Miksi vanhempien ihmisten on niin vaikeaa ymmärtää, että mitä vegaanisuus tarkoittaa? Mentiin äidilleni syömään! Ja olen miljoona kertaa selittänyt, että mitä vegaani voi syödä...
Eikä äitini tosiaankaan ole mikään höperö dementikko tai ei ainakaan pitäisi olla..
Äiti oli tehnyt muille liharuokaa ja perunamuusia.
Mulle oli tarjolla uunilohta, maidottomassa kermassa ja maidotonta muusia.
No mitäs se lohi sitten on?
:0. Vielä pahempi eläinperäinen tuote kuin maito...
No söin kyllä ja tosiaankaan en nyt kuole siihen, mutta olen kuitenkin vegaaniksi ryhtynyt ja siihen pyrin...
Tarjolla oli myös keitettyjä juureksia ja jotka oli keitetty lihaliemessä. Äiti sanoi, että eihän lihaliemi sisällä lihaa..
No jälkiruuaksi oli itsetehtyä kerroskiisseliä jossa oli tavallinen kerma-kerros. Äiti luuli, että voin syödä kermaa!!??
Sanoin vielä, että ei tarvitse kokkailla minulle mitään erityisruokia, mutta äitini vartavasten halusi....
En käsitä, että miten tämä on joillekkin niin vaikea käsitteinen asia!???
Kommentit (141)
Äitisi on vain tyhmä, ei sen kummempaa. Normaalilla älyllä varustettu ihminen tietää, mikä on eläinperäistä.
Vähän ot, mutta onhan täällä ollut juttua siitä, että vehnäallergiselle lapselle oltiin annettu manmapuuroa. Voi luoja, mitä dor-kia.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on vain tyhmä, ei sen kummempaa. Normaalilla älyllä varustettu ihminen tietää, mikä on eläinperäistä.
Vähän ot, mutta onhan täällä ollut juttua siitä, että vehnäallergiselle lapselle oltiin annettu manmapuuroa. Voi luoja, mitä dor-kia.
Siis mannapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit käyttäytyvät kuin jonkin uskonlahkon jäsenet. Se on yksi syy miksi heidän höpinöitään ei voi ottaa todesta. Jos olet huolissasi ilmastonmuutoksesta, niin älä hankki autoa ja lapsia ja rajoita matkustaminen välttämättömiin kotimaan matkoihin. Silloin voit syödä naudan- ja sianlihaa hyvällä omallatunnolla aivan kuten koirat ja kissatkin nauttivat liha-aterioista. On eri asia kasviksia terveydellistä syistä muun ruuan ohella kuin tehdä siitä ideologinen kysymys.
Mulla on tuttavapiirissä vegaaneja ja minua ei häiritse se, että muokkaa ruokavalionsa ja elämäntapansa ideologisista syistä. Se mikä häiritsee on itsensä ja oman ideologiansa ylentäminen muiden kustannuksella. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että kaikki vegaanit olisivat tällaisia tai että kaikki itsensä ylentäjät olisivat vegaaneja. Omassa tuttavapiirissäni vaan ne "muita paremmat ihmiset" ovat kaikki vegaaneja ja yhtä lukuunottamatta kaikki tuovat oman paremmuutensa hyvin mielellään julki.
Ap ei kyllä vaikuta ollenkaan tuollaiselta "muita paremmalta" vegaanilta vaan lähinnä "elä ja anna elää" vegaanilta.
Oletko huomannut, miten tässä keskustelussa lihansyöjät tuovat omaa paremmuuttaan julki?
Juu, kyllä huomasin. Kuten sanoin, ylimielinen asenne muita kohtaan ei ole tosiaankaan ainoastaan vegaanien synti. On mulla omassakin tuttavapiirissä ns. "piiloparempia" tai ehkä lähinnä "turhasta ärsyyntyneitä" sekasyöjiä. Siis eivät päin naamaa mitään pahaa sano ja jopa kohteliaisuussyistä tarjoavat vegaaniruokaa vegaanille, jos kylään kutsuvat, mutta selän takana sitten marmattavat. Sitä en sitten tiedä aukovatko he anonyymeillä keskustelupalstoilla päätään aiheesta. Eivät he kyllä ilmeisesti varsinaisesti eettiseltä kannalta koe olevansa vegaaneja parempia ihmisiä, mutta selvästi kyllä ajattelevat olevansa jollain tavalla normaalimpia, ja sitä kautta myös kaiketi parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes pitää olla täysin vegaani, eli ei edes kylässä voi syödä tarjottua ruokaa? Kokonaisuus on se mikä merkitsee, jos 90% ajatusta syö vegaanisesti niin se on jo hyvin. Turha mielestäni tehdä oma elämä vaikeaksi ja kieltäytyä kylässä hyvästä ruuasta, hankalaa itselle ja myös muille.
Pahimmillaan vegaanius on sellainen mielenterveyden häiriö, että ei voi edes sairaalassa ottaa lääkettä, jos ei ole täysin vegaanista.
Totta. Liivate lääkkeessä saattaa tehdä sen ettei lääkettä oteta vaikka sitä tarvittaisiin. Sitten yritetään paikkailla seurauksia, vaikka olisi lääke joka tepsisi itse tautiin. Sairasta. Jokainen voi kotona tehdä mitä ruokaa haluaa mutta jos mennään kylään syömään, niin syödään sitä mitä siellä tarjotaan. Näinhän toimi mm. Tunna, joka kyllä syö tarjotun ruuan, vaikka muutoin onkin vegaani. Ottakaapa oppia. Itseisarvo ei voi olla millä tahansa seurauksella se että ei saa olla eläinperäistä. Eläimet kärsivät välillisesti veganismista todella paljon, ja muu ympäristö vielä enemmän. Ottakaapa selvää.
Miksi pitäisi syödä kylässä, mitä tarjotaan, jos ei syystä tai toista halua tai ruoka inhottaa, eikä siitä pidä? Jokainen saa itse valita, mitä syö. Itse en ole vegaani, kasvissyöjä kylläkin. En paasaa siitä muille, enkä vaadi muita tekemään mulle eri ruokia. Usein kuitenkin tahtovat tehdä. Jos tulen lyhyellä varoitusajalla kylään, otan mukaan omia ruokia ja teen itselleni sapuskat, jos muut syövät lihaa. Jos liha itseäni inhottaa, en sitä syö. Jokainen saa itse päättää.
Tämä vegaaniviha on kyllä jännä ihmiö. En ymmärrä, miten se, ettei jiku syö eläinkunnan tuotteita, uhkaa itseä. Ap:kin oli sanonut, ettei hänelle tarvitse erikseen ruokia tehdä.
Yksinkertaiset ihmiset pelkäävät kaikkea uutta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vegaanille ruuan valmistaminen ole helppoa? Tee porkkanaraastetta vain extrasuurimäärä. Saa syödä sitä.
Ja muille paistettua jauhelihaa suoraan pannusta kilo per vieras. Saavat syödä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes pitää olla täysin vegaani, eli ei edes kylässä voi syödä tarjottua ruokaa? Kokonaisuus on se mikä merkitsee, jos 90% ajatusta syö vegaanisesti niin se on jo hyvin. Turha mielestäni tehdä oma elämä vaikeaksi ja kieltäytyä kylässä hyvästä ruuasta, hankalaa itselle ja myös muille.
Pahimmillaan vegaanius on sellainen mielenterveyden häiriö, että ei voi edes sairaalassa ottaa lääkettä, jos ei ole täysin vegaanista.
Totta. Liivate lääkkeessä saattaa tehdä sen ettei lääkettä oteta vaikka sitä tarvittaisiin. Sitten yritetään paikkailla seurauksia, vaikka olisi lääke joka tepsisi itse tautiin. Sairasta. Jokainen voi kotona tehdä mitä ruokaa haluaa mutta jos mennään kylään syömään, niin syödään sitä mitä siellä tarjotaan. Näinhän toimi mm. Tunna, joka kyllä syö tarjotun ruuan, vaikka muutoin onkin vegaani. Ottakaapa oppia. Itseisarvo ei voi olla millä tahansa seurauksella se että ei saa olla eläinperäistä. Eläimet kärsivät välillisesti veganismista todella paljon, ja muu ympäristö vielä enemmän. Ottakaapa selvää.
Miksi pitäisi syödä kylässä, mitä tarjotaan, jos ei syystä tai toista halua tai ruoka inhottaa, eikä siitä pidä? Jokainen saa itse valita, mitä syö. Itse en ole vegaani, kasvissyöjä kylläkin. En paasaa siitä muille, enkä vaadi muita tekemään mulle eri ruokia. Usein kuitenkin tahtovat tehdä. Jos tulen lyhyellä varoitusajalla kylään, otan mukaan omia ruokia ja teen itselleni sapuskat, jos muut syövät lihaa. Jos liha itseäni inhottaa, en sitä syö. Jokainen saa itse päättää.
Tämä vegaaniviha on kyllä jännä ihmiö. En ymmärrä, miten se, ettei jiku syö eläinkunnan tuotteita, uhkaa itseä. Ap:kin oli sanonut, ettei hänelle tarvitse erikseen ruokia tehdä.
Yksinkertaiset ihmiset pelkäävät kaikkea uutta.
Vegaanit pelkäävät ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään vaatia muilta oman ruokavalioni mukaisia ruokia.
Ei ole vaatinut kukaan muukaan.
Ihmettelen kyllä emäntää tai isäntää, joka ei oma-aloitteisesti huomioi vierastaan. Ehkä olen vanhanaikainen, mutta minulle on tärkeää olla vieraanvarainen.
Ap vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti hoki aikoinaan ylpeänä miten vähän he söivät lihaa isäni kanssa :D ....ja sitten kun kysyin, että juuri eilenhän sanoit tekeväsi kanaa ja sitä edellisenä päivänä kalaa, niin se vaan oli, että "no eihän ne oikeastaan lihaa ole". Mä vieläkin nauran tolle. Niiden mielestä kai vain punainen liha on "lihaa".
Minun vanhempieni lihan tyrkyttäminen oli sitä luokkaa, että vakavissani pelkäsin kärsiväni ravintoaineiden puutoksesta jos en syö joka päivä lihaa :D
Minuakin nauratti tämä aikanaan koska vanhempani käski nauramaan tällaisille mielipiteille mutta sitten olin tosiaan vuosia ilman lihaa ja puutostilat tulivat. Siinä vaiheessa ei enää naurattanut. Oma terveys nyt kuitenkin on tärkeä vaikka muille se ei mitään merkitsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti hoki aikoinaan ylpeänä miten vähän he söivät lihaa isäni kanssa :D ....ja sitten kun kysyin, että juuri eilenhän sanoit tekeväsi kanaa ja sitä edellisenä päivänä kalaa, niin se vaan oli, että "no eihän ne oikeastaan lihaa ole". Mä vieläkin nauran tolle. Niiden mielestä kai vain punainen liha on "lihaa".
Minun vanhempieni lihan tyrkyttäminen oli sitä luokkaa, että vakavissani pelkäsin kärsiväni ravintoaineiden puutoksesta jos en syö joka päivä lihaa :D
Minuakin nauratti tämä aikanaan koska vanhempani käski nauramaan tällaisille mielipiteille mutta sitten olin tosiaan vuosia ilman lihaa ja puutostilat tulivat. Siinä vaiheessa ei enää naurattanut. Oma terveys nyt kuitenkin on tärkeä vaikka muille se ei mitään merkitsekään.
Minkälaiset puutostilat? Choliinin puutos tulee kaikille kolesterolikammoisille.
http://koti.netplaza.fi/~paula/2017/2401.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinnasitko peruskoulusta vai miten et ymmärtänyt mitä on proteiini? Tiedätkö että ihminen tarvitsee nestettä joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinnasitko peruskoulusta vai miten et ymmärtänyt mitä on proteiini? Tiedätkö että ihminen tarvitsee nestettä joka päivä?
Synnyin valitettavasti viherdemarinatsin lapseksi. Juu meillä vedettiin soijaproteiinia ja täydentäviä pillereitä ja kaikkea ja riehuttiin miten hienoa on tämä kasvisruokavalio. Vaan ei riittänyt ravintona ja sairastuin vakavasti. Ongelmat katosi kun palasin sekasyöjäksi. Helppo matikka.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ikuinen ongelma. Nuori sukupolvi on paljon tiedostavampaa kuin vanhempi sukupolvi.
Eikä ole. Vanhin polvi on nimenomaan niitä 60-70 -luvun tiedostavia nuoria. Heitä kuvaamaan se koko termi keksittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiselle tarvittavaa proteiinia saa nimenomaan lihaperäisestä ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Capricorn kirjoitti:
Mitä äitisi on sanonut, kun olet puhunut hänen kanssaan asiasta? Ja jatkossa varmaan kannattaa ihan suoraan kieltää äitiä tekemästä sinulle ruokaa ja viedä omat eväät mukana.
Kyllä tuo minusta jonkinlaiselta mielenosoittamiselta kuulostaa, jos kerran olet kuitenkin moneen kertaan kunnolla selittänyt mitä vegaanius tarkoittaa ja sanonut ettei sinua varten tarvitse eri ruokia laittaa vaan voit tuoda jotain itse mukanasi. Toki on kohteliasta syödä sitä mitä tarjotaan, mutta sekin voi kääntyä itseään vastaan, jos äiti ei nyt tosissaan ota koko vegaaniutta, jos aina syöt sitten kuitenkin eläinperäisiä ruokia.
Itse ehkä sinun asemessasi jatkossa ottaisin vähin äänin jotain itselleni sopivaa mukaan enkä söisi lohta yms. eläinperäistä. Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi? Vaikka joku kasvispaistos tms. mikä kulkee uunivuoassa?
"Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi?"
Lol, herkullista vegaaniruokaa 🤣. Siinäpä onkin keksiminen, kun sellaista ei ole olemassakaan. Ps. Hedelmäsalaattia ei lasketa, tarkoitan nyt pääruokia.
Heh, näin juuri. Kasvisruoka on hyvää, jos sitä osaa laittaa. Vegaaniruoka jostain korvike materiaaleista on jotain niin karmeaa, että syömättä jää. Ja tämän kuin tekee, niin saa kyllä taas sellaisen leiman, kun ei "hyvä" ruoka käy.. on myös jännää, että työympyröissä vegaanit ovat niitä, jotka eniten jättävät kokoukset ja muut vahingossa väliin, kun unohtavat - todella usein joutuu heittämään roskiin kaikenmaailman keinoaineet - tosi ekologista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyin valitettavasti viherdemarinatsin lapseksi. Juu meillä vedettiin soijaproteiinia ja täydentäviä pillereitä ja kaikkea ja riehuttiin miten hienoa on tämä kasvisruokavalio. Vaan ei riittänyt ravintona ja sairastuin vakavasti. Ongelmat katosi kun palasin sekasyöjäksi. Helppo matikka.
Ainakaan yksi ongelmasi ei ole kadonnut. Et osaa provoilla. Eli olet oikealla sivustolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiselle tarvittavaa proteiinia saa nimenomaan lihaperäisestä ravinnosta.
Koulun penkille mars.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan yksi ongelmasi ei ole kadonnut. Et osaa provoilla. Eli olet oikealla sivustolla.
Sinä olet varmasti tällä sivustolla siksi että tosi moni ihminen live-elämässä pitää sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Meni kuukausia korjaantua, mutta korjaantui palaamalla sekasyöjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulle tulee vegaani kylään, saa tuoda omat eväänsä. En edes yritä tarjota mitään, koska pieleen menee kumminkin. Kasvisruokaa osaan tehdä.
Anteeksi vaan, mutten kunnioita omavalintaisia ruokavalioita. Kuopuksellani on keliakia ja teen gluteenitonta ruokaa. Se ei ole hänen oma valintansa. Mielellään söisi sitä mitä muutkin.
Juurikin noin, ihan höpöhöpöhommia nuo hemmetin vegaanit. Luulevat pelastavansa maailman. Meillä ei talviaikaan ole paljon muuta kuin perunaa, lanttua ja porkkanaa. Kaikki muu ihana tuodaan lentokoneilla ja saastuttavilla laivoilla.
Entä se ihana, kauralatte. Soutuveneelläkö se kahvi suomeen tuodaan? Entä se kauravalmiste, palmuöljyä jonka vuoksi sademetsää hakattu. Mieti.
Vaatimattomissa oloissa? Ei kai ap:n äiti nyt satavuotias ole?