Me ei ikinä osteta lahjoja opettajille/pk-tädeille
Me ollaan niin huonotuloisia ettei raaskita ostaa lahjoja opettajille ym. Vähän noloa kieltäytyä osallistumasta kimppalahjoihin, mutta ei voi mitään. Muuten kyllä osallistuttaisiin. Muiden varmaan vaikea uskoa että jollekin voi tehdä tiukkaa laittaa yhteensä joku 30€ noihin lahjoihin.
Tuli mieleen toinen nolo tilanne parin päivän takaa. Kävin automaatilla nostamassa tililtä viimeisen 20€, kävelin autolle niin siihen pelmahti paikalle kuuro nainen joka näytti lappua että keräävät rahaa jotain vammaisten urheilutaloa varten. Hävetti hätistää nainen pois siitä mutta kun se oli mun vihoviimeinen kaksikymppinen... Ja eipä mennyt kun kaksi tuntia tästä niin mun äiti soittaa ja ilmoitusluontoisesti kertoo että keräävät rahaa mun pikkuveljen kimppalahjaa varten. Ei me siihen pystytä osallistumaan.
Jotenkin syö välillä tuo kun pitää joka paikkaan hokea tuota "Ei oo rahaa, ei nyt pystytä." No noille opettajien lahjaa miettiville ei ilmoitettu rahapulasta mitään, sanottiin vain ettei osallistuta.
Kommentit (56)
Ei kuule haittaa yhtään! Vuodesta toiseen näkee, että tämä aihe on vanhemmille noin miljoona kertaa tärkeämpi kuin opettajille. Tosiasiassa en muista edes viikon päästä, kuka antoi minkäkin lahjan ja kuka ei mitään. Aika harvoja lahjoja edes pidän, kun olen aika tarkka, mitä kotiini tulee. Kukat toki laitetaan esiin (ellei sitten olla heti lähdössä matkalle), herkkukorit syödään ja viinit juodaan. Palkitkaa mieluummin lastanne ja osoittakaa arvostusta hänen työlleen! -ope-
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 10:59"]
Meillä ei ole rahasta puute, mutta koskaan ei ole päiväkodin hoitajille/opettajille viety mitään. En ymmärrä miksi pitäisi, en myöskään lahjo neuvolan tätejä, lääkäreitä tai lähikaupan kassaa.
[/quote]
Samoin. Meillä on ollut koulussa jo 11 vuotta lapsia ja tulee olemaan vielä 5 vuotta. En ole ostanut yhtään lahjaa. Jos ei lapsi saa opetusta ilman lahjakortteja ja viinipulloja, niin jo on kumma.
Hyville opettajille olen kyllä kiittänyt hyvin tehdystä työstä ja laittanut wilmaan kiitoksen, jos on ollut aihetta.
Mutta jos opettajalle ei riitä kiitos siitä, että kerron, kuinka hyvä minusta hänen tapansa on opettaa ja kuinka olen tyytyväinen kun opettaja sai lapselleni aukemaan kemiassa heikot sidokset, ei voi mitään.
Jos suomessa on menty siihen, että rahalla saa paremman opetuksen, niin se on sääli.
Kunnioitan jokaista opettajaa, joka ilmoittaa, ettei ota vastaan rahalahjoja, vaan jos joku haluaa muistaa, ostaa vaikka vuohen Afrikkaan. Näin meillä teki eräs opettaja. Mutta hänellä ei olekaan pikkurahan tarvetta.
Ehkä tosiaan osan opettajien taloudellinen tilanne on niin huono, että tarvitsevat ne viinipullot ja lahjakortit
[/quote]
Oletteko tosiaan noin tyhmiä! Ei niitä opettajia lahjota, vaan kohteliaasti kiitetään kuluneesta. Esim. jos siirtyy seuraavalle luokalle tai päiväkodista kouluun niin eihän se voi olla lahjomista kun ei edes opeta seuraavana vuonna!
