Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eronneet naiset pitävät exänsä sukunimen, jos nimi hienompi kuin oma

Vierailija
16.07.2020 |

En tajua tuota. Otetaan rusinat pullasta. Tyyliin Päivi Saarinen mielummin Storgårdsina, Juttakin oli kauan Gustafsberg ennenkuin ottivat Rouvisen sijasta Larmin. Rouvinen ei niin hieno?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutta oli kauan Jussila. Mies oli se ternimaitokoijari, joka hukkui. Jutta omaa sukua Virtanen.

Vierailija
2/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi Storgård (ei -gårds), ent Saharinen (ei Saarinen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi se ruma nimi pitäisi ottaa takaisin? Perinteet? Niin mitkä perinteet, minun suvussani ainakin on vaihdettu sukunimi 1900-luvun alussa.

Kuten oli hyvinkin yleisesti tapana. Ja kun sukunimilaki tuli niin taisi jotkut saada jonkun väkisin annetun nimenkin.

Ja tuota ennen oli nimien suomalaistamisen muoti, kymmenet tuhannet vaihtoivat nimensä.

Itse en ole sukunimeä vaihtanut, mutta tavallaan on houkutellut se alkuperäinen nimi, mikä olisi minullakin jollei isoisän isoisä olisi vaihtanut.

Se on kumma että täällä pitäisi hampaat irvessä kantaa jotain rumaa nimeä ettei vaan "hienostele".

Vierailija
4/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Jutta on koko ajan upgreidannut nimiään. Vietasesta äitinsä tyttönimeen ennenkuin meni naimisiin, sitten Jussila, Gustafsberg ja nyt ei Rouvinen kelvannut niin piti kaivaa joku vanha nimi jostain. Uskomatonta pyrkyryyttä.

Vierailija
5/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutta oli kauan Jussila. Mies oli se ternimaitokoijari, joka hukkui. Jutta omaa sukua Virtanen.

Tämän ymmärrän kun on kuollut aviomies, kyllä minäkin pitäisin miehen nimen jos leskeksi joutuisin. Ihan eri kun pitää eksän nimi.

Vierailija
6/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Vaihdoin takaisin omaani, ei niin "hienoon" nimeen.

Vierailija
7/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Jutta on koko ajan upgreidannut nimiään. Vietasesta äitinsä tyttönimeen ennenkuin meni naimisiin, sitten Jussila, Gustafsberg ja nyt ei Rouvinen kelvannut niin piti kaivaa joku vanha nimi jostain. Uskomatonta pyrkyryyttä.

Mikä se äidin tyttönimi oli?

Vierailija
8/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä. Kun miehensä nimen avioon mennessään ottaa niin sitä saa mukanaan roikottaa niin kauan kun huvittaa. Enpä minäkään papereita viitsisi vaihtamaan ruveta jos nyt ero tulisi. Pitäisin mieheni nimen. Mä olen joka tapauksessa ollut sen vaimo.

Vierailija
9/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Guzenina ei ole enää Guzenina-Richardson.

Vierailija
10/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se äidin tyttönimi oli?

Kolhi

Vierailija
11/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Guzenina ei ole enää Guzenina-Richardson.

Guzenina on itsestään jo riittävän hieno....

Vierailija
12/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän vielä jos naimisissa ollaan oltu yli 30 vuotta, miehen nimi on ollut käytössä yli puolet elämästä ja lapsilla sama nimi. Minulla tilanne näin. Jos eroaisin, tuntuisi vaikealta kun ura on tehty "uudella" nimellä, ei olisi enää samaa nimeä lasten kanssa.

Mutta esim tyttäreni ystävä oli naimisissa vuoden miehensä kanssa ja piti erossa hänen nimensä, eikä heillä ollut lapsia. Sitä en ymmärrä. Toki meni heti pari vuotta myöhemmin uuden miehen kanssa naimisiin ja taas vaihtui nimi, joten ehkä hän wi vaan jaksanut vaihtaa jos seuraava oli jo tiedossa.

Vierailija
13/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susanna Keto ➡️ Sievinen ➡️ Ingerttilä

Vierailija
14/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on exäni sukunimi vaikka erottu on 12 vuotta sitten. Miksi ei olisi, kun kerran laki mahdollistaa sen ettei tarvi taas alkaa nimeä vaihtamaan kun eroaa. Oma sukunimeni oli suorastaan nolo joten ihan vapaaehtoisesti en sitä takaisin ota..

Vierailija
15/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapariskunta erosi ja vaimo piti miehen nimen. Miehen uusi nainen oli melkein saman niminen. Oli kuulemma kovat tappelut kun uusi nainen yritti saada miestä kovistelemaan eksäänsä vaihtaa nimeä. Nyt kylillä on sitten sekä Marjo että Marja Virtanen (nimet muutettu) ja kyllä ymmärrän miksi uutta vaimoa ottaa päähän!

Vierailija
16/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kyllä miksi. Tuttavani, naapurini ei voi mennä uuden miehen kanssa naimisiin, kun sillä on tosi tavallinen sukunimi. Nyt on vähän erikoinen. Miehenä lähtisin pois, jos noin sanoo, tekee ja toimii. Jos rakastaa aidosti, niin nimellä ei ole väliä.

Vierailija
17/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miksi omaa nimeä pitää koko ajan vaihtaa?

Pahimpia varmaan Jutta Larm (?) vai mikä lienee nykyään, ja Tanja Vienonen-Karpela, mikä onkaan nykyään...

Olen tyytyväinen omaan nimeeni, olen jo lapsesta saakka tiennyt etten aio sitä koskaan vaihtaa. Osa "minuuttani" on nimeni, en ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa nimi naimisiin mennessä (tai jostain muusta syystä).

Joissain tilanteissa ymmärrän että nimen voi joku haluta vaihtaa, jos nimi on esim. "kamala", tai jos on liikaa kaimoja (yhden tutun oli pakko vaihtaa "Matti Virtanen"-tyylinen nimi, mutta muutti nimeään vain hieman, tyyliin "Matti Virtajoki".

Vierailija
18/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi omaa nimeä pitää koko ajan vaihtaa?

Pahimpia varmaan Jutta Larm (?) vai mikä lienee nykyään, ja Tanja Vienonen-Karpela, mikä onkaan nykyään...

Olen tyytyväinen omaan nimeeni, olen jo lapsesta saakka tiennyt etten aio sitä koskaan vaihtaa. Osa "minuuttani" on nimeni, en ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa nimi naimisiin mennessä (tai jostain muusta syystä).

Joissain tilanteissa ymmärrän että nimen voi joku haluta vaihtaa, jos nimi on esim. "kamala", tai jos on liikaa kaimoja (yhden tutun oli pakko vaihtaa "Matti Virtanen"-tyylinen nimi, mutta muutti nimeään vain hieman, tyyliin "Matti Virtajoki".

Täsmälleen!!!

Vierailija
19/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en viitsinyt vaihtaa omaa nimeä takas. Eksän nimi on vaikeampi.

Vierailija
20/54 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria Jungnerkin pitää "hienon" nimen, vaikka on eronnut. Edellinen "hieno" nimi oli exän (en muista mikä), kun isänsä nimi on Elo. 

Jutan äidin nimi taisi olla Kolhi. Sitten Jutta oli vielä kihloissa Ari Kokkosen kanssa ja Gusstafsberg eli Harrin nimikin on muutettu Hangasvaarasta.  Virtanen-Kolhi-Jussila-melkein Kokkonen-Gustafsberg-Rouvinen-Larm.

Tanja Erjola on alkujaan Vienonen, sitten Karpela, sitten Saarela, melkein Niinistö, Erjola. Erjolakaan ei ole miehen alkuperäinen nimi vaan Pohjanpiiri oli ennen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan