Missä maassa valmistetaan Pentikin tuotteet? Marimekon? Ratian?
Onko mikään ns. suomalainen tuote oikeasti suomalaista alkuperää?
Kommentit (40)
Mä ostan Marimekkoa edelleen mielelläni. Ei ole mun syy että Suomessa tietyntyyppinen työvoima on liian kallista. Marimekko joka tapauksessa on suomalainen alkuperältään ja se työllistää muutamia suomalaisia kuten myös Nokia. Ei niin paljon kuin ennen mutta työllistää kuitenkin. Vai eivätkö ne myyjät ole suomalaisia??? Ainakin Suomessa ovat ja myös tstotyötä tekevät ovat suurimmaksi osaksi suomalaisia ja myös suurimmaksi osaksi suunnittelijat. Jos siis ei olekaan enää suomalaista ompelutyötä niin ei se silti tarkoita etteikö muiden alojen työntekijöitä työllisty siihen firmaan.
En olisi valmis maksamaan suomalaisesta ruuasta kun se ilmastosta ja maaperästä johtuen on tyhjää täynnä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:38"]
Mä ostan Marimekkoa edelleen mielelläni. Ei ole mun syy että Suomessa tietyntyyppinen työvoima on liian kallista. Marimekko joka tapauksessa on suomalainen alkuperältään ja se työllistää muutamia suomalaisia kuten myös Nokia. Ei niin paljon kuin ennen mutta työllistää kuitenkin. Vai eivätkö ne myyjät ole suomalaisia??? Ainakin Suomessa ovat ja myös tstotyötä tekevät ovat suurimmaksi osaksi suomalaisia ja myös suurimmaksi osaksi suunnittelijat. Jos siis ei olekaan enää suomalaista ompelutyötä niin ei se silti tarkoita etteikö muiden alojen työntekijöitä työllisty siihen firmaan.
[/quote]
No jos haluat maksaa 70 euroa samanlaatuisesta tunikasta minkä saat menkkahaukasta kympillä niin anna toki mennä vaan. Itse haluan että kallis vaate on laadukas ja tuotettu eettisesti, mielellään kotimaassa. Sillä kuka rätin on suunnitellut ei ole minulle paskan haileen väliä. Työllistäähän se H&M:kin Suomessa ihmisiä vaikka rätit teetetään Bangladesissa järkyttävissä työolosuhteissa viisivuotiaiden tyttöjen näppärillä pikku kätösillä. Olet kyllä hiukan yksinkertaisen oloinen ihminen.
Ompelijat tienaavat jotain parin tonnin luokkaa/kk, siis suomalaiset...ei kannata aina uskoa väitteitä korkeasta palkasta jne.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:52"]
Ompelijat tienaavat jotain parin tonnin luokkaa/kk, siis suomalaiset...ei kannata aina uskoa väitteitä korkeasta palkasta jne.
[/quote]
Niin paljon? En usko.
Oulu ilmainen ompelimo. Loistava palvelu ja se on ILMAINEN!!! http://oulu-ilmainen-ompelimo.jimdo.com
Pentikin tehdas on lapissa Posiolla.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:38"]Pentikin tehdas on lapissa Posiolla.
[/quote]
Ei Posio ole Lapissa :)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:38"]Pentikin tehdas on lapissa Posiolla.
[/quote]
[/quote]
No oli tai ei niin ainakin suomessa.. Hyvällä sakällä voi tavata Anun tai Topin
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 10:57"]
Tuotannon siirtäminen halpatuotannon maihin ei ole varmaan laskenut Marimekon vaatteiden hintoja yhtään. Nykyäänhän firmojen ensisijainen tehtävä on lihottaa osakkeenomistajien kukkaroa. Tuotteiden valmistaminen on aika toisarvoinen asia, kun rahaa tehdään.
[/quote]näin on. Hinnat aivan älyttömiä ja välillä muka tarjouksessa. Koko pulju varmaan myydään kohta ulkomaiselle sijoittajalle joka lopettaa merkin pikkuhiljaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:38"]Pentikin tehdas on lapissa Posiolla. [/quote] Ei Posio ole Lapissa :)
[/quote]kuuluu Lapin lääniin Posio täysin. Kattookaa vaikka kartasta ja wikipediasta:)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:38"]Pentikin tehdas on lapissa Posiolla. [/quote] Ei Posio ole Lapissa :)
[/quote]kuuluu Lapin lääniin Posio täysin. Kattookaa vaikka kartasta ja wikipediasta:)
[/quote]
Lapin maakuntaan. Läänit lakkautettiin virallisesti vuoden 2010 alussa.;)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:38"]Pentikin tehdas on lapissa Posiolla.
[/quote]
[/quote]
Missä sitten? Lappi alkaa jo Ranualta.
Novitan langoista osa tehdään edelleen Suomessa, osa mm. Turkissa.
Tarkistin juuri Ratian yöpaidan pesuohjelipukkeesta, että paita on 100-prosenttista puuvillaa, suunniteltu Suomessa ja valmistettu Portugalissa. Muitten tuotteiden osalta minulla ei ole tietoa.
Aika mahdotonta olisi saada täysin suomalaisia vaatteita, sillä puuvilla ei kasva Suomessa, vaan se on tuotava ulkoa. Kankaitakaan ei juuri täällä enää valmisteta, vaan nekin tuotetaan maahan. Mutta tietenkin, jos siirtyisimme kokonaan pellava- ja villavaatteisiin, niin 100-prosenttinen kotimaisuus olisi mahdollinen.
Jos mikään aloittajan mainitsemista yrityksistä ei tee tuotteitaan Suomessa, silloin ei mikään muukaan voi tehdä... Erikoinen logiikka, eikä ihan toimikaan. Suomessa on tehtaita, yrityksiä, käsityöläisiä ja muita ammattilaisia, jotka tekevät paljonkin tuotteita kotimaassa. Jopa 2 farkkuvalmistajaakin on edelleen olemassa, mutta kiinnostaako ostaa niitä silti, vaikka tuotanto on Suomessa?
Novitalla on Korialla "tehdas" edelleen. Tekee siis paljon kotimaassakin.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:32"]
arabia, iittala thaimaassa
[/quote]
tarkennan vielä; arabian astiat. Myös indonesiassa valmistetaan astioita. Hackmanin aterimet valmistetaan Euroopassa ja Aasiassa. valurautatuotteet sekä Kajsa-leivontatuotteet tulevat Kiinasta.
Kaivoin sattumalta tämän vanhan ketjun esiin. Kaikkihan tietää että nykyiset muumiastiat valmistetaan Kiinassa, Fiskarseja tehdään siellä täällä mm USAssa. Minulla on lasten saksia jotka on tehty Wisconsinissa. Novitan langoissa voi olla neljä solmua kesässä eikä se hetkauta myyjää mitenkään.
Pentikin porot tulee Kiinasta. Samoja poroja on saanut ostaa halpamarketeista jo vuosia ilman Pentikin merkkejä. Tiedän koska minulla on molempia.
Pentik valmistuttaa myös keramiikkaa Virossa.