Erikoinen selitys sille, ettei anna lapsen opetella syömään itse:
paita likaantuu. Kuulin juuri tällaisen syyn sille, miksi eräs äiti ei anna lapsensa (ikä jotain yhden ja kahden vuoden väliltä) syödä itse. Mä oon aina ratkaissut tämän sillä, että otan paidan pois. Tai jos on niin viileä, ettei viitsi ilman paitaa istuttaa, laitan sellaisen paidan, jonka likaantumisella ei ole väliä.
Kommentit (29)
Meillä syötetään melkein kaksivuotiasta ihan siksi, että söisi jotain. Herkkuruuat kuten jugurtti, jäätelö, kiisselit, hedelmäpuurot yms. menee kuin vanhalta tekijältä, lapsi siis osaa syödä. Oikea lämmin ruoka ja puuro vaan ei niin maistu, että poika söisi itse, vaan nakkelee lusikalliset lattialle ja joskus lautasenkin.
Mun mielestä paidan likaantuminen on ihan hyvä syy syöttää, varsinkin jos johonkin on vielä menoa.
Jos siihen nyt ylipäätään pitää syy olla.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:48"]
Meillä syötetään melkein kaksivuotiasta ihan siksi, että söisi jotain. Herkkuruuat kuten jugurtti, jäätelö, kiisselit, hedelmäpuurot yms. menee kuin vanhalta tekijältä, lapsi siis osaa syödä. Oikea lämmin ruoka ja puuro vaan ei niin maistu, että poika söisi itse, vaan nakkelee lusikalliset lattialle ja joskus lautasenkin.
Mun mielestä paidan likaantuminen on ihan hyvä syy syöttää, varsinkin jos johonkin on vielä menoa.
Jos siihen nyt ylipäätään pitää syy olla.
[/quote]
Ei mun mielestä tarvitse olla mitään syytä, tämä henkilö vain nyt sattui kertomaan mulle sen syyn itse. Lapsi ei ollut läsnä, joten mistään tietyn paidan likaantumisesta tiettynä hetkenä ei ollut kyse.
Ap
Tai sitten hän tarkoitti ihan vaan julkisissa tiloissa syömistä? Ettei anna sellaisissa paikoissa lapsen syödä itse, ettei kauppavaatetus/kyläilyvaate mene likaiseksi.
En minäkään jossain kahvilassa antanut vielä vuoden ikäisen syödä itse, sitä sotkua olisi syntynyt sen verran runsaasti. Eikä ole kiva haeskella rättiä kassalta tai pyydellä henkilökuntaa siivoamaan, puhumattakaan lapsen sottaisista vaatteista ja mahd. likaantuneista rattaista. Jossain baarissa/ravintolassa en ala lasta riisua ilkosilleenkaan.
Kotona sai (tai saivat, minulla on kaksi lasta, molemmat jo koululaisia nyt) opetella kyllä.
Joten ymmärtäisin sen niin, että hän tarkoitti sellaisia tilanteita, joissa satuitte tapaamaan...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 17:02"]
Tai sitten hän tarkoitti ihan vaan julkisissa tiloissa syömistä? Ettei anna sellaisissa paikoissa lapsen syödä itse, ettei kauppavaatetus/kyläilyvaate mene likaiseksi.
En minäkään jossain kahvilassa antanut vielä vuoden ikäisen syödä itse, sitä sotkua olisi syntynyt sen verran runsaasti. Eikä ole kiva haeskella rättiä kassalta tai pyydellä henkilökuntaa siivoamaan, puhumattakaan lapsen sottaisista vaatteista ja mahd. likaantuneista rattaista. Jossain baarissa/ravintolassa en ala lasta riisua ilkosilleenkaan.
Kotona sai (tai saivat, minulla on kaksi lasta, molemmat jo koululaisia nyt) opetella kyllä.
Joten ymmärtäisin sen niin, että hän tarkoitti sellaisia tilanteita, joissa satuitte tapaamaan...
[/quote]
No voihan olla, mutta enpä oikein usko, koska emme olleet julkisella paikalla (kahvilassa tmv.).
Ap
Jaa a... Mun esikoinen alkoi syömään oikeasti kunnolla itse vasta lähempänä 3v ikää. Sitä ennen hän halusi, että syötetään. Olisin ollut ikionnellinen, jos olisi ollut hieman itsenäisempi tuossa asiassa..
No kyllä minäkin syötin joskus 3-vuotiastakin, kun en halunnut että paita ja pöytä ja lattia ja lapsi likaantuu. Saavat tietysti syödä jos ja kun näyttää sujuvan, mutta joskus on niin sotkuista puuhaa että parempi on syöttää. En todellakaan jaksa kuurata lattiaa ja lasta joka syömisen jälkeen. En minäkään oikein tajua niitä jotka laittaa 1-vuotiaan syömään itse kun keittiö on kuin räjähdyksen jäljiltä sen jälkeen. Tietysti on sellaisia lapsia joita kiinnostaa ensisijaisesti ruuan saaminen suuhun, mutta meidän eivät ole koskaan sitä pitäneet niin tärkeänä.
Mäkään en ymmärrä miksi niitä taaperoita on pakko opettaa syömään itse niin aikasin? Meillä on syötetty kaikki lapsi parivuotiaiksi ja siitä asti ovat syöneet itse - sotkematta. En usko että se olisi ketään auttanut millään tavalla jos olisi jo vauvasta asti annettu sotkea ruualla ja "opetella" kun ei se motoriikkakaan ole sillä tasolla. Meillä on mennyt aina syömiset nopeasti, vaivatta ja siististi, toisin kuin olisi mennyt jos olisi toimittu toisin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 17:02"]
[/quote]
No voihan olla, mutta enpä oikein usko, koska emme olleet julkisella paikalla (kahvilassa tmv.).
Ap
[/quote]
Missä te sitten olitte? Meinaan, kun et kumminkaan tunne sitä äitiä?
Kyllä minuakin ihmetyttää jos ei edes anneta itse yrittää :) Kahvilassa ruokailu voi olla vähän eriasia kuin kotona ruokailu ;)
Minulla ei ole koskaan ollut muita vaihtoehtoja kuin antaa itse, muuten on mennyt pelkäksi tappeluksi :)