Voiko remonttitarjouksen saaminen olla näin vaikeaa?
Olemme teettämässä Helsingin katakaupungissa remonttia. Ollaan pyydetty kohta kymmenestä firmasta tarjoukset, eikä kukaan ole osannut laatia sellaista, josta selviäisi kunnolla mitä se pitää sisällään. Hintahaitari on niin suuri, ettei oikein uskalla luottaa siihen, että kaikkiin kuuluu kaikki työt ja materiaalit.
Osaako kukaan neuvoa miten pitäisi toimia? Kyse siis vanhasta talosta eikä todellakaan haluta mitään virolaisia remppareiskoja.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 13:09"]
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Älkää missään nimessä ottako jotain pientä kusettajafirmaa, joka sanoo vaan kaikkeen että juu, juu, onnistuu. Ottakaa tarpeeksi iso urakointifirma, jolla on näyttöjä noista keskustan arvokohteista. Kysykää minkä maalaisia työntekijöitä niillä on ja ovatko duunarit firman työntekijöitä vai alihankkijoita. Viimeinen asia mitä haluatte on se, että joku pikkufirma ottaa itselleen liian ison nakin ja ketjuttaa sen sitten alihankkijoille.
Se entinen remppareiska
[/quote]No ei mitään isoa joka laskuttaa tuplasti. On kyllä tyhmää rempata kesällä kun kaikki rakentajat on silloin ulkotöissä. Jäljellä on vain kusettajia.
Ei käy kyllä kateeksi tyhmiä kaupunkilaisrakentajia. Meillä landella voi teettää kokonaisen talon tututulla rakentajalla eikä todellakaan tarvi pelätä että kusettaa.
Tuollainen hyvämaineinen urakoitsija kertoo kyllä jos niillä on liikaa töitä (esim. kesällä). Soittelin itse jokunen viikko sitten noita keskustan yrityksiä lävitse kun tarvitsin mökille remppatöitä, ja se ainakin se urakoitsija jonka olisin halunnut sanoi kyllä suoraan, että menee syyskuulle ennen kun ehtivät tehdä.
Nyt joudun teettämään toisella tekijällä. Harmittaa, etten ollut ajoissa, sillä olisin todella halunnut juuri tämän firman.
Ensinnäkin, kaikki firmat eivät tee suinkaan ulkorakentamista. Tuollaiseen keskustan vanhaan taloon ei kannatakaan ottaa sellaista, joka kesäisin rakentelee laitureita ja sikaloita, vaan tuollaisiin kohteisiin erikoistunut firma. Toiseksi, kun hain urakkatarjouksia itse meidän remonttiin, niin hinta-arviot olivat melkolailla samansuuruisia (siis työmiesten ja materiaalien osalta). Se mitä noissa isoissa oli enemmän, oli työnjohto, mutta me halusimme maksaa siitä, sillä emme pystyneet olemaan itse koko aikaa kaupungissa seuraamassa töiden etenemistä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 13:27"]
Tuollainen hyvämaineinen urakoitsija kertoo kyllä jos niillä on liikaa töitä (esim. kesällä). Soittelin itse jokunen viikko sitten noita keskustan yrityksiä lävitse kun tarvitsin mökille remppatöitä, ja se ainakin se urakoitsija jonka olisin halunnut sanoi kyllä suoraan, että menee syyskuulle ennen kun ehtivät tehdä.
Nyt joudun teettämään toisella tekijällä. Harmittaa, etten ollut ajoissa, sillä olisin todella halunnut juuri tämän firman.
[/quote]Kerro nyt mikä se ongelma tuossa rempassa on. Mitä siihen latitian on tarkoitus laittaa
Kylppäriremppa on oma lukunsa kun se pitää tehdä taloyhtiön valvonnassa
Mun omat kaksi kokemusta rakennusfirmoista ovat molemmat olleet hyviä. Viimeisin remontti jonka teetimme kaksi vuotta sitten meni kyllä lähes kaikilta osilta nappiin. Meillä oli napakka naispuolinen työnjohtaja keskisuuresta firmasta Helsingistä.
Mutta aiheeseen liittyen: kannattaa ottaa sellainen firma, jolla on kaikki nuo alihankkijakontaktit omasta takaa. Silloin ne toimii pääurakoitsijana eikä sinun tarvitse riidellä putkimiehen kanssa, vaan ne hoitaa sen puolen.
Naispuolinen työnjohtaja? Oliko Helsingin keskustassa oleva firma? TV:stä tuttu? Meillä taisi olla sama yritys tekemässä meidän asunnon Ullanlinnassa viime vuonna.
Pikkusen pelkään, että "pieni laajennus" kylppärissä ja keittiön siirto ei onnistu kerrostalossa noin vaan, ja ei varmasti ole valmis elokuun puolivälissä jos nyt vasta etsitte firmaa tuon tekemään. Vaikka menee mainnonnan puolelle, koita sellaista firmaa kun Miwacon, sen omistaja oli mukana meidän isossa rempassa jokunen vuosi sitten.. luulen että silloineen firma oli isän ja tämä on nyt pojan oma, mutta hänellä on ainakin erittäin päteviä tekijöitä listoillaan.
Taitaa ollakin melko isosta remontista kyse. Sen "ennen koulun alkua" aikataulun kannattaa kyllä unohtaa heti kättelyssä. Remonttifirmoissakin kun lomaillaan - ainakin osittain. Kylppärin laajennus ja keittiön siirto ovat jo melkoisia juttuja.
Hyvää ja asiantuntevaa remonttifirmaa kannattaa kysellä esim. tuttavilta ja tuttavien tuttavilta. Varmaan joku tuttavapiirissänne on tehnyt remonttia. Samoin naapureilta, isännöitsijältä jne. kannattaa kysellä kokemuksia.Tarjoukset tällaisista remonteista annetaan yleensä vasta sitten kun on käyty paikan päällä ja keskusteltu asukkaan kanssa mitä hän haluaa. Jos olette saaneet tarjouksia ilman, että kukaan ko. firmasta on vaivautunut paikalla, voitte ne heti unohtaa. Luultavasti tarjoukseen on laitettu niin korkea hinta, että jos nyt asiakas sen valitsee, niin firma pääsee takuulla voitolle.
22 vastaa: oli varmaan sama firma. Olin itse tyytyväinen kun sain hoitaa asioita naisen kanssa.
Mekin suunnittelemme, yllätys yllätys, remonttia kun on tuota perheelisäystä taas tulossa. Olen käynyt katselemassa muutamien ystävieni kotona tehtyjä remontteja, ja näin rehellisesti sanottuna yhtään niistä urakoitsijoista en päästäisi kotiini. Vaikka ystävät ovat olleet tyytyväisiä ja kovasti kehuvat, niin kun katselee viimeistelyn jälkeä niin eeeeeeei käy. Nyt pitäisi löytää firma, joka pystyisi ottamaan vastuun koko hankkeesta, kun mies on kiireinen töissä ja minä melko raskaana, ja lopputuloksenkin pitäisi olla priimaa.
Eli jos on vinkata hyviä remonttifirmoja niin minäkin olisin kiitollinen!
Mikä tämä "Teeveestä tuttu" nainen on? Mikä firma?
ap
käy kurkkaamassa tuolta: www.alterno.fi
ovat erikoistuneet näihin keskustan vanhoihin taloihin. Sen takia olinkin hiukan yllättynyt nähdessäni telkkarissa remppaamassa kesämökkejä.
Aika runolliseksi meni tuolla noiden verkkosivuilla:
”Näiden vanhojen kivitaloasuntojen elinkaari on useita satoja vuosia, paljon enemmän kuin yksi ihmisikä. Kun kotitaloni rakennettiin sai Sibeliuksen toinen sinfonia ensiesityksensä, Jules Verne eli vielä ja Tanskalla oli siirtomaita. Nämä talot ovat vain lainassa meillä. Meidän jälkeemme niissä asuvat seuraavat sukupolvet, ja sitten vielä kymmenen lisää, kunhan niitä vain hoidetaan hyvin.”
Aika runolliseksi meni tuolla noiden verkkosivuilla:
”Näiden vanhojen kivitaloasuntojen elinkaari on useita satoja vuosia, paljon enemmän kuin yksi ihmisikä. Kun kotitaloni rakennettiin sai Sibeliuksen toinen sinfonia ensiesityksensä, Jules Verne eli vielä ja Tanskalla oli siirtomaita. Nämä talot ovat vain lainassa meillä. Meidän jälkeemme niissä asuvat seuraavat sukupolvet, ja sitten vielä kymmenen lisää, kunhan niitä vain hoidetaan hyvin.”
naureskelin samaa juttua. Mainostoimiston senttaajalla ollut lennokas päivä. Alla virkistävän rehellisiä lainauksia tuolta urakoitsijan sivuilta:
"Remonttiprojektissa aikataulujen suurin ongelma on se, että ne eivät usein pidä."
"Remontoidessa nyrkkisääntö on, että hyvä ammattilainen ei ole koskaan halpa"
"Alihankkijoita, kuten sähkö- tai LVI-alan ammattilaisia, on hyvin eri tasoisia. Kokenut urakoitsija on vuosien saatossa nähnyt monta huonoa ja kourallisen todella hyviä."
"Onnettomin tilanne on tietysti sellainen, jossa kustannukset ylittyvät niin paljon, että asiakkaalta loppuvat rahat kesken hankkeen."
Tarjouspyynnöt kodinremontit.fi portaaliin. Mitä yksityiskohtaisemmin osaat kuvailla remonttisi sitä parempi.
Olen värvännyt remontoijan 3 kertaa sieltä ja näiden kokemusten perusteella todellakin suosittelen!
kodinremontit.fi ei ole ihan huono jos on pienemmästä rempasta kyse. Tuollaista helposti yli viidenkymmenen tonnin remppaa en siellä kilpailuttaisi, vaan hakisin tarjoukset kolmelta hyvämaineiselta yli miljoonan liikevaihtoa pyörittävältä urakoitsijalta.
Ei noin massiivisessa remontissa kannata ottaa halvinta tarjoajaa, vaan se, jolla on esittää uskottavin suunnitelma remontin toteutuksesta, aikataulusta ja budjetista. Moni rakentaja väittää silmät suurina että loppuhinta on X, vaikka ne tietää ihan hyvin, että siihen tulee oikeasti palamaan 1,5 - 2 X.
Kandee lukea Tuomas Vimman Raksa. Siinä selitetään aika kattavasti miten noi pienemmät remppafirmat toimii (= kusettaa asiakkaita).
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 12:46"]
Siis meillä on viime vuosisadan alusta oleva kolme huonetta ja keittiö, 82 neliötä. Siellä on vanhat lautalattiat alla, mutta sellainen hirveä laminaatti päällä. Seinät on kaikki aika kauheessa kunnossa, eli ne pitäisi kaikki siistiä ja maalata. Samoin katot. Kylppäriä pitäisi vähän laajentaa ja keittiön paikkaa me haluttaisiin siirtää. Mä olin jotenkin toivonut että olisi ennen koulujen alkua valmista.
[/quote]Ja mitä sä et tiedä "pitääkö purkaa"
Kylppärirempan voit teettää erikseen vesieristyksiin erikoistuneella tekijällä. Taitaa vaatia taloyhtiön hyväksynnän vielä ennenkuin laitetaan laatat päälle.