Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko remonttitarjouksen saaminen olla näin vaikeaa?

Vierailija
04.06.2013 |

Olemme teettämässä Helsingin katakaupungissa remonttia. Ollaan pyydetty kohta kymmenestä firmasta tarjoukset, eikä kukaan ole osannut laatia sellaista, josta selviäisi kunnolla mitä se pitää sisällään. Hintahaitari on niin suuri, ettei oikein uskalla luottaa siihen, että kaikkiin kuuluu kaikki työt ja materiaalit.

Osaako kukaan neuvoa miten pitäisi toimia? Kyse siis vanhasta talosta eikä todellakaan haluta mitään virolaisia remppareiskoja.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi.ääliö.äläs lyö..no huh huh

Vierailija
2/46 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa rakentaminen ja remontoiminen perustuu ihan puhtaasi asiakkaan kusettamiseen, alan moraali on aivan pepusta.

Oman rakennuttamiskokemuksen perusteella sanoisin että skippaa heti firmat jotka ehdottavat veroja ei maksettaisi, koska se tulee sinulle halvemmaksi. Periaate näissä pikkupuljuissa on se että heillä ei ole mitään vastuuta työstä, kun et voi edes todistaa että ovat olleet työmaallasi töissä. Paras hinta, laatu ja palvelu tulee vähän suuremmasta firmasta, jolle töiden jatkuvuus ja hyvä maine on tärkeää tulevien töiden kannalta.

Omalla omakotitalotyömaalla sain todeta monesti että naapurin valitesema halpa pimeän työntekijä oli jo heti lähtöhinnoissa kalliimpi kuin minun valitsema rehellisesti toimiva vähän suurempi yritys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjouspyyntö on oikein laadittu saa myös järkeviä tarjouksia.Aivan kaikki pitää pyynössä eritellä.

Vierailija
4/46 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 14:27"]

Mekin suunnittelemme, yllätys yllätys, remonttia kun on tuota perheelisäystä taas tulossa. Olen käynyt katselemassa muutamien ystävieni kotona tehtyjä remontteja, ja näin rehellisesti sanottuna yhtään niistä urakoitsijoista en päästäisi kotiini. Vaikka ystävät ovat olleet tyytyväisiä ja kovasti kehuvat, niin kun katselee viimeistelyn jälkeä niin eeeeeeei käy. Nyt pitäisi löytää firma, joka pystyisi ottamaan vastuun koko hankkeesta, kun mies on kiireinen töissä ja minä melko raskaana, ja lopputuloksenkin pitäisi olla priimaa.

Eli jos on vinkata hyviä remonttifirmoja niin minäkin olisin kiitollinen!

[/quote]

Oikein päätelty. Kyllä se on halvinta että ostaa kokonaisuuden yhdeltä toimittajalta. Urakan pilkkominen johtaa siihen että kukaan ei ole mistään vastuussa ja kaikki urakoitsijat vaativat lisähintaa siitä että edeltävät työt on väärin tehty.

Vierailija
5/46 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 15:13"]

naureskelin samaa juttua. Mainostoimiston senttaajalla ollut lennokas päivä. Alla virkistävän rehellisiä lainauksia tuolta urakoitsijan sivuilta:

"Remonttiprojektissa aikataulujen suurin ongelma on se, että ne eivät usein pidä."

"Remontoidessa nyrkkisääntö on, että hyvä ammattilainen ei ole koskaan halpa"

"Alihankkijoita, kuten sähkö- tai LVI-alan ammattilaisia, on hyvin eri tasoisia. Kokenut urakoitsija on vuosien saatossa nähnyt monta huonoa ja kourallisen todella hyviä."

"Onnettomin tilanne on tietysti sellainen, jossa kustannukset ylittyvät niin paljon, että asiakkaalta loppuvat rahat kesken hankkeen."

[/quote]

Rakennusalalla jos missä pätee se että kallis hinta ei takaa hyvää laatua. Usein kallein on se yliahne reiska, joka ei ehdi hoitaa yhtään työmaata kunnolla.

Vierailija
6/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetteloikaa ja laskekaa itse, mitä kaikkia remonttiin pitää kuulua. Listatkaa kaikki työt ja kaikki materiaalit ja pyytäkää tarjoukset sen perusteella. Tässä toki on se riski, että jos laskette väärin,te maksatte kulutkin, mutta - no sehän on kyllä ihan reiluakin.

Vierailija
7/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tehkää itse lista, jossa määrittelette mitä materiaaleja käytetään. Muuten urakoitsija käyttää aina halvinta kamaa. Esim. maalien kohdalla kannattaa määrittää parempilaatuinen maali, sillä niissä on tosi paljon eroja. Samoin ehdottomasti kaakelit kannattaa valita itse.

Vierailija
8/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että kumpikaan meistä ei kaueasti tiedä remontoinnista. Mistä voi tietää pitääkö joku purkaa ensin vai voiko rakentaa päälle? Olemme molemmat myös työelämässä, joten ei oikein olisi aikaa valvoa paikan päällä remonttia. Pitäisi olla joku luotettava firma.

ap

Vierailija
9/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, kun ei ne remppafirmatkaan voi etukäteen arvata, pitkääkö joku purkaa vai voiko krojata tai rakentaa päälle. Ei ne halua ottaa siitä riskiä sen enempää kuin tekään.

Jos et osaa itse, palkkaa ensin pää/rakennussuunnittelija, (ei jotain sisustussuunnittelijaa, vaan rakennussuunnittelija) joka katsoo ja arvioi ja listaa. Sitten pyydä tarjoukset silä perusteella.

Vierailija
10/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämääräiseen tarjouspyyntöön saa epämääräisiä tarjouksia.

Ottakaa tarjouspyynnön tekemiseen avuksi ammattilainen, jos ette itse osaa. Materiaalien lisäksi on syytä eritellä tarvittavat purkutyöt, kaatopaikkakulut kuljetuksineen, pohjatyöt, vesieristykset ym.ym. Entä sähkö- ja lvi-työt. Voitte sopia materiaalihankinnoista mitkä tulevat urakoitsijalat (eristeet, tasoitteet, ruuvit, laattaliimat, pohjamaalit ym.) ja mitkä itse hankitte (laatat, saumausaineet, maalit, kalusteet jne.) Entä kuka hoitaa työmaasiivouksen urakan aikana, entä loppusiivous?

Vierailija
11/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa virolaiset ja ottakaa kunnon firma. Yksi hyvä merkki on se, jos urakoitsija itse ehdottaa RYS-pohjaista sopimusta (kuluttaja-asiamiehen tarkistama sopimuspohja). Kokeile etsiä vaikka Googlella

huoneistoremontti helsinki RYS

ja katso mitä löytyy. Kirjallinen sopimus jossa liitteenä urakka- ja materiaaliselvitys on kaiken A ja O.

T: entinen remppareiska

Vierailija
12/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 11:47"]

Ongelma on se, että kumpikaan meistä ei kaueasti tiedä remontoinnista. Mistä voi tietää pitääkö joku purkaa ensin vai voiko rakentaa päälle? Olemme molemmat myös työelämässä, joten ei oikein olisi aikaa valvoa paikan päällä remonttia. Pitäisi olla joku luotettava firma.

ap

[/quote]mitä tarkoitat purkamisella, mitä pitäis purkaa tai ei purkaa

Vierailija
13/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, kai nyt jotain ymmärtää maallikkokin. Remonttifirman edustaja paikalle, kerrotte tarkalleen mitä haluatte lopputuloksen olevan, ja ammattilainen osaa aika tarkkaan sanoa, mitä se käytännössä tarkoittaa, ja laskea tarjouksen. Kamat kannattaa yleensä hankkia itse, voi pyytää tarjouksia ja valita itse eri vaihtoehdoista.

