Olen 45-v nainen ja rehellisesti voin sanoa
tuntevani itseni täysin samanarvoiseksi miesten kanssa. Itsemielessäni ihmettelen ns. feministien kouhkausta, kun meillä Suomessa sukupuolten välinen tasa-arvo on jo erinomaisesti toteutunut. Ehkä ollaan menty jo toista ääripäätä kohti (näin 10 v pojan äitinä asioita katsoen), kun katsoo poikien koulu- ja opintomenestystä ja miesten terveyttä.
En ole ikinä ajatellut, että en voisi jotain tehdä tai saavuttaa siksi, että olen tyttö. Olen miesvaltaisella alalla esimiesasemassa ja palkkani on täysin itse neuvottelemani ja sama kuin muillakin vastaavassa asemissa olevilla ja yhtä pätevillä. Minua ei ole koskaan vähätelty koulussa tai työelämässä, päinvastoin uskon saaneeni etua naiseudestani joissakin tilanteissa. Raskaus oli minulle etuoikeus, äitiys- ja vanhempainvapaa oli hieno paussi hektisestä työelämästä ja hoitovapaa jaettiin mieheni kanssa. Mieheni tekee kotitöitä vähintään saman verran kuin minä ja osallistuu perhe-elämään ja lapsen kasvatukseen täysipainoisesti ja minun, äidin, kanssa täysin yhdenvertaisesti, on upea ja osallistuva isä.
Koen hyvin pitkälti, että tasa-arvo on kiinni kotikasvatuksesta ja omista valinnoista. Miten teillä muilla tasa-arvoasiat?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on asiat hyvin niin se ei tarkoita että muilla naisilla olisi. Suomi johtaa EU_maissa kotiväkivaltatilastoissa, jatkuvasti pahoinpidellään ja rai skataan naisia ja pikkutyttöjä. Sama palkka on pelkkä vitsi lähes kaikilla aloilla. Naiset tekevät edelleen suurimman osan kotitöistä ja miehet vetää lonkkaa. Epätasa-arvo on rakenteissa.
Voisitko antaa esimerkin aloista, joissa naisille maksetaan sukupuolensa vuoksi vähemmän palkkaa kuin miehille? Vai myönnätkö, että valehtelet?
Ihan joka alalla. Suomen rikkaimmat ihmiset ovat kaikki miehiä, naisjohtajia ei juuri ole ja he saavat vähemmän liksaa. Naiset työskentelevät pienipalkkaisilla hoitoaloilla, mies pääsee pelkällä kauppaopiston koulutuksella johtajan pallille. Ja saa enemmän liksaa.
On ihan muutamia aloja joissa naiset saavat saman liksan, ehkä joku it-ala ja mainosala.
Kivoja yleistyksiä, mutta suurin syy siihen ettei naisjohtajia ole yhtä paljon kuin miesjohtajia on se, ettei naiset halua ottaa isoja vastuita. Yleensä johtamiseen liittyy pitkiä päiviä, reissaamista jne. Tavan duunissa pääset vähemmällä.
Missä todellisuudessa ap oikein elää? Eikö hän tiedä että esim. persut vastustavat abo rttia eli naisen oikeutta omaan kehoon? Onko hän lukenut Hankamäkeä ja sitä kuinka hänestä naisten vika jos heitä rais kataan? Että osa ei halua että naisilla olisi Suomessa edes äänioikeus?
En ymmärrä miten kellään voi olla noin suppea tietämys mitä Suomessa tapahtuu. Tietysti jos haluaa sulkea silmänsä tältä niin sitten.
Naisiahan on esim, hu oriteltu Suomessa jo 12-vuotiaasta asti. Ja nuorempiakin.
Olen 45-vuotias nainen ja minulla on Chronin taudin takia todella korkea kipukynnys. Minua on ommeltu, leikattu, porattu ilman puudutusta. Ihme vinkunaa, että jotkut tarvitsevat tikkaamiseen, synnytykseen, hammaslääkäriin, keuhkopunkteeraukseen jne. ilokaasua ja vastaavia!
Olen 45-vuotias nainen ja tulen erittäin vauraasta taustasta kuten puolisonikin. Meillä ei koskaan ole ollut edes asuntolainaa. En olen 1990-luvun automaattinostokuittien jälkeen ollut edes tietoinen, paljonko tililläni on, koska siellä on aina enemmän kuin tarvitsen. Kuvottaa, että tälläkin palstalla jotkut vinkuvat huomionkipeinä siitä, miten vaikea Suomessa on tulla toimeen.
Olen 45-vuotias nainen, eikä minulle ole mitään perussairautta eikä edes allergioita. Facepalmaan aina kun joku ulisee, miten hänellä on milloin mikäkin reuma tai heinänuha. Laiskojen ja sisäsiittoisten tauteja.
Vierailija kirjoitti:
45 nainen miesvaltaisella alalla myös, minua on kyllä paljon vähätelty työelämässä, yritetty laittaa avustaviin tai sihteerin hommiin kun naisista ei teknisiin hommiin olevinaan ole. Kovasti on saanut taistella että on saanut oikeita koulutusta vastaavia töitä alalta, ja sittenkin välillä törmää asiakkaissa ja yhteistyökumppaneissa asenteisiin että mitäs tuo tytteli täällä tekee, toivottavasti MIEHET tekee itse työt sentään ja tää tyttö on vaan joku sihteeri.
Luuletko ettei miehet kohtaa arvostelua ja epäoikeudenmukaista kohtelua? Ei heitä ei varmankaan tytötellä ym. mutta monenlaista kuraa saa niskaan kun yrittää edetä urallaan. Turha sotkea sukupuolitekijöitä tähän. Työelämä ja elämä yleensäkin on usein vittumaista kun on vittumaisia ihmisiä ympärillä oli sitten nainen tai mies.
Suomessa on paljon vaikeampaa olla nykypäivänä poika/mies, sen kertoo jo yksinkertaisesti se että miehet kuolee paljon nuorempina ja todella moni syrjäytyy ja sortuu päihteisiin.
Tilannetta vääristää se että naisille on luontaista valittaminen ja uhriutuminen. Mies välttää sitä viimeseen asti ja jos hän siihen sortuu niin siinä katoo sen miehisyyden viimeisetkin rippeet. Kukaan mies ei halua tunnustaa olevansa heikko.
Vierailija kirjoitti:
Missä todellisuudessa ap oikein elää? Eikö hän tiedä että esim. persut vastustavat abo rttia eli naisen oikeutta omaan kehoon? Onko hän lukenut Hankamäkeä ja sitä kuinka hänestä naisten vika jos heitä rais kataan? Että osa ei halua että naisilla olisi Suomessa edes äänioikeus?
En ymmärrä miten kellään voi olla noin suppea tietämys mitä Suomessa tapahtuu. Tietysti jos haluaa sulkea silmänsä tältä niin sitten.
Linkkaatko persujen puolueohjelman siihen kohtaan, jossa vastustetaan aborttia? Vai myönnätkö, että valehtelet todella törkeästi?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sulle. Itse olen 40v nainen it-alalla ja olen ihan päinvastaista kokenut. Ihmisten, lähinnä miesten, suhtautuminen naiseen mies-alalla on ihan erilaista kuin mieheen. Ensin vähätellään, sitten vihataan kun osaankin jotain paremmin kuin he. Vielä nykyäänkin jotain hyvin teknistä yksityiskohtaa kysyessäni selitys aloitetaan tasolta "katsos kun liittymä on sellainen jolla siirretään tietoa automaattisesti yhdestä ohjelmasta toiseen". Sama kokemus usealta alalta, useasta firmasta.
Ehkä aloittaja on niin miehinen ulkonäöltään tms, jotta hän ei koe vähättelya eikä tuota "helvetti, tuo blondihan on fiksumpi kuin minä, voi että pistää vihaksi" -kohtelua.
Jos ei Suomessa tasa-arvo toteutuisi, et olisi siellä IT -alalla ollenkaan. Se mistä sinä kirjoitat, on joidenkin miesten asenne sinua kohtaan. Emmekä tiedä mistään, olisiko se asenne täysin samanlainen vaikka olisit mies.
Vierailija kirjoitti:
Omaa kotikasvatustaanhan ei pääse valitsemaan.
Olen hiukan vanhempi kuin sinä ja kasvoin maaseudulla kuopuksena hyvin sovinististisessa asenneilmapiirissä 70-luvulla. Sinnehän osa porukasta nykyään ikävöi. En kuulu heihin vaikken ole nykymenostakaan kovin vakuuttunut, siis tästä sukupuoli on mielipideasia-ajattelusta.
