Kuinka yleistä huumeidenkäyttö on ns. normaalien ihmisten keskuudessa?
Olenkohan elänyt pumpulissa, kun omassa tuttavapiirissä ei huumeita käytä kukaan. Olemme 35+ ikäisiä, korkeakoulutettuja ja hyvissä töissä olevia ihmisiä.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Useimmiten käyttö jää yhteen tai muutamaan käyttökertaan – tai menneisyyteen. Viime vuoden aikana huumeita on käyttänyt 8 prosenttia väestöstä, viimen kuukauden aikana vain 3 prosenttia."
Minä tunnen yhden ihmisen joka on sanonut käyttäneensä huumeita, lähinnä kai marihuanaa ja ehkä pari jotka ovat voineet joskus käyttää mutta en tiedä varmaksi, mutta työn kautta tiedän ihmisiä jotka käyttää tai on käyttänyt, mutta he eivät olekaan "normaaleja" ihmisiä joita on esim. ystäväni ja sukulaiseni.
Kyllä ne enimmäkseen on tietyissä piireissä liikkuvat ihmiset jotka käyttää huumeita.
En ole pariinkymmeneen vuoteen pitänyt kukkaa huumeena. Mieto päihde, oikeasti alkoholia miedompi.
Kaikki hùùmeet ovat päihteitä. Sana hùùme tarkoittaa laittomia päihteitä. Jos alkoholista tulisi laiton olisi se silloin hùùme, mutta silti yhä päihde. Jos kannabiksesta tulisi laillinen lähtisi siltä hùùmestatus pois ollen silti päihde. Tätä ei monikaan tunnu ymmärtävän.
Eli myönnät, että jonkun aineen sanominen huumeeksi ei tarkoita kerrassaan mitään sen vaarallisuudesta tai mistään muustakaan ominaisuudesta. Ainoastaan sen, että lainsäätäjä on tässä maassa säätänyt sen käytön rangaistavaksi. Esim. kukkahan ei tuon määritelmän mukaan ole huume Kanadassa, mutta on sitä Suomessa.
Myönnän? Outo sanavalinta.. Termi hùùme on yleisnimitys laittomille päihteille. Ihan mistä tahansa päihteestä, nikoriinista, kofeiinista ja alkoholista tulisi hùùme jis ne olisivat laittomia. Termi hùùme ei kerro aineen hatallisuudesta mitään, vain sen että se on laiton päihde. Tuntuu kuin toistaisin itseäni..
Opiskeluaikojeni kämppis oli alkoholin suhteen ehdoton absolutisti. Mutta pajautteli "yrttiä" silloin tällöin, pari kertaa kuussa.
Tänään hän on LT ja veikkaan että jatkaa edelleen tuolla linjalla.
En mä ainakaan kenellekään kerro, että olen joitain aineita kokeillut joskus vuosia sitten 😂 mitä se kenellekään kuuluu ja mitä hyötyä siitä olisi mainita. Haittaa olisi, jos alkaisi joku juoru leviämään, että nyt käyttäisin. Mutta en olekaan ehkä aloituksessa haettu huumeiden "käyttäjä" koska ne ei mun elämään tällä hetkellä kuulu. En olisi kovin kielteinen kokeilemaan uudestaankin, jos joku tilanne tulisi vastaan missä se olisi helppoa ja turvallista. En näe kuitenkaan vaivaa lähteä niitä hankkimaan.
Varmaankin melkein kaikki jotka eivät ole kokeilleet yleisimpiä huumeita, kuvittelevat niiden olevan jotenkin hirvittävän outoja ja vieraita, vaikka ei ne nyt niin outoja ole. Ehkä happo-ja sienitripit on vähän "oudompia" mutta oikeastaan nekin on tosi luonnollisia. Se mystifiointi ja demonisointi johtuu varmaan vaan pelosta ja mielikuvituksesta ja ennen kaikkea niiden yhdistelmästä. Oikeasti ihan normaalit ja uteliaat ja ehkä keskivertoa skidisti älykkäämmät ihmiset käyttää silloin tällöin huumeita ilman mitään ongelmia. Ja ei, ne ei mene johonkin rapistuneeseen autiotaloon piikittämään likaisilla neuloilla jämäpiriä, vaan kesämökeillään ja asunnoissaan ja hotelleissaan vaatimattomasti nautiskelevat niitä vastuullisesti ja turvallisesti.