Voi että kun joku voi olla JUNTTI! Sääliksi käy lapsiasi. Et varmaan heillekkän osta lahjoja! "Miksi omia lapsia nyt pitäisi lahjoa kun ovat saaneet jo sinut"
T: Äiti kuka haluaa ja aikoo joka vuosi kiittää sanoilla ja pienellä lahjalla!
Mun mielestä open yhteislahja riittäis 4€/lapsi. Silläkin sais kivan muistamisen.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 10:59"]
Meillä ei ole rahasta puute, mutta koskaan ei ole päiväkodin hoitajille/opettajille viety mitään. En ymmärrä miksi pitäisi, en myöskään lahjo neuvolan tätejä, lääkäreitä tai lähikaupan kassaa.
[/quote]
Samoin. Meillä on ollut koulussa jo 11 vuotta lapsia ja tulee olemaan vielä 5 vuotta. En ole ostanut yhtään lahjaa. Jos ei lapsi saa opetusta ilman lahjakortteja ja viinipulloja, niin jo on kumma.
Hyville opettajille olen kyllä kiittänyt hyvin tehdystä työstä ja laittanut wilmaan kiitoksen, jos on ollut aihetta.
Mutta jos opettajalle ei riitä kiitos siitä, että kerron, kuinka hyvä minusta hänen tapansa on opettaa ja kuinka olen tyytyväinen kun opettaja sai lapselleni aukemaan kemiassa heikot sidokset, ei voi mitään.
Jos suomessa on menty siihen, että rahalla saa paremman opetuksen, niin se on sääli.
Kunnioitan jokaista opettajaa, joka ilmoittaa, ettei ota vastaan rahalahjoja, vaan jos joku haluaa muistaa, ostaa vaikka vuohen Afrikkaan. Näin meillä teki eräs opettaja. Mutta hänellä ei olekaan pikkurahan tarvetta.
Ehkä tosiaan osan opettajien taloudellinen tilanne on niin huono, että tarvitsevat ne viinipullot ja lahjakortit
[/quote]
Kuule, ei ne OPETTAJAT ole niitä lahjoja vaatimassa ja odottamassa :) Ihan vanhempien omassa päässä tämä että opettajia jotenkin PITÄISI lahjoa.
t. open vaimo, tytär, sisko ja ystävä
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:35"]
Näin opettajan vinkkelistä voin sanoa, että opettajat eivät kaipaa lahjoja. Mitään ei siis tarvitse hankkia, korttiakaan ei tarvitse väkertää. Ihan riittää vaikkapa suullinen kiitos tai sähköpostin tai Wilman kautta kirjoitettu "kiitos ja hei hei" -viesti siinä kohtaa, kun lapsi siirtyy seuraavaan kouluun tai seuraavalle opettajalle.
Minua kyllä ihmetyttää, että lapsia pusketaan tuutista vuoden välein, jos ei ole varaa antaa paria euroa yhteislahjaan, meni se sitten kenelle tahansa, sukulaiselle tms. Ehkä kannattaisi jo harkita ehkäisyä, jos on raha noin tiukassa.
[/quote]
Tässäpä se tulikin, että miksi opettajille ei mitään haluta laittaa. Käsi ojossa ollaan yhteislahjoja ottamassa ja vingutaan, että miksi pusketaan lapsia niin paljon, ettei ole varaa yhteislahjoihin. Hei haloo, perheeseen voi tulla sairautta, onnettomuus, kuolemaa tai vaikka mitä muuta.
Mutta opettaja käyttää aikaa miettimällä, että onko tuokin puskenut kakaroita liikaa.
Miksi teitä pitäisi lahjoa
[/quote]
No sinulla näyttää tuo lukemisen ymmärtäminen olevan aika heikkoa. Tässähän opettaja juuri kirjoittaa, että nimenomaan EI halua mitään lahjoja, ei yksittäisiä eikä yhteislahjoja. Kun tuolla aiemmin tässä ketjussa joku porasi, ettei pysty edes omien pikkusisarustensa yhteislahjoihin osallistumaan, niin kyllä tosiaan ihmetyttää, miksi on pitänyt niin paljon lapsia tehdä itse, että joka ikinen euro on noin tiukassa. Kyse oli siinä kohtaa sukulaislahjoista, ei opettajien lahjoista. Opettajat eivät halua mitään lahjuksia.
Me emme vie mitään opelle ym. nyt päiväkodin loputtua. Tai no, lapsi piirsi näille kuvat. En vaan näe siinä ideaa viedä mitään, koska näitä muistamisia tulee heille varmasti kuitenkin ja iso osa on mautonta, myötähäpeää aiheuttavaa krääsää tai räkäisiä leivonnaisia. Kauhulla olen kuunnellut kaveripiirin ideoita lahjaksi; lapsen kanssa leivottuja juttuja (hygienian suhteen EI), joku räpellys missä lapsen kuva/kuvia (ei ketään kiinnosta kuin omat lapset noin paljoa), alkoholia viinin muodossa (lapsi + alkoholi on mauton yhdistelmä), Tiimarin krääsää, serviettejä, tuoksukynttilöitä...hei ihan oikeasti, ei KUKAAN halua tuollaisia!! Roinaa on kaikilla jo liikaakin.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:22"]
Mutta en ala jokaiselle joka tekee työnsä suurinpiirtein oikein korteilla kiittelemään, eipä ole muakaan kiitelty turhia.
[/quote]
No tuossahan tulikin se että olet katkera ämmä...
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:05"]
Me emme vie mitään opelle ym. nyt päiväkodin loputtua. Tai no, lapsi piirsi näille kuvat. En vaan näe siinä ideaa viedä mitään, koska näitä muistamisia tulee heille varmasti kuitenkin ja iso osa on mautonta, myötähäpeää aiheuttavaa krääsää tai räkäisiä leivonnaisia. Kauhulla olen kuunnellut kaveripiirin ideoita lahjaksi; lapsen kanssa leivottuja juttuja (hygienian suhteen EI), joku räpellys missä lapsen kuva/kuvia (ei ketään kiinnosta kuin omat lapset noin paljoa), alkoholia viinin muodossa (lapsi + alkoholi on mauton yhdistelmä), Tiimarin krääsää, serviettejä, tuoksukynttilöitä...hei ihan oikeasti, ei KUKAAN halua tuollaisia!! Roinaa on kaikilla jo liikaakin.
[/quote]
Etkö osaa ajatella muuta kuin roinaa? Esim kukka on kiva, tuo n. viikon iloa ja sen jälkeen voi heittää pois. Kahvi+keksejä/suklaata yms mitä voi viedä opettajan huoneeseen jaettavaksi ja nautittavaksi.
Itse en ostaisi mitään "pysyvää", ja jos kerätään kimppalahja niin voisi ostaa lahjakortti esim. stokkalle tai kauneushoitolaan tms. .
Oletko ope ajatellut, että jos meillä ei olisi näitä lapsia, ei sinullakaan olisi välttämättä näitä töitä paikkakunnallamme? Lapset tuovat leivän opettajallekin. Siksi en käyttäisi halventavaa kieltä esim. vuoden välein syntyneistä lapsista.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:20"]
Oletko ope ajatellut, että jos meillä ei olisi näitä lapsia, ei sinullakaan olisi välttämättä näitä töitä paikkakunnallamme? Lapset tuovat leivän opettajallekin. Siksi en käyttäisi halventavaa kieltä esim. vuoden välein syntyneistä lapsista.
[/quote]
En ole ope, mutta olen sitä mieltä että lapset pitäisi tehdä vasta sitten kun on siihen varaa ja jos nyt kuitenkin tekee yhden niin en ymmärrä miksi niitä pitää tehdä 2-3 lisää elätettävää jos rahat ei riitä elättämään sitä ensimmäistäkään.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:08"]
Mutta en ala jokaiselle joka tekee työnsä suurinpiirtein oikein korteilla kiittelemään, eipä ole muakaan kiitelty turhia.
[/quote]
[/quote]
No en todellakaan ole :) Vaan realisti. Annan lahjat mielummin omille perheenjäsenille, sukulaisille ja ystäville, heidän makunsa ja tarpeensa tiedän, ei ole mun asia täysin vieraille ihmisille lahjoja ostella.
Toi kauneushoitola lahjakortti on persiistä. Läheskään kaikki ei siitä tykkää. Taas tavarataloon lahjakortti on hyvä. Muiden saisi ostaa omaa lahjaa, koska haluan itse päättää mitä annan. Olen vielä hyvä ostamaan lahjoja.
Toi kauneushoitola lahjakortti on persiistä. Läheskään kaikki ei siitä tykkää. Taas tavarataloon lahjakortti on hyvä. Muiden saisi ostaa omaa lahjaa, koska haluan itse päättää mitä annan. Olen vielä hyvä ostamaan lahjoja.
Mitä mieltä, voiko opelle antaa alkoholia lahjaksi?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
No en todellakaan ole :) Vaan realisti. Annan lahjat mielummin omille perheenjäsenille, sukulaisille ja ystäville, heidän makunsa ja tarpeensa tiedän, ei ole mun asia täysin vieraille ihmisille lahjoja ostella.
[/quote]
No, toivottavasti lapsesi on opettajalle / hoitajalle aivan täysin vieras.....
Mikä tässä lahjakuviossa on niin pirun vaikeaa? Jos joku haluaa antaa (kuten itse annan), niin siitä vaan. Jos joku ei halua antaa, niin ihan yhtä hyvä. Tottakai opettaja ilahtuu muistamisesta, mutta ei se kohteluun vaikuta ja ei kai kukaan oletakaan, että muutaman euron lahjalla olisi sellainen arvo, että lapselle alkaisi napsua tuosta vaan kymppejä ja opettaja rikkoisi etiikansa. Toisaalta isompia lahjoja ei saa ottaa, eikä varmaan kukaan ope haluisikaan.
Vielä hämmentävämpää on huomata nämä opettajat, jotka ulisee lahjoista täällä. Aivan käsittämätöntä. Mun vanhemmat oli kumpikin luokanopettajia ja 35 vuotta saivat näitä lahjuksia. Yhtäkään lahjusta ei moitittu, vaikka olisi ollut 50 sentin Tiimari-pinssi vaan kaikista olivat kiitollisia. Ei tullut mieleenkään päivitellä krääsää saati määritellä, mitä pitäisi heille ostaa. Kaikki kelpasi. Osa unohtui laatikoihin oltuaan hetken pöydällä ja osa taas jäi elämään kirjahyllyyn, kukkaset kukki pöydillä ja suklaat katosi suihin. Voi kauhistus, kerran saivat lapsen kuvista tehdyn mukin, ja sekin oli heistä hauska. Ei heillä oppilaitaan kohtaan ollut mitään sellaista antipatiaa, ettei oppilaan naamaa jaksaisi kahvimukista joskus nähdä. Ei ehkä mikään suosikkimuki, muttei mikään naurun tai päivittelynkään aihe. Ehkä tähän vaikutti se, että asuttiin pienellä paikkakunnalla ja ne oppilaat oli osa sitä elämää. Ei voinut sulkea oppilaita pois elämästään vaan ne oli siinä aina, tuli vastaan ja tervehti vielä vuosien päästä. Suhde oli luonteva siinä, että mitään keinotekoista eristäytymistä ympäristöstä ei tarvittu ja ei tarvinnut korostaa, kuinka oppilaat on jotain työjuttuja ja vapaa-ajalla niitä pitää dissata.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, toivottavasti lapsesi on opettajalle / hoitajalle aivan täysin vieras.....
[/quote]
Se on opettajalle työtä, ja opettajia on monia, toiset on hyviä työssään toiset ei.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 14:07"]
Kaikki kelpasi. Osa unohtui laatikoihin oltuaan hetken pöydällä ja osa taas jäi elämään kirjahyllyyn, kukkaset kukki pöydillä ja suklaat katosi suihin. Voi kauhistus, kerran saivat lapsen kuvista tehdyn mukin, ja sekin oli heistä hauska. Ei heillä oppilaitaan kohtaan ollut mitään sellaista antipatiaa, ettei oppilaan naamaa jaksaisi kahvimukista joskus nähdä.
[/quote]
No, itse en kelpuuta kotiini mitään, mitä en itse pidä joko kauniina tai hyödyllisenä. Ei se liity opettajuuteeni mitenkään, vaan sama koskee aivan kaikkia lahjoja, ilmaistilpehööriä ja omia virheostoksiani. En ymmärrä lainkaan ihmisiä, jotka pitävät pelkästä velvollisuudentunnostaan kaapin perukoille sullottuna erilaisia kippoja, joista eivät oikeastaan pidä. Ehkä he pitävät tavaroista? Minusta lahjassa on ihan oikeasti tärkeintä se ajatus, jolla se annetaan, eikä se, mitä lahjalle lopulta tehdään. -ope-
Minäkään en oikein ymmärrä miksi pitäisi lahjoa opettajaa joka joulu ja kevät. Minun lapsuudessani Savossa ostettiin opelle kimppalahja korkeintaan silloin kun lähdettiin itse yläasteelle tai ope lähti pois. Ja tuskin mitään superkallista, ehkä nykyrahassa 20-30e. Toki jokainen saa antaa lahjoja jos haluaa, muttei pidä muita vanhempia siihen painostaa!
Itselläni se ei ole rahasta kiinni, mutten vaan koe että se olisi tarpeellista. Olen kyllä vienyt esim. srk.n perhekerhoon leivonnaisia kaikille kun olimme siellä viimeistä kertaa ennen töihin paluuta, ja ne oli tarkoitettu sekä ohjaajille että muille äideille. Ja yläasteelta lähtiessä annoin lemppariopelleni kortin jossa kiitin sanallisesti hyvästä opetuksesta ja asenteesta. Siitä opesta vaan näki että hän on motivoitunut ja hän halusi oikeasti saada oppilaat kiinnostumaan matikasta. Pp-hoitajalle annoin myös kukka-asetelman ja kortin kun lapseni jäi sieltä pois. Mutta joo, ei minua haittaa jos muut hankkivat lahjoja, osaan kieltäytyä jos en halua osallistua!
ps. En myöskään aio ryhtyä lahjomaan lapsemme synttärivieraita kuten ilmeisesti on nykyään tapana. Miksi kaikesta pitää tehdä niin monimutkaista hössötystä?!!!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 12:35"]
Näin opettajan vinkkelistä voin sanoa, että opettajat eivät kaipaa lahjoja. Mitään ei siis tarvitse hankkia, korttiakaan ei tarvitse väkertää. Ihan riittää vaikkapa suullinen kiitos tai sähköpostin tai Wilman kautta kirjoitettu "kiitos ja hei hei" -viesti siinä kohtaa, kun lapsi siirtyy seuraavaan kouluun tai seuraavalle opettajalle.
Minua kyllä ihmetyttää, että lapsia pusketaan tuutista vuoden välein, jos ei ole varaa antaa paria euroa yhteislahjaan, meni se sitten kenelle tahansa, sukulaiselle tms. Ehkä kannattaisi jo harkita ehkäisyä, jos on raha noin tiukassa.
[/quote]
Voitko kuvitella että ihmisillä voi elämäntilanteet muuttua? Meillä menee tällä hetkellä heikosti koska miehen (ennen menestynyt) yritys on konkurssin partaalla. Nyt hakee muita töitä ja sitten kun jotain löytää, niin ehkä meilläkin menee taloudellisesti paremmin taas.
[/quote]
Joo komppaan. Yleensä just silloin ollaan tiukilla kun ollaan hoitovapaalla, opiskellaan tai työttömiä. Joskus oikeasti täytyy vaan käyttää joka euro omaan perheeseen.