Paljastakaa salaisuutenne, terveellisessä laihdutuksessa onnistuneet! Mistä sait tukea ja opastusta pitkään projektiin?
Aikomuksena on siis laihduttaa muuttamalla elämäntapoja virallisten ruokasuosituksien mukaiseksi ja lisätä roimasti liikuntaa, koska nykyään en liiku yhtään. Mutta ongelma on se, että se jää aina aikomukseksi.
"Huomenna on lauantai ja herkutellaan, sen jälkeen sitten" ja sen jälkeen "no tuli ostettua epäterveellistä syötävää. Ei niitä voi poiskaan heittää. Syön ne ja sen jälkeen aloitan." Ja näin se pyörä pyörii.
Nyt on pakko myöntää, etten pysty tähän yksin. Mistä olette saaneet apuja?
Älkää pliis tulko tähän mainostamaan mitään Jutan kuureja tai ainakaan jotain verkostomarkkinointimehuja.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän herkut kauppaan. Jos joku tuo tuliaisiksi, laitan pöytään, en syö, ja lähetän loput vieraan mukana kotiin. Vieraisilla en ota herkkuja vastaan, juhlissakaan. En käy kesällä jäätelöllä. Ravintoloissa en ota jälkiruokaa. Tämä + jokapäiväinen vähintään 20 min reipas kävelylenkki (säässä kuin säässä), lopputulos -38 kg kolmen vuoden aikana, ja siitä on nyt kahdeksan vuotta. Painoindeksi 19,10. Terve kuin pukki. Ja hyvinvoiva. Ja arvaa mitä? En kaipaa sokeria lainkaan. On mukavaa, kun se ei enää hallitse elämääni.
Mitä syöt?
Ihan perusruokaa, jonka laitan itse.
Voi jumalauta näitä idiootteja!! Miksi vaivaudut edes vastaamaan kysymykseen??
???
Syön milloin mitäkin :D Ei ole minkäänlaista erityisruokavaliota, joten ei ole mitään tiettyjä ruokiakaan, mitä usein teen. Tykkään vaihtelusta. En muista, milloin olisin viimeksi syönyt esim. 1 kk aikana kahdesti samaa ruokaa. Kaikki tekemäni ruoatko tässä pitäisi luetella? IHAN PERUSRUOKAA.
No ei tarvii huutamaan ruveta. Sain jo tietää, mitä syöt :D:D:D
Varsinainen urpo :)
Olen kyllä nyt aivan ulalla. Yritin olla avuksi, tässäkö kiitos?
-Lainaamasi
Kysyin, mitä syöt ja vastasit "perusruokaa" Mikä ihmeen vastaus tuo on??
Niin, kun syön perusruokaa, kuten tuossa tarkentavassa viestissäni kerroin. En mitään ihmeellistä, ei erikoisruokavalioita, samaa ruokaa mitä varmaan 95 % kansasta syö joka ikinen päivä.
Sinä taidat olla kokematon keskustelija. Jos vastaus ei ole mielestäsi riittävä, kysy siihen tarkennuksia, äläkä alennu epäasiallisuuksiin. Huomannet, että keskustelu on siten antoisampaa.
Eihän sana "perusruoka" kerro yhtään mitään syömisistä. Ok, minkä mä von sille, jos et halua syömisiäsi kertoa. Olisit se voinut kyllä sanoa ihan heti kiertelemättä.
https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/syomaan-kotiruokien-parhaat/
https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/joka-kokin-keittokirja/
https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/safkaa-parempaa-arkiruokaa/
Aloita vaikka noista. Siinä on sulle roppakaupalla perusruokaa.
-Eri
Ruokareseptejäkö laitoit?
Hyviä keittokirjoja perusruoista.
-Se sama eri
Reseptejä ei kukaan ole kaivannut. Et vain todellakaan tajua asian pointtia.
Olet aivan oikeassa. En todella ymmärrä, mitä olet vailla / mitä kaipaat.
Vierailija kirjoitti:
Itselle oli iso oivallus elää ateria, ei päivä kerrallaan. Jos lounaaksi tuli syötyä paketti keksejä eikä ruokaa, niin se ei ollut syy jatkaa samalla linjalla loppupäivää tai -viikkoa.
Hyvä neuvo. Lisäsin itselleni vielä tsempit: En kuole nälkään jos syön vähän vähemmän- kohta on taas ruoka-aika :D
Ei kannata painostaa itseään liikaa, stressi hidastaa aineenvaihduntaa. Vauvan askelin, aina voi valita edes vähän paremmin. Sano itsellesi, että menet 5min. kävelylle, yleinsä kun on sinne ulos saakka päässyt ei se siihen 5min.jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätän herkut kauppaan. Jos joku tuo tuliaisiksi, laitan pöytään, en syö, ja lähetän loput vieraan mukana kotiin. Vieraisilla en ota herkkuja vastaan, juhlissakaan. En käy kesällä jäätelöllä. Ravintoloissa en ota jälkiruokaa. Tämä + jokapäiväinen vähintään 20 min reipas kävelylenkki (säässä kuin säässä), lopputulos -38 kg kolmen vuoden aikana, ja siitä on nyt kahdeksan vuotta. Painoindeksi 19,10. Terve kuin pukki. Ja hyvinvoiva. Ja arvaa mitä? En kaipaa sokeria lainkaan. On mukavaa, kun se ei enää hallitse elämääni.
Mitä syöt?
???
Syön milloin mitäkin :D Ei ole minkäänlaista erityisruokavaliota, joten ei ole mitään tiettyjä ruokiakaan, mitä usein teen. Tykkään vaihtelusta. En muista, milloin olisin viimeksi syönyt esim. 1 kk aikana kahdesti samaa ruokaa. Kaikki tekemäni ruoatko tässä pitäisi luetella? IHAN PERUSRUOKAA.
-Lainaamasi
Niin, kun syön perusruokaa, kuten tuossa tarkentavassa viestissäni kerroin. En mitään ihmeellistä, ei erikoisruokavalioita, samaa ruokaa mitä varmaan 95 % kansasta syö joka ikinen päivä.
Sinä taidat olla kokematon keskustelija. Jos vastaus ei ole mielestäsi riittävä, kysy siihen tarkennuksia, äläkä alennu epäasiallisuuksiin. Huomannet, että keskustelu on siten antoisampaa.
Eihän sana "perusruoka" kerro yhtään mitään syömisistä. Ok, minkä mä von sille, jos et halua syömisiäsi kertoa. Olisit se voinut kyllä sanoa ihan heti kiertelemättä.
-Eri
-Se sama eri
Sivusta tätä sananvaihtoa seuranneena on pakko sanoa, että sinusta tulee mieleen yksi huumorihoroskooppi vuosien takaa. "Härälle ei koskaan käy mikään." 😁
Vierailija kirjoitti:
Lopetin teollisen valkoisen sokerin käytön kokonaan. Vuodessa laihduin normaalipainon sisällä 10kg tekemättä muita muutoksia ruokavalioon, en siis vältä vehnää enkä maitotuotteita. Ainoastaan sokeri on bannattu ja tämä tarkoittaa siis sitä etten syö mitään karkkeja, leivonnaisia tai jäätelöä. Ennen söin näitä useita kertoja viikossa.
Vähän hassu termi tuo "teollinen sokeri".
Sokeri on sokeri, oli se sitten kasvissa luonnossaan tai sitten juurikaasta erotettu ja ruokaan lisätty. Ihan sama vaikutus elimistöön. Kyse on siis sokerin määrästä eikä laadusta.
10kg laituessa pitäisi päivittäin syödä 50g sokeria vähemmän päivässä vuoden ajan. Eli käytännössä jättää jsyömättä 1-2 karkkipussia viikossa. Kuulostaa tosi helpolta ja samalla kuulostaa tosi pelottavalta että kun lisää ruokavalioon 1-2 karkkipussia viikossa, niin lihoo 10kg vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt?
???
-Lainaamasi
Jaa. Minusta perusruoka kertoo sen että siihen ei liity mitään ihmeellistä dietiä kuten kasvisruokaa tai karppaamista tai gluteinittomuutta tai välimerenruokavailiota tms. Tyypi syö perusruokaa, kuten pottuja makkarakastikkeella ja makaroonilaatikkoa yms.
Urpo:D:D:D
Sun anti tähän ketjuun on pelkkää haukkumista. Mene vaikka lenkille.
Olen pahoillani, kun teistä näkyy olevan suurin osa niin tyhmiä, ettette tajua.
Sanoo hän, joka ei osannut antaa esimerkkiä, millaista vastausta toivoo :D
En ole tarvinnut mitään tukea, mun juttu tää on. Mies kantaa edelleenkin herkkuja kotiin ja syön niitä mutta vain vähän. Pysyn tietyn kalorirajan sisällä (n 1300kcal). Helpompaa tietty kun niitä ei olidi mutta kasvattaa luonnetta:)
5.5kg pudonnut 15 viikossa normaalipainon sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt?