Olette oksettavia kaikki narkit.
Yhteiskunnan rappio on masentavaa.
Ei se varmaan kovin yleistä ole, mutta yleisempää kuin luulisi. Ei kukaan kokeiluistaan tietenkään kerro, koska huumeiden käyttöön liittyy voimakas stigma. Mitä järkeä "normaalin" henkilön olisi kertoa kenellekään asiaan liittymättömälle, että on joskus käyttänyt tai käyttää huumeita? Eihän siitä voi seurata mitään muuta kuin haittaa itselle.
"Tutkija: Ka.nnabista kokeillut lähes miljoona suomalaista, kotikasvattajia tuhansia (...)
Aktiivikasvattajia saattaa olla parikymmentä tuhatta. Määriä on kuitenkin vaikea arvioida, hän toteaa."
Vierailija kirjoitti:
Olette oksettavia kaikki narkit.
Yhteiskunnan rappio on masentavaa.
Sä olet yksinkertainen.
Itse olen muutaman kerran poltellut pilveä ja kerran kokeillut amfetamiinia ja ekstaasia. Tunnen muutaman viihdekäyttäjän ja entisen narkkarin kaverien kavereiden kautta, mutta en oikeastaan tällä hetkellä aktiivisesti huumeita käyttäviä.
Olen tavallisesta, keskiluokkaisesta perheestä, eivätkä sukulaiseni (onneksi) tiedä kokeilleeni laittomia aineita, ovat hyvin huumevastaisia enkä usko heidänkään koskaan mitään kokeilleen.
Opiskelen lukiossa.
Minä olen kertonut avoimesti huumekokeiluistani eikä siitä mitään hyvää seurannut. Sosiaalinen eristäminen. T FM, toimittaja, kirjailija, sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit ihmiset EIVÄT käytä huumeita piste.
Ai? Viimeksi kun tarkistin, niin ainakin kofeiinia ja alkoholia käytti aika moni "normaali" ihminen. Samoin mielialalääkkeitä ja muita lääkärin määräämiä huumeita.
Itse asiassa, jos tarkkoja ollaan, reseptilääkkeitä ei luokitella huumeiksi, jos niitä syö reseptin ohjeen verran. 8)
Ei teille "normaaleille" kukaan mitään uskalla kertoa, mutta kyllä on usein hyvin huumemyönteistä porukkaa esimerkiksi yliopistoissa. Tai myönteistä ja myönteistä, mutta sellaista, jotka eivät ihan purematta niele "kovienkaan" huumeiden demonisointia, vaan saattaa kiinnostaa esim. microdosettelu psykedeeleillä jne. (Vaikka psykedeelit nyt ovat aivan eri asia kuin muut kovat huumeet.)
Tuskin kovin moni valveutunut kukkaa edes huumeena pitää, ainakaan yhtään enempää kuin keskiolutta.
Turkimusten mukaan myös korkea ÄO ja huumeiden kokeilluus myös korreloivat.
Omat havainnot Tampereelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele normaali.
Normaalin ihmisen tajunta on riittävän avara ja maailma värikäs ilman erillisiä stimulantteja.
Eli käytännössä noin promille suomalaista (jos niinkään moni) on normaaleja. Alkoholi, tupakka, kofeiini. Ne ovat kaikki stimulantteja.
Aina tämä sama laulu, joo kylläkyllä kahvikuppi aamulla on sama asia kuin heroiinipiikki illalla. Kylläkyllä, juupajuu. Samaa tyhmyyttä kuin ettei saa sanoa jonkun pahoinpidelleen toista, ilman että joku tulee itkemään miten joku toinenkin on joskus niin tehnyt. Kasvaisit aikuiseksi jo pikkuhiljaa.
Normaalit ihmiset eivät tarvitse huumeita elämäänsä, etkä ole mitenkään poikkeuksellinen ap, ei mullakaan ole huumekavereita. Ikäkin on tuo sama 35+. äNe jotka ovat alkaneet käyttää huumeita tässä ns. vanhemmalla iällä ovatkin sitten itse ymmärtäneet vaihtaa keveripiiriä "suvaitsevampiin ja avarakatseisempiin" :D Jokaisella heistä myös on psyyken ongelmia nykyään.
Hyvä vastaus, vaikka hukkaan meneekin. Ei nämä pössyttelijät mitään järkipuhetta ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ei teille "normaaleille" kukaan mitään uskalla kertoa, mutta kyllä on usein hyvin huumemyönteistä porukkaa esimerkiksi yliopistoissa. Tai myönteistä ja myönteistä, mutta sellaista, jotka eivät ihan purematta niele "kovienkaan" huumeiden demonisointia, vaan saattaa kiinnostaa esim. microdosettelu psykedeeleillä jne. (Vaikka psykedeelit nyt ovat aivan eri asia kuin muut kovat huumeet.)
Tuskin kovin moni valveutunut kukkaa edes huumeena pitää, ainakaan yhtään enempää kuin keskiolutta.
Turkimusten mukaan myös korkea ÄO ja huumeiden kokeilluus myös korreloivat.
Omat havainnot Tampereelta.
Tampereella huumeongelma on räjähtänyt käsiin niin täysillä, että täältä ei kenenkään kannata ottaa mallia. Ei edes niistä fiksuista ja valveutuneista yliopistojanttereista, joilla btw ura on vasta aluillaan, joten vielä on täysin mahdotonta sanoa että huumeidenkäyttö ei olisi vaikuttanut työntekoon negatiivisesti.
Pari kertaa olen nuorempana kokeillut pilveä, mutta ei ollut minun juttuni. Tunnen myös joitakin, jotka ovat kokeilleet, mutta ei ole tavaksi jäänyt. Kaikki fiksuja ihmisiä ja hyvissä ammateissa. Toki eihän se käyttö näy välttämättä päällepäin. Minua ei muiden käyttö tai käyttämättömyys hetkauta, jokainen aikuinen saa tehdä elämällään mitä haluaa. Ehkä joitakin asioita demonisoidaan Suomessa turhan herkästi.
Oon varmaan valinnut oudon kaveripiirin. Amiksessa kaikki käytti huumeita, vanhalta työpaikalta sain kaverin joka myös polttaa pilveä ja muualtakin olen saanut kavereita jotka käyttää huumeita ihan jokapäiväsesti. En siis itse käytä mutta en vaan tajua miten kaikki kaverini niin tekevät. Ikäluokiltaan 19-30.
Eli paljon sitä tulee nähtyä joten sanoisin sitä jo normaaliksi.
Ne jotka eivät ole huumehia kokeilleet pitäkööt suunsa kiinni, koska eivät yhtään mitään asiasta TIEDÄ. On olemassa moniongelmaisia reppanoita, jotka käyttävät huumeita. Enemmän on silti toimivia ihmisiä, jotka myös käyttävät huumeita. Se mitä te näette on se ensiksi mainittu marginaalinen reppanaryhmä, jonka perusteella te induktiivisesti päättelette kaikkien huumeidenkäyttäjien olevan samanlaisia. Mutta kun ne eivät ole. Ja vaikka te kuinka jankutatte niin se asia ei siitä mihinkään muutu.
Ah ihana EU ja etenkin Amsterdam! Huumeisiin on kielteinen kanta, mutta kunnon pössyt silloin tällöin kelpaa. Ja LAILLISTA valikoimaahan siinä EU- maassa riittää.
Maalaisille/junteille tiedoksi, että Heroiini ja pilvi ei kuulu koulutettujen ja urbaanien ihmisten keskuudessa samaan lauseeseen.
Itseä ei ole kiinnostanut huumeet, mutta omassa entisessä kaveripiirissä - josta olen etääntynyt - on paljon ihan sellaisia +5000 euroa tienaavia huumeiden käyttäjiä. Eivät tosin mitään suonensisäisiä käytä eivätkä joka päivä. Lähinnä viikonloppuisin
Miten niin hyvin hyvin harva? Alkoholin kokonaiskulutus Suomessa kasvoi vuoteen 2007 asti ja on sen jälkeen vähentynyt lähes viidenneksellä. Alkoholin riskikäyttö on kuitenkin edelleen yleistä: Juomatapatutkimuksen mukaan vähintään 13 prosenttia väestöstä käyttää alkoholia siinä määrin, että heillä on kohonnut pitkäaikaisten terveyshaittojen riski. Tämä vastaa yli 560 000:ta suomalaista.
https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/alkoholi/nain-su…