Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vanhempien ihmisten on niin vaikeaa ymmärtää, että mitä vegaanisuus tarkoittaa? Mentiin äidilleni syömään! Ja olen miljoona kertaa selittänyt, että mitä vegaani voi syödä...

Vierailija
17.07.2020 |

Eikä äitini tosiaankaan ole mikään höperö dementikko tai ei ainakaan pitäisi olla..

Äiti oli tehnyt muille liharuokaa ja perunamuusia.
Mulle oli tarjolla uunilohta, maidottomassa kermassa ja maidotonta muusia.
No mitäs se lohi sitten on?
:0. Vielä pahempi eläinperäinen tuote kuin maito...

No söin kyllä ja tosiaankaan en nyt kuole siihen, mutta olen kuitenkin vegaaniksi ryhtynyt ja siihen pyrin...

Tarjolla oli myös keitettyjä juureksia ja jotka oli keitetty lihaliemessä. Äiti sanoi, että eihän lihaliemi sisällä lihaa..

No jälkiruuaksi oli itsetehtyä kerroskiisseliä jossa oli tavallinen kerma-kerros. Äiti luuli, että voin syödä kermaa!!??

Sanoin vielä, että ei tarvitse kokkailla minulle mitään erityisruokia, mutta äitini vartavasten halusi....

En käsitä, että miten tämä on joillekkin niin vaikea käsitteinen asia!???

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajahan sanoi, että oli itse pyytänyt, ettei äiti väsää erityisruokia - oli siis mitä ilmeisimmin valmis tuomaan eväät tarvittaessa. Mutta äiti halusi tehdä ruuat - ei vaan sitten voinut toteuttaa annettuja ohjeita. Kyllä minustakin on ihan hanurista, jos on kutsuttu kylään, kysytty ruokavaliot, sanon että tuon omat ruuat ja se kielletään ja sitten ei olekaan tarjolla mitään sopivaa.

Luulisi, että vähän metsäläisemmätkin tietäisivät, että pidemmän aikaa vegaanisesti syöneelle voi tulla eläinproteiinista, laktoosista ym ihan kunnon vatsavaivat. Ei niitä sekasyöjien ruokia vaan pysty syömään. Sitten kun sanoo, että ei mitään hätää, pärjään ilman ruokaa, niin usein isäntäväki usein loukkaantuu ja kaikilta menee fiilis.

Samoin luulisi, että vegaanit ymmärtävät, kun kertoo että soijasta ja muista pavuista tulee kamalat vatsavaivat. Mutta ei mene perille, kun se on luonnonmukaista, ainoaa oikeaa ja hyvää ruokaa, ei ole mahdollista että jonkun vatsa ei kestä. 

En ole kertaakaan kuullut vegaanien noin sanovan. Olen ainoastaan kuullut heidän kysyvän onko ihmiset osanneet oikein pestä pavut ennen käyttöä (koska se aiheuttaa vatsavaivoja, jos niitä ei pese kunnolla).

Pestä? Keittää täytyy, et lektiinit lähtee ja kaikkiin papuihin on oma aikansa, joka täytyy lukea erikseen sen lajikkeen omassa pakkausessa.

Vierailija
122/141 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuo viha kasvissyöjiä ja vegaaneja kohtaan on vierasta. Tässä ketjussa joku kommentoi, että jos lapsi alkaa kasvissyöjäksi, saa tuoda omat eväät. Miksi? Jos tällä kyseisellä kirjoittajalla on tarjolla sinä päivänä vaikka muusi, lihapullat ja salaatti, onko se niin kohtuutonta ostaa kaupasta vaikka paketti kasvispyöryköitä omaa lasta varten? Itselläni on suuri perhe, jossa osa lapsista ei asu enää kotona. Kun he käyvät kotona syömässä, niin laitan ruokaa ihan kaikkia varten, ottaen huomioon heidän allergiansa ja erityisruokavalionsa. Tottahan se aikaa vie, mutta hehän ovat minun lapsiani, miksi en näkisi vähän vaivaa heidän eteensä. Kaksi lapsista on vegaaneja, enkä koe ruoanlaittoa heille yhtään ongelmallisena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani frendille tarjonnut kerran kasvispihvejä, jossa oli jauhelihaa vähän joukossa. Kehui parhaimmiksi ikinä. En kehdannut sanoa, että jlihaa joukossa.. tiedän, ei ollut reilua mutta itse tykkään omasta reseptistäni :)

Mä olisin huomannut sen varmaan muutama tunti myöhemmin. Kun ei ole syönyt lihaa kymmeniin vuosiin, mulla tulee siitä vatsa aivan järkyttävän kipeäksi ja menee useampi päivä täysin pilalle. Olen muutaman kerran joutunut tähän tilanteeseen.

