kai marihuanaa ja ehkä pari jotka ovat voineet joskus käyttää mutta en tiedä varmaksi, mutta työn kautta tiedän ihmisiä jotka käyttää tai on käyttänyt, mutta he eivät olekaan "normaaleja" ihmisiä joita on esim. ystäväni ja sukulaiseni.

Kyllä ne enimmäkseen on tietyissä piireissä liikkuvat ihmiset jotka käyttää huumeita.

En ole pariinkymmeneen vuoteen pitänyt kukkaa huumeena. Mieto päihde, oikeasti alkoholia miedompi.

Päihde kuitenkin.

Vierailija
96/115 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kaveri yliopistossa käytti amfetamiinia/ekstasia ainakin bilehuumeena. Oli sellainen kiltti naapurintyttömäinen, sosiaalinen ja paljon kavereita. Mutta tietyissä bileissä huomasi miten persoona muuttui eikä se johtunut alkoholista, henkilöstä tuli ihan kusípäinen. Tästä on 2 vuotta aikaa joten aika tuore tapaus. Itse laitoin nettivinkkiä poliisille, vaikka oli oma kaveri niin en siedä huumeita. Viime vuonna tällä kaverilla oli kuulemma jotain "ongelmia", epäiltiin ongelmia poliisin kanssa.

Vierailija
97/115 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalin ihmisen ei tarvitse rikkoa lakia.

Normaali ihminen on siis sellainen, joka käyttää vain valtion sallimia päihteitä? Ja rikkoo vain mielestään merkityksettömiä lakeja?

Juo perjantaisin kaljaa, muina päivinä kahvia. Ainakin ohittaessa rikkoo nopeussääntöjä, osa muistakin säännöistä on vain muille.

Riippuu miten miellät normaalin. Jos sinulla on kapea käsitys normaalista, niin kukaan ei ole normaali. Jos käsityksesi normaalista on "normaalimpi" ( ;) ) niin kaikki ovat normaaleja.

"Hei, katso tuota. Tuo tyyppi joka ei juo, ei polta, eikä riko sääntöjä. Joo, just se. Se käy metsässä huutamassa. Nii-in. Siis se menee metsään ja huutaa siellä. Eikö ole kummallinen? Ihan epänormaali."

Vierailija
98/115 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kaveri yliopistossa käytti amfetamiinia/ekstasia ainakin bilehuumeena. Oli sellainen kiltti naapurintyttömäinen, sosiaalinen ja paljon kavereita. Mutta tietyissä bileissä huomasi miten persoona muuttui eikä se johtunut alkoholista, henkilöstä tuli ihan kusípäinen. Tästä on 2 vuotta aikaa joten aika tuore tapaus. Itse laitoin nettivinkkiä poliisille, vaikka oli oma kaveri niin en siedä huumeita. Viime vuonna tällä kaverilla oli kuulemma jotain "ongelmia", epäiltiin ongelmia poliisin kanssa.

Et vaikuta kovin empaattiselta tätä opiskelukaveriasi kohtaan

Vierailija
99/115 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin aikoinaan kipuihin lääkärin määräämiä hu*meita, jotka laittoivat kropan ja pään totaalisen sekaisin. Meinasin monta kertaa kävellä tokkurassa auton alle, näin painajaisia ja elin sumussa. Lihoin myös liki 20kg.

Sitten kokeilin ka*nabista ja nyt pidän kivut poissa polttelemalla silloin tällöin, kun tilanne vaatii.

Ka*nabis ei ole aiheuttanut minulle riippuvuuden kaltaista tunnetta, toisin kuin ne lääkärin määräämät pillerit. Mukana ei myöskään ole mitään ylimääräistä kehoon joutuvaa myrkkyä.

Olen ihan "normaali" työssä käyvä, lapseton nainen.

Se, että joku on päättänyt kasvin olevan vaarallinen hu*me, ei oikeasti tee siitä vaarallista. Demonisointi ja aivopesu on toiminut hyvin.

Jännä miten alkoholin laillisuus ei järkytä kovinkaan montaa, vaikka se on suurin syy Suomessa tapahtuviin henkir*koksiin.

En ole koskaan tavannut pössyttelijää joka jointin poltettuaan tahtoisi lähteä nakkikiskalle tappelemaan.

Vierailija
100/115 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up