Suomalainen ruoka on pahaa ja mautonta
Sekä kaiken lisäksi ylihintaista: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006574626.html
Kommentit (110)
Tuo kolumni osuu ja uppoaa. Minusta vaikuttaa, että Suomessa ravintoloiden, kahviloiden ja huoltoasemien henkilökunta ei osaa tai ymmärrä miten myyntiä tehdään.
Asiakkaalle pitäisi jäädä käynnistä aina positiivinen kokemus. Joskus se tarkoittaa venymistä ja kaavamaisuudesta poikkeamista. Ja joskus raakaa duunia siihen muiden hommien päälle.
Pelisilmää kaipaan enemmän Suomeen. Ulkomailla tätä on luonnostaan ja asiakkaalle halutaan jättää positiivinen muistijälki.
Valitettavasti hyvään kokonaisuuteen ravintoloissa olen törmännyt Suomessa vain suuremmissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku mainita yhdenkin hyvän ruokapaikan valtateiden varrelta, josta saisi aitoa lähiruokaa? Siis paikallisesti mahdollisimman paljon tuotettua alusta loppuun.
Ja jossa ei rasvakeitintä käytetä.
Jos tällainen löytyy, niin otetaan vinkkejä vastaan.
Terv 50 000 km vuodessa ajeleva.Itse ajelen alle 15tkm vuodessa, enkä syö juuri koskaan tienvarsipaikoissa. Muutaman kerran olen kuitenkin poikennut ABC:lle johonkin noutopöytälounaalle ja ihan ok:ta on ollut, vaikkei gourmeeta olekaan. Eli on ajanut asiansa, enkä mitään loistavaa odottanutkaan.
ABC:ltä ei takuulla saa lähituotettua luomuruokaa ja siellä tehdään paljon annoksia rasvakeittimen kautta. En voi kuvitella syöväni puffasta, jossa ruoka seisoo vesihauteessa pahimmillaan 4 tuntia.
Tiedän, että noita kaipaamiani tienvarsi paikkoja on jokunen, mutten vaan tiedä missä päin. Olen valmis maksamaan normaalia lounashintaa enemmän, jos tällainen paikka vastaan tulee. Haluaisin syödä myös tien päällä ollessani terveellisesti.
Tee kuten bodarit. Valmistelet eväslaatikoihin annokset haluamistasi raaka-aineista. Niitä sitten nautit tien päällä.
Olen töiden puolesta reissannut paljon pikkupaikkakunnilla. Lounasravintoloissa on tarjolla iänikuisella kaavalla perunaa jossain muodossa + lihaa. Tässä, keksin seuraavalle viikolle perusankean lounaslistan, saa kopioida: ma: makkarastroganoff ti: lihakeitto ke: uunimakkara muusilla to: hernekeitto pe: kanakastike ja riisi
Sanokaa yksikin hyvä tienvarsipysäkki välillä Helsinki-Tampere mistä saisi reissunälkään jotain hyvää salaattia tai vaikka itse leivottua leipää hyvillä täytteillä, niin poikkean käymään. Erikoiskahviakaan ei taida saada yhtään mistään jos ei keskustoihin suuntaa. Kun menet saksalaiselle huoltsikalle saat erikoiskahvia, tuoretta leipää vaikka herneenversoilla ja avokadolla ja voit käydä asioilla putipuhtaassa käymälässä. Kun lähdet ajamaan Tampereelta mihin suuntaan vain niin tienvarret täyttää väsyneet huoltsikat superpahoilla kahveilla ja vaaleilla margariinisuolakurkkulauantaimakkaraleivillä. Kaurismäkeläisen elämyksen kruunaa huonovointiseksi tekevä keltainen valaistus ja 90-luvun pöytäliinat.
Otsikkoon viitaten: Onko meillä edes mitään suomalaista ruokaa? Eikö kaikki ruokaversiot ole tulleet meille Venäjältä tai Ruotsista ensin? Sen jälkeen muualta maailmasta.
Itse en ainakaan keksi yhtäkään aidosti Suomessa keksittyä ruokaa.
Ja yhdyn edellisten kuoroon. Liian harvoin saa hinta/laatu suhteessa hyviä makuelämyksiä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, että monessa maassa ketjutetut teiden varsien huoltamot tarjoaa aikamoista mättöä ilman sen kummempia ravintoarvoja. Tämä menee vielä toistaiseksi läpi, mutta pikkuhiljaa on alettu vaatimaan myös parempaa ja terveellisempääkin ruokaa tarjolle.
Kyllä minuakin mietityttää, että miksi näissä paikoissa pitää aina valita leikkeiden, hampurilaisten, kermaisten pastojen tai sen pakollisen lohiannoksen väliltä. Eikö kukaan oikeasti muka haluaisi syödä vaikka alueelta pyydystettyä tuoretta kalaa, paellaa tai vaikka herkullista tuoreista kasviksista tehtyä maukasta wokkia.
Minä olisin siitä hyvästä kyllä valmis maksamaan enemmän.
