Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joutuisit kokoonpanohommiin kehitysvammaisten kanssa menisitkö?

Vierailija
31.05.2013 |

Siis tuollainen työpaja tms missä tuollaisia kehtaisitko mennä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa että harvalla ns. oikeita töitä tekevällä on yhtä sydämellisiä työkavereita.

Vierailija
2/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, sillä en halua tehdä niin yksitoikkoista työtä.

Jos sen sijaan tekisin sellaista työtä, ottaisin vammaisen työkaverin ilolla vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en.

Vierailija
4/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niinkuin ohjaajaksi vai samaa työtä tekemään? Sehän on ns. päivätoimitaa, eihän ne siitä palkkaa saa

Vierailija
5/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua mietittää tuo häpeä olla tuollaisessa suojatyöpaikassa töissä?kun kuitenkin on lapsi ja mies niin lapsikin joutuu häpeämään äitiään.

Vierailija
6/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 10:57"]

Siis niinkuin ohjaajaksi vai samaa työtä tekemään? Sehän on ns. päivätoimitaa, eihän ne siitä palkkaa saa

[/quote]

Samaa työtä tekemään.Saisi työmarkkinatuen kun sitä tekisi.

Vierailija
7/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi oikeastaan mihinkään liukuhihnatyöhön riippumatta työkavereista.

Vierailija
8/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota...Menisin. Toivottavasti ainakin.

Koska jos mulle tarjottais tuollaista työpaikkaa, täytyisi minun olla ennestään työtön ja mahdollisesti jotenkin masentunut. Noitahan tarjotaan nimenomaan kuntouttavana toimintana ihmisill, joilla on vaikeuksia. Enemmän kuin mahdollista "häpeää", miettisin toivottavasti silloin sitä, että tässä on hei ehkä mahdollisesti mahdollisuus päästä kiinni johonkin, nostaa nenää masennuksen pinnan yläpuolelle, parantua, saada kiinni jostain. Jos olisin itse liian masentunut tajutakseni sitä, toivoisin, että joku läheiseni pitäisi asiasta huolta puolestani.

"Häpeää" en jäisi ajattelemaan. Asiahan on joka tapauksessa niin, että ihmiset tietävät, missä kunnossa olet - työttömänä, sairaana jne. Ei sitä pysty salamaan. Häpeä ei siksi lisäänny tästä mitenkään. Sen sijaan saatat hyvinkin todennäköisesti tämän myötä saada arvostusta siitä, että yrität. Sanon tämän erityislapsen äitinä, joka tietää.

Vierailija
9/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jotain rajaa sentään. Luuletko todella, että kehitysvammaisen työsuhde olisi samalainen kuin sinun? Heillä on mukautettuja työoloja yms. Muistan itse kun toimin laitoshuoltajana sairaalassa, niin siellä oli eräs kehitysvammainen, joka toimi samalla nimikkeellä, mutta hänelle oli omat eriytetyt tehtävät. Ja ei hävettänyt yhtään. Nykyään opiskelen lääkiksessä, eikä vieläkään hävetä.

Monissa työpaikoissa on nykyään näitä tyyppejä ja saisi olla enemmänkin, niin tälläisiä typeriä pohdintoja ei käytäisi.

Tiedätko, että itseasiassa tämä potentiaalinen työkaverisi on fiksumpi kuin sinä. Jos hänellä on palkkatyö, niin hän ei ole saanut eläkepäätöstä ja huolehtii itse omasta toimeentulostaan ja maksaa veroja. Siis hänkin maksaa työllään siitä, että sinä voit jäädä kotiin lusmuamaan kun et kehtaa mennä töihin.

Vierailija
10/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoonpano on ihan hyvää tilapäistyötä, aivotonta ja saa olla omissa ajatuksissaan. Vammainen tai ei vammainen työkaverina ei näy juuri käytännössä, sillä työ on tyypillisesti aika yksinäistä. S opisi minulle paremmin kuin asiakaspalvelutyö.Nykyisessä työssäni tienaan kuitenkin niin hyvin, etten vaihtaisi sitä pois edes kokemuksen vuoksi.

Vierailija
11/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin työpaikalla vanhusten hoivakodissa on pienimuotoista lähihoitajan työtä tekevä kehitysvammainen eikä hävetä sitten yhtään olla töissä samassa paikassa, päin vastoin! :) Vanhukset rakastavat hänen sydämellisyyttään ja iloista luonnetta. Osaa syöttää, auttaa pesuissa, ulkoiluttaa... Tietysti tekee kaiken valvonnan alla, mutta loistavasti suoriutuu tehtävästään! Monesti on ollut puhetta, että suoriutuu paremmin kuin jotkut lähihoitajaopiskelijat / vastavalmistuneet, jotka eivät tiedä mitä esim. lappupesut tarkoittaa tai miten vanhusta syötetään...

Vierailija
12/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen äiti ja pitkäaikaistyötön niin juuri lapsen takia tämä mietityttää.Masennusta tms ei minulla ole.

Vierailija
13/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävisi kokoonpanotyö, ja vammaiset työkaveritkin, mutta jos kyse on jostain suojatyöstä josta ei makseta asiallista palkkaa, niin ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi en kyllä tee mitään työtä. Mieluummin lojuisin kotisohvalla ja nostaisin tukia. Mutta siis ei mitään kehtaamisongelmaa ole tai vammaisia tai kokoonpanotyötä vastaan mitään. Olen itse asiassa välivuosina lukion jälkeen tehnytkin elektroniikan kokoonpanotyötä pari vuotta.

Vierailija
14/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:23"]

Minulle kävisi kokoonpanotyö, ja vammaiset työkaveritkin, mutta jos kyse on jostain suojatyöstä josta ei makseta asiallista palkkaa, niin ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi en kyllä tee mitään työtä. Mieluummin lojuisin kotisohvalla ja nostaisin tukia. Mutta siis ei mitään kehtaamisongelmaa ole tai vammaisia tai kokoonpanotyötä vastaan mitään. Olen itse asiassa välivuosina lukion jälkeen tehnytkin elektroniikan kokoonpanotyötä pari vuotta.

[/quote]

Ei minua tuo kokoonpanotyö haittaa kyllä sitä tekisin mielelläni.Siitä saisi työmarkkinatuen.Näin kun suht.pienellä paikkakunnalla asutaan niin mietityttää se että kaikki kohta tietäisivät että käyn tuolla töissä.

Vierailija
15/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi normaalilla älyllä ja toiminnallisuudella varustetun aikuisen pitäisi mennä työmarkkinatuella kokoonpanotöihin? Eikö firman tehtävä ole maksaa palkkaa?

Vierailija
16/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:31"]

Miksi normaalilla älyllä ja toiminnallisuudella varustetun aikuisen pitäisi mennä työmarkkinatuella kokoonpanotöihin? Eikö firman tehtävä ole maksaa palkkaa?

[/quote]

Koska olen pitkäaikaistyötön jo vuosia ollut työttömänä ja täällä paljon työttömiä eikä mitään työllistämistukipaikkoja ole siksi ehdottivat.

Vierailija
17/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh tämän kirjoittaja ap on se sama kuin tuon "miespakottaayo-juhliin"-ketjun oppimisvaikeuksinen ja pahaa fyysistä sairautta poteva pitkäaikaistyötön ihminen. Hän todella tarvitsisi tämmöistä työpaikkaa. Se voisi olla hänelle tie takaisin elämään, tie ulos masennuksesta, josta hän selvästi kärsii, tie ulkomaailmaan, rutiineihin, elämänhallintaan ja siihen, että ELÄISI itse omaa elämäänsä sen subjektina sen sijasta että olisi vain kohde, jolle asioita tapahtuu täysin omasta halusta ja tekemisistä riippumatta. Oikeasti, tässsä on mahdollisuus. Tässä on kirjaimellisesti kuntouttava lääke hänen tilaansa.

Toivon, että hänen sijassaan tajuaisin tarttua tähän tilaisuuteen, enkä mankuisi kuten hän, mutta sehän tietysti kuuluu masennuksen taudinkuvaan, ettei voi tajuta. Onneksi minulla on läheisiä, jotka vaikka saattaisivat minut sinne joka päivä, mutta muistaakseni ap on kirjoittanut, että hänen miehensä suhtautuu tähän jotenkin kielteisesti myös. Sääli, sillä oikeasti tähän ryhtyminen voisi muuttaa ap:n elämän suuntaa.

Vierailija
18/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niinpä. Tämä on hyvin vaarallinen linja jos lähdetään tekemään myönnytyksiä siitä että jos tekee kokopäivätyötä, siitä pitäisi saada palkkaa jolla voi elää.Pian meillä on samanlaista kuin jenkeissä, jossa on iso paskatyösektori töitä, joilla yhdellä työllä ei voi elättää itseään, vaan täytyy tehdä paria työtä ja silti on tiukkaa.

Kammotti kun tuli toissapäivänä se "Kataisen kevättodistus"-ohjelma, ja se ihan avoimesti kertoi että tässä yhteiskunnassa on tulevana asiantuntijayhteiskunnan profiiliin sopimattomia ihmisiä, joille vaihtoehdot on olla joko työttöminä tai sitten töissä joista saa niin vähän palkkaa että pystyy elämään vain tukien varassa. Kilpailukyvylle vissiin hänestä liian kallista, että duunarillekin maksetaan asiallinen palkka ja tarjotaan esim. kokopäivätyötä eikä jotain pätkiä tai osa-aikaisuuksia. Todellista köyhät kyykkyyn -meininkiä, mutta olen ihan varma, että taas ensi vaaleissa kansa ryntää pää kuumana äänestämään noita kokkareita...

Vierailija
19/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sanoi että jos menen niin sitten se on ero?mietin kannattaako se ja miten sitten jatkossa tulisin taloudellisesti toimeen yms

Vierailija
20/35 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 11:39"]

[/quote]

Niinpä. Tämä on hyvin vaarallinen linja jos lähdetään tekemään myönnytyksiä siitä että jos tekee kokopäivätyötä, siitä pitäisi saada palkkaa jolla voi elää.Pian meillä on samanlaista kuin jenkeissä, jossa on iso paskatyösektori töitä, joilla yhdellä työllä ei voi elättää itseään, vaan täytyy tehdä paria työtä ja silti on tiukkaa.

Kammotti kun tuli toissapäivänä se "Kataisen kevättodistus"-ohjelma, ja se ihan avoimesti kertoi että tässä yhteiskunnassa on tulevana asiantuntijayhteiskunnan profiiliin sopimattomia ihmisiä, joille vaihtoehdot on olla joko työttöminä tai sitten töissä joista saa niin vähän palkkaa että pystyy elämään vain tukien varassa. Kilpailukyvylle vissiin hänestä liian kallista, että duunarillekin maksetaan asiallinen palkka ja tarjotaan esim. kokopäivätyötä eikä jotain pätkiä tai osa-aikaisuuksia. Todellista köyhät kyykkyyn -meininkiä, mutta olen ihan varma, että taas ensi vaaleissa kansa ryntää pää kuumana äänestämään noita kokkareita...

[/quote]

No tokihan täydestä työstä äitää maksaa täysi palkka. Mutta jos ap:lle suositellaan kuntouttavaa työpajatoimintaa niin eikö ole aika itsestään selvää, että hän ei ole täysin työkykyinen eikä siksi tee täyttä työtä? Ei ne firmat mitään hyväntekeväisyyslaitoksia kuitenkaan ole, ei niiden tarvitse mitä vaan ja ketävaan palkata täydellä palkalla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä