Köyhän perheen n. viikon ruokalista:
Tänään
Aamupala: kaurapuuro
Itse leivottuja vehnäsämpylöitä
ruokajuomaksi vettä
makaroni+ kanamunamaitokastike
jälkiruoka
mansikkakiisseliä
vehnäpullaa
välipalaksi näkkileipää ja porkkanapaloja
iltaruoka
oma leipomia vehnäsämpylöitä
jälkiruoka lettuja sokerin kanssa
Huomenna:
Kaurapuuro:
Makaronivelli ns. klimppivelli
itseleivottua hiivaleipää
jälkiruokana pullaa
välipalaksi näkkileipää ja porkkanoita
Iltaruoka
Munakohokas uunissa
johon on raastettu porkkanaa
itseleivottuja sämpylöitä
jälkkäri itsetehty suklaakiisseli
Ylihuomenna:
Aamupalaksi mannapuuro
päiväruoka
Perunaa ja kastiketta (vehnäjauholla suurustettua), porkkanaraastetta
Itsetehtyjä patonkeja
välipalaksi itsetehtyjä kaurakeksejä
Illallinen
Lohkoperunoita ja porkkanoita uunissa maustettuina
ja laitetaan vielä yksi päivä
Kaurapuuroa
Päivällinen: makaronia ja tomaattimurkasta tehty kastike, porkkanaraaste
jälkiruokana pannukakku+sokeria
välipala
mansikkakiisseli
Iltaruoka
Perunalaatikko+porkkanaraaste
jälkkäri
itsetehtyjä sämpylöitä
Nämä ainekset löytyy nyt kaapista. Ei maitoa, ei mehua(menee kiisseleihin) rahaa ei ole ja näillä pitää pärjätä, eikö ole ihan hyvin muuten sinnittelemällä tehty ruokalista!
Saa ottaa muutkin käyttöön ko. listan
Kommentit (25)
Ollaan pienituloisia, ei köyhiä. Meillä ei ainakaan syödä jälkiruokaa kuin ehkä kerran viikossa!! Ap:n listassa on 2xpäivässä jälkiruoka. Pyörittää ravintolaa tms.?? Ei kotona jälkiruokia syödä.
Syödäänkö muiden (pienituloisten tai kenen tahansa) perheissä JÄLKIRUOKIA JOKA PÄIVÄ???!!
meni poikaan kuin häkä:
täysjyväriisi ja tonnikala öljyssä
lisänä parsa/kukkakaalia (ei kait vielä kovin halpaa)
Kuitenkin ihan kunnon eväät pöydässä. Tai siis tavallista kotiruokaa. Esim itsetehtyjä jauheliha/broisku pihvejä, keittoja (nakki, kala, jauheliha jne), risottoa.
Kyllä halvalla voi tehdä muutakin kun klimppisoppaa
Yleensä rikkaat ovat ylipainoisia vrt länsimaat ja kehitysmaat
Ei kaikki proteiinipitoinen ole kallista, sika-nauta-jauheliha tai pakastekala nyt esimerkkeinä. Letut vähemmälle ja jotain ravitsevampaa tilalle.
ja sipulia jos tilanne antaa myöten). Ei olla köyhiä mutta vieläkin 1 lempiruuista.
Vierailija:
Mutta jos katsot länsimaita, niin hoikkia on yleensä hyvin toimeentulevat ja lihavia köyhät. Terveellinen ruoka on kalliimpaa, siitä ei pääse mihinkään. Halpaa on just joku vehnäjauho, joka on tyhjää höttöä, ei mitään ravinteita. Vihannekset ja hedelmät on kalliita talvella.
Vierailija:
Milläs niitä protskuja siihen lisäilet, jos ei ole rahaa kaupassa käydä. Vois tietty käydä ongella itse ;-)
Minä ehkä keittäisin tai paistaisin kananmunat ruuaksi ennemmin kuin tekisin lettuja. Munistakin saa proteiinia, ja varsinkin kun samalla aterialla syö kokojyväviljaa.
niin saatte halvalla hyvälaatuista proteiinia :)
tomaattimurskan kanssa teet ihania kastikkeita, lisänä täysjyväriisiä/ perunaa. linssikeittoa/muhennosta, rouheesta saa vaikka mitä..
Nyt lista on tietenkin ihan ok, jos rahaa ei ole. Mutta edelleen mielestäni lasten pitää saada maitoa, lihaa, kalaa ja kanaa. Maitoa joka päivä mutta jos ei pysty noihon muihin venymään joka päivä niin sitten edes joka toinen päivä.
Ja jos ei koskaan ole rahaa niin sitten yhdyn minäkin niihin jotka sanoo että mars ap töihin.
Jos liha ja kala ovat liian kalliita niin hyvää proteiinia saatte pavuista. Olet ilmeisesti ihan ruuanlaittotaitoinen, eli ostapa niitä kuivattuja papuja (mitä isompi säkki sen halvempi kilohinta), liota yön yli ja keitä 1-2 tuntia papulajikkeesta riippuen. Keitä kerralla isompi satsi ja laita rasioissa pakkaseen. Sieltä purkki kerrallaan muun ruuan joukkoon niin johan ravintoarvotkin kohoavat. Kokeile myös papusoppaa tai -kastiketta. Hyvää, halpaa ja terveellistä.
Broilerinkoivet esim on tosi halpoja, eikä jauhelihakaan kallista ole. Ja kotimaiset vihannekset on nyt halpoja.
Ap kuuluu varmaan siihen ryhmään, joka lihoo, vaikka " ei syö mitään" . Huh.
Ohi aiheen, sorry.
En vaan käsitä perheitä, joissa jälkiruokaa on joka päivä - saati 2 kertaa päivässä!! Osta sokeripaketin sijasta papusäkki, se oli hyvä neuvo.
broilerinkoipia saa alle 2e/kg!! Jauhelihaakin 3,5 e / kg. Ei tarvii montaa pulloa kerätä kun saa jo hyvän satsin lihaa. Tai jos ette lihaa syö, niin niitä papuja.
Ja jättäkää sokeripaketit kauppaan ;)
Olen työelämässä, pienipalkkainen työ minulla, sekä miehelläni. Rahat täällä taitaa olla lopussa yhdellä jos toisellakin, siksi hyvää hyvyyttäni kirjoitin tämän meidän selviytymis- ruokalistan. Tälläisen listan ansiosta me selviydymme laskuistamme.
4 laske vähän miten edulliseksi nuo jälkiruuat tulevat ja pääasia, että maha tulee täyteen ja jaksaa seuraavaan ruokahetkeen. Meillä ruokailu perustuu säännöllisyyteen.
Ei pelkkä kylläisenä pysyminen ja seuraavaan ruokaan sinnittely!
Kyllä teillä on parempaa ruokaa kuin meillä vaikka meillä tulot melkein 3000e/kk netto. Meillä (tai minulla) tyyliin:
aamupala: minijogurtti, puoli lasia tuoremehua
lounas: joku kaupan lämmitettävä mikroruoka ja limsa
illallinen: valmispizza, vettä
ja päivän aikana myös litra herneitä ja litra mansikoita
Pers´koht olen sitä mieltä, että tuloilla ei ole mitään merkitystä sen suhteen mitä syö. Tuttavapiiristäni monipuolisinta ruokaa syö yksinhuoltajaäiti, jolla on 2 lasta ja pienet tulot. Hän leipoo itse, tekee piirakoita ja pasteijoita ja laatikkoruokia ja käyttää uunia muuhunkin kuin pizzanlämmitykseen. Hän kauhistuisi jos näkisi miten meillä syödään. Meillä käytännössä vain lämmitetään ruokia, ei valmisteta niitä. Minusta kukaan joka tekee itse ruokiaan, ei syö huonosti.
Toivottavasti on väliaikainen ruokalista ja tilanne.