Suomalainen ruoka on pahaa ja mautonta
Sekä kaiken lisäksi ylihintaista: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006574626.html
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs nettihaulla löydätte ne hyvät paikat? Ainakin tripadvisorin suosittelemat on monesti olleet pettymyksiä. Olen alkanut pahemman kerran epäillä ihmisten makunystyröiden harjaantuneisuutta...
Meininki voi muuttua pikkupaikassa vuosien mittaan. Esim. se poikkeuksellisen hyvä kokki vaihtaa muualle ja taviskokkaajat ei pysty samaan, tai omistaja muuttuu ja uudella on tärkeämpänä kehitysideana kustannussäästöt jne. Esim. kontulassa oli vuosia sitten helmi-grilli niminen pikkuravintola joka sai hyviä arvosteluja. Sitten taisi jotain muuttua koska taso ei ollut aivan odotettu ja nythän siinä samassa tilassa on joku geneerinen etninen kebabbila (tai mikä lie) #20.
Toimittaja haukkui jostain syystä myllypuron pari paikkaa eli kotipizzan ja jyväsen ja hesburgeriko siinä oli kolmas vaihtoehto. Turkkilainen ravintola olisi toimittajalle kelvannut mutta siltä purettiin rakennus tuossa taannoin ja nähtävästi ne ei ole uutta löytäneet. Vika lienee mm. siinä että yhden metroaseman päässä kumpaan tahansa suuntaan löytyy 40-50 ruokapaikkaa halvoista 6e pizzerioista parempiin eli kilpailu on oikeastaan kovaa tuollapäin vaikkei myllypurossa montaa paikkaa olekaan.
Itse olen syönyt mm. siinä toimittajan vieromassa jyväsessä ja ihan hyvää lounasruokaa siitä saa. Muita annoksia en ole kokeillut kun en tienaa niin paljoa kuin toimittaja eli omat ravintolakokemukset jää lounasruokailuun. Kotipizzastakin saa just sitä mitä niistä kaikista eli ihan hyvää pizzaa ja variaatioita.
Jostain syystä. No ihan siitä samasta syystä mistä ylipäätään tässä keskustelussa on haukuttu paikka ja toiset kilvan kehuvat. Kumpikaan oikeassa silti ole koska oikeaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs nettihaulla löydätte ne hyvät paikat? Ainakin tripadvisorin suosittelemat on monesti olleet pettymyksiä. Olen alkanut pahemman kerran epäillä ihmisten makunystyröiden harjaantuneisuutta...
Meininki voi muuttua pikkupaikassa vuosien mittaan. Esim. se poikkeuksellisen hyvä kokki vaihtaa muualle ja taviskokkaajat ei pysty samaan, tai omistaja muuttuu ja uudella on tärkeämpänä kehitysideana kustannussäästöt jne. Esim. kontulassa oli vuosia sitten helmi-grilli niminen pikkuravintola joka sai hyviä arvosteluja. Sitten taisi jotain muuttua koska taso ei ollut aivan odotettu ja nythän siinä samassa tilassa on joku geneerinen etninen kebabbila (tai mikä lie) #20.
Toimittaja haukkui jostain syystä myllypuron pari paikkaa eli kotipizzan ja jyväsen ja hesburgeriko siinä oli kolmas vaihtoehto. Turkkilainen ravintola olisi toimittajalle kelvannut mutta siltä purettiin rakennus tuossa taannoin ja nähtävästi ne ei ole uutta löytäneet. Vika lienee mm. siinä että yhden metroaseman päässä kumpaan tahansa suuntaan löytyy 40-50 ruokapaikkaa halvoista 6e pizzerioista parempiin eli kilpailu on oikeastaan kovaa tuollapäin vaikkei myllypurossa montaa paikkaa olekaan.
Itse olen syönyt mm. siinä toimittajan vieromassa jyväsessä ja ihan hyvää lounasruokaa siitä saa. Muita annoksia en ole kokeillut kun en tienaa niin paljoa kuin toimittaja eli omat ravintolakokemukset jää lounasruokailuun. Kotipizzastakin saa just sitä mitä niistä kaikista eli ihan hyvää pizzaa ja variaatioita.
Jostain syystä. No ihan siitä samasta syystä mistä ylipäätään tässä keskustelussa on haukuttu paikka ja toiset kilvan kehuvat. Kumpikaan oikeassa silti ole koska oikeaa ei ole.
