Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on ratkaistu se, mikä sukunimi lapselle tulee?

Vierailija
16.07.2020 |

Te joilla on eri sukunimet puolison kanssa, miten olette päättäneet lastenne sukunimen? Annoitteko painoarvoa sille kumpi nimi on harvinaisempi tai kauniimpi, kumpi helpompi lausua ja kirjoittaa, kumpi sopii valittuun etunimeen paremmin tms.?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen nimi tietysti.

Vierailija
2/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Lain mukaan jos pariskunta ei ole naimisissa, saa lapsi äidin nimen. Joten niin tehtiin. Plus mun sukunimeni on huomattavasti harvinaisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä varsinaisesti päätetty millään tietyllä konstilla. Jotenkin tuntui vain luontevammalta antaa lapselle isänsä nimi, vaikka mun nimi olisi ollut harvinaisempi

Vierailija
4/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukunimi, koska on hienompi.😁

Vierailija
5/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tulee isän sukunimi. Piste.

Vierailija
6/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai isän sukunimi. Ja ei oo kaduttanut. On mun sukunimeä harvinaisempi.

Vierailija
7/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo "tietenkin isän nimi" -ajatus oikein on peräisin?

-ap

Vierailija
8/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo "tietenkin isän nimi" -ajatus oikein on peräisin?

-ap

Jostain sellaisesta, mistä sinä sukunimihulluna et tiedä mitään. 

Vierailija
9/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänsä nimen saivat, vaikka omani on harvinaisempi. Ei käynyt edes mielessä muu vaihtoehto, kun naimisiin on tarkoitus mennä ja silloin ottaa miehen nimi. 

Vierailija
10/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Lain mukaan jos pariskunta ei ole naimisissa, saa lapsi äidin nimen. Joten niin tehtiin. Plus mun sukunimeni on huomattavasti harvinaisempi.

Ei ole tällaista lakia, nimilaki uudistui vasta.

Vierailija
11/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesin, että lapsille minun sukunimi. Mies ei vastustanut. Molemmilla suht harvinainen sukunimi.

Vierailija
12/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan lapsella aina äidin sukunimi syntyessään jos vanhemmat ei oo naimisissa kun vauva syntyy. Nimi sitten vaihdetaan myöhemmin isän sukunimeksi jos halutaan.

Vierailija
13/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kaivella, mutta eikös siinä uudessakin laissa ole pykälä, jonka mukaan lapsi saa äidin nimen, jos toisin ei valita? Ihan samoin kuin vanhassakin laissa. Uudessa on vain lisättynä mahdollisuus antaa lapselle molemmat sukunimet yhden sijaan. 

Vierailija
14/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun helmikuussa syntynyt vauvani oli sairaalassa "Poika Minunsukunimeni". Ei lakimuutos vaikuttanut siihen, etteikö vauvalle edelleen annettaisi äidin nimeä, jos pari ei ole naimisissa. Toki nimen voi virallistamisen yhteydessä vaihtaa. 

Vierailija
15/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tällainen laki on tullut? Meillä on teini-ikäiset lapset ja isänsä sukunimi. Kastetta ennen pappi kysyi, kumman sukunimi tulee lapselle.

Vierailija
16/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kyllä sen verran ruma sukunimi, ettei mitään ongelmia valita. Ei tarvitse omien lasten kokea ainakaan sukunimen takia koulukiusaamista ja typeriä kommentteja Jos molempien sukunimet olisi yhtä siedettäviä, niin valitsisin varmaan harvinaisemman sukunimen lapselle (ei olisi kivaa olla Juha Virtanen tai Anna Korhonen).

Vierailija
17/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan naimisissa, eri sukunimet. Päätettiin että tytölle tulee minun sukunimeni ja pojalle miehen. Tyttö tuli, mutta sai kuitenkin miehen sukunimen. Ei muuta perustelua, kuin että miehelle tuntui olevan kuitenkin tärkeämpää kuin minulle, että on lapsen kanssa saman sukuniminen. Miehen sukunimi on aika yleinen (tyyliin ”Aaltonen”), minulla kohtalaisen harvinainen, mutta näin nyt tällä kertaa...

Vierailija
18/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän nimi tietysti.

Ei mun lapset mitään ä pä ri ä ole! Vain niillä on äidin nimi, joilla ei isää ole tai se ei isyyttään suostu tunnustamaan.

Vierailija
19/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tällainen laki on tullut? Meillä on teini-ikäiset lapset ja isänsä sukunimi. Kastetta ennen pappi kysyi, kumman sukunimi tulee lapselle.

Ollut voimassa vuosikausia. Ellei pariskunta toisin päätä, lapselle tulee äidin sukunimi. Sinunkin teinisi olivat sairaalassa tyttö/poikavauvoja sinun sukunimelläsi.

Vierailija
20/33 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä ruma uusi sukunimi, minulla kaunis vanha joten lapsille tuli jälkimmäinen.