Vierailija
124/141 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani frendille tarjonnut kerran kasvispihvejä, jossa oli jauhelihaa vähän joukossa. Kehui parhaimmiksi ikinä. En kehdannut sanoa, että jlihaa joukossa.. tiedän, ei ollut reilua mutta itse tykkään omasta reseptistäni :)

Frendille? Itse kutsun ystävikseni vain ihmisiä, joita arvostan ja joista välitän. En ikinä kohtelisi heitä tuolla tavalla.

En usko, että sinulla on yhtään frendiä, vain pahansuova mielikuvitus ja halu trollata.

Vierailija
125/141 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on kyllä pakko sanoa, että vegaaniruokien teko ei ihan helpolla onnistu vaan vaatii erillistä kauppakäyntiä ja suunnittelua. Syömme paljon kasvisruokaa, mutta maitotuotteiden poisjättö olisi erittäin vaikeaa, jos miettii ruokiamme. Pähkinäsalaatti ja patonki olisi ainoa, jonka voisin heittää tähän nopeasti, ja lanttulaatikko ilman kermaa. Sienikastike (kaurakermalla) tai vaihtoehtoisesti sienikasvislaatikko. Mutta ilman kermaa ja ilman juustoa ja ilman kananmunaa tulee tunne, että siinä ei ole mitään luonnollista. Olisi pakko miettiä täysin uusia ruokalajeja, kun taas kasvisruokaa pystyn tekemään nopeasti, vaikka emme kasvissyöjiä olekaan. Toisin sanoen oikeita aineksia ei löytyisi jääkaapista ja netistä pitäisi tarkkaan tutkia, mitä voisi tarjota ja mitä ei.

Perunamuusin voi tehdä veteen, kauramaitoon tai vaikka kookosmaitoon jos pitää kookoksen mausta. Mä tykkään.

Viereen tofua, härkistä tai kasvispaistosta, jos ei halua eineksiä käyttää. Salaatti tai raaste lisäksi. Sekä niitä pähkinöitä.

Eikä tarvitse erikseen suunnitella, mitä sitten tarkoittaakaan, meillä suunnitellaan ruokailut monelle päivälle rahansäästöä ajatellen.

Vierailija
126/141 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Capricorn kirjoitti:

Mitä äitisi on sanonut, kun olet puhunut hänen kanssaan asiasta? Ja jatkossa varmaan kannattaa ihan suoraan kieltää äitiä tekemästä sinulle ruokaa ja viedä omat eväät mukana.

Kyllä tuo minusta jonkinlaiselta mielenosoittamiselta kuulostaa, jos kerran olet kuitenkin moneen kertaan kunnolla selittänyt mitä vegaanius tarkoittaa ja sanonut ettei sinua varten tarvitse eri ruokia laittaa vaan voit tuoda jotain itse mukanasi. Toki on kohteliasta syödä sitä mitä tarjotaan, mutta sekin voi kääntyä itseään vastaan, jos äiti ei nyt tosissaan ota koko vegaaniutta, jos aina syöt sitten kuitenkin eläinperäisiä ruokia.

Itse ehkä sinun asemessasi jatkossa ottaisin vähin äänin jotain itselleni sopivaa mukaan enkä söisi lohta yms. eläinperäistä. Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi? Vaikka joku kasvispaistos tms. mikä kulkee uunivuoassa?

"Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi?"

Lol, herkullista vegaaniruokaa 🤣. Siinäpä onkin keksiminen, kun sellaista ei ole olemassakaan. Ps. Hedelmäsalaattia ei lasketa, tarkoitan nyt pääruokia.

Oletko nyt ihan tosissasi??

Esim. Falafelit tomaattisalsalla ja riisillä, kylkeen joku hyvä leipä, ja vihersalaatti, johon kastikkeeksi joku öljypohjainen. 

Tämäkö se nyt oli vegaanisen ruoan huippu, herkullisinta mitä on? Minusta falafelit ovat yksinkertaisesti pahoja.

Vierailija
127/141 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin huomannut sen varmaan muutama tunti myöhemmin. Kun ei ole syönyt lihaa kymmeniin vuosiin, mulla tulee siitä vatsa aivan järkyttävän kipeäksi ja menee useampi päivä täysin pilalle. Olen muutaman kerran joutunut tähän tilanteeseen.

Niittylihaako, sitä luomua? En usko! Varmaan jotaki muut olet syönyt?

Vierailija
128/141 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

----ei vastannut:-X

Vierailija
129/141 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Capricorn kirjoitti:

Mitä äitisi on sanonut, kun olet puhunut hänen kanssaan asiasta? Ja jatkossa varmaan kannattaa ihan suoraan kieltää äitiä tekemästä sinulle ruokaa ja viedä omat eväät mukana.

Kyllä tuo minusta jonkinlaiselta mielenosoittamiselta kuulostaa, jos kerran olet kuitenkin moneen kertaan kunnolla selittänyt mitä vegaanius tarkoittaa ja sanonut ettei sinua varten tarvitse eri ruokia laittaa vaan voit tuoda jotain itse mukanasi. Toki on kohteliasta syödä sitä mitä tarjotaan, mutta sekin voi kääntyä itseään vastaan, jos äiti ei nyt tosissaan ota koko vegaaniutta, jos aina syöt sitten kuitenkin eläinperäisiä ruokia.

Itse ehkä sinun asemessasi jatkossa ottaisin vähin äänin jotain itselleni sopivaa mukaan enkä söisi lohta yms. eläinperäistä. Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi? Vaikka joku kasvispaistos tms. mikä kulkee uunivuoassa?

"Tai voisitko tehdä jotain oikein herkullista vegaanista ruokaa itse ja ottaa mukaan kaikille tarjottavaksi?"

Lol, herkullista vegaaniruokaa 🤣. Siinäpä onkin keksiminen, kun sellaista ei ole olemassakaan. Ps. Hedelmäsalaattia ei lasketa, tarkoitan nyt pääruokia.

Esim. Falafelit tomaattisalsalla ja riisillä, kylkeen joku hyvä leipä, ja vihersalaatti, johon kastikkeeksi joku öljypohjainen. 

En ole vegaani, mutta voisin nyt syödä tuollaisen ruoka-annoksen, ja lisäisin siihen vielä hummusta ja baba ganoushta. Täydellistä!

Vierailija
130/141 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on kyllä pakko sanoa, että vegaaniruokien teko ei ihan helpolla onnistu vaan vaatii erillistä kauppakäyntiä ja suunnittelua. Syömme paljon kasvisruokaa, mutta maitotuotteiden poisjättö olisi erittäin vaikeaa, jos miettii ruokiamme. Pähkinäsalaatti ja patonki olisi ainoa, jonka voisin heittää tähän nopeasti, ja lanttulaatikko ilman kermaa. Sienikastike (kaurakermalla) tai vaihtoehtoisesti sienikasvislaatikko. Mutta ilman kermaa ja ilman juustoa ja ilman kananmunaa tulee tunne, että siinä ei ole mitään luonnollista. Olisi pakko miettiä täysin uusia ruokalajeja, kun taas kasvisruokaa pystyn tekemään nopeasti, vaikka emme kasvissyöjiä olekaan. Toisin sanoen oikeita aineksia ei löytyisi jääkaapista ja netistä pitäisi tarkkaan tutkia, mitä voisi tarjota ja mitä ei.

Perunamuusin voi tehdä veteen, kauramaitoon tai vaikka kookosmaitoon jos pitää kookoksen mausta. Mä tykkään.

Viereen tofua, härkistä tai kasvispaistosta, jos ei halua eineksiä käyttää. Salaatti tai raaste lisäksi. Sekä niitä pähkinöitä.

Eikä tarvitse erikseen suunnitella, mitä sitten tarkoittaakaan, meillä suunnitellaan ruokailut monelle päivälle rahansäästöä ajatellen.

Perunamuusiin kuuluu voi ja maito, en todellakaan kehtaisi (vegaani)vieraille tarjota vetistä perunamössöä.

Kaurakerma on pahaa, samoin tofu (sitä paitsi kai sillekin pitäisi jotain tehdä).

Siis kun ongelma vegaaniruuan kanssa on nimenomaan se, että ei-vegaanitaloudessa nuo kaurakermat, tofut, soijat, härkikset, seitanit yms eivät kuulu siihen normaaliruuanlaittoon. Eli todellakin vaatii etukäteissuunnittelua enemmän kuin sekaruoka. Niitä pitää ostaa ihan erikseen ja jos jotain jää niin sitten ne pilaantuvat kaapissa, koska ne nyt eivät vaan maistu.

Vegaanireseptejä löytyy kyllä netistä, mutta, jos raaka-aineet ovat itselle vieraita tai epämieluisia, niin on vaikea tarjota niistä tehtyä vieraalle. Kai vegaanitkin haluavat ruuan maistuvan hyvältä?

Loppujen lopuksi keksin kuitenkin omasta repertuaaristani jopa neljä ruokaa, joita voisin tarjota vegaaneille: uunijuurekset, sienirisotto, linssi-bataattipata ja papupata. Niissä kaikissa käytetään vain kasviksia (onko sieni kasvis), eikä mitään lihan/kermankorvikkeita. Ja niitä syön ihan mielelläni itsekin.

Vierailija
131/141 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pystyn tekemään vegaaniruokaa käyttämättä mitään kermojen, maitojen, lihan, juustojen ym. korvikkeita. Olen usein saanut huomata miten epäluuloisia vegaanit ovat toisten tekemää ruokaa kohtaan, aivan kuin normaalijärkinen ruoanlaittaja ei ymmärtäisi mitä tarkoittaa se, että ei mitään eläinperäistä saa ruoissa olla. Minä ainakin ymmärrän. Teen usein vegaanista ruokaa ihan omalle sekasyöjäporukalla sen kummemmin edes ajattelematta vegaanisuutta. Teen kasvisruokaa, mutta en koskaan käytä "korvikkeita" joita vegaanit yleensä käyttää ja syö.

Vierailija
132/141 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani voi syödä ihan sitä mitä kaikki muutkin.

Vierailija
133/141 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vegaanipainotteisesti syövä kasvissyöjä (syön maitotuotteita, jos on "pakko", juuri esim kylässä mutta muuten välttelen. Mun 70-90 vuotiaille sukulaisille ei ole koskaan tuottanut ongelmaa ymmärtää mun ruokavaliota. Päinvastoin, heidän elämässään kasvisruokapäivät ovat olleet ihan arkipäivää. Edesmennyt mummokin muisteli, että jo hänen nuoruudessaan 30-luvulla oli jotain new age-henkisiä "vegetariaaneja". 

Vierailija
134/141 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Capricorn kirjoitti:

Tämäkö se nyt oli vegaanisen ruoan huippu, herkullisinta mitä on? Minusta falafelit ovat yksinkertaisesti pahoja.

Huomaa ettet ole syönyt JustVegessä. Siellä on ihanat falafelit!

Vierailija
135/141 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mulle tulee vegaani kylään, saa tuoda omat eväänsä. En edes yritä tarjota mitään, koska pieleen menee kumminkin. Kasvisruokaa osaan tehdä.

Anteeksi vaan, mutten kunnioita omavalintaisia ruokavalioita. Kuopuksellani on keliakia ja teen gluteenitonta ruokaa. Se ei ole hänen oma valintansa. Mielellään söisi sitä mitä muutkin.

Minä sen sijaan tarjoan vierailleni mielelläni sitä ruokaa, mistä he pitävät. Opettele sinäkin kunnioitusta muita ihmisiä kohtaan tai älä kutsu ihmisiä, joita halveksit.

Minä tykkään ainoastaan hummereista ja hanhanmaksapalleroista, joten tarjoaisit sitten niitä?

