Noita yliopistojen pisterajoja kun katsoo niin..
Epätoivo meinaa iskeä. Älyttömän korkeita pisterajoja mm todistusvalintaprosessissa, käytännössä suureen osaan pitäisi kirjoittaa yo-todistus joka täynnä L:iä ja E:tä, ehkä Max 1 M saisi joukossa olla.
Perseestä tuollaisen tason vaatiminen, ikäänkuin yo-todistus missä ei yhtään L vaan vaikkapa E ja M olisi jotenkin huono, ei tosiaankaan ole.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Ja 6 vaihtoehtoa saa laittaa, mutta hyvä jos 1 tai 2 siihen keksii, kolmas olisi jo huippua. Joopa 😟
Mikäli tietty ala kiinnostaa , kannattaa ne kaikki sitä koulutusta antavat yliopistot siihen hakuun laittaa. Eikä tehdä karsintaa sen sijainnin mukaan. Maakuntien yliopistoihin pääsee yleensä alemmilla pisteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras systeemi olisi mielestäni että sisäänpääsy on kohtuullisen helppo, mutta sitten rankka tiputus ekan vuoden aikana.
Ai, mietipä vähän. Eurooppalaisessa mallissa sisään lähes kaikki ja toisena/kolmantena vuotena pudotetaan puolet/kaksikolmasosaa pois - aika raaka peli. Enpä jos sairastut opintojen alussa - ulos vaan? Vuosi tai kaksi hukkaan - mitähän se maksaa yhteiskunnalle, entä pudonneen mielenterveydelle?
Ja nykyinen malli on hyvä, kun L-riviä huonommat ei pääse sisään ja vietetään välivuotta välivuoden perään, ettei menetetä ensikertalaisuutta? Ja lopulta syrjäydytään, kun ei ole opiskelupaikkaa, töitä eikä muuta sosiaalista elämää (koska pelkillä tuilla eläminen rajoittaa elämistä paljon). Ja kyllä nykyisinkin moni vaihtaa alaa lennosta, jolloin se vuosi-pari menee silloinkin hukkaan.
Välivuoden voi käyttää vaikka avoimen yliopiston opintoihin ja hakea avointa väylää sitä opiskelupaikkaa. Voi myös hakea sitä toivealaa sivuavaa alaa lukemaan ja hakea siirtohaussa sinne myöhemmin. Pahinta on jäädä siihen arvosanojen korottelulimboon vuosiksi.
Kun kattoo ministereiden ylioppilastutkintojen arvosanoja, eivät he olisi päässeet kuin hädintuskin ammattikorkeaan. Samat henkilöt ovat päättämässä pääsykoesysteemin kuoppaamisesta. Huhheijaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun kattoo ministereiden ylioppilastutkintojen arvosanoja, eivät he olisi päässeet kuin hädintuskin ammattikorkeaan. Samat henkilöt ovat päättämässä pääsykoesysteemin kuoppaamisesta. Huhheijaa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006157319.html
Esimerkiksi Rinne, joka valmistui juristiksi Helsingin oikeustieteellisestä kirjoitti:
Äidinkieli, suomi: M
Ruotsi: C
Englanti, pitkä: B
Matematiikka, pitkä: M
Saksa, lyhyt: B
Reaalikoe: L
Ei olisi päässyt tänä vuonna Rovaniemelle papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Minun vanhempani kirjoittivat aikanaan pelkkää laudaturia, sillä se jaettiin 20 % kirjoituskerran parhaimmistolle. Nykyään laudaturin saa vain top 5 % kirjoittajista. Itselläni rivi eximiaa, jolla ei pääse minnekään, minne haluaisin. Nykyisin väliinputoajiksi tulee juuri nuo kiitettävän oppilaat, jotka eivät pääse top 5 % arvosanoille, vaan tätä seuraaviin 10 % arvosanoille. He jäävät korottelemaan arvosanoja, jotta voisivat hakea lääkikseen tai opiskelemaan psykologiaa.
Ja pienentävät samalla ensi kertaa kirjoittavilta mahdollisuuksia saada laudaturit...
Ensimmäistä kertaa kyseisen aineen ylioppilaskirjoituksiin osallistuvat muodostavat pisterajat - eivät ne, jotka korottavat. Joten älliä on viime vuosina jaettu oikealle ja vasemmalle. Siihen vaikuttaa siis aika pitkälle "abien" taso, miten helppoa tai vaikeaa L on muiden saada.
Miksi kaikki puhuu yo kokeiden-uusimisrumbasta? Tää uudistus on suhteellisen tuore vielä, joten ei voida vielä tarkastella tilastoja ja todeta, että tällainen uusimisryntäys olisi jo syntynyt. Pelkkää ennustelua ja mutuilua toistaiseksi.
Itse arvelen että uusiminen voi lisääntyä niiden nuorten kohdalla, jotka ovat valmiita tavoitteelisesti hakemaan vuodesta toiseen hakupainealalle. (ja näitä nuoriahan on ollut ennenkin, silloin kävivät vain vuodesta toiseen esim. lääkiksen pääsykokeessa) Mutta monet tyytyvät myös ei-niin-haluttuihin-vaihtoehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki puhuu yo kokeiden-uusimisrumbasta? Tää uudistus on suhteellisen tuore vielä, joten ei voida vielä tarkastella tilastoja ja todeta, että tällainen uusimisryntäys olisi jo syntynyt. Pelkkää ennustelua ja mutuilua toistaiseksi.
Itse arvelen että uusiminen voi lisääntyä niiden nuorten kohdalla, jotka ovat valmiita tavoitteelisesti hakemaan vuodesta toiseen hakupainealalle. (ja näitä nuoriahan on ollut ennenkin, silloin kävivät vain vuodesta toiseen esim. lääkiksen pääsykokeessa) Mutta monet tyytyvät myös ei-niin-haluttuihin-vaihtoehtoihin.
Koska se on jo todellisuutta. Monet on aikuislukioissa ja kansanopistoissa pänttäämässä pitkää matikkaa ja pitkää fysiikkaa, ja menevät ensimmäistä kertaa kirjoittavien kanssa korottamaan ko. arvosanoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse ei-ensikertalaisena lähden uusimisrumbaan, koska mun eximia-magnat eivät riitä edes aloille, jotka ovat klassisesti olleet helppopääsyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on jo todellisuutta. Monet on aikuislukioissa ja kansanopistoissa pänttäämässä pitkää matikkaa ja pitkää fysiikkaa, ja menevät ensimmäistä kertaa kirjoittavien kanssa korottamaan ko. arvosanoja.
Kuinka moni? Joku muukin kuin se naapurin yksi Pertti ja Liisa, jotka tunnet? Ehkä joku alkuhuuma, joka sitten laantuu aikanaan.
Muistakaa että suomenruotsalaisille on kiintiöt, he pääsevät alhaisemmilla pisteillä sisään
Mun rivi LLEEMC ei riittänyt yliopistoon, koska olen toiskertalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee alle L/E todistuksienkin, mutta et aloille, jossa kovat palkat.
Tampereelle psykkaan (yksi kovimmista hakupaineista) pääsi LLMM rivillä
Pitikö L olla äidinkieli ja pitkä matikka?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aiemmin kirjoittanut LLLMMC, ja noita papereita voi käyttää lähinnä vessapaperina, koska yliopistoon niillä ei pääse, koska L:t on vieraista kielistä.
Suuri merkitys vielä mistä aineista ällät on. Jostain psykasta ja yhteiskuntaopista ei paljon paina. Nyt tärkeää laskelmoida oikeat aineet vielä, mikä epäreilua ainakin v. 2016 lukion aloittaneille, jotka wi tienny uudistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/966-alustavi…
Nykytilanne on kyllä inhottava sellaiselle kenellä ei kirjoitukset ole menneet putkeen.
Itse pääsin aikoinaan lääkikseen hädin tuskin M:n papereilla. Olin motivoitunut ja luin tosissani pääsykokeisiin. Nykyään katsotaan liikaa yo-todistusta.
Helsingin lääkikseen ensi vuonna pitää olla 6 ällää. Pisterajat nousee. Myös muissa lääkiksissä pisterajat kasvaa. E ja M ei riitä todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykytilanne on kyllä inhottava sellaiselle kenellä ei kirjoitukset ole menneet putkeen.
Itse pääsin aikoinaan lääkikseen hädin tuskin M:n papereilla. Olin motivoitunut ja luin tosissani pääsykokeisiin. Nykyään katsotaan liikaa yo-todistusta.
Nyt kun mietin niin paperini ovat kyllä enemmän C:n paperit kuin M:n paperit... Pointtini tuli kuitenkin varmasti selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aiemmin kirjoittanut LLLMMC, ja noita papereita voi käyttää lähinnä vessapaperina, koska yliopistoon niillä ei pääse, koska L:t on vieraista kielistä.
Itselläni sentään toinen ällä on äidinkielestä. Toinen taas ns. turhakeaineesta. E matikasta, joka tosin on vain lyhyt. Mistäpä olisi silloin aikoinaan voinut tietää, että joskus aineet arvoitetaan ihan eri tavalla, ja että mitä tahansa opiskelupaikkaa ei todellakaan kannata ottaa vastaan.
Ja nykyinen malli on hyvä, kun L-riviä huonommat ei pääse sisään ja vietetään välivuotta välivuoden perään, ettei menetetä ensikertalaisuutta? Ja lopulta syrjäydytään, kun ei ole opiskelupaikkaa, töitä eikä muuta sosiaalista elämää (koska pelkillä tuilla eläminen rajoittaa elämistä paljon). Ja kyllä nykyisinkin moni vaihtaa alaa lennosta, jolloin se vuosi-pari menee silloinkin hukkaan.