Abortti vai ei
Moikka
Olen 30.v ja pian 9 viikkoa raskaana.
Olen viimeiset 10 vuotta haaveillut lapsesta ja ajatellut, että haluan aina lapsia.
Nyt tulin yhtäkkiä nopeasti raskaaksi, jotenkin odotin että siinä olisi mennyt paljon pidempään. Raskaus on niin iso shokki, etten tiedä haluanko pitää lasta ollenkaan. Minua pelottaa oman elämäni menetys. Minulla on avopuoliso joka varmasti olisi hyvä isä, mutta se ei nyt auta. Talous on kunnossa ja tukiverkko lapselle olisi hyvä. Hormonit ovat minulla aivan sekaisin, raivoan ja itken vaan kokoajan ja näen abortin helpotuksena. Mies sanoi että ero tulee heti jos abortin teen. Sitäkään en pidä huonona asiana, tuntuu että nyt haluan vain olla yksin.
Koko korona kevät on ollut helvetin rankka, mieheni on ulkomailla töissä ja sen takia puolet viikosta poissa kotona, nyt hän on ollut 4 kuukautta kokoajan kotona. En jaksa katsella häntä enää ollenkaan. Olen itsekin tottunut matkustelemaan ulkomaille lähes joka kuukausi ja tämä kotona ”vankina” oleminen on saanut minut masentumaan ja ahdistumaan.
Voiko kaikki nämä tunteet vain liittyä hormoneihin? Teenkö elämäni virheen jos pidän lapsen vain sen takia että sitähän olen aina halunnut? Tunnen olevani aivan hukassa ja aivan loppu tähän pohtimiseen mitä tehdä.
Apua :(
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Itse tein abortin aiemmin ja en katunut pätkääkään. Ihan selväjärkisenä tein sen päätöksen, ja edelleen olen siihen tyytyväinen.
Lapsia ehkä myöhemmin elämässä, mutta on se aina kurha huomata, miten alkeellisia ovat ihmisten ajattelutavat vielä tänäkin päivänä.
Onneksi omassa perheessä ja lähipiirissä ei ollut ainuttakaan tälläistä kivikautisen ajattelumaailman omaavaa henkilöä. Toni, enpä olisi heidän mielipiteitään kuunnellutkaan.
Naisen oikeus on abortti. Tämä on ihan Suomen maissa kirjoitettu.
Mutta tässä tekstissähän pointti on, että lapsi on suunniteltu, mutta raskaus tapahtui niin nopeasti, että AP säikähti. Ei silloin kannata aborttia tehdä, jos kerta tarkoitus on saada lapsi. Ei sitä raskautta kannata keskeyttää sen takia, koska ajatteli yrityksessä menevän puolivuotta kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein abortin aiemmin ja en katunut pätkääkään. Ihan selväjärkisenä tein sen päätöksen, ja edelleen olen siihen tyytyväinen.
Lapsia ehkä myöhemmin elämässä, mutta on se aina kurha huomata, miten alkeellisia ovat ihmisten ajattelutavat vielä tänäkin päivänä.
Onneksi omassa perheessä ja lähipiirissä ei ollut ainuttakaan tälläistä kivikautisen ajattelumaailman omaavaa henkilöä. Toni, enpä olisi heidän mielipiteitään kuunnellutkaan.
Naisen oikeus on abortti. Tämä on ihan Suomen maissa kirjoitettu.Mutta tässä tekstissähän pointti on, että lapsi on suunniteltu, mutta raskaus tapahtui niin nopeasti, että AP säikähti. Ei silloin kannata aborttia tehdä, jos kerta tarkoitus on saada lapsi. Ei sitä raskautta kannata keskeyttää sen takia, koska ajatteli yrityksessä menevän puolivuotta kauemmin.
No jos on noin epävarma halustaan pitää lapsi, kyllä aplla on oikeus harkita myös abortin mahdollisuutta. Enemmän tässä on ongelma se, että täällä keskustelussa kehotetaan pitämään lapsi. Ei se ole meidän tehtävämme kertoa toiselle kumpi valinta on hänelle se oikea ja parempi.
Kyllä mä sanoisin tässä tapauksessa. Ei kaikkien tarvitse lisääntyä eikä varsinkaan ap:n. Jos et tee aborttia niin anna ainakin lapsi pois, vaikka isälleen. Hyvä provo tää kyllä oli, 3/5. Saisi olla vähän enemmän huumoria eikä ihan näin ilmiselvä, siitä miinusta.
Vierailija kirjoitti:
Siihen on ihan hyvä lastensuojelullinen syy miksi abortit ovat Suomessa laillisia. Ja hyvä niin. Kaikkien ei pidä lisääntyä ja välillä siihen voi puuttua vasta kun hedelmöitys on jo tapahtunut. En näe tässä mitään väärää. En ymmärrä miksi toisten naisten munasolut kiinnostaa niin monia.
Käykää ensin adoptoimassa jo kaikki kodittomat, perheettömät, hylätyt ja hyväksikäytetyt lapset ennen kuin vaaditte muiden synnyttävän niitä enemmän tähän maailmaan.
Tämä!! Täyttä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen oikeus on abortti. Tämä on ihan Suomen maissa kirjoitettu.Mutta tässä tekstissähän pointti on, että lapsi on suunniteltu, mutta raskaus tapahtui niin nopeasti, että AP säikähti. Ei silloin kannata aborttia tehdä, jos kerta tarkoitus on saada lapsi. Ei sitä raskautta kannata keskeyttää sen takia, koska ajatteli yrityksessä menevän puolivuotta kauemmin.
No jos on noin epävarma halustaan pitää lapsi, kyllä aplla on oikeus harkita myös abortin mahdollisuutta. Enemmän tässä on ongelma se, että täällä keskustelussa kehotetaan pitämään lapsi. Ei se ole meidän tehtävämme kertoa toiselle kumpi valinta on hänelle se oikea ja parempi.
Samalla tavalla kehotetaan tekemään abortti. Mitä järkeä on tehdä abortti, jos lapsi on haluttu? Selkeästi AP vain pelkää muutosta, minkä lapsi tuo tullessaan eikä itse lasta. Uudet asiat aina kauhistuttavat ja pelottavat varsinkin ihmisiä, jotka eivät tykkää muutoksista.
Paras ratkaisu olisi mennä puhumaan terveydenhuollon kanssa ja siellä huomata miten hormonit voivat sekoittaa monella naisella pään vähäksi aikaa ja miksi sen takia ei tuo abortti minun mielestäni ole järkevä ratkaisu, jos kerta lasta haluaa. Tottakai jos AP on nyt yhtäkkiä päättänyt, ettei lapsia sittenkään halua niin abortti on hyvä vaihtoehto, mutta siltä aloitus ei vaikuta... Vaan että AP haluaa lasta, mutta pelkää vain sitä miten paljon se lapsen tulo muuttaa hänen elämäänsä.
Tässä maassa riittää loistavia esimerkkejä siitä, mitä on käynyt kun lapsi pidetään ja taloustilanne tai henkinen kypsyys ovat alaluokkaisia.
Silloin ei ole järkevää pitää lasta. Lapsen pitäminen on suuri vastuu, kaikille se ei sovi ja kaikki eivät sitä taakkaa halua itselleen. Joillekin se on elämän suurin lahja toisille painajainen tai ei toivottu riesa.
Get over it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla kehotetaan tekemään abortti. Mitä järkeä on tehdä abortti, jos lapsi on haluttu? Selkeästi AP vain pelkää muutosta, minkä lapsi tuo tullessaan eikä itse lasta. Uudet asiat aina kauhistuttavat ja pelottavat varsinkin ihmisiä, jotka eivät tykkää muutoksista.
Paras ratkaisu olisi mennä puhumaan terveydenhuollon kanssa ja siellä huomata miten hormonit voivat sekoittaa monella naisella pään vähäksi aikaa ja miksi sen takia ei tuo abortti minun mielestäni ole järkevä ratkaisu, jos kerta lasta haluaa. Tottakai jos AP on nyt yhtäkkiä päättänyt, ettei lapsia sittenkään halua niin abortti on hyvä vaihtoehto, mutta siltä aloitus ei vaikuta... Vaan että AP haluaa lasta, mutta pelkää vain sitä miten paljon se lapsen tulo muuttaa hänen elämäänsä.
Kyllä tässä oli järkevät pointit sinulla, mutta tässä keskustelussa moni tyrmää abortin täysin. Ne taas, jotka puhuvat aborteista yleisenä mahdollisuutena, enemmänkin puolustavat sitä valintana näiltä hyökkääjiltä. Harva täällä on sanonut että apn pitäisi abortti suoraan tehdä.
Tosi surullista miten negatiivisia jotkut ihmiset täällä on. Jos ei ajatella täydellisesti tulevasta lapsesta, ei olla onnen kukkuloilla lapsesta = huono äiti, jonka pitäisi abortoida lapsi. Ei ihme, että tulevat äidit masentuvat yhä useammin, kun omat ajatukset saattavat poiketa tuosta kaavasta millaisen tulevan äidin pitäisi olla. Ja sitten huudetaan miksi naiset ei tee lapsia.
Negatiiviset ajatukset tulevasta lapsesta ON IHAN NORMAALIA. Hormonit voivat aiheuttaa eri ihmisillä erilaisia reaktioita. Kannattaa käydä puhumassa niistä ammattilaisten kanssa, ei tälläisissä keskustelupalstoilla, jossa liikkuu paljon väkeä, jolla ei lainkaan empatiaa tai jotka vaativat kaikilta tulevilta äideiltä perfektionismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras ratkaisu olisi mennä puhumaan terveydenhuollon kanssa ja siellä huomata miten hormonit voivat sekoittaa monella naisella pään vähäksi aikaa ja miksi sen takia ei tuo abortti minun mielestäni ole järkevä ratkaisu, jos kerta lasta haluaa. Tottakai jos AP on nyt yhtäkkiä päättänyt, ettei lapsia sittenkään halua niin abortti on hyvä vaihtoehto, mutta siltä aloitus ei vaikuta... Vaan että AP haluaa lasta, mutta pelkää vain sitä miten paljon se lapsen tulo muuttaa hänen elämäänsä.Kyllä tässä oli järkevät pointit sinulla, mutta tässä keskustelussa moni tyrmää abortin täysin. Ne taas, jotka puhuvat aborteista yleisenä mahdollisuutena, enemmänkin puolustavat sitä valintana näiltä hyökkääjiltä. Harva täällä on sanonut että apn pitäisi abortti suoraan tehdä.
En itse näe kuin ehkä yhden provoilijan, joka vastustaa aborttia. Muut (minä mukaanlukien) on sanonut ettei aborttia kannata ainakaan ahdistuksen keskellä tehdä, jos lasta haluaa, vaan että abortin sijaan hakeutuu ainakin ensiksi hakemaan keskusteluapua. En näe kenenkään sanovan, että abortti tulisi AP:lta kieltää jollain tavalla.
Vaarallisin paikka kehittyvälle uudelle elämälle on (äidin) kohtu.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kuinkas moni alkoi selviää kohdun ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ap saan aloituksesi luettuani sellaisen käsityksen, että olet vielä henkisesti jotenkin kypsymätön. Monet ihmiset ovat. Ei lapsen tehtävä ole täyttää sinun unelmaasi. Lapsi on itsellinen ihminen, joka lupaa kysymättä syntyy jollekin ihmiselle. Kiinnitin huomiota siihen, miten kerroit kärsineesi miehen olleen pois kotoa. Ei ihmisten tehtävä ole täyttää omaa tyhjyyden tunnettasi. Koen, että olet vaan ylidramaattinen ihminen, joka elää tuolla haluan/en halua fiiliksellä, kuin niin valitettavan useat ihmiset tuntuvat elävän. Ja tiedän, ettet pidä kommentistani. Sen tarkoitus on herättää sinut ajattelemaan itseäsi. Joudut siihen tilanteeseen kuitenkin vielä joskus. Tavalla tai toisella.
Nyt olet lukenut väärin. Kärsin kun mies ON yhtäkkiä kokoajan kotona. Tarvitsen omaa rauhaa ja koko suhteemme hän on ollut reissu töissä ja olen oman aikani saanut, paitsi nyt, tämän korona kevään takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kuinkas moni alkoi selviää kohdun ulkopuolella?
Ei kohdun ulkopuolella kehity ollenkaan elämää.
Eikä mistään hedelmöittymästä munasolusta tai siittiösolusta kehity elämää.
Kadut lopunelämää jos teet abortin.. ei se lapsi ole mikään lelu jonka voi lopettaa kun ei tunnukkaan kivalta.! Nyt äkkiä keskusteluapua. Sulla on hormonit sekaisin.
Selviät kyllä. Naiset ovat vahvoja. Tunteesi ovat ymmärrettäviä - tämä on entisen elämäsi loppu ja uusi elämä on pelottavaa ja sitovaa ja peruuttamatonta. Muistan itseltäni samat tunteet ja kesti hetken lapsen syntymän jälkeen, että tajusin etten ollutkaan joutunut loppuelämän vankilaan vaan saanut ennemminkin mielekkyyttä elämään ja elämässä kiinni pitävän voiman.
Pidä siis lapsi, mutta anna se adoptioon, kuulostat sen verran hullulta.
Vierailija kirjoitti:
Selviät kyllä. Naiset ovat vahvoja. Tunteesi ovat ymmärrettäviä - tämä on entisen elämäsi loppu ja uusi elämä on pelottavaa ja sitovaa ja peruuttamatonta. Muistan itseltäni samat tunteet ja kesti hetken lapsen syntymän jälkeen, että tajusin etten ollutkaan joutunut loppuelämän vankilaan vaan saanut ennemminkin mielekkyyttä elämään ja elämässä kiinni pitävän voiman.
Pidä siis lapsi, mutta anna se adoptioon, kuulostat sen verran hullulta.
Joo,aina halunnu lapsia,nyt voi "valita" .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kohdussa sokuklönttiä ole vaan kehittymässä oleva ihminen. Ei klöntillä ole sydäntä, raajoja pitkällä kehittymässä, kasvon piirteitä näkyvissä ym. Näitä on siinä vaiheessa, kun on tieto raskaudesta ja aikaisintaankin aborttiin mahdollisuus. Alkion ja sikiön kivun kokemus abortissa ei ole ihan selvää. Ihminen kohdussakin muistaa ja jollakin tavoin tiedostaa. Sehän tiedetään.
Juu, mutta muistia ei esim ole ennen viikkoa 20 ollenkaan. Suurin osa aborteista tehdään viikoilla 4-6, jolloin alkio on 95% sydäntä, ei raajoja, ei kasvoja eikä mitään muutakaan. Tutki vähän näitä asioita äläkä oleta että siellä valmis vauveli heiluttelee käsiä. Esim hermosto kehittyy vasta viikoilla 12-14, joten ennen sitä alkio EI VOI tuntea kipua. Aivot alkaa kehittyä viikon 12 jälkeen, joten ennen sitä alkio EI VOI muistaa, kokea, liikkua tahdonmukaisesti. Ennen viikkoa 12 alkio on täysin kykenemätön mihinkään aivoja tarvitsevaan, sillä aivoja ei vielä ole olemassa. Tämäkin tiedetään. Tai pitäisi tietää jos on ollut edes bilsantunnilla hereillä tai osaa googlettaa.
Olen ammatiltani hoitaja ja opiskellut kyllä tätä asiaa sitäkin kautta. Aika paljon virheitä tekstissäsi. Kivun aistiminen ei ole ihan selvä asia ja siitä on eri teorioita. Mahdollisesti kyky aistia kipua kehittyy melko varhain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kohdussa sokuklönttiä ole vaan kehittymässä oleva ihminen. Ei klöntillä ole sydäntä, raajoja pitkällä kehittymässä, kasvon piirteitä näkyvissä ym. Näitä on siinä vaiheessa, kun on tieto raskaudesta ja aikaisintaankin aborttiin mahdollisuus. Alkion ja sikiön kivun kokemus abortissa ei ole ihan selvää. Ihminen kohdussakin muistaa ja jollakin tavoin tiedostaa. Sehän tiedetään.
Juu, mutta muistia ei esim ole ennen viikkoa 20 ollenkaan. Suurin osa aborteista tehdään viikoilla 4-6, jolloin alkio on 95% sydäntä, ei raajoja, ei kasvoja eikä mitään muutakaan. Tutki vähän näitä asioita äläkä oleta että siellä valmis vauveli heiluttelee käsiä. Esim hermosto kehittyy vasta viikoilla 12-14, joten ennen sitä alkio EI VOI tuntea kipua. Aivot alkaa kehittyä viikon 12 jälkeen, joten ennen sitä alkio EI VOI muistaa, kokea, liikkua tahdonmukaisesti. Ennen viikkoa 12 alkio on täysin kykenemätön mihinkään aivoja tarvitsevaan, sillä aivoja ei vielä ole olemassa. Tämäkin tiedetään. Tai pitäisi tietää jos on ollut edes bilsantunnilla hereillä tai osaa googlettaa.
Olen ammatiltani hoitaja ja opiskellut kyllä tätä asiaa sitäkin kautta. Aika paljon virheitä tekstissäsi. Kivun aistiminen ei ole ihan selvä asia ja siitä on eri teorioita. Mahdollisesti kyky aistia kipua kehittyy melko varhain.
Rv 4 munasolu on vasta kiinnittymässä kohtuun. Kukaan ei taatusti ole abortissa silloin. Rv 6 raskaus voi jo olla tiedossa, mutta aborttiin pääsy kyllä viipyy pitempään.
Näin tärkeässä asiassa ei pidä kysellä vauvafoorumeilla vaan kannattaa ottaa yhteyttä pätevään ennustajaan joka voi kysyä asiaa luilta ja kahvinporoilta.
Naisen oikeus on abortti. Tämä on ihan Suomen maissa kirjoitettu.