Kyllä moni haluaa, mutta taitaa kuitenkin enemmistö mennä niillä leikkeillä. Muistan muutamankin Ravintolat-kuntoon jakson (vai mikä se Sukulan ohjelma oli), jossa suunniteltiin hienot menut ja raaka-aineet. Meni puoli vuotta ja ravintolat olivat palanneet ennalleen, kun Pertsa, Mara ja muut kylän miehet tykkäävät niin paljon enemmän leikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Otsikkoon viitaten: Onko meillä edes mitään suomalaista ruokaa? Eikö kaikki ruokaversiot ole tulleet meille Venäjältä tai Ruotsista ensin? Sen jälkeen muualta maailmasta.
Ja yhdyn edellisten kuoroon. Liian harvoin saa hinta/laatu suhteessa hyviä makuelämyksiä Suomessa.
http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=fi&p_card_id=0094&p…
Seassa voi olla puuvillasellua, vaikka siinä voi olla jäämiä tuosta:-(
Yrittäjät usein valittavat siitä, että eivät voi pitää esim. tuoretta kalaa varastossa koska jos asiakkaita ei olekaan, se menee pilalle ja raha hukkaan.
Japanissa on tavallista, että raaka-ainetta on tietty määrä, ja se myös ilmoitetaan selvästi: "kauden kastanjakakkua jäljellä 6 palaa" tms. Tämä itsessään tuo kävijöitä, ihmiset kiinnostuvat kausiherkusta jota on vaikea saada. Vielä en ole törmännyt suomalaiseen ravintolaan, joka mainostaisi esim. "Vain huomenna tiistaina: järvestä X kalastettua nieriää! Kala tarjotaan naapurikunnan Y perunoiden ja salaatin kera, nopeimmat 20 pääsevät herkuttelemaan joten tulethan ajoissa lounaalle!" Ei, mielummin jätetään se tuore kala ostamatta- ja tarjotaan pakasteesta fish & chips vähän sinnepäin.
Jotain pitäisi tehdä markkinoinnin eteenkin, eikä vaan istua perseellään valittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Naurisruoat, erilaiset puurot ja leivät ovat sellaisia, joiden joukosta voisi löytyä "oikeita suomalaisia" reseptejä.
Mutta suurin osa maailman keittiöistä on sellaisia, että ne ovat saaneet vaikutteita muualta.
Kävin viime kuussa syömässä "päivän kalaa" kesäravintolassa. Vähän mietitytti, koska ravintolan arvostelut olivat huonoja, ja paikka oli tunnettu lähinnä hampurilaisistaan (kuten 99% kesäpaikoista nykyään). Annos maksoi vajaa 20€ ja oli aivan mahtava; alueelle ominaisen kalalajin lisäksi (paistettu voissa eikä ylikypsää, nam!) mukana oli "sesongin kasviksia" jotka myös oikeasti OLIVAT sesongissa ja ne oli pyöräytetty maistuvassa kastikkeessa. Annos oli tuhti, melkeinpä liiankin, istuin yksin salissa kun muut joivat kaljaa ja söivät niitä suoraan-pakkasesta-burgereitaan terassilla.
Tätä kokemusta lukuunottamatta en ole hetkeen kokenut Suomen reissuilla ruokaelämyksiä.
Kyllähän Helsingissä saa Suomen parasta ruokaa!’valinnanvaraa on paljon, mutta toki pitää tietää, mihin menee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Savuahvenet tuloillaan, kanttarellimuhennosta, varhaisperunoita. Ikävää, jos et osaa kokata, raaka-aineet ovat loistavia.
Tuossa linkitetyssä jutussa oli kyse ruoasta, mitä saa ravintoloissa, kun Suomea reissatessaan poikkeilee satunnaisiin paikkoihn syömään.
Reissutyötä aikoinaan vuosia tehneenä allekirjoitan täysin jutun sanoman. Kyllä vaan varsinkin maakunnissa todella paljon on paikkoja joissa on aika kovat hinnat, mutta ruoka tosi ankeaa.
Kerran yhden maakunnassa olevan hotellin ravintolassa oli pilattu sekä alku- että pääruoka niin pahasti, että tuli myötähäpeä kokin puolesta ja halusin nopeasti maksaa laskun ja lähteä. Olisi mennyt luennoksi jos olisin tarjoilijan välityksellä lähettänyt terveisesi kokille. Tarjoilija on täysin syytön ruoan laatuun.
Ihmetteli toki kun en saanut kumpaakaan ruokaa syötyä paria suupalaa enempää.
Hinta keskisuomalaisessa tienvarsipaikassa: Lohimedaljonki valkoviinikastikkeessa ja perunamuusi. Olisi maksanut 29 euroa. Siinä on pantu medaljongille hintaa. Hyvissä ravintoloissa samaan rahaan saa kuhaa tai siikaa. Jäi annos tilaamatta.
Tänä kesänä on taas pari kertaa tullut petyttyä ABC:n puffaan. Ei tarvitse taas pariin vuoteen käydä. Mielummin olen nälissäni määränpäähän asti. Tai teen omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät usein valittavat siitä, että eivät voi pitää esim. tuoretta kalaa varastossa koska jos asiakkaita ei olekaan, se menee pilalle ja raha hukkaan.
Japanissa on tavallista, että raaka-ainetta on tietty määrä, ja se myös ilmoitetaan selvästi: "kauden kastanjakakkua jäljellä 6 palaa" tms. Tämä itsessään tuo kävijöitä, ihmiset kiinnostuvat kausiherkusta jota on vaikea saada. Vielä en ole törmännyt suomalaiseen ravintolaan, joka mainostaisi esim. "Vain huomenna tiistaina: järvestä X kalastettua nieriää! Kala tarjotaan naapurikunnan Y perunoiden ja salaatin kera, nopeimmat 20 pääsevät herkuttelemaan joten tulethan ajoissa lounaalle!" Ei, mielummin jätetään se tuore kala ostamatta- ja tarjotaan pakasteesta fish & chips vähän sinnepäin.
Jotain pitäisi tehdä markkinoinnin eteenkin, eikä vaan istua perseellään valittamassa.
Tämä. Toimisi ainakin minun kohdallani. Niitä lihapullia, makaroonilaatikoita ja lohisoppia tulee syötyä ihan riittävästi muutenkin vuoden aikana. Kaikki vaihtelu tekee terää. Ja aina parempi jos on vielä tuoretta.
Mitä te valitatte? Ajatelkaapa meitä köyhiä, joilla ei edes ole varaa käydä ulkona syömässä. Minulle kyllä maistuisi rasvainenkin hampurilainen edes joskus, ettei tarvitsisi aina vaan kotona syödä puuroa tai halpaa soppaa.
Keskiluokalla on näemmä omat kummalliset ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Hinta keskisuomalaisessa tienvarsipaikassa: Lohimedaljonki valkoviinikastikkeessa ja perunamuusi. Olisi maksanut 29 euroa. Siinä on pantu medaljongille hintaa. Hyvissä ravintoloissa samaan rahaan saa kuhaa tai siikaa. Jäi annos tilaamatta.
Tänä kesänä on taas pari kertaa tullut petyttyä ABC:n puffaan. Ei tarvitse taas pariin vuoteen käydä. Mielummin olen nälissäni määränpäähän asti. Tai teen omat eväät.
Mikä paikka? On nimittäin aika hyvä pokka, jos pyytää tuosta 29 euroa.
Suomestakin löytyy hyviä aineksia vaikka miten paljon tehdä hyvää ruokaa, mutta ilmeisesti kustannustaso estää näiden ainesten käytön. En usko, että kyse on kuitenkaan osaamattomuudesta.
Suomesssa ruokailu ei ole nautinto vaaan se on suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Pysähtyykö sitten abc asemalle vai lähdetkö sitten ruuhkaan kaupungin keskustaan 5 kilometriä vartavasten syömään?
Ja pienemmissä paikoissa niistä keskustoista ei löydä kuin pizza-kebab paikkoja. Sitten on se kylän juottola, josta saa 80-lukulaisen menun antimia. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te valitatte? Ajatelkaapa meitä köyhiä, joilla ei edes ole varaa käydä ulkona syömässä. Minulle kyllä maistuisi rasvainenkin hampurilainen edes joskus, ettei tarvitsisi aina vaan kotona syödä puuroa tai halpaa soppaa.
Keskiluokalla on näemmä omat kummalliset ongelmansa.
Katsos kun se keskiluokkainenkin haluaa vastinetta rahoilleen. Niin varmaan sinäkin?
Kyllähän silloin pännii, kun sitä vastinetta ei tahdo saada.
Suomalaiselle kelpaa usein hajuton, väritön ja mauton satsi jotain vaan, joka vie nälän. Ravintoarvoista viis.
Tämä on laiskistanut monet ruokapaikat siihen, että eipä tässä tarvitse hirveästi loistaa, kun kaikki tuntuu kelpaavan.
Ja sitten MaRa:n Timo Lappi on yrmeänä valittamassa TV:ssä, kun suomalaiset eivät käytä ravintolapalveluita samalla tavalla kuin muualla Euroopassa.
Se on totta, että monessa maassa ketjutetut teiden varsien huoltamot tarjoaa aikamoista mättöä ilman sen kummempia ravintoarvoja. Tämä menee vielä toistaiseksi läpi, mutta pikkuhiljaa on alettu vaatimaan myös parempaa ja terveellisempääkin ruokaa tarjolle.
Kyllä minuakin mietityttää, että miksi näissä paikoissa pitää aina valita leikkeiden, hampurilaisten, kermaisten pastojen tai sen pakollisen lohiannoksen väliltä. Eikö kukaan oikeasti muka haluaisi syödä vaikka alueelta pyydystettyä tuoretta kalaa, paellaa tai vaikka herkullista tuoreista kasviksista tehtyä maukasta wokkia.
Minä olisin siitä hyvästä kyllä valmis maksamaan enemmän.