Miksi vanhempien ihmisten on niin vaikeaa ymmärtää, että mitä vegaanisuus tarkoittaa? Mentiin äidilleni syömään! Ja olen miljoona kertaa selittänyt, että mitä vegaani voi syödä...
Eikä äitini tosiaankaan ole mikään höperö dementikko tai ei ainakaan pitäisi olla..
Äiti oli tehnyt muille liharuokaa ja perunamuusia.
Mulle oli tarjolla uunilohta, maidottomassa kermassa ja maidotonta muusia.
No mitäs se lohi sitten on?
:0. Vielä pahempi eläinperäinen tuote kuin maito...
No söin kyllä ja tosiaankaan en nyt kuole siihen, mutta olen kuitenkin vegaaniksi ryhtynyt ja siihen pyrin...
Tarjolla oli myös keitettyjä juureksia ja jotka oli keitetty lihaliemessä. Äiti sanoi, että eihän lihaliemi sisällä lihaa..
No jälkiruuaksi oli itsetehtyä kerroskiisseliä jossa oli tavallinen kerma-kerros. Äiti luuli, että voin syödä kermaa!!??
Sanoin vielä, että ei tarvitse kokkailla minulle mitään erityisruokia, mutta äitini vartavasten halusi....
En käsitä, että miten tämä on joillekkin niin vaikea käsitteinen asia!???
Kommentit (141)
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ehkä äitiäsi ei vain kiinnosta? Ei kiinnosta ottaa selvää, mitä syöt ja mitä et. Tehkää joskus ruokaa yhdessä. Yhdessä tehden äitisi oppii, miten tehdään vegaaniruokaa ilman mitään lihankorvikkeita, juustonkorvikkeita, maidonkorvikkeita tai kananmunankorvikkeita. Tai sitten tuot haluamasi korvikkeet mukanasi ja teette yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti hoki aikoinaan ylpeänä miten vähän he söivät lihaa isäni kanssa :D ....ja sitten kun kysyin, että juuri eilenhän sanoit tekeväsi kanaa ja sitä edellisenä päivänä kalaa, niin se vaan oli, että "no eihän ne oikeastaan lihaa ole". Mä vieläkin nauran tolle. Niiden mielestä kai vain punainen liha on "lihaa".
Minun vanhempieni lihan tyrkyttäminen oli sitä luokkaa, että vakavissani pelkäsin kärsiväni ravintoaineiden puutoksesta jos en syö joka päivä lihaa :D
Minuakin nauratti tämä aikanaan koska vanhempani käski nauramaan tällaisille mielipiteille mutta sitten olin tosiaan vuosia ilman lihaa ja puutostilat tulivat. Siinä vaiheessa ei enää naurattanut. Oma terveys nyt kuitenkin on tärkeä vaikka muille se ei mitään merkitsekään.
Pinnasitko peruskoulusta vai miten et ymmärtänyt mitä on proteiini? Tiedätkö että ihminen tarvitsee nestettä joka päivä?
Synnyin valitettavasti viherdemarinatsin lapseksi. Juu meillä vedettiin soijaproteiinia ja täydentäviä pillereitä ja kaikkea ja riehuttiin miten hienoa on tämä kasvisruokavalio. Vaan ei riittänyt ravintona ja sairastuin vakavasti. Ongelmat katosi kun palasin sekasyöjäksi. Helppo matikka.
Ainakaan yksi ongelmasi ei ole kadonnut. Et osaa provoilla. Eli olet oikealla sivustolla.
Sinä olet varmasti tällä sivustolla siksi että tosi moni ihminen live-elämässä pitää sinusta.
Trollilla meni tunteisiin.
Capricorn kirjoitti:
Mitä äitisi on sanonut, kun olet puhunut hänen kanssaan asiasta? Ja jatkossa varmaan kannattaa ihan suoraan kieltää äitiä tekemästä sinulle ruokaa ja viedä omat eväät mukana.
Kyllä tuo minusta jonkinlaiselta mielenosoittamiselta kuulostaa, jos kerran olet kuitenkin moneen kertaan kunnolla selittänyt mitä vegaanius tarkoittaa ja sanonut ettei sinua varten tarvitse eri ruokia laittaa vaan voit tuoda jotain itse mukanasi. Toki on kohteliasta syödä sitä mitä tarjotaan, mutta sekin voi kääntyä itseään vastaan, jos äiti ei nyt tosissaan ota koko vegaaniutta, jos aina syöt sitten kuitenkin eläinperäisiä ruokia.
Itse ehkä sinun asemessasi jatkossa ottaisin vähin äänin jotain itselleni sopivaa mukaan enkä söisi lohta yms. eläinperäistä. Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi? Vaikka joku kasvispaistos tms. mikä kulkee uunivuoassa?
Älä vaan ala tuputtaa omaa ideologiaasi muille tällä tavalla, ei tule mitään hyvää tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulle tulee vegaani kylään, saa tuoda omat eväänsä. En edes yritä tarjota mitään, koska pieleen menee kumminkin. Kasvisruokaa osaan tehdä.
Anteeksi vaan, mutten kunnioita omavalintaisia ruokavalioita. Kuopuksellani on keliakia ja teen gluteenitonta ruokaa. Se ei ole hänen oma valintansa. Mielellään söisi sitä mitä muutkin.
Juurikin noin, ihan höpöhöpöhommia nuo hemmetin vegaanit. Luulevat pelastavansa maailman. Meillä ei talviaikaan ole paljon muuta kuin perunaa, lanttua ja porkkanaa. Kaikki muu ihana tuodaan lentokoneilla ja saastuttavilla laivoilla.
Entä se ihana, kauralatte. Soutuveneelläkö se kahvi suomeen tuodaan? Entä se kauravalmiste, palmuöljyä jonka vuoksi sademetsää hakattu. Mieti.
No sitten voit hyvällä omallatunnolla vain röyhtäillä sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Capricorn kirjoitti:
Mitä äitisi on sanonut, kun olet puhunut hänen kanssaan asiasta? Ja jatkossa varmaan kannattaa ihan suoraan kieltää äitiä tekemästä sinulle ruokaa ja viedä omat eväät mukana.
Kyllä tuo minusta jonkinlaiselta mielenosoittamiselta kuulostaa, jos kerran olet kuitenkin moneen kertaan kunnolla selittänyt mitä vegaanius tarkoittaa ja sanonut ettei sinua varten tarvitse eri ruokia laittaa vaan voit tuoda jotain itse mukanasi. Toki on kohteliasta syödä sitä mitä tarjotaan, mutta sekin voi kääntyä itseään vastaan, jos äiti ei nyt tosissaan ota koko vegaaniutta, jos aina syöt sitten kuitenkin eläinperäisiä ruokia.
Itse ehkä sinun asemessasi jatkossa ottaisin vähin äänin jotain itselleni sopivaa mukaan enkä söisi lohta yms. eläinperäistä. Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi? Vaikka joku kasvispaistos tms. mikä kulkee uunivuoassa?
Älä vaan ala tuputtaa omaa ideologiaasi muille tällä tavalla, ei tule mitään hyvää tästä.
Minä en ole nirso enkä juntti. Minulle kelpaa.
Minun on kyllä pakko sanoa, että vegaaniruokien teko ei ihan helpolla onnistu vaan vaatii erillistä kauppakäyntiä ja suunnittelua. Syömme paljon kasvisruokaa, mutta maitotuotteiden poisjättö olisi erittäin vaikeaa, jos miettii ruokiamme. Pähkinäsalaatti ja patonki olisi ainoa, jonka voisin heittää tähän nopeasti, ja lanttulaatikko ilman kermaa. Sienikastike (kaurakermalla) tai vaihtoehtoisesti sienikasvislaatikko. Mutta ilman kermaa ja ilman juustoa ja ilman kananmunaa tulee tunne, että siinä ei ole mitään luonnollista. Olisi pakko miettiä täysin uusia ruokalajeja, kun taas kasvisruokaa pystyn tekemään nopeasti, vaikka emme kasvissyöjiä olekaan. Toisin sanoen oikeita aineksia ei löytyisi jääkaapista ja netistä pitäisi tarkkaan tutkia, mitä voisi tarjota ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ikuinen ongelma. Nuori sukupolvi on paljon tiedostavampaa kuin vanhempi sukupolvi.
😂Niinkö meinaat?
Terveisin erittäin harjaantunut kotikokki, jonka bravuuria ovat nimenomaan etniset kasvisruuat.
N53
Kesällähän voi syödä nurmikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minun on kyllä pakko sanoa, että vegaaniruokien teko ei ihan helpolla onnistu vaan vaatii erillistä kauppakäyntiä ja suunnittelua. Syömme paljon kasvisruokaa, mutta maitotuotteiden poisjättö olisi erittäin vaikeaa, jos miettii ruokiamme. Pähkinäsalaatti ja patonki olisi ainoa, jonka voisin heittää tähän nopeasti, ja lanttulaatikko ilman kermaa. Sienikastike (kaurakermalla) tai vaihtoehtoisesti sienikasvislaatikko. Mutta ilman kermaa ja ilman juustoa ja ilman kananmunaa tulee tunne, että siinä ei ole mitään luonnollista. Olisi pakko miettiä täysin uusia ruokalajeja, kun taas kasvisruokaa pystyn tekemään nopeasti, vaikka emme kasvissyöjiä olekaan. Toisin sanoen oikeita aineksia ei löytyisi jääkaapista ja netistä pitäisi tarkkaan tutkia, mitä voisi tarjota ja mitä ei.
Ei helvata. Etkö osaa googlettaa? Ihan panet hakukenttään vaikkapa vegaaniruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Capricorn kirjoitti:
"Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi?"
Lol, herkullista vegaaniruokaa 🤣. Siinäpä onkin keksiminen, kun sellaista ei ole olemassakaan. Ps. Hedelmäsalaattia ei lasketa, tarkoitan nyt pääruokia.
Oletko nyt ihan tosissasi??
Esim. Falafelit tomaattisalsalla ja riisillä, kylkeen joku hyvä leipä, ja vihersalaatti, johon kastikkeeksi joku öljypohjainen.
Hyvää mutta jätä riisi pois. Sen kasvatus vaatii vettä ihan hirveästi ja lannoitteet ja torjunta-aineet ovat hirveää myrkkyä. Pitää myös muistaa riisin poimijoiden ihmisoikeudet ja huono palkka.
Leipäkin täytyy mahdollisesti jättää pois, riippuen mitä taikinaan on käytetty.
Vihersalaatti on myös jätettävä pois, jos lannoitteena on käytetty esim. lehmänlantaa.
Samoin on selvitettävä tomaattien tilanne, mitä on käytetty lannoitteena?
Jäljelle jää.. falafelit ja joku öljypohjainen salaatinkastike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Capricorn kirjoitti:
Minä en ole nirso enkä juntti. Minulle kelpaa.
Sulle kelpaa ideologia kuin ideologia, kun sitä tuputetaan?
Ok. Sulle pitäis sitten alkaa nyt tuputtaa kommunismia täällä palstalla, ja kyllä kelpaa koska et ole nirso etkä juntti.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan sanoi, että oli itse pyytänyt, ettei äiti väsää erityisruokia - oli siis mitä ilmeisimmin valmis tuomaan eväät tarvittaessa. Mutta äiti halusi tehdä ruuat - ei vaan sitten voinut toteuttaa annettuja ohjeita. Kyllä minustakin on ihan hanurista, jos on kutsuttu kylään, kysytty ruokavaliot, sanon että tuon omat ruuat ja se kielletään ja sitten ei olekaan tarjolla mitään sopivaa.
Luulisi, että vähän metsäläisemmätkin tietäisivät, että pidemmän aikaa vegaanisesti syöneelle voi tulla eläinproteiinista, laktoosista ym ihan kunnon vatsavaivat. Ei niitä sekasyöjien ruokia vaan pysty syömään. Sitten kun sanoo, että ei mitään hätää, pärjään ilman ruokaa, niin usein isäntäväki usein loukkaantuu ja kaikilta menee fiilis.
Samoin luulisi, että vegaanit ymmärtävät, kun kertoo että soijasta ja muista pavuista tulee kamalat vatsavaivat. Mutta ei mene perille, kun se on luonnonmukaista, ainoaa oikeaa ja hyvää ruokaa, ei ole mahdollista että jonkun vatsa ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan sanoi, että oli itse pyytänyt, ettei äiti väsää erityisruokia - oli siis mitä ilmeisimmin valmis tuomaan eväät tarvittaessa. Mutta äiti halusi tehdä ruuat - ei vaan sitten voinut toteuttaa annettuja ohjeita. Kyllä minustakin on ihan hanurista, jos on kutsuttu kylään, kysytty ruokavaliot, sanon että tuon omat ruuat ja se kielletään ja sitten ei olekaan tarjolla mitään sopivaa.
Luulisi, että vähän metsäläisemmätkin tietäisivät, että pidemmän aikaa vegaanisesti syöneelle voi tulla eläinproteiinista, laktoosista ym ihan kunnon vatsavaivat. Ei niitä sekasyöjien ruokia vaan pysty syömään. Sitten kun sanoo, että ei mitään hätää, pärjään ilman ruokaa, niin usein isäntäväki usein loukkaantuu ja kaikilta menee fiilis.
Samoin luulisi, että vegaanit ymmärtävät, kun kertoo että soijasta ja muista pavuista tulee kamalat vatsavaivat. Mutta ei mene perille, kun se on luonnonmukaista, ainoaa oikeaa ja hyvää ruokaa, ei ole mahdollista että jonkun vatsa ei kestä.
En ole kertaakaan kuullut vegaanien noin sanovan. Olen ainoastaan kuullut heidän kysyvän onko ihmiset osanneet oikein pestä pavut ennen käyttöä (koska se aiheuttaa vatsavaivoja, jos niitä ei pese kunnolla).
[qusote=Vierailija]Oletko ap ottanut huomioon, että vanhemmat polvet ovat usein eläneet varsin vaatimattomissa oloissa, jolloin ruuan kanssa eikonstailtu, vaan syötiin sitä, mitä tarjolla oli. Näin lienee myös äitisi kohdalla. Jos haluat saada äitisi luona puhdasta vegaanista ruokaa,niin olisiko paikallaan käydä yhdessä läpi ainakin tavallisimmat ruoka-aineet, joita äitisi käyttää, ja selvittää, onko niissä eläinperäisiä. Moni ei tule edes ajatelleeksi, että joissakin aineksissa on eläinperäistä mukana, vaikka nyt tuo lihaliemi. Voit tutkia, olisiko kasvisliemi vegaaninen ja suositella sitä äidillesi. [/quote]
Minä alan pikkuhiljaa olla tuota vanhempaa polvea (syntynyt 1961) ja vaikka absoluuttista köyhyyttä varmasti oli enemmän kuin nyt, ei silloin kuitenkaan mitään pula-aikaa enää eletty.
Kyllä se on niin, että koko perhe syö sitten samaa ruokaa, ei yhdelle tehdä erikseen. Hinnan pitää myös olla kohtuullinen koska joka päivä on syötävä. Millä vegaani voitelee leipänsä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin, että koko perhe syö sitten samaa ruokaa, ei yhdelle tehdä erikseen. Hinnan pitää myös olla kohtuullinen koska joka päivä on syötävä. Millä vegaani voitelee leipänsä?
No vaikka keijulla, jotkut keijun levitteistä on ihan vegaanisia.
Meilla vegaanius tarkoittaa: tuo omat ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä näitä ihmisiä, jotka raivoavat suu vaahdossa kun joku noudattaa jotain ideologiaa. Kyllä tässä maailmassa on tarpeeksi niitä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin kauppareissu prismaan ja tosi-tv. Itse haluan erilaisia ihmisiä ystäväpiiriini ja haluan myös tarjota heille sopivaa ruokaa. Opin samalla itsekin uutta.
Sitten taas nämä ihmiset jotka tässä ketjussa kommentoivat: solvaamista ja erilaisuuden halveksuntaa kuin yläkoulun pihalla. Nämä ihmiset ovat ihan turhia tuttavuuksia. Kukaan ei opi heiltä mitään.
Ideologiat ja niiden seuraajat ovat monasti typeriä.
Todistit pointtini. Sinä et ole kiinnostava ihminen. Kanssasi ei voi keskustella. Et osaa muuta kuin ladella solvauksia.
Miksei voi?
Kommunismi
Kansallissosialismi
Siinä pari ideologiaa, joita en pidä kovin ihailtavana. Fanaatikot antavat muiden ajatella puolestaan.
Keskity sinä sitten prismassa shoppailuun ja tv:n tuijottamiseen.
En shoppaile missään, enkä omista televisiota.
Kumpi mainitsemistani ideologioista on niin sydäntäsi lähellä, että sen mainitseminen saa sinut latelemaan solvauksia keskustelukykysi puuttuessa?
Tämä ketju käsittelee vagaanisuutta. Eiköhän lopeteta tämä harhapolku ennen päässäsi olevan verisuonen poksahamista.
Joo, etpä tietenkään. Olet kolminkertainen tohtori ja tienaat sata tonnia vuodessa...
Minun tai sinun koulutus tai palkka ei kuulu tähän asiaan ollenkaan.
Virhelyöntini kuuluu, po. vegaanisuutta, samoin solvauksesi ja kyvyttömyytesi keskustella tosiasioista.
"En käsitä näitä ihmisiä, jotka raivoavat suu vaahdossa" Jätän sinut nyt vaahtoamaan.
En muutoin ota kantaa, mutta turha syyttää vanhempia ihmisiä jollei sulla äitisi kanssa yhteys pelaa. Provo taidat olla ja näköjään saitkin sen minkä halusit.
Minä sitten vihaan tuollaista selkään puukottamista. Muka ollaan kiinnostuneita vieraaksi kutsumansa ihmisen elämäntyylistä ja teeskennellään kunnioitusta. Ja haukutaan salaa. Introverttina minulle on raskasta vierailla ihmisten luona mutta menen, kun uskon heidän aidosti haluavan minut sinne. Ja jos sitten ovatkin tuollaisia...