Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 45-v nainen ja rehellisesti voin sanoa

Vierailija
18.07.2020 |

tuntevani itseni täysin samanarvoiseksi miesten kanssa. Itsemielessäni ihmettelen ns. feministien kouhkausta, kun meillä Suomessa sukupuolten välinen tasa-arvo on jo erinomaisesti toteutunut. Ehkä ollaan menty jo toista ääripäätä kohti (näin 10 v pojan äitinä asioita katsoen), kun katsoo poikien koulu- ja opintomenestystä ja miesten terveyttä.

En ole ikinä ajatellut, että en voisi jotain tehdä tai saavuttaa siksi, että olen tyttö. Olen miesvaltaisella alalla esimiesasemassa ja palkkani on täysin itse neuvottelemani ja sama kuin muillakin vastaavassa asemissa olevilla ja yhtä pätevillä. Minua ei ole koskaan vähätelty koulussa tai työelämässä, päinvastoin uskon saaneeni etua naiseudestani joissakin tilanteissa. Raskaus oli minulle etuoikeus, äitiys- ja vanhempainvapaa oli hieno paussi hektisestä työelämästä ja hoitovapaa jaettiin mieheni kanssa. Mieheni tekee kotitöitä vähintään saman verran kuin minä ja osallistuu perhe-elämään ja lapsen kasvatukseen täysipainoisesti ja minun, äidin, kanssa täysin yhdenvertaisesti, on upea ja osallistuva isä.

Koen hyvin pitkälti, että tasa-arvo on kiinni kotikasvatuksesta ja omista valinnoista. Miten teillä muilla tasa-arvoasiat?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin valmistunut isännöijäksi ja taustalla akateeminen tutkinto. Minulle tarjottiin isännöijää avustavan kiinteistösihteerin paikkaa ja saman isännöintikoulutuksen, mutta opistotason tutkinnon omaavalle miehelle sitä isännöijän paikkaa. Epätasa-arvosta on lukemattomia esimerkkejä edelleen.

Epätasa-arvoa olisi se, ettet voisi käydä sitä isännöintikoulutusta tai edes hakea tuota paikkaa. Se että siellä on joku henkilö joka haluaa nyt sen miehen siihen hommaan, on yksilön oma päätös ja sille ei voi kukaan yhtään mitään.

Vierailija
42/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen pitkälti samoin. Koen että suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa naisella on kyllä kaikki mahdollisuudet. Lieneekö omasta suvusta ja kasvatuksesta kiinni?

Samaan aikaan näen joitakin epäkohtia, jotka koskevat useammin naisia. Ja joitakin, jotka koskevat useammin miehiä. Mielestäni se ei ole syy esim opettaa omille lapsilleni (minulla on kumpaakin sukupuolta), että he olisivat lähtökohtaisesti uhrin asemassa. Koska he eivät ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainoa joka alistaa on ollut oma äiti. Ei antanut hakea miesvaltaiselle alalle, maksoi ajokortin vain veljelleni tms. Perusteli suojelulla. Miehet tai perheen ulkopuoliset naiset ovat aina kohdelleet hyvin.

Vierailija
44/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sulle. Itse olen 40v nainen it-alalla ja olen ihan päinvastaista kokenut. Ihmisten, lähinnä miesten, suhtautuminen naiseen mies-alalla on ihan erilaista kuin mieheen. Ensin vähätellään, sitten vihataan kun osaankin jotain paremmin kuin he. Vielä nykyäänkin jotain hyvin teknistä yksityiskohtaa kysyessäni selitys aloitetaan tasolta "katsos kun liittymä on sellainen jolla siirretään tietoa automaattisesti yhdestä ohjelmasta toiseen". Sama kokemus usealta alalta, useasta firmasta.

Ehkä aloittaja on niin miehinen ulkonäöltään tms, jotta hän ei koe vähättelya eikä tuota "helvetti, tuo blondihan on fiksumpi kuin minä, voi että pistää vihaksi" -kohtelua.

Olen 158 cm niin en mikään varsinainen amatsoni kylläkään.

Vierailija
45/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että sinun asiasi ovat kunnossa. Monen muun naisen eivät ole.

Suosittelen, että luet enemmän.

Vierailija
46/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sulla on asiat hyvin niin se ei tarkoita että muilla naisilla olisi. Suomi johtaa EU_maissa kotiväkivaltatilastoissa, jatkuvasti pahoinpidellään ja rai skataan naisia ja pikkutyttöjä. Sama palkka on pelkkä vitsi lähes kaikilla aloilla. Naiset tekevät edelleen suurimman osan kotitöistä ja miehet vetää lonkkaa. Epätasa-arvo on rakenteissa.