???
-Lainaamasi
-Eri
-Se sama eri
Olet aivan oikeassa. En todella ymmärrä, mitä olet vailla / mitä kaipaat.
Eiköhän se ole änkyrä ihan vaan änkyränä olemisen ilosta...
Ruokailu kuntoon ja järkevälle tasolle. Liikunta auttaa, mutta määrä ja laji ratkaisee. Esimerkiksi tunti kävelyä 2-3 kertaa viikossa ei vielä ole kummoinen liikuntasuoritus.
Ihan itse piti laihduttaa, en velvoittanut perhettä myötäilemään minua yms.
Ärysttää nuo tuesta jankkaajat jotka sitten syyllistää muut jos ei laihdu.
Salaisuus oli ruokavalio uusiksi ja liikuntaa joka päivälle .
Vierailija kirjoitti:
Sano itsellesi, että menet 5min. kävelylle, yleinsä kun on sinne ulos saakka päässyt ei se siihen 5min.jää.
Tämä on kyllä tosi hyvä. Hankalinta on lähteminen. Sitten kun lähtee, niin on ihan kiva liikkua ja jälkeenpäin hyvä olo.
Sitten kun voittaa tuon lähtemisen vaikeuden ja tottuu siihen että lähtee usein liikkeille, niin kaikkein vaikenta on pitää kohtuus liikkumisessa. Vähäinen tottuneisuus liikuntaa johtaa helposti siihen että liikkuuu kuntoonsa ja ennen kaikkea tukielimistön rasitukseen tottumiseen nähden liikaa ja kohta on joku paikka niin kipeä että ei voi kävellä.
Olisi hyvä tehdä maltillinen suunnitelma miten alkaa nostamaan kuntoa ja elimistön rasituksen kestoa.
Annoskokojen pienentäminen, kasvisten lisääminen ruokavalioon (ennen en syönyt niitä juuri lainkaan) ja herkkujen minimointi (en osta niitä kotiin enää ollenkaan). Ja ehkä olennaisin: syön ruokapöydän ääressä ilman mitään muita virikkeitä, kun ennen vaan syödä mussutin telkkarin ääressä kaiket illat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse piti laihduttaa, en velvoittanut perhettä myötäilemään minua yms.
Ärysttää nuo tuesta jankkaajat jotka sitten syyllistää muut jos ei laihdu.
Salaisuus oli ruokavalio uusiksi ja liikuntaa joka päivälle .
Minulla oli kyllä laihduttaessa sellainen ongelma että minua syyllistettiin siitä miten paljon käytän aikaa itseeni. Kaloreiden laskeminen, syömisten punnitseminen, urheilun ja muiden asioiden selvittely ja suunnittelu ja urheileminen veivät päivästä aika paljon aikaa ja se harmitti puolisoa.
Läski-Lasse kirjoitti:
Joku läski on alapeukuttanut jokaisen vastauksen. 😂
ap halusi laihduttaa terveellisesti oikealla ruualla, ja jotkut alkavat tuputtaa noita sairaita pika- ja ihmedieettejään, joita ei oikeasti voi loppuikäänsä noudattaa. Tai saattaahan se ikä jäädä lyhyeksi kun maksa poksahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt?
???
-Lainaamasi
Jaa. Minusta perusruoka kertoo sen että siihen ei liity mitään ihmeellistä dietiä kuten kasvisruokaa tai karppaamista tai gluteinittomuutta tai välimerenruokavailiota tms. Tyypi syö perusruokaa, kuten pottuja makkarakastikkeella ja makaroonilaatikkoa yms.
Urpo:D:D:D
Sun anti tähän ketjuun on pelkkää haukkumista. Mene vaikka lenkille.
Olen pahoillani, kun teistä näkyy olevan suurin osa niin tyhmiä, ettette tajua.
Sanoo hän, joka ei osannut antaa esimerkkiä, millaista vastausta toivoo :D
Kysyin yhden yksinkertaisen kysymyksen, ettekä te osanneet edes siihen vastata. Miksi ihmeessä minua morkkaatte?
Vierailija kirjoitti:
Annoskokojen pienentäminen, kasvisten lisääminen ruokavalioon (ennen en syönyt niitä juuri lainkaan) ja herkkujen minimointi (en osta niitä kotiin enää ollenkaan). Ja ehkä olennaisin: syön ruokapöydän ääressä ilman mitään muita virikkeitä, kun ennen vaan syödä mussutin telkkarin ääressä kaiket illat.
Mä otin käyttöön sen, että ihan kaikki syöminen tapahtuu ruokapöydän ääressä ilman oheistoimintaa. Myös herkkujen syönti. Kummasti loppui sipsien ja karkkien syöminen, kun ei siinä ollutkaan mitään hauskaa istua yksin pöydän ääressä ja lappaa niitä suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokailu kuntoon ja järkevälle tasolle. Liikunta auttaa, mutta määrä ja laji ratkaisee. Esimerkiksi tunti kävelyä 2-3 kertaa viikossa ei vielä ole kummoinen liikuntasuoritus.
Eipä ne suoritukset koskaan parane, jos ei viitsi edes aloittaa. Tekosyitä tuollaiset, ettei olisi kummoinen tai riittävä suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla ylipäätään on melko pieni osuus laihduttamisessa. Oikeastaan täysin merkityksetön. Liikunta parantaa ruokahalua ja voi tehdä laihtumisesta jopa hankalampaa.
Mutta liikunta lisää jonkin verran aineenvaihduntaa ja ennen kaikkea elimistön tarvitsee liikuntaa pysyäkseen kunnossa. Ja ehkä kaikkein parasta on se että pitkän kävelylenkin ajan pysyy varmuudella irti jääkaapista.
Kävely on juuri siitä hyvä, että se ei ole liian rasittavaa ja huonommallakin kunnolla pystyy pitkäkestoiseen suoritukseen.
Aika moni alkaa laihduttaessa urheilla kuin heikkopäinen ja kohta on kalorit liikaa miinuksella kulutukseen nähden ja paikat paskana kylmiltään aloitetusta suuresta rasituksesta. Sitten koetaan epäonnistuneensa ja palataan vanhoihin huonoihin tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Läski-Lasse kirjoitti:
Joku läski on alapeukuttanut jokaisen vastauksen. 😂
ap halusi laihduttaa terveellisesti oikealla ruualla, ja jotkut alkavat tuputtaa noita sairaita pika- ja ihmedieettejään, joita ei oikeasti voi loppuikäänsä noudattaa. Tai saattaahan se ikä jäädä lyhyeksi kun maksa poksahtaa.
Näytäpä se viesti, missä on ehdotettu ihmedieettejä.
Mulla ei lopulta auttaneet muut ihmiset, vaan se että itse sisäistin seuraavat asiat:
1. Lisäsin kasvisten, hedelmien, vihannesten ja marjojen määrää lähes joka aterialla.
2. Ostin aktiivisuusrannekkeen ja latasin apin, jolla on helppo seurata omaa kalorinkulutusta ja syötyjen ruokien kalorimäärää. Sovelluksen ja rannekkeen käyttäminen ja ruokien punnitseminen auttoi alussa itseäni hahmottamaan sopivat annoskoot. Rannekkeen tietoja ja omaa edistymistä on ollut myös kiva seurata, ja se on antanut itselleni motivaatiota jatkaa.
3. Sellaisina päivinä kun liikun enemmän, myös syön enemmän. Kituutuksesta ja liian isosta kalorivajeesta on ollut itselleni aina vain haittaa. Jos minulla on jonakin päivänä huutava nälkä vaikka olen jo syönyt "kalorit täyteen", syön vielä jotakin terveellistä ja täyttävää. Kehoaan kannattaa kuunnella.
4. Mikään ruoka, ravintoaineryhmä tai herkku ei ole minulle täysin kielletty, mutta kiinnitän huomiota annoskokoon ja ruokarytmiin enkä napostele. Olen aimmin kokeillut kaiken vhh- ja ketodieeteistä lähtien, mutta ne eivät sopineet minulle (toisille voivat kyllä sopia).
5. Jos syön herkkuja, syön niitä tietoisesti kohtuullisen määrän enkä mahantäytteeksi. Tää olikin mulle aika tärkeä havainto, että ennen herkkujen syömistä varmistan aina onko mulla nälkä ja jos on, niin syön sitten jotain fiksumpaa pohjalle. Näin itselläni ei tule syötyä niitä herkkuja nälkään.
Näiden periaatteiden ansiosta mulla on enää 1,5 kg tavoitepainoon jäljellä.
Tsemppiä ap!
Juuri näin! Ei mitään kommervenkkejä, vaan ihan ...PERUSRUOKAA. Miten tämä voi olla niin monimutkainen konsepti joillekin?