Huomio kiinnittyi lähinnä siihen että toimittaja kuittasi nuo paikat roskaksi pelkästään siksi että ne on osa isompaa ketjua eikä muita perusteita annettu. Eli toimittaja kuulostaa ruokasnobilta jolle ei tavisten suosimat paikat kelpaa edes lounasruokailuun.
Sitä myydään, mitä ostetaan. Tuskin kannattaa sijoittaa paikalliseen kalaan ja käydä keräämässä uusia perunoita ja yrttejä jos syömään pysähtynyt perhe tahtoo iskälle pihvin, äiskälle burgerin ja muksuille pizzaa tai nakit ja ranut.
Vierailija kirjoitti:
Sitä myydään, mitä ostetaan. Tuskin kannattaa sijoittaa paikalliseen kalaan ja käydä keräämässä uusia perunoita ja yrttejä jos syömään pysähtynyt perhe tahtoo iskälle pihvin, äiskälle burgerin ja muksuille pizzaa tai nakit ja ranut.
Tämähän se. Itse olin tarjoilijana joskus ravintolassa, jossa oli tarjolla monipuolisesti vaihtoehtoja.
Kyseessä eräänlainen turistipaikka.
Ja mitä tilaa lapsiperheet? Kinkku-ananas-pitsaa ja bolognesepastaa. Äitskä ottaa sen kanasalaatin ja mies sen listan ainoan pihvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. Itse olin tarjoilijana joskus ravintolassa, jossa oli tarjolla monipuolisesti vaihtoehtoja.
Kyseessä eräänlainen turistipaikka.
Ja mitä tilaa lapsiperheet? Kinkku-ananas-pitsaa ja bolognesepastaa. Äitskä ottaa sen kanasalaatin ja mies sen listan ainoan pihvin.
Itse olen ollut tarjoilijana Helsingin seudulla. Minulla on päinvastaiset kokemukset. Miehet tilaa nykyisin paljon salaatteja ja myös kasvisruokia. Lihaa tilataan koko ajan vähemmän. Kalaa taas menee enemmän kuin ennen. Lisäksi asiakkaat kyselee paljon kerman, rasvojen ja lisäaineiden osuudesta annoksissa.
Myös lapsille tilataan muutakin kuin ranskalaisia, nakkeja tai pizzaa.
Tilanne voi olla eri tietysti maakunnissa kuin pk-seudulla. Tavallaan se ero terveystietoisten ja rasvasyöppöjen välillä vain kasvaa. Terveellisestä ruuasta saa myös hyvän makuista, raaka-aineita kunnioittaen, jos vain keittiölle annetaan mahdollisuus sellaisia tehdä.
Ei taas tätä tekopyhää jauhantaa Suomen hintatasosta... Itsehän te apinat olette kaiken verotuksen tänne äänestäneet.
Vierailija kirjoitti:
Juuri viikon reissu takana Suomessa ja voin allekirjoittaa näkemyksen. Ruokatarjonta on sitä yhtä ja samaa rasvaista, suolaista ja ylihintaista paikasta toiseen. Ja kesälläkin tarjolla on pakastevihanneksia annoksissa. Usein ainoa kala-annos listoilla on Norjan lohta. Kasvisruokia ei ole opeteltu tekemään, vaan pakon sanelemana saattaa yksi vaihtoehto listoilta löytyä. Annossalaatteihin on pantu niin paljon majoneesia tai kastiketta, että salaatti lilluu niissä.
Yksi syy on tietysti se, että 70% asiakkaista haluaa tilata ne rasvaiset burgerit ja pihvit. Siksi ne on listoilla. Ja suomalaiset sen kuin läskistyy.Harmittaa syödä ulkona, kun lähes aina saa huonomman annoksen eteen kuin jos tekisi itse kotona.
Aarghh, pakastevihannekset. Miten voi kesälläkin olla tarjolla pakastevihanneksia ravintoloiden annoksissa? Se on vähän kuin piilov ttuilua asiakkaan suuntaan.
Niiin mutta kato kusuppi on keksittty sitä varten.
Jos lähtee kovasti pk-seudun ulkopuolelle, kyllä ne mahdollisuudet terveelliseen ateriaan hiipuvat tasaisesti sitä mukaa, kun kilometrejä kertyy.