Ole onnellinen että Suomessa noista väkivaltajutuista on tilastoa ja väkivaltaan saa apua. Monessa muussa maassa naiset eivät ole yhtä onnekkaita.

Plus että Suomessa sä voit jättää sen väkivaltaisen miehen ilman pelkoa kunniamurh@sta tai happohyökkäyksestä sen jälkeen, voit tehdä rikosilmoituksen raiskauksesta pelkäämättä että sut tuomitaan ja kivitetään jne.jne.

Olet väärässä. Suomessa nainen on suurimmassa vaarassa joutua henkirikoksen uhriksi erotessaan miehestä.

Vierailija
47/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sulle ap vähän alkeita Suomen perheväkivaltatilastoista: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomi-on-euroopan-toiseksi-vakivalt…

Kuinka sekaisin pitää oikeasti olla uskoakseen että Pohjoismaat ovat väkivaltaisimpia ja joku Puola on turvallisin?

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/naiset-joutuvat-useimmin-vakiv…

"Ihmisoikeusliiton mukaan EU:n kyselyn tuloksiin vaikuttaa se, että useissa maissa naiset eivät uskalla kertoa joutuneensa väkivallan uhriksi."

Vierailija
48/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä todellisuudessa ap oikein elää? Eikö hän tiedä että esim. persut vastustavat abo rttia eli naisen oikeutta omaan kehoon? Onko hän lukenut Hankamäkeä ja sitä kuinka hänestä naisten vika jos heitä rais kataan? Että osa ei halua että naisilla olisi Suomessa edes äänioikeus?

En ymmärrä miten kellään voi olla noin suppea tietämys mitä Suomessa tapahtuu. Tietysti jos haluaa sulkea silmänsä tältä niin sitten.

Naisiahan on esim, hu oriteltu Suomessa jo 12-vuotiaasta asti. Ja nuorempiakin.

En tiedä, missä todellisuudessa SINÄ elät.

Minun todellisuudessani persut saavat olla mitä mieltä tahansa siinä missä me muutkin, demokratiassa he eivät voi asioista yksin päättää ja toistaiseksi asiat ovat niin hyvin, etteivät mahdu edes hallitukseen eli siinä mielessä ovat kaukana asioiden päättämisestä.

Rikoksen uhriksi joutuminen ei tietystikään ole uhrin vika. Mikään ei koskaan oikeuta rikosta. Jonkin verran itseään voi suojata rikoksen uhriksi joutumiselta. Päihteitä kannattaa käyttää vain turvallisessa ympäristössä ja seuransa kannattaa valita tarkkaan. Tässä asiassa emme ole ihan samanarvoisia miesten kanssa, mutta kyllä miehillekin huonosti valittu Seura ja humala ovat kohtelias yhdistelmä.

Siinä mielessä olen ilmeisesti pumpulissa kasvanut, että en ole kohdannut huorittelua pikkutyttönä tai isompanakaan, ikinä. Kirjoista olen toki tällaista lukenut ja siellä haukkujana on ollut usein myös oma äiti. Homottelua (poikien) kuulee kyllä useasti.

Vierailija
49/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on mies tai elänyt laput silmillään...

Epäilen itse persujen naisjaostoa.

Vierailija
50/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole todellakaan persu enkä koskaan tule olemaankaan mutta en myöskään vihervasemmistoa.

Vierailija
51/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sulla on asiat hyvin niin se ei tarkoita että muilla naisilla olisi. Suomi johtaa EU_maissa kotiväkivaltatilastoissa, jatkuvasti pahoinpidellään ja rai skataan naisia ja pikkutyttöjä. Sama palkka on pelkkä vitsi lähes kaikilla aloilla. Naiset tekevät edelleen suurimman osan kotitöistä ja miehet vetää lonkkaa. Epätasa-arvo on rakenteissa.

Voisitko antaa esimerkin aloista, joissa naisille maksetaan sukupuolensa vuoksi vähemmän palkkaa kuin miehille? Vai myönnätkö, että valehtelet?

Olen eri, mutta olen vahvasti keski-ikäisenä nähnyt systemaattisesti ilmiön, että nuori mies etenee urallaan ns. itsekseen ilman todistettavasti minkäänlaista paremmuutta nuoreen naiskollegaansa nähden, ja kyse ihmisistä joilla ei vielä jälkikasvua. Tämä pätee hyvin monella alalla, ja tätä on todistanut moni muukin. Tämähän ei suoraan koske samasta tehtävästä samanpalkkaisuutta, mutta on todellinen ongelma - ja tämä vaikuttaa palkkaan. Mutta samanpalkkaisuusasiassa tuon esiin sen, että mies saattaa saada paremman tittelin kuin nainen vaikka on kokemattomampi, ja palkkaan se vaikuttaa (esim. nimikkeet Senior ja Junior xxxxx).

Asioilla on niin paljon eri puolia. Kannattaa ajatella. Ei ongelma ole naisten osuus pörssiyrityksissä vaan se, mitä tapahtuu tavallisten ihmisten keskuudessa.

Vierailija
52/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja kotoisin koko ajan konservatisemmaksi menevästä muslimimaasta. Olen itse leik tai sekulaarinen mutta synnyinmaani islamistinen. Olen niin onnellinen Suomessa missä minun valintani on minun. Jos haluan naisten alalle päätän sen itse. Jos haluan miesten alalle päätän sen itse. Olkaa suomalaiset naiset onnellisia mitä teillä on. Välillä tuntuu että Pohjoismaissa on kadonnut perspektiivi minkälaisissa oloissa naiset oikeasti ympäri maailmaa elävät. On vähän eri jos johtajia on vähemmän naisia samalla kun ministerit melkein kaikki naisia kun toisessa maassa miehet huomauttavat koko ajan miten istut bussissa tai mitä vaatteita käytät. Siis tuntemattomat joka päivä. Synnyinmaassani on 1 naispoliitikko. Hyvä Suomi!

Vierailija
53/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahalla saa tasa-arvoa, että sinällään kyllä. Kun noita naisten asioita tuossa on hoidellut, sen suuremmin kertomatta mitä. Niin huonosti on asiasi jos olet pienituloinen tai köyhä nainen ja joudut luottamaan valtion apuun. Samaan aikaan varakas hoitaa saman asian alta pois muutamassa päivässä eikä ole mitään ongelmaa. Eli tasa-arvoisia on kokemukseni mukaan varakkaat naiset, miehet ja varakkaat miehet. Eli nainen on tasa-arvoinen jos on miehen asemaan päässyt. Mutta niinhän on aina ollut maailmassa.

Siis mitä ihmettä? Lähes kaikki Suomen asunnottomat ovat miehiä, ja muutenkin syrjäyteyneistä ylivoimainen enemmistö on miehiä. Miesten terveys on olennaisesti huonompi kuin naisilla, ja miehet kuolevat monta vuotta nuorempina. Nämä erot sukupuolten välillä ovat suurimpia matalimmassa sosioekonomisessa luokassa.

Yhteiskunnan pohjalla vallitsee räikeä epätasa-arvo sukupuolten välillä miesten tappioksi. Naisten tappioksi epätasa-arvoa on yhteiskunnan huipulla. Eli täsmälleen päin vastoin kuin väitit.

Vierailija
54/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä hiton rakenteissa? Valitse miehesi ja ammattisi oikein.

Vierailija
55/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä hiton rakenteissa? Valitse miehesi ja ammattisi oikein.

Tutustu nyt hyvä ihminen perusasioihin ja -käsitteisiin ja vaikka tutkimuksiin ennen kuin kyselet tuollaisia. Miten niin "valitse ammattisi oikein"? t. eri

Vierailija
56/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä todellisuudessa ap oikein elää? Eikö hän tiedä että esim. persut vastustavat abo rttia eli naisen oikeutta omaan kehoon? Onko hän lukenut Hankamäkeä ja sitä kuinka hänestä naisten vika jos heitä rais kataan? Että osa ei halua että naisilla olisi Suomessa edes äänioikeus?

En ymmärrä miten kellään voi olla noin suppea tietämys mitä Suomessa tapahtuu. Tietysti jos haluaa sulkea silmänsä tältä niin sitten.

Minun todellisuudessani persut saavat olla mitä mieltä tahansa siinä missä me muutkin, demokratiassa he eivät voi asioista yksin päättää ja toistaiseksi asiat ovat niin hyvin, etteivät mahdu edes hallitukseen eli siinä mielessä ovat kaukana asioiden päättämisestä.

Rikoksen uhriksi joutuminen ei tietystikään ole uhrin vika. Mikään ei koskaan oikeuta rikosta. Jonkin verran itseään voi suojata rikoksen uhriksi joutumiselta. Päihteitä kannattaa käyttää vain turvallisessa ympäristössä ja seuransa kannattaa valita tarkkaan. Tässä asiassa emme ole ihan samanarvoisia miesten kanssa, mutta kyllä miehillekin huonosti valittu Seura ja humala ovat kohtelias yhdistelmä.