Minuun kasvatus tai sen puute vaikutti niin, että miehiin on edelleen vaikea luottaa ilman ajatusta poljetuksi ja vähätellyksi tulosta. En ole siis pystynyt täysin irtautumaan taustani tuhoavuudesta. En nauti naiselliseksi laittautumisesta, olen perusnätti mutta olen koko ikäni piiloutunut hiirenharmauteen. Vaikea eläytyä niihin naisiin, jotka ns pelaavat naiseudellaan. Nää Laasasjutut tuntuu hyvin yksisilmäisiltä ja naisen seksuaalinen valta on sidoksissa nuoruuteen, härskiyteen ja ulkonäköön. Se koskee aina vain osaa naisista eikä suomalaista naista ole yllytetty pelaamaan ulkoisilla avuilla. Tuo ilmiö on edelleen aika marginaalinen.Mutta hienoa että osa naisista on päässyt sinne katolle. Tässä ajassa törmää monenlaiset kerrostumat ja asenteet. Jotkut onnekkaat saivat kannustavan ja rohkaisevan isän. Näen tuon suurimpana assettina naisen itsetunnolle, että isään on voinut turvata ja luottaa. Eikä tuo asia tule miksikään muuttumaan.
Myös minä olen maalta ja vanhempieni ikäluokassa vielä tyttö vs poika oli merkitystä mm kouluun pääsyssä, äitini ei päässyt oppikouluun (ja isäni koulutuksen esti oma isoveli eli suurilla ikäluokilla oli kyllä muitakin tasa-arvo-ongelmia). Omassa perheessäni ja suvussa kannustettiin ja kannustetaan edelleen kaikkia kouluttautumaan. Varmasti isän arvostuksella on ollut minunkin elämässäni suuri merkitys. Mutta myös äidin ja isänäitini oli myös hyvä esimerkki aikakaudekseen sivistyneestä ja vahvasta naisesta .
Naiseudella en ole koskaan pelannut tai sitä hyväkseni käyttänyt. Inhoan ylikaiken ylipäänsä kaikenlaista vehkeilyä ja minusta ns naisellisilla avuilla eteenpäin yrittävät sahaavat kyllä pahasti oksaa paitsi itsensä myös muiden naisten ja tasa-arvon alta.
Tasa-arvoa olisi se, että ei tarvitse työskennellä MIESVALTAISELLA alalla tienatakseen yhtä paljon, kun mies.
Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa naisvaltaisilla aloilla olisi yhtä hyvä palkka, kun miesvaltaisilla aloilla. Koulutuksen määrä olisi kriteerinä palkan suuruudelle.
Tällä hetkellä hoivatyö nähdään vähempiarvousena, kun tekniikan alan työ, jos palkka kertoo arvostuksesta.
N46, opetusalalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on asiat hyvin niin se ei tarkoita että muilla naisilla olisi. Suomi johtaa EU_maissa kotiväkivaltatilastoissa, jatkuvasti pahoinpidellään ja rai skataan naisia ja pikkutyttöjä. Sama palkka on pelkkä vitsi lähes kaikilla aloilla. Naiset tekevät edelleen suurimman osan kotitöistä ja miehet vetää lonkkaa. Epätasa-arvo on rakenteissa.
Voisitko antaa esimerkin aloista, joissa naisille maksetaan sukupuolensa vuoksi vähemmän palkkaa kuin miehille? Vai myönnätkö, että valehtelet?
Ihan joka alalla. Suomen rikkaimmat ihmiset ovat kaikki miehiä, naisjohtajia ei juuri ole ja he saavat vähemmän liksaa. Naiset työskentelevät pienipalkkaisilla hoitoaloilla, mies pääsee pelkällä kauppaopiston koulutuksella johtajan pallille. Ja saa enemmän liksaa.
On ihan muutamia aloja joissa naiset saavat saman liksan, ehkä joku it-ala ja mainosala.
Samasta työstä ja samasta työpanoksesta sama palkka. Suomessa saa jokainen hakeutua haluamalleen alalle, ei hoitoala edellytä naiseutta tai suuryrityksen johtajan paikka mieheyttä. Itsestä ja muista ominaisuuksista se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkaatko persujen puolueohjelman siihen kohtaan, jossa vastustetaan aborttia? Vai myönnätkö, että valehtelet todella törkeästi?
no kuule voit googlata ihan itse. Esim. Halla-aho ja Soini vastustavat aborttia. Se on kiva kun miehet päättävät mitä naisten keholle tehdään, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen että Suomessa noista väkivaltajutuista on tilastoa ja väkivaltaan saa apua. Monessa muussa maassa naiset eivät ole yhtä onnekkaita.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoa olisi se, että ei tarvitse työskennellä MIESVALTAISELLA alalla tienatakseen yhtä paljon, kun mies.
Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa naisvaltaisilla aloilla olisi yhtä hyvä palkka, kun miesvaltaisilla aloilla. Koulutuksen määrä olisi kriteerinä palkan suuruudelle.
Tällä hetkellä hoivatyö nähdään vähempiarvousena, kun tekniikan alan työ, jos palkka kertoo arvostuksesta.
N46, opetusalalla
Miten paljon luulet että poliisit, turvallisuusalan työntekijät, ja rekkakuskit ymv. tienaa? Siinä on miesvaltaisia aloja, joilla palkka ei päätä huimaa ja työ on raskasta ja vaarallista.
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jokaisesta hommasta pitäisi maksaa sellaista palkkaa, että työnteossa olisi jotain järkeä ja se vastaisi työlle annettua panosta, oli se sitten aika, fyysinen rasite jne.
Mutta ihan turha väittää että miesvaltaisilla aloilla palkka olisi automaattisesti parempi.
Vierailija kirjoitti:
N46, opetusalalla
Ei tietenkään ole. Karmeaa katsottavaa, kun opetusalalla työskentelevä nainen on niin pihalla, ettei ymmärrä, että tekniikan alan palkat ovat yksityisen puolen palkkoja, naisvaltaiset opetus- ja hoiva-ala taas julkisen puolen aloja. Sinulla on täysin sama mahdollisuus mennä sinne miesvaltaiselle alalle, jos palkka niin kadehdituttaa. Hyi yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen että Suomessa noista väkivaltajutuista on tilastoa ja väkivaltaan saa apua. Monessa muussa maassa naiset eivät ole yhtä onnekkaita.
Plus että Suomessa sä voit jättää sen väkivaltaisen miehen ilman pelkoa kunniamurh@sta tai happohyökkäyksestä sen jälkeen, voit tehdä rikosilmoituksen raiskauksesta pelkäämättä että sut tuomitaan ja kivitetään jne.jne.
Tässä sulle ap vähän alkeita Suomen perheväkivaltatilastoista: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomi-on-euroopan-toiseksi-vakivalt…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kuule voit googlata ihan itse. Esim. Halla-aho ja Soini vastustavat aborttia. Se on kiva kun miehet päättävät mitä naisten keholle tehdään, eikö?
Eli sellaista kohtaa ei löydy persujen puolueohjelmasta ja sinä valehtelit todella törkeästi. Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sulle ap vähän alkeita Suomen perheväkivaltatilastoista: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomi-on-euroopan-toiseksi-vakivalt…
Kiitos linkistä, viimeinen lause olikin aika avaava:
"Meillä on tietyistä kulttuureista tulevia perheitä, joissa tasa-arvoasiat eivät ole samalla tasolla kuin suomalaisperheissä."
Olin valmistunut isännöijäksi ja taustalla akateeminen tutkinto. Minulle tarjottiin isännöijää avustavan kiinteistösihteerin paikkaa ja saman isännöintikoulutuksen, mutta opistotason tutkinnon omaavalle miehelle sitä isännöijän paikkaa. Epätasa-arvosta on lukemattomia esimerkkejä edelleen.
Tällä hetkellähän Suomessa myös pitää olla väkivallan merkkejä ennen kuin teko on rais kaus mutta tähän onneksi hallitus on puuttumassa. Siis että rais kaus ei ole rais kaus ennen kuin uhri on pahoinpidelty. Miten sekin on mahdollista, jo pelkkä ra is kaus on aina pahoinpitely.
Tässä toinen linkki perheväkiltaan: https://yle.fi/uutiset/3-11167864
Hyvä sulle. Itse olen 40v nainen it-alalla ja olen ihan päinvastaista kokenut. Ihmisten, lähinnä miesten, suhtautuminen naiseen mies-alalla on ihan erilaista kuin mieheen. Ensin vähätellään, sitten vihataan kun osaankin jotain paremmin kuin he. Vielä nykyäänkin jotain hyvin teknistä yksityiskohtaa kysyessäni selitys aloitetaan tasolta "katsos kun liittymä on sellainen jolla siirretään tietoa automaattisesti yhdestä ohjelmasta toiseen". Sama kokemus usealta alalta, useasta firmasta.
Ehkä aloittaja on niin miehinen ulkonäöltään tms, jotta hän ei koe vähättelya eikä tuota "helvetti, tuo blondihan on fiksumpi kuin minä, voi että pistää vihaksi" -kohtelua.