Meillä on mökki Savossa, ja vaihtoehdot sillä reissulla ovat aikalailla luokkaa ABC-Hese-Pitsamättö. Toki matkalla on useampi kiva kahvilakin, mutta ei niistä varsinaista ruokaa saa. Itse en syö rasvaista pikaruokaa enkä oikein lämpene myöskään ketjupaikkojen buffeteille, joten pakkaan aina eväät mukaan. Ihan turha maksaa n. kymppi per pää per ateria, kun sillä kympillä tekee eväät koko porukalle.
Fast food ja skandinaavinen on itselle jyrkkä ei. Suurimmat pettymykset olen kokemut ns. Välimeren ravintoloissa. Hyviäkin löytyy, mutta laatu vaihtelee järkyttävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Niiin mutta kato kusuppi on keksittty sitä varten.
Jooo toi on sellainen valko-venäläiiinen herkku. Eiii siihen hajuun nyt kuole mutta toisaaalta kuolemakin voi ollla pelastus.
Osaako joku mainita yhdenkin hyvän ruokapaikan valtateiden varrelta, josta saisi aitoa lähiruokaa? Siis paikallisesti mahdollisimman paljon tuotettua alusta loppuun.
Ja jossa ei rasvakeitintä käytetä.
Jos tällainen löytyy, niin otetaan vinkkejä vastaan.
Terv 50 000 km vuodessa ajeleva.
Hinta ja kokonaisuus hyvin harvoin kohtaa toisiaan Suomessa. 6 euron pizzapaikassa kukaan ei odotakaan mitään luksusta tai terveellistä ruokaa.
Silloin kun annos maksaa 30 euroa voi jo vaatiakin annokselta makuja ja tuoreita raaka-aineita. Ja tietysti hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
"Tunnistan tuon perinteen itsekin. Yhden ensimmäisistä omilla rahoilla maksamistani ravintolailloista vietin 1990-luvun alkuvuosien Helsingissä Yrjönkadun Kotipizzassa.
Se kesti noin vartin. Nyreä pitsanpaistaja ei antanut lautasia, joten söimme kaverini kanssa pahvilaatikoista. Kun kertakäyttöhaarukkani katkesi, en uskaltanut pyytää uutta. Pitsoista oli valtaosa syömättä, kun kokki ärähti: ”Me mennään kohta kiinni. Ei varmaan haittaa jos mä sammutan valot?”"
Kirjoittaja olikin maailman napa, joka menee sulkemisaikaan tilaamaan ruokaa ja olettaa, että saisi syödä rauhassa paikan päällä. Ei yhtään kunnioitusta työntekijöitä kohtaan.
Tosiaan jännä viitata johonkin 30 vuotta vanhaan tapahtumaan. Maailma on muuttunut melkoisesti, vaikkakin hatunnosto Kotipizzalle, että se on edelleen olemassa. Muutenkin, jos pysähtyy jollekin satunnaiselle bensikselle, niin ei kannattane odottaa mitään mullistavia makuelämyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku mainita yhdenkin hyvän ruokapaikan valtateiden varrelta, josta saisi aitoa lähiruokaa? Siis paikallisesti mahdollisimman paljon tuotettua alusta loppuun.
Terv 50 000 km vuodessa ajeleva.
Itse ajelen alle 15tkm vuodessa, enkä syö juuri koskaan tienvarsipaikoissa. Muutaman kerran olen kuitenkin poikennut ABC:lle johonkin noutopöytälounaalle ja ihan ok:ta on ollut, vaikkei gourmeeta olekaan. Eli on ajanut asiansa, enkä mitään loistavaa odottanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei taas tätä tekopyhää jauhantaa Suomen hintatasosta... Itsehän te apinat olette kaiken verotuksen tänne äänestäneet.
Ja voi myös mennä kokeilemaan muualla-asumista, jos epäilee löytävänsä auvoista elämää toisaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Savuahvenet tuloillaan, kanttarellimuhennosta, varhaisperunoita. Ikävää, jos et osaa kokata, raaka-aineet ovat loistavia.
Tuossa linkitetyssä jutussa oli kyse ruoasta, mitä saa ravintoloissa, kun Suomea reissatessaan poikkeilee satunnaisiin paikkoihn syömään.
Reissutyötä aikoinaan vuosia tehneenä allekirjoitan täysin jutun sanoman. Kyllä vaan varsinkin maakunnissa todella paljon on paikkoja joissa on aika kovat hinnat, mutta ruoka tosi ankeaa.
Samoin!
Miksi maksaa ruuasta jonka itse tekee paremmin? On varmasti jotain hiperrystä ja molekyylikokkausta mitä en edes osaa mutta en ole valmis maksamaan 30-60€ annoksesta josta ei sitten tule oikein mitään tuntemuksia. 40 eurolla ostin juuri 2kg vasikkaa isolle vierasjoukolle, mahtavaa lihaa! Kun tuohon lisätään ravintolassa vielä alku- ja jälkiruoka ja 2 lasia viiniä (tai pullo hintataulukon alapäästä) olleen jo yli 150€/nuppi!
Jos käyn ravintolassa syön jotain sellaista mitä itse en osaa tehdä tai haluan oppia: libanonilaista, georgialaista, aasialaista, turkkilaista, lapin ruokia, saariston kalaa. Ehkä 2x vuodessa.
Onneksi ulkomailla voi kohtuuhintaan syödä ravintoloissa vaikka 2x päivässä! 90% on tavallisia kotiruokapaikkoja mutta laadusta ja mausta ei tingitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Savuahvenet tuloillaan, kanttarellimuhennosta, varhaisperunoita. Ikävää, jos et osaa kokata, raaka-aineet ovat loistavia.
Tuossa linkitetyssä jutussa oli kyse ruoasta, mitä saa ravintoloissa, kun Suomea reissatessaan poikkeilee satunnaisiin paikkoihn syömään.
Reissutyötä aikoinaan vuosia tehneenä allekirjoitan täysin jutun sanoman. Kyllä vaan varsinkin maakunnissa todella paljon on paikkoja joissa on aika kovat hinnat, mutta ruoka tosi ankeaa.
Samoin!
Miksi maksaa ruuasta jonka itse tekee paremmin? On varmasti jotain hiperrystä ja molekyylikokkausta mitä en edes osaa mutta en ole valmis maksamaan 30-60€ annoksesta josta ei sitten tule oikein mitään tuntemuksia. 40 eurolla ostin juuri 2kg vasikkaa isolle vierasjoukolle, mahtavaa lihaa! Kun tuohon lisätään ravintolassa vielä alku- ja jälkiruoka ja 2 lasia viiniä (tai pullo hintataulukon alapäästä) olleen jo yli 150€/nuppi!
Jos käyn ravintolassa syön jotain sellaista mitä itse en osaa tehdä tai haluan oppia: libanonilaista, georgialaista, aasialaista, turkkilaista, lapin ruokia, saariston kalaa. Ehkä 2x vuodessa.
Onneksi ulkomailla voi kohtuuhintaan syödä ravintoloissa vaikka 2x päivässä! 90% on tavallisia kotiruokapaikkoja mutta laadusta ja mausta ei tingitä.
Se, että maksaa ruuasta, ei ole läheskään aina siitä kiinni, miten hyvin itse tekee ruokaa. Itselleni on nautinnollista välillä mennä valmiiseen pöytään ja valita, mitä itse haluaa. Lisäksi se on monesti sosiaalinen tilanne, jossa vietetään aikaa, ja josta Itselle ei ole vaivaa, eikä vastuuta mistään paitsi siitä paikan valinnasta. Siitä olen kyllä samaa mieltä, ettei kannata maksaa paljoa ruuasta, josta ei tule kuin lähinnä paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv 50 000 km vuodessa ajeleva.Itse ajelen alle 15tkm vuodessa, enkä syö juuri koskaan tienvarsipaikoissa. Muutaman kerran olen kuitenkin poikennut ABC:lle johonkin noutopöytälounaalle ja ihan ok:ta on ollut, vaikkei gourmeeta olekaan. Eli on ajanut asiansa, enkä mitään loistavaa odottanutkaan.
ABC:ltä ei takuulla saa lähituotettua luomuruokaa ja siellä tehdään paljon annoksia rasvakeittimen kautta. En voi kuvitella syöväni puffasta, jossa ruoka seisoo vesihauteessa pahimmillaan 4 tuntia.
Tiedän, että noita kaipaamiani tienvarsi paikkoja on jokunen, mutten vaan tiedä missä päin. Olen valmis maksamaan normaalia lounashintaa enemmän, jos tällainen paikka vastaan tulee. Haluaisin syödä myös tien päällä ollessani terveellisesti.
HS:n keskustelukin on aika vähäarvoista nimenpudottelua. Toinen haukkuu jotakin paikkaa niin jo toinen ehtii kehumaan jotakin tiettyä. Todennäköisesti puhuvat samasta paikasta.
Eipä tuosta hullua hurskaammaksi tullut kommentit luettuaan.