Erikoinen selitys sille, ettei anna lapsen opetella syömään itse:
paita likaantuu. Kuulin juuri tällaisen syyn sille, miksi eräs äiti ei anna lapsensa (ikä jotain yhden ja kahden vuoden väliltä) syödä itse. Mä oon aina ratkaissut tämän sillä, että otan paidan pois. Tai jos on niin viileä, ettei viitsi ilman paitaa istuttaa, laitan sellaisen paidan, jonka likaantumisella ei ole väliä.
Kommentit (29)
Meillä lapsi käyttää harsoa ruokalappuina, en jotenkaan tykkää tavallisista ruokalapuista, ja nuo harsot on kätevä pestä vaippapyykin kanssa. Kyllähän joissain ruuista on vaarana pysyvät tahrat, sen takia otankin paidan pois. Meillä lapsi on syönyt käsin alusta asti, joten sotkua on kyllä riittänyt!
Ap
Mutta todellinen syy voi olla jotain muuta...
Ennenvanhaan oli ruokalappuja ja -kaukaloita. Lisäksi useimmissa kodeissa on pesukone mihin vaatteet voi heittää. Mutta kyllä - olen kuullut saman väitteen ja nämä ihmettelee sitten kun vielä 4-5 vuotiata pitää syöttää....
Meillä on annettu lusikka 10 kuiselle ja vuoden ikäinen saa jo kummasti puuroa suuhunsa itse.
Olen syöttny tosi kauan. Nyt kotona reilun vuoden ikänen ja aina syötän kaikki ruoat. Siistiä toimintaa. Kyllä kaikki on aikanaan oppinu syömään ihan ite :) Miks joka asiassa pitää hoppuilla ja olla mahdollisimman aikasin omatoiminen..
T: Kuuden pojan äiti. Pojista neljä jo aikuisia ja syövät soppansa itse.
Tätä minäkin ihmettelen! Minusta on silkkaa laiskuutta, että parivuotiaan pitäisi jo itse pukea. Minä puen vielä 4-vuotiastakin joskus aamukiireessä (tosin osaa pukea jo itse, mutta häntä ei ole siihen painostettu). En muuten ole kuullut IKINÄ kenestäkään terveestä yli 7-vuotiaasta joka itse ei pukisi tai söisi.
Sama typerä juttu näiden nukkumisjärjestelyjen kanssa. Olevinaan joku ongelma, jos vielä 6-9v. haluaa tulla vanhempien viereen nukkumaan... Pöh sanon minä. Oletteko te kuulleet yhdestäkään yli 15- vuotiaasta, joka tulisi äiskän ja iskän väliin öisin? Niinpä. En minäkään.
En minä ainakaan näe tätä minään kysymyksenä itsenäisyydestä, vaan siitä, että lapsi saa itse syödä, kokeilla ja opetella. Kyllä meilläkin lasta välillä syötetään, hän välillä pyytääkin auttamaan. Viereenkin saa tulla nukkumaan joka yö.
Saisihan tuo itse syödä, mutta kun ei edes halua kuin todella harvoin... joten syötän, syyksi voin sitten uteliaille sanoa, etten halua vaatteiden nyt likaantuvan.
Mä kyllä yleensä syötän puolitoistavuotiastani. En siksi, että pelkäisin sotkua, vaan siksi, että ruokaa menee ihan älyttömästi hukkaan, jos antaa syödä itse. Yleensä syömme toki itsetehtyäruokaa, mutta joskus jos kiireessä haluaa vaikka antaa kaupan Piltti-soseen, niin eihän siitä päädy lapsen mahaan kuin ehkä 10 %, jos saa itse syödä. Pitäisi siis avata useampi purkki yhtä ruokailua kohden, koska hävikki on niin iso! Ja muutenkin mielenkiinto sitä itsesyömistä kohtaan jaksaa kestää ehkä sen 2-3 ekaa lusikallista, sen jälkeen menee leikkimiseksi.
Ketä jaksaa kiinnostaa kenen lapsi syö itse ja ketä syötetään. Hankkikaa elämä ihmiset.
Mulla on teini-ikäinen, jota syötin kauan. Minä en halunnut pyykkiä ja so what. Kyllä tuo teini osaa syödä itse jo moitteetta. Jokainen tehköön tyylillään. Ottakaa mammat vähän rennommin. On muunkinlaisia tyylejä kuin omanne.
Ei tämä mua mitenkään kiusaa, ihmettelen vain. Olen ihan rento ja elämäkin löytyy. Saahan sitä ihmetellä!
Ap
Minusta on ällön näköistä kun vanhempi antaa lapsen syödä itse, jos lapsella on motoriikka vielä ihan hakusessa. Sellaisessa kahvi- tai ruokapöydässä menee ruokahalu, kun piltillä on sosetta enemmän naamassa kuin vatsassa. Joojoo, olen kontrollifriikki mamma, mutta kyllä minun lapseni ovat oppineet syömään ja ovat motorisesti taitavia, vaikka en olekaan heidän antanut syödä itse liian aikaisin. Syöttäkää pliis edes seurassa ollessanne se lapsi, niin ei muiden tarvitse katsella sitä sottaamista ruoalla. Ja saa peukuttaa negaa ihan vapaasti. Tää on mun fiilis.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:19"]
Ei tämä mua mitenkään kiusaa, ihmettelen vain. Olen ihan rento ja elämäkin löytyy. Saahan sitä ihmetellä!
Ap
[/quote]
Piti kuitenkin tänne tulle ihmettelemään asiaa vaikkei se sua kiusaakaan...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:21"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Niin! Sitä voi ihmetellä kaikenlaisia asioita, ilman, että ne sen kummemmin kiusaa. Vai kiusaako sua mun aloitus tai vastaus, kun tulit sitä tänne ihmettelemään?
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:22"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Niin! Sitä voi ihmetellä kaikenlaisia asioita, ilman, että ne sen kummemmin kiusaa. Vai kiusaako sua mun aloitus tai vastaus, kun tulit sitä tänne ihmettelemään?
Ap
[/quote]
Juu, mä ainakin ihmettelen, miksi joku jaksaa ihmetellä syökö jonkun lapsi itse vai ei...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:22"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
Juu, mä ainakin ihmettelen, miksi joku jaksaa ihmetellä syökö jonkun lapsi itse vai ei...
[/quote]
No kiusaako se sua?
Ap
Niin, enkä mä ihmetellyt sitä, syökö se lapsi itse vai ei (en ole koko lasta edes nähnyt), vaan sitä selitystä. Nimittäin sen lapsen äiti kommentoi mulle, kun oma lapseni söi, että hän ei anna lapsensa syödä itse, koska paita sotkeentuu. Minä siihen, että okei!
Ap
Eli anna kun arvaan: ap on nähnyt jossain tilanteessa jonkun syöttävän taaperoaan ja tivannut tyypilliseen av-mamma-tyyliin selitystä moiselle pöyristykselle (koska TIETENKIN olettaa, että lapsi ei koskaan missään muuallakaan saa kokeilla itse syömistä, jos julkisella paikalla siisteyden tai vaikkapa ihan vaan ruokailun jouduttamisen takia äiti syöttää poikkeuksellisesti). Ja se äiti on selittänyt, miksi juuri siinä tilanteessa ei anna lapsen syödä itse.
Jolloin ap kunnon av-mamma-tyyliin rientää tänne taivastelemaan asiaa.
Oi ap, olet sinä Maailman Paras Äiti.
*palvoo*
[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 16:32"]
Eli anna kun arvaan: ap on nähnyt jossain tilanteessa jonkun syöttävän taaperoaan ja tivannut tyypilliseen av-mamma-tyyliin selitystä moiselle pöyristykselle (koska TIETENKIN olettaa, että lapsi ei koskaan missään muuallakaan saa kokeilla itse syömistä, jos julkisella paikalla siisteyden tai vaikkapa ihan vaan ruokailun jouduttamisen takia äiti syöttää poikkeuksellisesti). Ja se äiti on selittänyt, miksi juuri siinä tilanteessa ei anna lapsen syödä itse.
Jolloin ap kunnon av-mamma-tyyliin rientää tänne taivastelemaan asiaa.
Oi ap, olet sinä Maailman Paras Äiti.
*palvoo*
[/quote]
:D Tuon AV-mammamaisempaa viestiä saa hakea!
Tilanne selitettynä yllä.
Ap
No just, sitä varten meillä on ainakin pesukone :) Ruokalappuja esikoinen ei ainakaan suostunut käyttämään. Meillä on harjoiteltu lusikan käyttöä ihan siitä lähtien, kun se kädessä pysyi :)