Tummanvaaleat hiukset eli ns. Maantieväriset hiukset
Nehän on just hyvät ainakin omaan päähän ja sopii muutenkin, ei riitele värin puolesta tms. Aiemmin en välittänyt tuosta väristä, nyt se on täydellisin ja sopivin väri, mitä löytyypi🙂 siis luonnollinen hiusvärini tummanvaaleat ja vuosien värjäyskierteen jälkeen ns. ympyrä on sulkeutunut. 🙂 Mitä mieltä sinä olet tästä väristä? Mielipiteitä jakoon!
Kommentit (158)
Mulla tummanvaalea tukka, sen verran kuitenkin punapigmenttiä että pitkänä, hapettuneena ja auringon jäljiltä näyttää aika pähkinänruskealta. Ärsyttää vaan kun nyt alle 40v tulleet ekat harmaat. Tekisi mieli värjätä mutta päänahka ei kestä. Itselleni sopii parhaiten asteen tai pari tummempi kuin tuo oma tummuus, neutraali tai kylmä sävy.
Moni ymmärtää varmasti maantien väriset hiukset vähän eri sävyyn. Linkatkaa kuvia joissa on mielestänne maantienvärinen tukka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma väri paras väri. Oon 32 v enkä ole koskaan värjännyt hiuksiani. Ne ovat aina olleet ns. "maantienväriset" monine vivahteineen, ja kannan suorastaan ylpeänä terveen ja luonnollisen näköiset hiukseni.
Markkinointikoneisto (ja naiset itse) tuputtaa naisille niin ällöttävän paljon ulkonäkökeskeisyyttä tässä yhteiskunnassa, että itselleni on tullut tärkeää aktiivisesti irtisanoutua sellaisista paineista hiustenvärjäystä myöten. Toki meikkaan, sheivaan ja mulla on lävistyksiä korvissa, mutta mielestäni on tervettä ja itsetunnon kannalta tärkeää pystyä kohtaamaan joka ilta peilissä oma luonnontilainen itsensä. :D
Hyvä että ihmiset tekevät tällaisia valintoja. Mutta se ei ole hyvä jos menee siihen, että värjäämisen valitsevia aletaan jotenkin paheksua. Minusta ainakin ihanne olisi että saisi sekä olla luonnonvärissä tai vaikka tukka siniseksi värjättynä, ihan oman mielihalun mukaan, eikä kukaan yrittäisi kontrolloida millainen pitää olla.
Tää onkin mielenkiintoinen problematiikka. Oon feministinä täysin samaa mieltä että tavoittelemisen arvoista asiassa kuin asiassa on täysi yksilön vapaus, niin kauan kunhan ei hyväksikäytetä yhteiskuntajärjestelmää tai loukata muita.
Vapaus tarkoittaa mielestäni tässä hiustenvärjäyskontekstissa sitä, että ihminen pystyy kokemaan olonsa kauniiksi ilman että päässä säännöllisesti käy huolestuneita ajatuksia tyyliin "Näyttäisinkö vielä paremmalta blondina? Näkyykö tyvikasvu jo, onko väri jo kulahtanut, pitäisikö nyt laittaa kesäisempää väriä" tai muita vastaavia oman lookin optimointimurheita.
Värjäys on länsimaissa kuitenkin jo normi, suorastaan institutionalisoitunut ilmiö. Olet ns. huoliteltu ja kaikin puolin vertaisryhmässäsi "kelpo" nainen, kunhan huolehdit että hiuksesi ovat laitetut. Mielestäni tästä ilmiöstä ei voi enää astua takaisin päin ilman, että jotkut pystyvät aktiivisesti arvostelemaan värjäystä ja päättämään että se ei ole tarpeellista. Joten kyllä, koen että ollakseni värjäämisestä vapaa, mun on pakko ajatusteni tasolla paheksua värjäämistä. En mä tietenkään ihmisiä ääneen paheksu. Mietin vaan, että sinäkin, Brutukseni. :D Sydämestäni kuitenkin toivoisin, että useampi nainen voisi ajatella kuten minä. Koska mun mielestä vaan on jotenkin ihan kollektiivisesti pimeetä että en tunne ainoatakaan 16-60 -vuotiasta naista, joka ei värjää hiuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tummunut maantienväriseksi ja ei sovi yhtään. Olen tosi vaaleaihoinen, kulmakarvat ja ripset näkymättömät. Tosi suuri kontrasti tulee ihoa vasten. Täys blondit sopivat väritykseeni parhaiten. En ymmärrä miten voi olla oman väriset hiukset näin tummat... Kasvatan hiuksiani ja kun on tarpeeksi pitkät niin värjäytän blondiksi mikä sopii oikeasti paremmin.
Minä taas tykkään siitä kontrastista. :) Minulla on tosi vaalea iho, mutta tummemman maantienvärinen tukka. Tosin minulla on myös tummat kulmakarvat ja ripset. Tykkään siitä, että se on luonnollisen tuntuinen kontrasti eikä liian räikeä. Ihoni näyttää kyllä kontrastin takia valokuvissa ihan vitivalkoiselta, joten ymmärrän ettei se ole kaikkien makuun, mutta itse tykkään siitä :D
Vierailija kirjoitti:
Moni ymmärtää varmasti maantien väriset hiukset vähän eri sävyyn. Linkatkaa kuvia joissa on mielestänne maantienvärinen tukka!
Minulla koneen näyttö vähän vääristää, joten en ole 100% varma onko tämä sama väri mitä tarkoitan, mutta minulla on tällainen:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61pTlLtS7hL._SY355_.jpg
Ilmeisesti jotkut kaupunkilaiset eivät tiedä, mutta siis maantienvärisellä tukalla tarkoitetaan hiekkatienväristä ruskeaa eikä suinkaan asfaltinharmaata. :D
Vierailija kirjoitti:
Siis värjäsin hiukset tummanvaaleiksi värjäyskierteen jälkeen. Ap
Millä onnistuit? Itse yritin ja sain vihertänvaaleat hiukset, jotka oli sitten pakko värjätä tummemmiksi. Päädyin ojasta allikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä väri. Mulla oli lapsena melkein vitivalkoiset, nuorena rupes tummumaan. Nyt keski-ikäisenä tosi tummanvaaleat. Sopii ja tykkään.
Mulla on tummunut niin paljon, etten tykkää yhtään, ovat synkät. Lapsena oli vaaleammat maantiet. Raidoilla olen selvinnyt vaalennuskierteestä, mutta kyllä siinäkin latvat vaurioituu.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuo väri (oma värini) olisi ok, mutta vaalennan siksi, että se kuivattaa hiuksia sen verran, ettei hiukset ole niin lasimaiset. Lasimaisuushan aiheuttaa sitä, että pesun jälkeen hiukset näyttävät tosi nopeasti rasvaisilta, vaikka eivät olisikaan.
Tuttu juttu. Blondatuilla hiuksilla voi pidentää pesuväliä.
https://1.bp.blogspot.com/-A4pjGRDkD3E/XE2IiINXM4I/AAAAAAAAA_c/OATtq76g…
Oma maantienharmaani on jokseenkin tällainen. Vasta pestynä ok, mutta jo päivän jälkeen likaisen ja tunkkaisen näköinen (pesen hiukset joka toinen päivä). En voi sietää. Raidoitan ja sävytän, tuhkanvaalea pohja ja siinä kirkkaampaa pikku raitaa. Näytän elävämmältä. Minullakin liki näkymättömät kulmakarvat ja ripset niin hiukset värjäämättöminä oudon tummat niihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää yhtään. Varmasti värjäisin, jos olisi sellaiset.
Onneksi on kunnon ruskeat.
No niin on minullakin, lämpimän punaruskeat. Hirmu kaunis väri, joka hohtelee auringossa kullan ja kuparin sävyissä.
Mutta minusta myös ap:n väri on todella ihana ja yleensä kantajallaan tosi kaunis. 😍😍😍
Olen ottanut raitoja viimeksi helmikuussa. Tykkään tästä, kun on omaa väriä jo näin paljon, mutta latvoissa on vielä kirkkautta. En aio värjätä hiuksiani ainakaan vähään aikaan. Ehkä otan jotain raitoja taas, kun harmaita alkaa tulla häiritsevästi. Luultavasti ehdin kyllä nauttia tästä omasta väristä vielä muutaman vuoden.
Onko muuten niin, että maantienharmaa tarkoittaa vieläkin sitä hiekkatien väriä, vai ymmärretäänkö tämä sana nykyään asfalttitien väriseksi?
Vierailija kirjoitti:
Tummanvaalea ja maantienvärinen on kaksi ihan eri asiaa. Maantienvärinen on käytännössä väritön, sellainen tumman harmahtava, kuten hiekkatie. Tummanvaalea taas on vaalea mutta tummemman sävyinen kuin ihan blondi, sitä väriä myydään hiusvärinä, maantienväristä ei.
No joo, kai sillä "maantienvärisellä" hiusvärillä on kaupan hyllyssä joku toinen nimi, mutta varmasti sekin värisiä sieltä löytyy. Ei ole kovin myyvä nimi tuo maantie..
Maantienväri ei ole myöskään tarkalleen yksi väri, vaan käsitteen alle mahtuu sävyvaihtelua kyllä, ruskeampaa ja harmaampaa, vähän vaaleampaa maantietä ja vähän tummempaa :)
Kaunis väri kyllä mielestäni, mutta nimitys vähän alentava.
Nythän on ollut muodissa harmaat hiukset. Naiset nuoretkin värjää hiukset mummoharmaaksi 😁
Vierailija kirjoitti:
Hiekkatien väriset hiukset, tuonkin nimityksen olen kuullut väristä. 🙂 Ap
Eestiläiset kuulemma sanovat perunan väriset.
Olen myös kuullut ilmauksen pahvilaatikon väriset.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Joka päivä olen tyytyväinen. Seitsemän vuotta sitten lopetin värjäyksen ja kasvatin oman hiusvärin takaisin. Meni 1,5 v, että sain oman värisen polkan.
Lähtötilanne oli tumma ja muistan, miten ahdisti "harmaat" ladut hiuksissa. Mutta mustien latvojen leikattua pois ja hiusten kasvaessa, paljastui selkeä punapigmentti ja vain tuhkaisempi juuri.
En palaa enää väreihin. Punertavan ruskea sopii vaalealle iholle, pisamille ja ruskeille silmille loistavasti. En näytä enää kalpealtakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma väri paras väri. Oon 32 v enkä ole koskaan värjännyt hiuksiani. Ne ovat aina olleet ns. "maantienväriset" monine vivahteineen, ja kannan suorastaan ylpeänä terveen ja luonnollisen näköiset hiukseni.
Markkinointikoneisto (ja naiset itse) tuputtaa naisille niin ällöttävän paljon ulkonäkökeskeisyyttä tässä yhteiskunnassa, että itselleni on tullut tärkeää aktiivisesti irtisanoutua sellaisista paineista hiustenvärjäystä myöten. Toki meikkaan, sheivaan ja mulla on lävistyksiä korvissa, mutta mielestäni on tervettä ja itsetunnon kannalta tärkeää pystyä kohtaamaan joka ilta peilissä oma luonnontilainen itsensä. :D
Hyvä että ihmiset tekevät tällaisia valintoja. Mutta se ei ole hyvä jos menee siihen, että värjäämisen valitsevia aletaan jotenkin paheksua. Minusta ainakin ihanne olisi että saisi sekä olla luonnonvärissä tai vaikka tukka siniseksi värjättynä, ihan oman mielihalun mukaan, eikä kukaan yrittäisi kontrolloida millainen pitää olla.
Tää onkin mielenkiintoinen problematiikka. Oon feministinä täysin samaa mieltä että tavoittelemisen arvoista asiassa kuin asiassa on täysi yksilön vapaus, niin kauan kunhan ei hyväksikäytetä yhteiskuntajärjestelmää tai loukata muita.
Vapaus tarkoittaa mielestäni tässä hiustenvärjäyskontekstissa sitä, että ihminen pystyy kokemaan olonsa kauniiksi ilman että päässä säännöllisesti käy huolestuneita ajatuksia tyyliin "Näyttäisinkö vielä paremmalta blondina? Näkyykö tyvikasvu jo, onko väri jo kulahtanut, pitäisikö nyt laittaa kesäisempää väriä" tai muita vastaavia oman lookin optimointimurheita.
Värjäys on länsimaissa kuitenkin jo normi, suorastaan institutionalisoitunut ilmiö. Olet ns. huoliteltu ja kaikin puolin vertaisryhmässäsi "kelpo" nainen, kunhan huolehdit että hiuksesi ovat laitetut. Mielestäni tästä ilmiöstä ei voi enää astua takaisin päin ilman, että jotkut pystyvät aktiivisesti arvostelemaan värjäystä ja päättämään että se ei ole tarpeellista. Joten kyllä, koen että ollakseni värjäämisestä vapaa, mun on pakko ajatusteni tasolla paheksua värjäämistä. En mä tietenkään ihmisiä ääneen paheksu. Mietin vaan, että sinäkin, Brutukseni. :D Sydämestäni kuitenkin toivoisin, että useampi nainen voisi ajatella kuten minä. Koska mun mielestä vaan on jotenkin ihan kollektiivisesti pimeetä että en tunne ainoatakaan 16-60 -vuotiasta naista, joka ei värjää hiuksiaan.
Kyllä on naisena vaikeaa, jos kehittelee päässään näin suuren "ongelman" jostain hemmetin HIUSVÄREISTÄ 🤦♂️
Maantienväri on kaunis kun se on vaaleahko. Tällainen tumma villasukka on ärsyttävä. Pelkillä raidoilla ei saa tarpeeksi vaaleutfa vaan myös pohjaväriä on pakko kirkastaa jos haluaa vaaleamman vaikutelman.
Mä kutsun omia hiuksiani pellavaksi! Tuo maantienvärinen on sellainen haukkumissana.
Olen värjännyt oman pään aina supervaaleista mustaksi ja olen tullut siihen tulokseen, että oma väri on paras väri, aina. Tummat hiukset itsellä aiheutti sen, että näytin siltä kuin olisin kuolemassa (tosi vaalea iho) ja taas vaaleat hiukset näytti ihon näyttämään punaiselta ja porsasmaiselta. Punaiset hiukset (tai muut shokkivärit) taas aiheutti saman reaktion, kuin tummat värit, eli näytin kalpealta ja kuolevaiselta.
Välillä laitan vähän raitoja hiuksiin, mutta muuten en värjää.
Mun mielestä toi koko termi "maantienvärinen" on jotenkin luotaan työntävä enkä edes halua käyttää sitä. Eihän kellään alle keski-ikäisellä nyt oikeesti mikään asfaltinharmaa hius ole! :D
Siinä on taas yksi kaupallisten tahojen lanseeraama, lannistava ulkonäköluonnehdinta lisää - jotain mikä ikään kuin pitää fiksata. Kampaajalle muijat mars, koska eihän tosiaan muita hiusvärejä voi olla olemassa kuin blondi, brunetti tai punainen.