Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen ruoka on pahaa ja mautonta

Vierailija
19.07.2020 |

Sekä kaiken lisäksi ylihintaista: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006574626.html

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka enää rupeaisi vuokraamaan, jos vuokrabisneksessä ei pääsisi tekemään voittoa, koska valtio pakottaa vuokraamaan alihintaan?

Ymmärsit väärin tarkoitukseni. Pointtini oli, että jos vaikka S-ryhmä omistaa ison korttelin kaupungin X keskustasta ja pitää sen liiketiloja tahallaan tyhjillään, olisi omistaja velvoitettu joko itse tuottamaan niihin palvelua (sen mukaan, mihin tila on tarkoitettu / kaavoitettu) tai hankkimaan se ulkopuolelta. Toki voittoa pitää tehdä, mutta näitä tiloja pidetään tyhjinä pyytämällä vuokraa noin satakertaisesti alueen normaaliin liiketilavuokraan. Aika jännä tilanne, mielestäni. Nythän ne tilat eivät tuota edes sitä järkevää kateprosenttia kohtuullisesta vuokrasta, mutta kulut juoksevat omistajalle. Se silti kannattaa maksaa, koska omat ketjun ravintolat ja muut palvelut pidetään näin ainoana vaihtoehtona alueella. 

Ja siis tätähän tekee moni muukin kuin mainittu S-ryhmä. Ihan perusbisnestä estää kilpailijoilta toimintamahis.

Aikamoista kommunismia tuo, että kiinteistön omistaja ei saisi itse päättää mitä kiinteistöllään tekee. Jaetaanko samantien voitot tasan kilpailijoiden kesken, ettei kukaan saa epäreilua etua?

Vierailija
42/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ite jos ravintolaruoka ei maistu ja kelpaa. Ei kukaan pakota AP:ta sitä ostamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen perinneruoka on kyllä aika ankeaa kun aikoinaan vain tehtiin siitä jotain mitä oli. Karjalanpaistista en ole esimerkiksi koskaan tykännyt. Vedessä keitettyä lihaa, no thanks.

Mutta sitten taas vaikka lihapullat ja perunamuussi on mielestäni todella hyvää. Samoin makaroonilaatikko.

Olen asunut keski-Euroopassa ja siellä se ravintolaskene on ehkä laajempi kun vierekkäin ovat vietnamilainen, italialainen, serbialainen ja turkkilainen ravintola. Mutta paikalliset huoltoasemat ovat vieläkin kauheampia kuin ABC. Itse asiassa ABC voittaa vertailussa 9/10 muuta eurooppalaista asemaa. Circle K Skandinaviassa on aika hyvä.

Minä olen syönyt sekä hyvää karjalanpaistia, että pahaa karjalanpaistia, ja vielä kolmantena jokseenkin mautonta karjalanpaistia. Olen pureskellut sitkeitä lihankappaleita, ja syönyt suussasulavaa paistia, ja kumpaakin tarjottiin nimellä karjalanpaisti. 

Se riippuu ihan siitä, millaiset lihat siihen on valittu, miten maustettu, ja kuinka kypsennetty.

Vierailija
44/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä olette syöneet mutta maailmanlaajuisesti Suomessa on hyvin tasokasta joskin hintavaa ruokaa. Jos joku muuta väittää niin kertokoon samalla missä maailmalla on hyvää ruokaa ja miksi.

Kotona saa parempaa. Kalaa, kanaa tai ainakaan sitä pippuripihviä jos tekee mieli en todellakaan lähde ravintolaan.

Samaa mieltä. Käytin työttömyysajan hyödykseni ja kävin kokki koulun sen sijaan että olisin kotona lojunut saman ajan. Ei ollut tarkoituskaan alalle jäädä mutta kun yhteiskunta tarjoaa tällaisia mahdollisuuksia niin mikä ettei. En ymmärrä niitä joilla on kivempi vaan maata kotona työttömänä. Raskastahan se oli ja näki sen ammatin huonot puolet. Kyllästyin aika nopeasti joka päiväiseen ruuanlaittoon ja rentouduin tiski hommissa kun ei tarvinnut laskea määriä eikä ajatella mitään. Rikastuttavaa nähdä eri ammatteja itse kokien vaikkei välttämättä jäisikään alalle. Tein virheitä, korjasin niitä ja paljon opin. 

Maailman helpointa on maustaa kananfileet ja paistaa uunissa. Syön kylmänäkin ja silppuan salaatteihin. Kylmänä seuraavana päivänä jopa parempaa ja aamiaiseksi viipaloin leivän väliin. Niin kuin ruisleipä kana hampurilaisen tekisin. Bolognese kastikkeen teen itse kun ennen meillä kotona se tehtiin jostain jauhe pussista. Vanhempani ei kummatkaan osanneet ruokaa tehdä. Meillä ei muuta syöty kuin saarioisten maksalaatikkoa pohjaan polttaen senkin paistinpannussa. Pientä pakastevihannespussillista keitettiin viiden litran kattilassa täynnä vettä. Liha soppa niin oli sitkeää lihaa jota ei veitsellä edes saanut pieneksi. Perunat oli keitetty ihan mauttomaksi isossa vesi määrässä muutama peruna. 

Vierailija
45/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tyytyä siihen mitä tarjotaan ja olla tyytyväinen että ylipäätään saa ravintolassa ruokaa eikä vain valittaa. Kaikki maailman ihmisillä eibole ruokaa ja monet erittäin monet maailman ihmiset näkevät näkee. Sitten vielä se seikka että kokeilla on veitset. Muistakaa se jos haluatte valittaa ruuasta ja olla kiittämättömiä maailmannapapaskiaisia.

Vierailija
46/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ongitut ahvenet voisulasipulikastikkeella ja uudet perunat- aivan taivaallisen hyvää.

Vierailija
47/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti omat kokemukset kotimaisista ravintoloista seuraa samoilla linjoilla. Harvemmassa on sellaiset ravintoloihin, minne menisi ruuan takia. Pakko on jossain syödä reissussakin.

Vierailija
48/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri ongitut ahvenet voisulasipulikastikkeella ja uudet perunat- aivan taivaallisen hyvää.

Taitaa tuo annos löytyä harvasta ravintolasta, mihin ap:n linkkaama juttu peristui. AP toki olisi voinut otsikoida paremmin ja kertoa omaakin mielipidettä avaukseen. Ei tosin ole tällä palstalla mitenkään poikkeava tapaus,

Vierailija
49/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tyytyä siihen mitä tarjotaan ja olla tyytyväinen että ylipäätään saa ravintolassa ruokaa eikä vain valittaa. Kaikki maailman ihmisillä eibole ruokaa ja monet erittäin monet maailman ihmiset näkevät näkee. Sitten vielä se seikka että kokeilla on veitset. Muistakaa se jos haluatte valittaa ruuasta ja olla kiittämättömiä maailmannapapaskiaisia.

Osuiko?

Vierailija
50/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Sitä pitää vain oppia tekemään itse eikä ostaa valmista. Meillä tehdään todella maukasta ruokaa, johon on ihastuneet kaikki meillä käyneet ulkomaalaisetkin.

Vierailija
51/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osuiko?

Ei kannata mennä kokille aukomaan päätä ja valittamaan ruuasta jos se oma henki on yhtään arvokas. Ei kannatakaan olla tyhmän rohkea ja alkaa leikkimään omalla hengellään.

Vierailija
52/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osuiko?

Ei kannata mennä kokille aukomaan päätä ja valittamaan ruuasta jos se oma henki on yhtään arvokas. Ei kannatakaan olla tyhmän rohkea ja alkaa leikkimään omalla hengellään.

Läpäläpä sun päänaukomiset ketään pelota. Ota lääkkees.

Vierailija
53/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs nettihaulla löydätte ne hyvät paikat? Ainakin tripadvisorin suosittelemat on monesti olleet pettymyksiä. Olen alkanut pahemman kerran epäillä ihmisten makunystyröiden harjaantuneisuutta...

Vierailija
54/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa arpapeliä se on ulkomaillakin googlettamisesta huolimatta. Hintataso ja arvostelut voi antaa osviittaa tai sitten ei. Uuteen-Seelantiin ei kannata vaivautua, mikäli arvostaa hyvää ruokaa. Sama juttu Australiassa isojen kaupunkien ulkopuolella. Alkaa hyvin nopeasti tulla fish n chips yms ällörasvainen "ruoka" korvista ulos.

