Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka yleistä huumeidenkäyttö on ns. normaalien ihmisten keskuudessa?

Vierailija
19.07.2020 |

Olenkohan elänyt pumpulissa, kun omassa tuttavapiirissä ei huumeita käytä kukaan. Olemme 35+ ikäisiä, korkeakoulutettuja ja hyvissä töissä olevia ihmisiä.

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit ihmiset EIVÄT käytä huumeita piste.

Vierailija
2/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele normaali. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä käyttäminen tarkoittaa

Vierailija
4/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin, että ei käyttäisi. Kunnes totuus "kunnollisesta" hyvätuloisesta korkeakoulutetusta tuttavasta paljastui. Ei ne huumeet ole vain huonompiosaisten juttu. Ihan julkisuudessakin nähtyä, että ns. hyvästä perheestä olevat voivat niihin sortua siinä missä muutkin. 

Vierailija
5/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele normaali. 

Normaalin ihmisen tajunta on riittävän avara ja maailma värikäs ilman erillisiä stimulantteja.

Vierailija
6/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele normaali. 

Normaalin ihmisen tajunta on riittävän avara ja maailma värikäs ilman erillisiä stimulantteja.

Eli käytännössä noin promille suomalaista (jos niinkään moni) on normaaleja. Alkoholi, tupakka, kofeiini. Ne ovat kaikki stimulantteja. 

Vierailija
7/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin ihmisen ei tarvitse rikkoa lakia.

Vierailija
8/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalin ihmisen ei tarvitse rikkoa lakia.

Silti lähes jokainen rikkoo. Punaisia päin kävely ehkä yleisimpänä rikkeenä. 

Vierailija
9/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalit ihmiset EIVÄT käytä huumeita piste.

Ai? Viimeksi kun tarkistin, niin ainakin kofeiinia ja alkoholia käytti aika moni "normaali" ihminen. Samoin mielialalääkkeitä ja muita lääkärin määräämiä huumeita.

Vierailija
10/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen pariskunta ja emme tunne ketään, joka olisi tunnustanut edes kokeilleensa.

Vierailija
11/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen pariskunta ja emme tunne ketään, joka olisi tunnustanut edes kokeilleensa.

Harvempi sellaista mainostaa. Pois lukien julkkistyrkyt huumekauppiaat.  

Vierailija
12/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, ettei kukaan käytä? Ehkä käyttävät, mutta eivät vain kerro siitä. Kuvittelisin, että "normaalit" ihmiset nimenomaan käyttävät salassa.

Vierailija
13/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, ettei kukaan käytä? Ehkä käyttävät, mutta eivät vain kerro siitä. Kuvittelisin, että "normaalit" ihmiset nimenomaan käyttävät salassa.

Juurikin näin. Vain erään tv-kanavan, ip-lehtien ja tietyn liikemiehen mielestä huumeidenkäyttö on niin normaalia, että sitä pitää erikseen mainostaa ja siitä pitää tehdä jopa dokumentti. Tervejärkisten ihmisten mielestä huumeidenkäyttö on niin häpeällistä ettei siitä hiiskuta sanaakaan, jos sellaiseen on joskus sortunut. 

Vierailija
14/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Useimmiten käyttö jää yhteen tai muutamaan käyttökertaan – tai menneisyyteen. Viime vuoden aikana huumeita on käyttänyt 8 prosenttia väestöstä, viimen kuukauden aikana vain 3 prosenttia."

Minä tunnen yhden ihmisen joka on sanonut käyttäneensä huumeita, lähinnä kai marihuanaa ja ehkä pari jotka ovat voineet joskus käyttää mutta en tiedä varmaksi, mutta työn kautta tiedän ihmisiä jotka käyttää tai on käyttänyt, mutta he eivät olekaan "normaaleja" ihmisiä joita on esim. ystäväni ja sukulaiseni.

Kyllä ne enimmäkseen on tietyissä piireissä liikkuvat ihmiset jotka käyttää huumeita.

Vierailija
15/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Useimmiten käyttö jää yhteen tai muutamaan käyttökertaan – tai menneisyyteen. Viime vuoden aikana huumeita on käyttänyt 8 prosenttia väestöstä, viimen kuukauden aikana vain 3 prosenttia."

Minä tunnen yhden ihmisen joka on sanonut käyttäneensä huumeita, lähinnä kai marihuanaa ja ehkä pari jotka ovat voineet joskus käyttää mutta en tiedä varmaksi, mutta työn kautta tiedän ihmisiä jotka käyttää tai on käyttänyt, mutta he eivät olekaan "normaaleja" ihmisiä joita on esim. ystäväni ja sukulaiseni.

Kyllä ne enimmäkseen on tietyissä piireissä liikkuvat ihmiset jotka käyttää huumeita.

En ole pariinkymmeneen vuoteen pitänyt kukkaa huumeena. Mieto päihde, oikeasti alkoholia miedompi.

Vierailija
16/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pariinkymmeneen vuoteen pitänyt kukkaa huumeena. Mieto päihde, oikeasti alkoholia miedompi.

Tämähän ei ole mielipidekysymys. Ihan laki määrittelee, mikä on huumausaine ja mikä ei. Suomessa myös marihuana on huumausaine ja laiton. 

Vierailija
17/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan piireistä missä liikkuu. Ja luulen ettei ap:kään välttämättä voi tietää käyttääkö joku hänen tuttavapiirissä, koska laittoman asian kyseessä ollessa asiasta ei puhuta ulkopuolisille. Hallinnassa olevaa viihdekäyttöä ei myöskään näe ihmisestä päältä.

Mä olen korkeakoulutettu nelikymppinen ja opiskeljana törmäsin käyttöön. Olin maalta, huumevalistuksen kasvatti ja alkuun ihan kauhistuin. Mutta kyllähän siihen tottui, että ei ne ihmiset menneet mitenkään rappiolle, eikä heille tapahtunut mitään kauheaa, kuten valistuksesta oppimani väitti. Itse en uskaltanut silti kokeilla kuiin pilveä poltin jos sitä jostain helposti sai, ja joskus toiselta saamaani bentsoa krapulaan. Työelämässä ollessakiin olen esim. miesystävän (varakas, korkeakoulutettu it-yrittäjä) kautta ollut kotibileissä joissa tiettyjen huumeiden käyttö oli tavallista. Kokaiinia ennen baariin lähtöä lisävauhdiksi, pilven polttelua, happoa tms. Nämä kaikki tyypit oli ihan menestyviä ihmisiä joiden käyttö rajoiittui vapaa-aikaan ja juhlintaan. Itse en aikuisella iällä enää ole käyttänyt mitään laitonta, koska olen työssä jossa SUPOn turvaselvitykset esimerkiksi on arkea. En ota riskiiä että urani tuhoutuu jonkun typerän pilvenpolton takia, kun sehän voi näkyä kokeesta jopa päiviä jos autoillessa joutuu testiin.

Vierailija
18/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen nyt tuntisi olevan aika pohjilla jos aineita sitten hankitaan sivuille vilkuillen porttikongeissa ja parkkipaikoilla.

Vierailija
19/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yksi kaveri viihdekäyttää mietoja, tietää kielteisen asenteeni huumeisiin, joten ei tuo erityisemmin esiin omaa toimintaansa.

Vierailija
20/115 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen nyt tuntisi olevan aika pohjilla jos aineita sitten hankitaan sivuille vilkuillen porttikongeissa ja parkkipaikoilla.

Eipä niitä tuolla tavalla tarvitse enää hankkiakaan.