Vierailija
136/141 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

i

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä näitä ihmisiä, jotka raivoavat suu vaahdossa kun joku noudattaa jotain ideologiaa. Kyllä tässä maailmassa on tarpeeksi niitä, joita ei kiinnosta mikään muu kuin kauppareissu prismaan ja tosi-tv. Itse haluan erilaisia ihmisiä ystäväpiiriini ja haluan myös tarjota heille sopivaa ruokaa. Opin samalla itsekin uutta.

Sitten taas nämä ihmiset jotka tässä ketjussa kommentoivat: solvaamista ja erilaisuuden halveksuntaa kuin yläkoulun pihalla. Nämä ihmiset ovat ihan turhia tuttavuuksia. Kukaan ei opi heiltä mitään.

Ideologiat ja niiden seuraajat ovat monasti typeriä.

Todistit pointtini. Sinä et ole kiinnostava ihminen. Kanssasi ei voi keskustella. Et osaa muuta kuin ladella solvauksia.

Miksei voi?

Kommunismi

Kansallissosialismi

Siinä pari ideologiaa, joita en pidä kovin ihailtavana. Fanaatikot antavat muiden ajatella puolestaan.

Keskity sinä sitten prismassa shoppailuun ja tv:n tuijottamiseen.

Onko Prisma siis jotenkin vegaanien ja muiden fanaatikkojen ideologian vastainen kauppa😄?

Vierailija
137/141 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

----ei vastannut:-X

niin, miksei?

Vierailija
138/141 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuulostaa siltä että sinun olisi helpompi tuoda omat ruuat kylään saati kuin vaatia muilta osallistumista harrastukseesi.

Sun kannattais opetella lukemaan. Eli ap ei vaatinut. Toisekseen syöminen ei ole harratus.

Vierailija
139/141 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunamuusiin kuuluu voi ja maito, en todellakaan kehtaisi (vegaani)vieraille tarjota vetistä perunamössöä.

Kaurakerma on pahaa, samoin tofu (sitä paitsi kai sillekin pitäisi jotain tehdä).

Siis kun ongelma vegaaniruuan kanssa on nimenomaan se, että ei-vegaanitaloudessa nuo kaurakermat, tofut, soijat, härkikset, seitanit yms eivät kuulu siihen normaaliruuanlaittoon. Eli todellakin vaatii etukäteissuunnittelua enemmän kuin sekaruoka. Niitä pitää ostaa ihan erikseen ja jos jotain jää niin sitten ne pilaantuvat kaapissa, koska ne nyt eivät vaan maistu.

Vegaanireseptejä löytyy kyllä netistä, mutta, jos raaka-aineet ovat itselle vieraita tai epämieluisia, niin on vaikea tarjota niistä tehtyä vieraalle. Kai vegaanitkin haluavat ruuan maistuvan hyvältä?

Loppujen lopuksi keksin kuitenkin omasta repertuaaristani jopa neljä ruokaa, joita voisin tarjota vegaaneille: uunijuurekset, sienirisotto, linssi-bataattipata ja papupata. Niissä kaikissa käytetään vain kasviksia (onko sieni kasvis), eikä mitään lihan/kermankorvikkeita. Ja niitä syön ihan mielelläni itsekin.

Ihanko joku laki on kirjoitettu että perunamuusiin kuuluu maito ja voi?

Olen tehnyt vuosikaudet veteen oman allergiani takia. Suu on tottunut ja maistuu hyvälle. Ne jotka pystyy käyttämään maitotuotteita tekee maitoon ja sillä selvä.

Sekin on vain sinun mielipiteesi, että kaurakermat ym maistuu pahalle, mun suussa ja muiden niihin tottuneiden suussa hyvälle ja sun ei onneksesi tarvitse niitäkään käyttää.

Sieni ei ole kasvis, mutta ei myöskään lihaa.

Tuo on kyllä fiksua, että pyrkii tekemään sellaista, mitä kaikki voi syödä, ja joihin ei tarvitse käyttää eläinperäisten tuotteiden korvikkeita. Ja jos joutuu jonkun kasvisperäisen korvikkeen ostamaan ylimääräiset voi pakata vieraalle mukaan.

-Eri

Vierailija
140/141 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keliakia. En oleta että ihmiset tai edes ruoka- alan ammattilaisey ymmärtävät mitä se tarkoittaa, vaikka olisin asian "miljoona kertaa heille selittänyt". Sen sijaan kysyn ja varmistan, joka kerta.