Vierailija
55/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri viikon reissu takana Suomessa ja voin allekirjoittaa näkemyksen. Ruokatarjonta on sitä yhtä ja samaa rasvaista, suolaista ja ylihintaista paikasta toiseen. Ja kesälläkin tarjolla on pakastevihanneksia annoksissa. Usein ainoa kala-annos listoilla on Norjan lohta. Kasvisruokia ei ole opeteltu tekemään, vaan pakon sanelemana saattaa yksi vaihtoehto listoilta löytyä. Annossalaatteihin on pantu niin paljon majoneesia tai kastiketta, että salaatti lilluu niissä.

Yksi syy on tietysti se, että 70% asiakkaista haluaa tilata ne rasvaiset burgerit ja pihvit. Siksi ne on listoilla. Ja suomalaiset sen kuin läskistyy.

Harmittaa syödä ulkona, kun lähes aina saa huonomman annoksen eteen kuin jos tekisi itse kotona.

Vierailija
56/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että joku suostuu maksamaan 20 euroa tai enemmän vaikkapa burgerista, jossa on eines sämpylät ja eines pihvi. Lisukkeena on sitten valmis coleslaw uppopaistettujen ranskalaisten kanssa. Eipä tuossa keittiö hirveästi vaivaa näe, eikä ole liiemmin ammattiylpeyttä tehdä itse. Tai sitten omistaja on kieltänyt kustannusten vuoksi kokkia tekemästä työtään. Alusta asti itse tehty kun tulee kalliimmaksi ja erittäin paljon maukkaammaksi.

Vierailija
57/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen aivan samaa mieltä tuon Hesarin kirjoittajan kanssa, maakunnassa ravintolatarjonta on vähäistä ja ruoka usein yhdentekevää ja ylihintaista.

Hyviä ravintoloita on isommissa kaupungeissa, siis muuallakin kuin Helsingissä. Mutta maalla ja pikkupaikkakunnilla ei ole kilpailua ja se laiskistaa yrittäjiä.

Ei tuo kirjoittaja muuten pelkissä abc-ravintoloissa syönyt, mutta toteaa niiden kyllä pakottavan monet maaseudun yksityisyrittäjät pois markkinoilta.

Olen itse aktiivinen kotikokki, ja rakastan mausteista ruokaa. Äsken tein intialaista ruokaa (munakoisocurrya, riisiä, dalia), ja ruoka maittoi mainiosti minulle, puolisolle ja lapsille. Hintaa tuli alle 10 euroa neljän aikuisen ruuille, aikaa meni hiukan yli puoli h. Miksi ihmeessä menisin syömään huonompaa ruokaa ravintolaan ja maksaisin siitä helposti 6-7 kertaisen hinnan?

Ja haloo...tällainen 19:n logiikka on neuvostoliittolainen: "Koittakaa ymmärtää jo että jotta liiketoiminta olisi kannattavaa niin adiakkaiden puute ja vähyys pitää kompensoida nostamalla hintoja jotta tyrityjsen tulot ei tipu ja päädytä konkkaa"

Entä, jos laatua nostamalla ja hintoja kohtuullistamalla LISÄTÄÄN asiakkaiden määrää? Jos tavaroiden kauppias harrastaisi tuota 19:n logiikkaa eli ajattelisi, että "kappas, tuote ei käy kaupaksi, nostanpa hintoja että tulot ei tipu", niin mitäpä luulette, menisikö kauppa ehkä aika pian nurin? Kyllä.

Vierailija
58/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulehan. Ravintolassa syöminen on aivan vapaaehtoinen valinta. Kukaan ei pakota sinne syömään ylihintaista ja jopa pahaa ruokaa. Eli ei, ei ole pakko tyytyä huonoon ruokaan ja tulla huijatuksi.

Minä olen aina kiitollinen siitä, että asun hyvinvointivaltiossa ja täällä ei kuolla nälkään. Sekään ei silti minusta käy tekosyyksi huijata asiakkaita ja tehdä paskaa työtä.

Ja mitä tulee väkivaltafantasiointiisi, niin suosittelen kokeilemaan tiukkaa otetta siitä lääkepurkistasi. Josko se jumittava kansi vaikka sitten aukenisi.

Vierailija
59/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs nettihaulla löydätte ne hyvät paikat? Ainakin tripadvisorin suosittelemat on monesti olleet pettymyksiä. Olen alkanut pahemman kerran epäillä ihmisten makunystyröiden harjaantuneisuutta...

Meininki voi muuttua pikkupaikassa vuosien mittaan. Esim. se poikkeuksellisen hyvä kokki vaihtaa muualle ja taviskokkaajat ei pysty samaan, tai omistaja muuttuu ja uudella on tärkeämpänä kehitysideana kustannussäästöt jne. Esim. kontulassa oli vuosia sitten helmi-grilli niminen pikkuravintola joka sai hyviä arvosteluja. Sitten taisi jotain muuttua koska taso ei ollut aivan odotettu ja nythän siinä samassa tilassa on joku geneerinen etninen kebabbila (tai mikä lie) #20.

Toimittaja haukkui jostain syystä myllypuron pari paikkaa eli kotipizzan ja jyväsen ja hesburgeriko siinä oli kolmas vaihtoehto. Turkkilainen ravintola olisi toimittajalle kelvannut mutta siltä purettiin rakennus tuossa taannoin ja nähtävästi ne ei ole uutta löytäneet. Vika lienee mm. siinä että yhden metroaseman päässä kumpaan tahansa suuntaan löytyy 40-50 ruokapaikkaa halvoista 6e pizzerioista parempiin eli kilpailu on oikeastaan kovaa tuollapäin  vaikkei myllypurossa montaa paikkaa olekaan.

Itse olen syönyt mm. siinä toimittajan vieromassa jyväsessä ja ihan hyvää lounasruokaa siitä saa. Muita annoksia en ole kokeillut kun en tienaa niin paljoa kuin toimittaja eli omat ravintolakokemukset jää lounasruokailuun. Kotipizzastakin saa just sitä mitä niistä kaikista eli ihan hyvää pizzaa ja variaatioita. 

Vierailija
60/110 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen aivan samaa mieltä tuon Hesarin kirjoittajan kanssa, maakunnassa ravintolatarjonta on vähäistä ja ruoka usein yhdentekevää ja ylihintaista.

Hyviä ravintoloita on isommissa kaupungeissa, siis muuallakin kuin Helsingissä. Mutta maalla ja pikkupaikkakunnilla ei ole kilpailua ja se laiskistaa yrittäjiä.

Ei tuo kirjoittaja muuten pelkissä abc-ravintoloissa syönyt, mutta toteaa niiden kyllä pakottavan monet maaseudun yksityisyrittäjät pois markkinoilta.

Olen itse aktiivinen kotikokki, ja rakastan mausteista ruokaa. Äsken tein intialaista ruokaa (munakoisocurrya, riisiä, dalia), ja ruoka maittoi mainiosti minulle, puolisolle ja lapsille. Hintaa tuli alle 10 euroa neljän aikuisen ruuille, aikaa meni hiukan yli puoli h. Miksi ihmeessä menisin syömään huonompaa ruokaa ravintolaan ja maksaisin siitä helposti 6-7 kertaisen hinnan?

Ja haloo...tällainen 19:n logiikka on neuvostoliittolainen: "Koittakaa ymmärtää jo että jotta liiketoiminta olisi kannattavaa niin adiakkaiden puute ja vähyys pitää kompensoida nostamalla hintoja jotta tyrityjsen tulot ei tipu ja päädytä konkkaa"

Entä, jos laatua nostamalla ja hintoja kohtuullistamalla LISÄTÄÄN asiakkaiden määrää? Jos tavaroiden kauppias harrastaisi tuota 19:n logiikkaa eli ajattelisi, että "kappas, tuote ei käy kaupaksi, nostanpa hintoja että tulot ei tipu", niin mitäpä luulette, menisikö kauppa ehkä aika pian nurin? Kyllä.

tais mennä sarkasmit vähän ohi?