Siinä mielessä olen ilmeisesti pumpulissa kasvanut, että en ole kohdannut huorittelua pikkutyttönä tai isompanakaan, ikinä. Kirjoista olen toki tällaista lukenut ja siellä haukkujana on ollut usein myös oma äiti. Homottelua (poikien) kuulee kyllä useasti.

Siis mitä mä just  luin? Vai että pitäisi tyttöjen käyttää päihteitä vain turvallisessa seurassa? Eli kannatat tätä näkemystä - ainakin osittain -  että uhrin oma vika jos käy huonosti.... eikö vika ole aina siinä pahoinpitelijässä? Vai että olet oikein kirjoista lukenut että naisia hu oritellaan. Etkö tiedä että nykyään naiset saavat jatkuvasti dick picejä somessa? Etpä varmaan tiedä sitäkään että on olemassa niin sanottu in ce l-kulttuuri jossa naisia vihataan ja tätä kulttuuria Suomessakin jo esiintyy? Miten sä olet voinut elää tuohon ikään asti noin pumpulissa? Sun elinpiiri koostuu varmaan jostain Eiran osakehuoneistosta ja työpaikan välistä etkä lue uutisia.

Vierailija
57/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vihreät alapeukuttavat täällä miesten ongelmia?

Vierailija
58/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen että Suomessa noista väkivaltajutuista on tilastoa ja väkivaltaan saa apua. Monessa muussa maassa naiset eivät ole yhtä onnekkaita.

Plus että Suomessa sä voit jättää sen väkivaltaisen miehen ilman pelkoa kunniamurh@sta tai happohyökkäyksestä sen jälkeen, voit tehdä rikosilmoituksen raiskauksesta pelkäämättä että sut tuomitaan ja kivitetään jne.jne.

Olet väärässä. Suomessa nainen on suurimmassa vaarassa joutua henkirikoksen uhriksi erotessaan miehestä.

Ja silti jokainen mies on moninkertaisessa riskissä joutua väkivalta- ja henkirikoksen uhriksi. Jotenkin kuitenkin ulisijamammat tällä palstalla saavat senkin väännettyä naisten syrjinnäksi, että väkivalta kohdistuu moninkertaisesti useammin miehiin kuin naisiin.

Myös se on tasa-arvo-ongelma miesten tappioksi, että rikosten tekijöistä, eli syrjäytyneistä ja päihdeongelmaisista, enemmistö on miehiä. Rikoksen tekijät eivät ole yhteiskunnan eliittiä, kun joku kuitenkin tulisi sellaista änkyttämään.

Vierailija
59/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä mä just  luin? Vai että pitäisi tyttöjen käyttää päihteitä vain turvallisessa seurassa? Eli kannatat tätä näkemystä - ainakin osittain -  että uhrin oma vika jos käy huonosti.... eikö vika ole aina siinä pahoinpitelijässä? Vai että olet oikein kirjoista lukenut että naisia hu oritellaan. Etkö tiedä että nykyään naiset saavat jatkuvasti dick picejä somessa? Etpä varmaan tiedä sitäkään että on olemassa niin sanottu in ce l-kulttuuri jossa naisia vihataan ja tätä kulttuuria Suomessakin jo esiintyy? Miten sä olet voinut elää tuohon ikään asti noin pumpulissa? Sun elinpiiri koostuu varmaan jostain Eiran osakehuoneistosta ja työpaikan välistä etkä lue uutisia.

No mitä vttua minä juuri luin? "Vai että pitäisi tyttöjen käyttää päihteitä vain turvallisessa seurassa?"

NO MITÄ VTTUA LUULET???? VAARALLISESSAKO SEURASSA NIITÄ KANNATTAISI KÄYTTÄÄ???

eri

Vierailija
60/92 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon siis muuttui 10 vuodessa. Olen sua noin 10 vuotta vanhempi ja olen ollut ainokainen nainen opiskellessani teknillisessä. Olen kokenut vähättelyä monenkin miespuolisen opettajani osalta, myös opiskelutovereitteni osalta. Työelämässä olin tasa-arvoisempi, mutta en kuitenkaan täysin tasa-arvoinen. Myös muita vastaavan koulutuksen ja ylemmänkin koulutuksen saaneita naisia ei ylennetty samaa tahtia kuin nuorempia miehiä. Se että sinä olet esimiesasemassa ei suinkaan tarkoita, että kaikki naiset miesvaltaisilla aloilla ylenisivät ansaitsemallaan tavalla.

Tosin luulen, ettet ole ollenkaan sitä mitä sanot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän