Kuinka paljon meitä huijataan? Mitä maksaisi aito ruoka?
Kaikki nämä vehnägluteiinit, sokerin sijaan laiteut glukoosit, maltodekstriinit, hiivauutteet, maitoproteiinit, luontaisenkaltaiset aromiaineet ja mitä näitä on. Miten paljon ruokatehtaat säästää, kun tunkevat näitä ruokiin? Mitä ruoka maksaisi, jos niissä olisi vaan jauhoja, maitoa, aitoja mausteita, jne?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 10:28"]
Kaikki nämä vehnägluteiinit, sokerin sijaan laiteut glukoosit, maltodekstriinit, hiivauutteet, maitoproteiinit, luontaisenkaltaiset aromiaineet ja mitä näitä on. Miten paljon ruokatehtaat säästää, kun tunkevat näitä ruokiin? Mitä ruoka maksaisi, jos niissä olisi vaan jauhoja, maitoa, aitoja mausteita, jne?
[/quote]
Mielenkiintoinen kysymys muuten. Pahaa pelkään, että se maksaisi niin paljon ettei ihmiset siitä haluaisi maksaa, varsinkin jos/kun vieressä olisi se lisäaineinen kilpailijatuote halvemmalla.
Meitä ruokahifistejä, jotka vältämme lisäaineita on loppujen lopuksi varsin vähän, näin väitän sen perusteella mitä olen ihmisten ostoskoreja ja kärryjä kauppajonoissa katsellut. Useimmat vetää hyvällä ruokahalulla, ainesosalistoja lukematta, sitä mitä edullisesti saa. Ja toisaalta sitten vielä sekin, että monet meistä ruokahifisteistä sitten taas ostamme muutenkin vähän valmisruokia, pääosin pyrimme tekemään itse raaka-aineista. Eli ei välttämättä olisi niin hyvä kohderyhmä sittenkään vaikka olisikin tarpeeksi raaka-ainetietoisia. Minä esimerkiksi harvoin pidän teollisen ruoan mausta, edes silloin kun ainesosalistassa ei ole mitään ylimääräistä.
Kannattaa tehdä ruoka itse, eikä ostaa eineksiä tai mitään kastikepusseja tai vastaavia. Kannattaa välttää muroja ja laittaa mielummin perheelle puuroa, välttää ostomakeisia, keksejä, jätskejä ja opetella tekemään nekin itse. Leipominen on taitolaji, jossa harjoitus tekee mestarin. Nyt kesällä voi ostaa jäätelökoneen, jolla saa vaikka mitä ihania jätskejä ja sorbetteja puhtaista raaka-aineista lisäaineettomasti. Mikäs on mukavampaa kuin leipoa joskus lasten kanssa keksejä tai pullia. Pizzan voi mainiosti tehdä itse jne.
Kokeile. Ruokaa ei ole mikään pakko ostaa kaupoista vaan suoraan tiloilta.
Se miten syö on valintoja. Ei perusraaka-aineet ole sen kalliimpia, varsinkin, kun opettelee rytmittämään viikkoa tekemällä väliin tyyliin kasviskeitto ihan vaatimattomiakin arkiaterioita, mutta viitseliäisyyttä itse tekeminen vaatii.
Minusta tässä keskustelussa oli tarkoitus keskustella nimenomaan teollisesti valmistetun ruoan laadusta, siitä että mitä maksaisi aito, aidoista raaka-aineista valmistettu ruoka valmisruokana.
On totta kai totta että itse voi kotona laittaa niin aitoa ruokaa kuin haluaa, mutta useimmat meistä ovat ainakin ajoittain kiireisiä ja olisi kiva pystyä ostamaan myös jotain juttuja valmiina ilman että joutuu syömään ties mitä moskaa. En minä ainakaan mitään karjalanpiirakoita ehdi leipoa työviikolla kaikkien menojen ja lasten harrastuskuskausten paineissa. Olisi ihan mukavaa jos saisi lähileipomosta tai vaikka Prismasta kunnollisia valmiina.
Teollisuus lisää ruokiin kaikkea "ylimääräistä" siksi, että sen ansiosta ruoka näyttää paremmalta, säilyy paremmin ja myös maistuu useimmissa suissa paremmalta. Onhan totta, että esim. natriumglutamaatti todella tekee ruuasta maukkaampaa. Eikä liemikuution aromeihin pikkulapsesta tottunut enää luomusta pidä.
Ruokaa voi ihan oikeasti tehdä myös itse. Tulee muuten huomattavasti halvemmaksi. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.
Kaupasta emme oikeastaan osta kuin maidon, pastan ja riisin, muut ostetaan suoraan niiden tuottajilta. Lähiruokaa suoraan pakkasesta ei todellakaan ole meidän motto.
Ei ruokatehtaat meitä huijaa, vaan ne tarjoavat sitä mitä ihmiset haluavat ostaa. Jos teollisuus tekisi lisäaineetonta ruokaa, niin se maistuisi aina samalta, se ei säilyisi yhtä pitkään ja ihmiset kyllästyisivät. Lisäaineilla haetaan tietysti myös halvempaa hintaa ja sitähän ihmiset haluavat. Eli jos haluat vaikuttaa asiaan, niin valitse mielesi mukaan. Lisäaineet eivät ole lähtökohtaisesti pahasta, vaan niiden tarkoitus on tehdä ruuasta maukkaampaa, saada se säilymään paremmin ja tuoda niihin erilaista koostumusta. Se, missä vaiheessa kohtuullisuuden raja ylittyy, onkin sitten jokaisen kuluttajan oma asia.
Kun tekee kaiken itse, saa mitä haluaa. pakastinkin on keksitty.
Kiire...se vanha tuttu pirun huono tekosyy syödä einesmättöä. Ruuanteko talkoot koko perheen kesken, kun on aikaa ja pakkaseen sopivina annoskokoina säästyy aikaa ja rahaa.
Aito ruoka maksaisi noin 8 kertaa enemmän kuin nyt kaupasta ostamasi. Lisäksi se säilyisi puolet siitä, mitä nyt.
Lisäksi kaupasta ei voi ostaa eksoottisia hedelmiä, jos ei hyväksy lisäaineita.
Oletko huomannut, että huutoosi on vastattu. Kaupoista on nykyisin useitakin vaihtoehtoja näiden teollisestituotettujen tuotteiden rinnalla. Pitää vaan nähdä vähän vaivaa ja vertailla eri tuotteita ja olla myös valmis maksamaan vähän enemmän.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 10:28"]
[/quote]
Mielenkiintoinen kysymys muuten. Pahaa pelkään, että se maksaisi niin paljon ettei ihmiset siitä haluaisi maksaa, varsinkin jos/kun vieressä olisi se lisäaineinen kilpailijatuote halvemmalla.
Meitä ruokahifistejä, jotka vältämme lisäaineita on loppujen lopuksi varsin vähän, näin väitän sen perusteella mitä olen ihmisten ostoskoreja ja kärryjä kauppajonoissa katsellut. Useimmat vetää hyvällä ruokahalulla, ainesosalistoja lukematta, sitä mitä edullisesti saa. Ja toisaalta sitten vielä sekin, että monet meistä ruokahifisteistä sitten taas ostamme muutenkin vähän valmisruokia, pääosin pyrimme tekemään itse raaka-aineista. Eli ei välttämättä olisi niin hyvä kohderyhmä sittenkään vaikka olisikin tarpeeksi raaka-ainetietoisia. Minä esimerkiksi harvoin pidän teollisen ruoan mausta, edes silloin kun ainesosalistassa ei ole mitään ylimääräistä.
[/quote]
Perustin ruokapiirin ja sain aika pian 50 perhettä jäseniksi. Lisääkin olisi tulossa, mutta en pysty vapaaehtoisvoimin pyörittämään, syksyllä ehkä laajennetaan taas. Kyllä aidolle, edulliselle lähiruoalle on tilaus.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 10:48"]
Kaupasta emme oikeastaan osta kuin maidon, pastan ja riisin, muut ostetaan suoraan niiden tuottajilta.
[/quote]
Mitä ostatte suoraan tuottajilta joulukuusta kesäkuuhun?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 10:48"]
Kaupasta emme oikeastaan osta kuin maidon, pastan ja riisin, muut ostetaan suoraan niiden tuottajilta.
[/quote]
Mitä ostatte suoraan tuottajilta joulukuusta kesäkuuhun?
[/quote]
En ole tuo, jolta kysyit, mutta vastaan, koska ostan myös. En jaksa luetella kaikkea, mutta tässä osa:
kananmunat (luomu), leivät, jauhot ja ryynit (luomu), myslit ja liemijauheet (luomu), broileri ja kana, lammas/karitse (luomu), nauta (luomu), possu, rotukarja, tomaatti, kurkku, jääsalaatti, porkkana, peruna, palsternakka, lanttu, punajuuri, kuivattu herne ja hernerouhe, salaatinkastikkeet ja sinapit, hunaja, erikoisjuustot, pakastemarjat, gelatot ja maissit.
Lisäksi ostan maidon. Nyt toukokuussa ei saanut enää juureksia eikä perunoita, omassa kellarissa on vielä jäljellä.
Siis joulukuusta kesäkuuhun saa tiloilta tomaatteja, kurkkua, jääsalaattia?
Tottakai saa, mistäs luulet niiden kauppoihin tulevan? Samalta tilalta haen, hinta vaan alle puolet kaupan hinnasta.
Niin eikä siis mitään joulukuusta kesäkuuhun, kun kesäkuusta kesäkuuhun.
On paljon ihmisiä, joille ruoan terveellisyys tai alkuperä ei merkitse mitään, ainoastaan hinta. Eli syövät sitä, joka sillä hetkellä tuntuu edullisimmalta ajattelematta mitään muuta.
Määritä aito ruoka!
Meillä maito on maitoa, jauhot jauhoja, peruna on peruna jne. enkä lisäile gluteiineja tai hiivautteita.
Mitä ihmettä sinä syöt?