Oletko joutunut työpaikkakiusaamisen kohteeksi?
Mitä teit? Miten selvisit? Itsellä tilanne että aloitin muutama kk sitten uudessa paikassa. Muuten aivan ihana paikka mutta yksi pitkään talossa ollut työntekijä kävi heti arvostelemaan tapaani työskennellä. Huomasin myös että tuijotteli minua kun istuin kahvilla vaikka samalla puhuin työasioita, tein tilauksia yms. niin ilmeisesti hänen mielestään olin liian pitkään tauolla. Lisäksi oli työtoverilleni sanonut että hukkaamme aikaa kun teimme erästä työhommaa yhdessä jne.. Olen useasti hänen suustaan kuullut että entinen paikallani ollut oli niin nopea reipas ja ehtiväinen. Saan kyllä työni hoidettua ja muilta tullut kiitosta työskentelytavoista. Tää yksi vaan sitä mieltä että asiat pitäisi hoitaa juuri niinkuin hän haluaa. Kaikista oudointa tässä se että teemme kokonaan eri työtä eikä minun hommani oikeastaan kuulu hänelle millään tavalla. En tiedä hätiköinkö mutta sanoin itseni irti koeajalla ja etsin uuden paikan. Esimiehelle sanoin irtisanoutumisen syyksi että minua koulukiusattu mutta tässä iässä en halua enää joutua kiusatuksi enkä selvittelemään asioita joihin en ole syyllinen. Oli pahoillaan mutta ymmärsi
Kommentit (67)
Ap jatkaa. Esimies olisi siis halunnut selvitellä asiaa mutta minulla uutena työntekijänä ei ollut kiinnostusta alkaa selvittelemään vuosia talossa olleen ihmisen kanssa yhtään mitään. Yritin jo suoraan keskustella hänen kanssaan mutta kommentti oli että hän tietää vanhana työntekijänä asiat paremmin
Ei onneksi ole.
Koulussa koin kovaakin kiusaamista, mutta työpaikoilla olen saanut olla rauhassa.
Vaimoni on saanut osakseen kuvaamasi kaltaista nokkimista.
Ehkä se on naisten kesken yleisempää?
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa. Esimies olisi siis halunnut selvitellä asiaa mutta minulla uutena työntekijänä ei ollut kiinnostusta alkaa selvittelemään vuosia talossa olleen ihmisen kanssa yhtään mitään. Yritin jo suoraan keskustella hänen kanssaan mutta kommentti oli että hän tietää vanhana työntekijänä asiat paremmin
Pitääkin olla vahva ja ammatillisestikin vahvoilla jos tuollaisessa tilanteessa aikoo selvitä voittajana.
Miksi satusetä vastailet itse itsellesi? Mene ulos aurinkoon.
Siivoojana eräässä siivouskohteessa, jopa johtajatar siellä naureskeli mm meidän siivous keskuksen lattiakaivolle vaikka samanlainen ollut monta vuotta ennen meitä,, eräs toinen työntekijä taas koko ajan arvosteli ja valitteli että on likaista, on paskasta, tavarat väärässä paikassa yms,, tarkastaja kävi eikä huomannut mitään, kehui siistiä hyvää työnjälkeä
Pääsin onneksi toiseen kohteeseen oltuani arvostelun ja kyttäyksen kohteena monta kuukautta
Käske sen mennä oikeisiin töihin, vaikka kehittämään tekoälyä.
Ap täällä vielä. En ole vastaillut itselleni paitsi nää mihin kirjoitan ap. En ole setä vaan 36 vuotias nainen ja tilanteessa ei satua yhtään. Ihan kuin työpaikkakiusaaminen olisi joku utopiajuttu. Mikäköhän osa kertomuksessa ei ollut uskottavaa :(
Naisvaltaisella alalla yleisempää varmasti mutta meidän työpaikkassa harrastettiin tätä vaikka olu vaan muutama nainen. Itsellä oli vaan määräaikainen työ joten loppui siihen kun työsopimus loppui
Olen ollut 20 vuotta työelämässä, useassa työpaikassa ja vieläpä hoitoalalla, eikä minua ole koskaan kiusattu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 20 vuotta työelämässä, useassa työpaikassa ja vieläpä hoitoalalla, eikä minua ole koskaan kiusattu.
Entä sinä itse. Oletko kiusannut muita
On kiusattu. Naisvaltainen työyhteisö ja eräs vanhempi pitkään talossa ollut nainen päätti jo ensimmäisestä päivästä, ettei minulle tarvitse edes antaa mahdollisuutta näyttää millainen ihminen olen, vaan päätti minun olevan paska tyyppi, jota pitää kohdella sen mukaisesti. 5kk määräaikaisuus, joka onneksi päättyi ajallaan. En koskaan saanut tietää, mikä minussa häntä niin ärsytti, tapahtumasta on kulunut 4 vuotta ja edelleen toisinaan mietin asiaa. Miestäni on myös eräs esimies kiusannut ja kohdellut julmasti.
Vierailija kirjoitti:
On kiusattu. Naisvaltainen työyhteisö ja eräs vanhempi pitkään talossa ollut nainen päätti jo ensimmäisestä päivästä, ettei minulle tarvitse edes antaa mahdollisuutta näyttää millainen ihminen olen, vaan päätti minun olevan paska tyyppi, jota pitää kohdella sen mukaisesti. 5kk määräaikaisuus, joka onneksi päättyi ajallaan. En koskaan saanut tietää, mikä minussa häntä niin ärsytti, tapahtumasta on kulunut 4 vuotta ja edelleen toisinaan mietin asiaa. Miestäni on myös eräs esimies kiusannut ja kohdellut julmasti.
Kuulostaa niin tutulta apn tarina ja tää. Mulle kävi myös niin että tuskin ehdin työpaikkaan tutustua kun jo alettiin arvostelemaan kävelytyylistä lähtien kaikkea. Ite tein vielä sen virheen että kun en saanut kunnon perehdytystä niin menin hölmö kyseleen tältä kiusaajalta neuvoja. Siitäkös tää sai vettä myllyynsä etten osaa mitään. Onneks oli sukulaisen firmassavpaikka auki niin pääsin pois tuolta
Tuo jää mietityttämään, kun oma oleminen on selvästi ärsyttänyt toista, mutta itse ei keksi, että mikä itsessä niin kovasti ärsytti. Olisi kiva tietää ja siten ymmärtää.
Aplle.
Tutulle kuulostaa. Ymmärrän pointtisi ettet halunnut tuonne jäädä.
Yritin aikoinaan selvitellä vastaavaa tilannetta ja vanhempi työntekijä kielsi kaiken jonka pomo uskoi ja minusta tuli ylireagoiva. Kokemuksesta viisastuneena en todella lähde moisia juttuja enää selvittelemään, siinä on sana sanaa vasten ja jää kolmannelle osapuolelle kumpaa uskoo.
Olin tyrmistynyt vanhemman työntekijän tunnottomuudesta ja vastuuttomuudesta, hän ei ollut tehnyt mitään väärää. Hän ei ollut missään vaiheessa närppinyt töitäni tai ollut päälle käyvä päsmäri, ei koskaan.
Teit oikein ap.
Hyvää jatkoa!
Vierailija kirjoitti:
Tuo jää mietityttämään, kun oma oleminen on selvästi ärsyttänyt toista, mutta itse ei keksi, että mikä itsessä niin kovasti ärsytti. Olisi kiva tietää ja siten ymmärtää.
Ei tarvii. Älä yhtään mieti mikä se voi olla koska se on kaikki mitä olet tai voit olla.
Miettimällä pahoittaa vain oman mielensä koska lopun viimeksi pitää olla oma itsensä ja viihtyä omissa nahoissaan.
Tuo on kiusaajan taktiikka saada epäilemään kaikkea itsessä.
Mun mielestä tuon trollialoituksen jutut eivät edes kuulosta kiusaamiselta, vaan ihan normaalilta elämältä. Tuijottelu on ärsyttävää, mutta ei pelkästä tuijottelusta välttämättä pysty päättelemään syytä. Kannattaa aina pitää tauot juuri sen pituisina kuin millaisiksi ne on merkitty, niin kukaan ei pääse huomauttamaan niistä.
Assburger kirjoitti:
Ehkä se on naisten kesken yleisempää?
Tiedä tuosta. Meillä kiusaaja on mies, esimies ja ylin valtaa pitävä herra. Mahdollistavat ovat nekin miehiä, joukossa yksi nainen. Ainoa puolustaja on uusi työntekijä, nainen. Hänet otettiin puhutteluun toimintatavoista ja sanottiin muka läpällä, että vanhoja herroja pitää kohdella silkkihansikkain ja hänen pitäisi opetella käytöstapoja. Varsinainen asia eli esimiehen selvät väärinkäytökset sivuutettiin.
Ap:n tarina on ihan uskottava. Omaani sensijaan en itse ees uskoisi jos ei olisi oma. Aloitin uudessa paikassa jossa jonkun kkn kuluttua alkoi vanhempi naistyöntekijä ihan yhtäkkiä kiusata. Huomautteluja työstä. Mulkoiluja jne. Sitten huomasin että työpöytäni tavaroita siirrelty yms. Olin ihan rikki ja aloin isälleni kertoa asiasta. Selvis että tää nainen oli joskus vikitellyt isää siinä onnistumatta. Saanut jostain selville kenen tytär olin ja päätti mulle kostaa. Lopputulos olu kyllä meillä se että kiusaaja lähti ensin pitkälle sairauslomalle ja sitten pois kokonaan. Oli hällä kai muitakin ongelmia kuin minä
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuon trollialoituksen jutut eivät edes kuulosta kiusaamiselta, vaan ihan normaalilta elämältä. Tuijottelu on ärsyttävää, mutta ei pelkästä tuijottelusta välttämättä pysty päättelemään syytä. Kannattaa aina pitää tauot juuri sen pituisina kuin millaisiksi ne on merkitty, niin kukaan ei pääse huomauttamaan niistä.
Ei ole tauon pitämistä jos samalla juo kahvia kun tekee töitä. Meillä ainakin pidetään pikapalaverit ym. kahvikupin äärellä, ei niitä kukaan tauoiksi katso
Trollialoitus taas. Kirjoitustyylisi on niin helposti tunnistettava, satusetä.