Minäkin olen ihan maallikko rakentamisen suhteen, mutta ihan helposti sain tarjouksen, kun kerroin tarkalleen mitä pitää tehdä. Tarvikkeet hankin itse. En edes yritä haukata liian isoa palaa kerralla, vaan remontoidaan ensin osa talosta (urakasta tulee hallittavan kokoinen) ja sitten myöhemmin loput.

Vierailija
14/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos meinaatte kosteita tiloja rempata, tarvitaan taloyhtiön lupa ja heitlä varmaankin joku tarkastamaan työn aina tietyissä pisteissä... suosittelisin,että palkaatae itsellenne työnjohtajan (projektipäällikkö) joka hoitaa noita hommia. Maksaa aika paljon mutta jos on ammattilainen (toisin kuin meillä oli) maksaa itsensa takaisin säästetyssä ajassa ja korjaustyössä.

Vierailija
15/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitää ihan ensin palkata rakennuttaja / valvoja. Eli ammattilainen joka laatii tarjouspyynnön, tekee sopimukset ja valvoo työn!
Ja ammattilaisella on varmasti kontakteja tekijöihin niin sekin järjestyy paremmin

Vierailija
16/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatte vähän enemmän ja otatte jonkun noista hienoista keskustan firmoista. Ne tarjoavat työnjohdon, taloyhtiön kanssa asioinnin, LVIS-urakat, lattiahionnat ja vaikka kiintokalusteet kaikki samalla tarjouksella. Kyllä tuolla hyviä firmoja on, mutta eivät ole vain halpoja. Esim. projektipäällikkö maksaa helposti 70-80 e/h, mutta toisaalta hyvä sellainen säästää itsensä moninkertaisesti takaisin.

Vierailija
17/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt minkä tyyppinen renontti kyseessä

Vierailija
18/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä on viime vuosisadan alusta oleva kolme huonetta ja keittiö, 82 neliötä. Siellä on vanhat lautalattiat alla, mutta sellainen hirveä laminaatti päällä. Seinät on kaikki aika kauheessa kunnossa, eli ne pitäisi kaikki siistiä ja maalata. Samoin katot. Kylppäriä pitäisi vähän laajentaa ja keittiön paikkaa me haluttaisiin siirtää. Mä olin jotenkin toivonut että olisi ennen koulujen alkua valmista.

Vierailija
19/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo teidän remontti kuulostaa oikeasti aika isolta. Vaikka maaliskuun alun jälkeen ei Stadissa ole tarvinnut enää rakennuslupaa noihin kylppärien laajennuksiin, niin tuon keittiön kanssa voi tulla lupa-asiat vastaan. Taloyhtiöltä nyt ainakin tarvitsette hyväksynnän.

Koska selvästikin olette aika pihalla rakentamisesta (anteeksi nyt vain) eikä pikkurahastakaan tunnu olevan puutetta (kun tuollaisen olette ostaneet), niin tuon aikaisemman remonttireiskan ehdotus siitä, että palkkaatte jonkun tuollaisen "hienon" remonttifirman on oikeastaan aika hyvä. Keskustassa on muutama firma jotka tarjoavat kaikki suunnittelupalvelut (arkkitehdin tarvittaessa), hoitavat lupa-asiat teidän puolestanne, laskevat pitävät kustannusarviot ja vetävät projektin loppuun. Kuten joku aikaisemmin totesi, eivät varmaan ole saman hintaisia kuin isä, poika ja HiAce -firmat, mutta teillä ei ole oikeasti varaa ottaa huonoa urakoitsijaa tuohon. 

Vierailija
20/46 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Älkää missään nimessä ottako jotain pientä kusettajafirmaa, joka sanoo vaan kaikkeen että juu, juu, onnistuu. Ottakaa tarpeeksi iso urakointifirma, jolla on näyttöjä noista keskustan arvokohteista. Kysykää minkä maalaisia työntekijöitä niillä on ja ovatko duunarit firman työntekijöitä vai alihankkijoita. Viimeinen asia mitä haluatte on se, että joku pikkufirma ottaa itselleen liian ison nakin ja ketjuttaa sen sitten alihankkijoille.

Se entinen remppareiska

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä