Miksi vanhempien ihmisten on niin vaikeaa ymmärtää, että mitä vegaanisuus tarkoittaa? Mentiin äidilleni syömään! Ja olen miljoona kertaa selittänyt, että mitä vegaani voi syödä...
Eikä äitini tosiaankaan ole mikään höperö dementikko tai ei ainakaan pitäisi olla..
Äiti oli tehnyt muille liharuokaa ja perunamuusia.
Mulle oli tarjolla uunilohta, maidottomassa kermassa ja maidotonta muusia.
No mitäs se lohi sitten on?
:0. Vielä pahempi eläinperäinen tuote kuin maito...
No söin kyllä ja tosiaankaan en nyt kuole siihen, mutta olen kuitenkin vegaaniksi ryhtynyt ja siihen pyrin...
Tarjolla oli myös keitettyjä juureksia ja jotka oli keitetty lihaliemessä. Äiti sanoi, että eihän lihaliemi sisällä lihaa..
No jälkiruuaksi oli itsetehtyä kerroskiisseliä jossa oli tavallinen kerma-kerros. Äiti luuli, että voin syödä kermaa!!??
Sanoin vielä, että ei tarvitse kokkailla minulle mitään erityisruokia, mutta äitini vartavasten halusi....
En käsitä, että miten tämä on joillekkin niin vaikea käsitteinen asia!???
Kommentit (141)
Capricorn kirjoitti:
Mitä äitisi on sanonut, kun olet puhunut hänen kanssaan asiasta? Ja jatkossa varmaan kannattaa ihan suoraan kieltää äitiä tekemästä sinulle ruokaa ja viedä omat eväät mukana.
Kyllä tuo minusta jonkinlaiselta mielenosoittamiselta kuulostaa, jos kerran olet kuitenkin moneen kertaan kunnolla selittänyt mitä vegaanius tarkoittaa ja sanonut ettei sinua varten tarvitse eri ruokia laittaa vaan voit tuoda jotain itse mukanasi. Toki on kohteliasta syödä sitä mitä tarjotaan, mutta sekin voi kääntyä itseään vastaan, jos äiti ei nyt tosissaan ota koko vegaaniutta, jos aina syöt sitten kuitenkin eläinperäisiä ruokia.
Itse ehkä sinun asemessasi jatkossa ottaisin vähin äänin jotain itselleni sopivaa mukaan enkä söisi lohta yms. eläinperäistä. Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi? Vaikka joku kasvispaistos tms. mikä kulkee uunivuoassa?
"Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi?"
Lol, herkullista vegaaniruokaa 🤣. Siinäpä onkin keksiminen, kun sellaista ei ole olemassakaan. Ps. Hedelmäsalaattia ei lasketa, tarkoitan nyt pääruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yleensä osallistun itse ruoanlaittoon kyläpaikassa mielelläni, tuon raaka-aineet tai valmiin ruoan mukanani, enkä edellytä, että muiden tarttee tietää, mitä voin syödä.
Tuli hassu tarina mieleen: Olin aikoinani töissä palvelutiskillä kaupassa, ja oli tosi yleistä, että vanhemmat ihmiset ostivat tohkeissaan broileria tiskistä, kun kasvissyöjälapset olivat tulossa kylään. En sitten koskaan tohtinut sanoa, että ei taida olla kasvis se broilerikaan, vaikkei olekaan punaista lihaa, lähetin vaan mielessäni tsemppiajatuksia lapsille :D
Turhaan lähetit, ei nimittäin ole epätavallista väittää olevansa kasvissyöjä, mutta vaalea liha ja kala kelpaa...
No, ei kai tsemppiajatuksien lähettäminen koskaan turhaa silti ole :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku täyspäisesti selittää mikä vegaaniudessa on niin hienoa? Eläimet jee? No hei eläimet syö toisia eläimiä eivätkä tunne yhtään huonoa omatuntoa asiasta. Eläimet tekee ihan tasan mikä niitä itseään sattuu huvittamaan. Samoin moni ihminen joka otetaan tähän maahan avosylin. Eli tästä ei voi päätellä kuin että vihereillä ja vegaaneillä on jokin syvä alemmuus- ja ylemmyysjeesuskompleksi samaan aikaan. Sopuleita.
Et sinä halua kuunnella muita joten älä vaadi selityksiä. Sinä haluat vain paasata ja tyrkyttää omaa kantaasi. Sinua ei kiinnosta mikään muu kuin sinä itse ja kupla jonka sisällä haluat muhia koko elämäsi.
Et näköjään osaa vastata kysymykseen. Kertoo siitä että et itsekään tiedä miksi ajattelet niin kuin ajattelet. Sopuli.
En edes yritä ymmärtää. Vegaanit sais perustaa leirin vaikka kuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään vaatia muilta oman ruokavalioni mukaisia ruokia.
Ei ole vaatinut kukaan muukaan.
Ihmettelen kyllä emäntää tai isäntää, joka ei oma-aloitteisesti huomioi vierastaan. Ehkä olen vanhanaikainen, mutta minulle on tärkeää olla vieraanvarainen.
Eikö vegaanille ruuan valmistaminen ole helppoa? Tee porkkanaraastetta vain extrasuurimäärä. Saa syödä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku täyspäisesti selittää mikä vegaaniudessa on niin hienoa? Eläimet jee? No hei eläimet syö toisia eläimiä eivätkä tunne yhtään huonoa omatuntoa asiasta. Eläimet tekee ihan tasan mikä niitä itseään sattuu huvittamaan. Samoin moni ihminen joka otetaan tähän maahan avosylin. Eli tästä ei voi päätellä kuin että vihereillä ja vegaaneillä on jokin syvä alemmuus- ja ylemmyysjeesuskompleksi samaan aikaan. Sopuleita.
Et sinä halua kuunnella muita joten älä vaadi selityksiä. Sinä haluat vain paasata ja tyrkyttää omaa kantaasi. Sinua ei kiinnosta mikään muu kuin sinä itse ja kupla jonka sisällä haluat muhia koko elämäsi.
Et näköjään osaa vastata kysymykseen. Kertoo siitä että et itsekään tiedä miksi ajattelet niin kuin ajattelet. Sopuli.
Et sinä vastausta halua kuulla. Haluat vain rähjätä. Ei sinusta ole hyötyä.
Montako eläintä olet pelastanut olemalla vegaani? Et yhtäkään. Joku sen lihan kuitenkin syö. Et siis voita yhtään mitään.
Mun äiti ei ole tarjonnut mulle koskaan ruokaa sen jälkeen kun muutin pois. Ne kerrat kun lapset on olleet siellä hoidossa, olen vienyt ruuat mukana.
Vierailija kirjoitti:
Capricorn kirjoitti:
Mitä äitisi on sanonut, kun olet puhunut hänen kanssaan asiasta? Ja jatkossa varmaan kannattaa ihan suoraan kieltää äitiä tekemästä sinulle ruokaa ja viedä omat eväät mukana.
Kyllä tuo minusta jonkinlaiselta mielenosoittamiselta kuulostaa, jos kerran olet kuitenkin moneen kertaan kunnolla selittänyt mitä vegaanius tarkoittaa ja sanonut ettei sinua varten tarvitse eri ruokia laittaa vaan voit tuoda jotain itse mukanasi. Toki on kohteliasta syödä sitä mitä tarjotaan, mutta sekin voi kääntyä itseään vastaan, jos äiti ei nyt tosissaan ota koko vegaaniutta, jos aina syöt sitten kuitenkin eläinperäisiä ruokia.
Itse ehkä sinun asemessasi jatkossa ottaisin vähin äänin jotain itselleni sopivaa mukaan enkä söisi lohta yms. eläinperäistä. Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi? Vaikka joku kasvispaistos tms. mikä kulkee uunivuoassa?
"Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi?"
Lol, herkullista vegaaniruokaa 🤣. Siinäpä onkin keksiminen, kun sellaista ei ole olemassakaan. Ps. Hedelmäsalaattia ei lasketa, tarkoitan nyt pääruokia.
Oletpa nirso ihminen. Ei mitään kunnioitusta ruokaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä näitä ihmisiä, jotka raivoavat suu vaahdossa kun joku noudattaa jotain ideologiaa. Kyllä tässä maailmassa on tarpeeksi niitä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin kauppareissu prismaan ja tosi-tv. Itse haluan erilaisia ihmisiä ystäväpiiriini ja haluan myös tarjota heille sopivaa ruokaa. Opin samalla itsekin uutta.
Sitten taas nämä ihmiset jotka tässä ketjussa kommentoivat: solvaamista ja erilaisuuden halveksuntaa kuin yläkoulun pihalla. Nämä ihmiset ovat ihan turhia tuttavuuksia. Kukaan ei opi heiltä mitään.
Ideologiat ja niiden seuraajat ovat monasti typeriä.
Todistit pointtini. Sinä et ole kiinnostava ihminen. Kanssasi ei voi keskustella. Et osaa muuta kuin ladella solvauksia.
Miksei voi?
Kommunismi
Kansallissosialismi
Siinä pari ideologiaa, joita en pidä kovin ihailtavana. Fanaatikot antavat muiden ajatella puolestaan.
Jos söit uunilohta niin se osoittaa, ettet ole vegaani eikä ole tarvetta tarjota vegaanista ruokaa seuraavallakaan kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes pitää olla täysin vegaani, eli ei edes kylässä voi syödä tarjottua ruokaa? Kokonaisuus on se mikä merkitsee, jos 90% ajatusta syö vegaanisesti niin se on jo hyvin. Turha mielestäni tehdä oma elämä vaikeaksi ja kieltäytyä kylässä hyvästä ruuasta, hankalaa itselle ja myös muille.
Pahimmillaan vegaanius on sellainen mielenterveyden häiriö, että ei voi edes sairaalassa ottaa lääkettä, jos ei ole täysin vegaanista.
Totta. Liivate lääkkeessä saattaa tehdä sen ettei lääkettä oteta vaikka sitä tarvittaisiin. Sitten yritetään paikkailla seurauksia, vaikka olisi lääke joka tepsisi itse tautiin. Sairasta. Jokainen voi kotona tehdä mitä ruokaa haluaa mutta jos mennään kylään syömään, niin syödään sitä mitä siellä tarjotaan. Näinhän toimi mm. Tunna, joka kyllä syö tarjotun ruuan, vaikka muutoin onkin vegaani. Ottakaapa oppia. Itseisarvo ei voi olla millä tahansa seurauksella se että ei saa olla eläinperäistä. Eläimet kärsivät välillisesti veganismista todella paljon, ja muu ympäristö vielä enemmän. Ottakaapa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit käyttäytyvät kuin jonkin uskonlahkon jäsenet. Se on yksi syy miksi heidän höpinöitään ei voi ottaa todesta. Jos olet huolissasi ilmastonmuutoksesta, niin älä hankki autoa ja lapsia ja rajoita matkustaminen välttämättömiin kotimaan matkoihin. Silloin voit syödä naudan- ja sianlihaa hyvällä omallatunnolla aivan kuten koirat ja kissatkin nauttivat liha-aterioista. On eri asia kasviksia terveydellistä syistä muun ruuan ohella kuin tehdä siitä ideologinen kysymys.
Mulla on tuttavapiirissä vegaaneja ja minua ei häiritse se, että muokkaa ruokavalionsa ja elämäntapansa ideologisista syistä. Se mikä häiritsee on itsensä ja oman ideologiansa ylentäminen muiden kustannuksella. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että kaikki vegaanit olisivat tällaisia tai että kaikki itsensä ylentäjät olisivat vegaaneja. Omassa tuttavapiirissäni vaan ne "muita paremmat ihmiset" ovat kaikki vegaaneja ja yhtä lukuunottamatta kaikki tuovat oman paremmuutensa hyvin mielellään julki.
Ap ei kyllä vaikuta ollenkaan tuollaiselta "muita paremmalta" vegaanilta vaan lähinnä "elä ja anna elää" vegaanilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä näitä ihmisiä, jotka raivoavat suu vaahdossa kun joku noudattaa jotain ideologiaa. Kyllä tässä maailmassa on tarpeeksi niitä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin kauppareissu prismaan ja tosi-tv. Itse haluan erilaisia ihmisiä ystäväpiiriini ja haluan myös tarjota heille sopivaa ruokaa. Opin samalla itsekin uutta.
Sitten taas nämä ihmiset jotka tässä ketjussa kommentoivat: solvaamista ja erilaisuuden halveksuntaa kuin yläkoulun pihalla. Nämä ihmiset ovat ihan turhia tuttavuuksia. Kukaan ei opi heiltä mitään.
Ideologiat ja niiden seuraajat ovat monasti typeriä.
Todistit pointtini. Sinä et ole kiinnostava ihminen. Kanssasi ei voi keskustella. Et osaa muuta kuin ladella solvauksia.
Miksei voi?
Kommunismi
Kansallissosialismi
Siinä pari ideologiaa, joita en pidä kovin ihailtavana. Fanaatikot antavat muiden ajatella puolestaan.
Keskity sinä sitten prismassa shoppailuun ja tv:n tuijottamiseen.
Aloittajahan sanoi, että oli itse pyytänyt, ettei äiti väsää erityisruokia - oli siis mitä ilmeisimmin valmis tuomaan eväät tarvittaessa. Mutta äiti halusi tehdä ruuat - ei vaan sitten voinut toteuttaa annettuja ohjeita. Kyllä minustakin on ihan hanurista, jos on kutsuttu kylään, kysytty ruokavaliot, sanon että tuon omat ruuat ja se kielletään ja sitten ei olekaan tarjolla mitään sopivaa.
Luulisi, että vähän metsäläisemmätkin tietäisivät, että pidemmän aikaa vegaanisesti syöneelle voi tulla eläinproteiinista, laktoosista ym ihan kunnon vatsavaivat. Ei niitä sekasyöjien ruokia vaan pysty syömään. Sitten kun sanoo, että ei mitään hätää, pärjään ilman ruokaa, niin usein isäntäväki usein loukkaantuu ja kaikilta menee fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit käyttäytyvät kuin jonkin uskonlahkon jäsenet. Se on yksi syy miksi heidän höpinöitään ei voi ottaa todesta. Jos olet huolissasi ilmastonmuutoksesta, niin älä hankki autoa ja lapsia ja rajoita matkustaminen välttämättömiin kotimaan matkoihin. Silloin voit syödä naudan- ja sianlihaa hyvällä omallatunnolla aivan kuten koirat ja kissatkin nauttivat liha-aterioista. On eri asia kasviksia terveydellistä syistä muun ruuan ohella kuin tehdä siitä ideologinen kysymys.
Mulla on tuttavapiirissä vegaaneja ja minua ei häiritse se, että muokkaa ruokavalionsa ja elämäntapansa ideologisista syistä. Se mikä häiritsee on itsensä ja oman ideologiansa ylentäminen muiden kustannuksella. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että kaikki vegaanit olisivat tällaisia tai että kaikki itsensä ylentäjät olisivat vegaaneja. Omassa tuttavapiirissäni vaan ne "muita paremmat ihmiset" ovat kaikki vegaaneja ja yhtä lukuunottamatta kaikki tuovat oman paremmuutensa hyvin mielellään julki.
Ap ei kyllä vaikuta ollenkaan tuollaiselta "muita paremmalta" vegaanilta vaan lähinnä "elä ja anna elää" vegaanilta.
Oletko huomannut, miten tässä keskustelussa lihansyöjät tuovat omaa paremmuuttaan julki?
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan sanoi, että oli itse pyytänyt, ettei äiti väsää erityisruokia - oli siis mitä ilmeisimmin valmis tuomaan eväät tarvittaessa. Mutta äiti halusi tehdä ruuat - ei vaan sitten voinut toteuttaa annettuja ohjeita. Kyllä minustakin on ihan hanurista, jos on kutsuttu kylään, kysytty ruokavaliot, sanon että tuon omat ruuat ja se kielletään ja sitten ei olekaan tarjolla mitään sopivaa.
Luulisi, että vähän metsäläisemmätkin tietäisivät, että pidemmän aikaa vegaanisesti syöneelle voi tulla eläinproteiinista, laktoosista ym ihan kunnon vatsavaivat. Ei niitä sekasyöjien ruokia vaan pysty syömään. Sitten kun sanoo, että ei mitään hätää, pärjään ilman ruokaa, niin usein isäntäväki usein loukkaantuu ja kaikilta menee fiilis.
Vegaanit pilaa kaikkien fiilikset.
Vierailija kirjoitti:
Capricorn kirjoitti:
Oletko nyt ihan tosissasi??
Esim. Falafelit tomaattisalsalla ja riisillä, kylkeen joku hyvä leipä, ja vihersalaatti, johon kastikkeeksi joku öljypohjainen.
Vegaanit tuokoot itse heiniä mukanaan ruuakseen, jos ei ruoka kelpaa.