Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentavaa, että on taas 17 tartuntaa! Tuleeko se nyt jo takaisin kuitenkin?

Vierailija
19.07.2020 |

Juuri kun meinasin alkaa ajatella, että kai se siitä helpottaa ja harkitsin paluuta huolettomampaan elämiseen.

Kommentit (389)

Vierailija
241/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin miten huolettomampaa? Lakkaat taas pesemästä käsiä?

Ei vaan että voisi käydä vaikkapa kaupassa muutenkin kuin pikaisesti ruokaostoksilla. Pistäytyä mökkireissulla jossakin ostoksilla. Tavata sukulaisia ja tuttavia. Käydä kampaajalla. Tai käydä joskus vaikka kirpputorilla. Minulla oli tapana käydä joka viikonloppu itsepalvelukirppiksellä, mutta lopetin maaliskuussa.

Niin ja minä en ole ap, kunhan kerroin oman näkökulmani.

Kaikkia näitä voit tehdä, kun huolehdit käsihygieniasta ja turvavälien pitämisestä.

Kun se turvaväli ei onnistu kavereiden kanssa kyläillessä pienessä asunnossa tai kampaajalla. Tuskin ahtailla kirppareillakaan kun muut änkeää viereen.

Vierailija
242/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuoreimman seitsemän päivän seurantajakson aikana (8.-14.7.) todettiin 41 uutta tautitapausta. Uusien tapausten ilmaantuvuus väestöön suhteutettuna oli 0,7 tapausta 100 000 asukasta kohden. Edellisellä seurantajaksolla (1.-7.7.) vastaavat luvut olivat 20 uutta tapausta ja ilmaantuvuus 0,4 tapausta 100 000 asukasta kohden.

Raportointiviiveet voivat vaikuttaa tuoreimman seitsemän päivän seurantajakson lukumääriin. Näin ollen tuoreimman seurantajakson perusteella ei voida vetää varmoja johtopäätöksiä tapausmäärien noususta tai laskusta."

Tämä on viimeisin tieto THL:n sivulla, mutta siinähän ei nyt vielä näitä viimepäivien tartuntoja näy. Mutta reilussa nousussa näyttää olevan.

tulisipa rokote pian.

Nuo tarkastelujaksot on muuten nyt hassusti rajattu ke-ti vaikka loogisempi viikko olisi ma-su. Nyt sitten puuttuu nämä eilisen +17 ja tämän päivän +17 sekä se keskiviikon +22 jolloin muutettiin tilastoimistapaa ja tapaukset väheni tämän takia 27 kpl, mutta päivän saldohan oli -5 joten 22 uutta tapausta myös todettiin samana päivänä vaikka sitä ei missään uutisoitukaan.. Nämä siis saadaan "salattua" vielä muutama päivä kun kikkailtiin tuo "viimeisen" 7 vrk jakso päättymään tiistaihin..

Torstain uusia tartuntoja ei vissiin kerrottu missään (nolla se ei taatusti ollut koska nollapäivä olisi kyllä mainittu) ja perjantainakin oli se vajaa 10 uutta tapausta.

Nousussa on ja seuraava viikon tarkastelujakso (eli tuosta keskiviikon 15.7 +22 eteenpäin) onkin jo sitten sellaiset 100 uutta tartuntaa.

Perjantaina oli 8 tartuntaa.

Tässä torstain tiedot, eli 4 uutta tartuntaa. THL teki vähennyksiä, mutta tuli myös uusia tartuntoja.

https://yle.fi/uutiset/3-11300232

Tilanne Suomessa

Varmistetut tartunnat 7293 -3

Kuoleman­tapaukset 328

Uusimaa 5328 -3

Helsinki 2749 +1

Vantaa 895 +1

Espoo 825 -2

Kirkkonummi 81 -1

Kerava 75 -1

Loviisa 16 -1

Varsinais-Suomi 357 -1

Pirkanmaa 243 -1

Satakunta 47 +2

Päivitetty 16.7.2020 klo 11.53

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006528097.html

17.7.2020 11:54 Elina Nissinen, toimittaja

THL: Suomessa todettu kahdeksan uutta koronavirustartuntaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon jo käynyt kaks kertaa kampaajalla. Mitä pelottavaa siinä on?

Sitä pelottavaa, että pahimmillaan saa taudin joka vie hengen tai vammauttaa loppuelämäksi.

Tai jää matkalla auton alle tai saa syövän.

Myös liikenneriskejä tai syöpäriskiään voi yrittää minimoida monella tapaa. Kaikki ei ole itsestä kiinni, mutta itse voi tehdä myös paljon. Sama juttu koronan välttelyssä.

Ikävä kyllä et pysty kontrolloimaan kaikkea ympärilläsi.

Niin se on, mutta typeriä riskejä ei siitä huolimatta kannata ottaa. En myöskään esim harrasta suojaamatonsa seksiä tuntemattoman kanssa sillä verukkeella, että en kuitenkaan pysty hallitsemaan kaikkea ympärilläni. Minä käytän järkeäni. Koska tällä hetkellä maailmassa on pandemia, minä minimoin ihmiskontaktini. Teen vain asioita, jotka ovat välttämättömiä. Siirrän myöhemmäksi asiat, jotka olisivat hauskoja, mutta eivät välttämättömiä. Toivoisin muiden tekevän samoin, mutta se ei ole minun vallassani. Siksi keskityn siihen mitä voin tehdä. Ja siihen muilla ei ole valtaa.

Juuri näin.

Ja jos on vähänkin vastuuta lapsista tai iäkkäistä vanhemmista tai esim sairaasta puolisosta, todellakin miminoi kaikki riskit elämästään, ei se edes ole vaikeaa tai kurjaa. Haluanko hupia vai että lapseni voivat hyvin. Ei ole vaikea päätös. Esim. Pyöräillään säässä kuin säässä eikä mennä bussiin, se on sitäpaitsi kivempaa, läski palaa.

Vierailija
244/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimiin liittyen näin kuolleen rotan Tukholmassa lokakuussa, korona alkoi levitä siellä jo alkutalvesta turistien mukana siis ensin hitaasti. Oli muuten täysin ehjä rotta. Nyt moni suomalainenkin on unohtanut koronan ja matkustaa esim. junilla yskien kaikkien vieressä kun pitää suosia kotimaan matkailua sairaanakin, kun pitäisi olla lääkärissä testiä tekemässä ja sitten taksilla kotiin. Kamalan vastuutonta käytöstä matkustaa sairaana yskien. Sairaat mummot myös tartuttavat, eivätkä ajattele jos heidän ikä on se 70v niin vieressä voi olla 90v pappa joka kuolee saatuaan koronan, nyt tulisi ajatella muitakin ihmisiä ja jättää matkailut ja ulkoilut jos yskityttää. Näin myös yhdessä vaatekaupassa ulkomaalaiset naiset jotka yskivät vaatteita päin, kiva jonkun toisen ostaa ne koronavaatteet. 

Vierailija
245/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain iltiksen artikkelissa oli kommentti, että maskeja täytyy pitää niissä maissa, joissa korona on hoidettu huonosti. Mun, saksalaisen, näkökulmasta tuo oli pöyristyttävää. Eihän sitä Suomessa oaljon hoidettu paitsi uudenmaan eristämisellä. Niin meilläkin suljettiin liittovaltioiden rajoja MUTTA tehtiin myös paljon muuta ja vieläkään ei oo elämä normaalia eikä minnekään kirpputoreille tai risteilyille saa mennä. Suomessa oli vain suosituksia. Suomi ei koskaan ollut siinä pahassa polttopisteessä sijainniltaan tai väkiluvultaan. Ja on säästynyt pahemmalta. Mutta että se johtuisi hyvästä hoitamisesta!

Vierailija
246/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vilpittömästi tajua risteilyille lähtijöitä. Pitkä aika samassa kiertävässä ilmassa suuren ihmisjoukon kanssa, joka muutnekin raskasta seuraa turhan usein. Laiva täynnä pintoja, joilta voi saada kivasti ihan vain noroviruksenkin, en sitäkään kaipaa. Vain jotta pääsee hetkeksi johonkin maahan, jossa voi taas saada koronan. Samalla vaivalla voi viettä ilmaiseksi kivan päivän kotikaupungissaan, suht turvassa kaikelta,

Vierailija
247/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tajua, miksi lähteä Helsingistä yhtään mihinkään. Olen aina viihtynyt saaristossa, kaupungilla,ympäriinsä kesät ja matkustanut (paljon) talvisin. Kesä Helsingissä on ihana ja hauska. Joten omassa kesässäni mikään ei ole siltä osin toisin, mutta myös meillä varotaan vielä. Ei niin tarkkaan kuin keväällä, mutta miksi ottaa turhia riskejä.

Vierailija
248/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei saa matkustaa ulkomaille. Hyvin huonoja uutisia.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006576373.html

Julkaistu: 19.7.2020 21:05

Näistä asioista suomalaiset korona-asian­tuntijat ovat huolissaan: ”Meillä on yhä kaikki mahdollisuudet päätyä huonoon tilanteeseen

Koronarajoitusten noudattaminen olisi nyt elintärkeää, suomalaisasiantuntijat muistuttavat.

Hallitus jatkoi kuluvalla viikolla varovaista koronarajoitusten purkamista. Maanantaina höllennettiin sekä matkustusrajoituksia että ravintoloiden aukioloaikoja koskeneita koronavirusrajoituksia.

Uusien koronavirustartuntojen määrä on Suomessa pysynyt vakaana. Kaikkialla tilanne ei kuitenkaan ole yhtä hyvä.

Meren mukaan on olemassa riski siitä, että ihmiset kyllästyvät elämään rajoitusten ja ohjeiden kanssa.

– Suomen tilanne on nyt melko hyvä ja on ollut jo pitkään, mutta ei pidä tuudittautua siihen, etteikö riskiä tartuntojen määrän kasvusta olisi olemassa, kertoo Meri.

Hän arvioi, että kotimaassa matkailevien lomalaisten riski saada tartunta on melko pieni.

– Suurimmassa tartuntariskissä ovat varmasti ne suomalaiset, jotka matkustavat ulkomaiden lomakohteisiin.

Järvisen toinen suuri huolenaihe on sairaaloiden hoitokapasiteetti. Jos koronaviruksen toinen aalto tulee, tulevaisuus saattaa näyttää hyvin synkältä.

– Meillä on yhä kaikki mahdollisuudet päätyä samaan tilanteeseen, kuin missä pahimmat koronamaat ovat. Jos väestöllä ei ole immuniteettia eikä rokotetta vielä ole ja ihmiset sairastuvat, hoitokapasiteetti voi ylittyä, Järvinen sanoo.

Vierailija
250/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis elääkö jotkut vieläkin eristyksissä ja välttelee tiettyjä paikkoja? En tiennytkään... Itse en tunne ketään sellaista, tuntemani vanhukset ja muutkin riskiryhmäläiset elävät ihan normaalia elämää.

Hoidan nykyisin pakolliset työasiat, terveydenhuoltoasiat, virastoasiat ja muut vastaavat, jotka edellyttävät henkilökohtaista kontaktia. En kuitenkaan käy tapahtumissa, iltaravintoloissa tai missään massakokoontumisissa. En tapaile sukulaisia enkä käy sukujuhlissa.

Toimin näin, koska en halua olla osa niitä ensimmäisiä kiinni jääviä suuria tartuntaketjuja. Kohta ne kuitenkin alkavat, koska ihmiset eivät todellakaan näytä pitävän riittäviä etäisyyksiä, sen olen ikäväkseni huomannut. 

Take away -ruokaa ostan säännöllisesti ja pyrin mahdollisuuksien mukaan muutenkin tukemaan oman paikkakunnan pienyrittäjiä. On se kuitenkin totta, että elämäni on huomattavan paljon rajoitetumpaa edelleen. Samalla valmistaudun seuraavaan karanteenissaoloon, koska se on varmaan taas edessä. 

Vierailija
251/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kissalla oli korona kun mieheni sairasti sen joitain kuukausia sitten. Sain itsekin sen tietenkin, mutta lievänä. Kissa oli pitkään kipeänä, mutta ei uskallettu viedä eläinlääkäriin tartuttamaan muita. Tokeni siitä parin viikon jälkeen täysin.

Vierailija
252/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ärsyttävää ja typerää, että jengi matkustelee ulkomaille nyt huvikseen. Perhe/työasiat yms ei-lomat on eri asia, mutta kaikki niistäkään eivät välttämättömiä.

En ymmärrä, miksi rajat avataan. Kun tilanne on se, että täällä kovalla vaivalla saatiin homma hallintaan. Mutta muualla korona edelleen riehuu ja varsin vahvasti.

Tiedämme, miten korona tänne tuli. Lomamatkailijat sen toivat. Nytkö se kuvio pitää toistaa?

Aivan turhaan!!!

Turhaan. Onko matkustaminen mielestäsi turhaa. Onko turismi turhuutta?

Tiesitkö, että maailmassa useat sadat miljoonat ihmiset saavat elantonsa turismista, itse asiassa yhtä moni ihminen maailmanlaajuisesti elää turismista kuin, mitä Euroopassa on asukkaita. Mitä näille ihmisille tulisi tehdä?

EU on luomassa massiivista 500 miljardin apupakettia itselleen. Luodaanko toinen 1000 miljardin apupaketti niiden ihmisten tueksi, jotka kärsivät parhaillaan siksi, että länsimaalainen maailmanparantaja haluaa olla kotona pari kolme vuotta miettimättä pätkääkään seurauksia.

Kyllä, suuri osa saa elantonsa turismista, koska maailma on tällaiseksi muotoutunut. Ei se aina ole saanut. Eikä se siis tarkoita sitä, että asioiden tulisi aina olla siten kuin ne tällä hetkellä ovat. Maailma voi myös muuttua ja sitä se tekeekin, se on varmaa. Tosin tottakai se aiheuttaa yleensä ongelmia, jos muutokset ovat kpvin äkillisiä ja ennakoimattomia.

Vielä aivan hetki sitten Kiinalaisten matkaajien määrän arvioitiin misääntyvän kymmenkertaisesti nykyiseen verrattuna. Maailma siis käytännössä hukkuu turisteihin. Maailma muuttuu, mutta ei välttämättä siihen suuntaan, mihin sinä toivoisit.

Vierailija
253/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa korona kuin joku paiserutto niin loppuisi terasseilla heiluminen.

Eikös sitä Kongossa ollut juuri uusia ebolatapauksia. Nyt rajanavauksesta riehaantunut Suomi-turisti hakemaan se meille tänne iloksemme. Se on vaan pikku nuhakuume, johon taitaa kuolla useampi kuin selviytyä hengissä.

Vierailija
254/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta avataan oppilaitokset. Kesän ajan on lapsia voinut suojella tartunnalta, mutta kouluissa leviää. Ei ole tiloja eikä siivousta yhtään normaalia enempää.

Vierailija
255/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

T ja F ovat vasta huippua saavuttamassa. Jos  hyvin sattuu, saatetaan huipulla painella menemään lähemmäs pari kuukautta.

Vierailija
256/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos koskaan kannattaisi suosia kotimaan matkailua!

Vierailija
257/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa enää, eikä kyllä kukaan tuu enää käskemään mua pysymään kotona.

Kerrohan, lapsi kulta, mikä siinä muutaman kuukauden kotonaolemisessa on niin kauhean vaikeaa?

Vierailija
258/389 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tajua, miksi lähteä Helsingistä yhtään mihinkään. Olen aina viihtynyt saaristossa, kaupungilla,ympäriinsä kesät ja matkustanut (paljon) talvisin. Kesä Helsingissä on ihana ja hauska. Joten omassa kesässäni mikään ei ole siltä osin toisin, mutta myös meillä varotaan vielä. Ei niin tarkkaan kuin keväällä, mutta miksi ottaa turhia riskejä.

Asun Oulussa, ja pitkään kuvittelin että se on Perämeren p**sereikä. Nyt koronan myötä olen alkanut tutustua seutuun paremmin ja ymmärtänyt, kuinka upeita luontokohteita ja hiekkarantoja täällä on. Ei tarvitse lähteä Kalajoellekaan kun on Nallikari, Tauvo ja Hailuoto. Lisäksi tässä kaupungin edustalla on saaristoa, Varjakka on hurmaava. Mihin tarvitsemme edes mitään Stockmannia ja Valkeaa, kun vähemmällä materiallakin pärjää.

Olen vasta koronan myötä tajunnut minkälainen itsekäs ihmisp**ka olen ollut. Esim. mulle oli tälle vuodelle varattuna 3 kaukomatkaa ja häpeän itseäni. 

Vierailija
259/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se jossain vaiheessa lähtee taas syöksykiitoon ylöspäin. Katso nyt näitä ihmismassoja liikkeellä. Tungeksitaan kaupoissa ja käsiä pestään huonosti. Yksi typeryyden huippu oli, kun kävin apteeksita hakemassa reseptilääkkeitä, oli siellä mummeli, jolla oli vahvoja keuhko-oireita ja voimakas yskä, ilman kasvo-/hengityssuojainta. Täpötäydessä apteekissa siis. Jos hänellä oli korona, voin kuvitella, että se on lähes kaikilla niistä lähes 30 ihmisestä, mukaan lukien minut, jotka siellä sisällä ahtaassa tilassa olimme. Täytynee itsekin niitä maskeja varuiksi ostaa muutama paketti. Etenkin oireisena tulisi aina käyttää maskia kodin ulkopuolella.

Vierailija
260/389 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se jossain vaiheessa lähtee taas syöksykiitoon ylöspäin. Katso nyt näitä ihmismassoja liikkeellä. Tungeksitaan kaupoissa ja käsiä pestään huonosti. Yksi typeryyden huippu oli, kun kävin apteeksita hakemassa reseptilääkkeitä, oli siellä mummeli, jolla oli vahvoja keuhko-oireita ja voimakas yskä, ilman kasvo-/hengityssuojainta. Täpötäydessä apteekissa siis. Jos hänellä oli korona, voin kuvitella, että se on lähes kaikilla niistä lähes 30 ihmisestä, mukaan lukien minut, jotka siellä sisällä ahtaassa tilassa olimme. Täytynee itsekin niitä maskeja varuiksi ostaa muutama paketti. Etenkin oireisena tulisi aina käyttää maskia kodin ulkopuolella.

Tän Suomen maan ongelma on että ei uskalleta määrätä mitään. Kaikki on vain ohjeita ja suosituksia. Ihmettelen vaan mitä pitää tapahtua, että viranomaiset määrää karanteeniin. Määrää maskipakon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi