Olen todella rikas mutta en uskalla ostaa kalliita juttuja.
Tai muuten kaikki hullaantuu minusta enkä halua että tuo tapahtuu.
Kommentit (43)
Minä olen semirikas, mitta elän keskiluokkaisen tylsästi. Miksi levennellä rahoilla? En tule onnelliseksi siitä.
Uskaltaisitko antaa minulle 200 000€? Kissani tarvitsisi lääkäriä heti.
Et oo rikas koska oikea rikas uskaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten rikastuit? Ottaisin vinkkejä vastaan.
T. Ahkera, työtätekevä, mutta en osaa vaurastua
Sijoita. Kärsi epämukavuutta. Osta esim. putkiremonttiin menevä asunto halvalla ja kituuta siellä pölyn keskellä ja säästä 5000 -10 000 €.
Sijoita riskiosakkeisiin 300 € palkastasi joka kuukausi.
Opettele joku lyömätön taito, jonka voit mutta rahaksi.
Tee hulluna töitä, 10-12 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toisen kortin käyttötilillä 67 tonnia (joo joo, pitäisi laittaa johonkin indeksirahastoon, mutta kun en jaksa perehtyä) ja silti tänään ostin K-menun tonnikalan Pirkan sijasta koska oli 30 senttiä halvempi.
Ehkä kerran kuussa repäisen ja ostan jonkun totaalisen turhakkeen kuten 5€ leivoksen mutta sekin kirpaisee.
Muutoin ostan ihan perushalpoja elintarvikkeita ja tavaroita.
On siis myös osakkeita, asuntoja jne. mutta en silti tuhlaa ikinä. Koska tulee ahdistunut olo jostain syystä jo pelkästä ajatuksesta.
Vanhempani olivat pula-ajan kasvatteja ja opettivat että muovikassitkin ovat idiooteille, kannattaa mielummin kantaa kangaskassissa tai käsin kaikki ostokset autoon.
Hanki ystäväpiiriisi sijoituskuru. Jos olet kaunis nuori nainen, vaikka joku vanhempi mies. Saat tietoa. Tiedät, mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toisen kortin käyttötilillä 67 tonnia (joo joo, pitäisi laittaa johonkin indeksirahastoon, mutta kun en jaksa perehtyä) ja silti tänään ostin K-menun tonnikalan Pirkan sijasta koska oli 30 senttiä halvempi.
Ehkä kerran kuussa repäisen ja ostan jonkun totaalisen turhakkeen kuten 5€ leivoksen mutta sekin kirpaisee.
Muutoin ostan ihan perushalpoja elintarvikkeita ja tavaroita.
On siis myös osakkeita, asuntoja jne. mutta en silti tuhlaa ikinä. Koska tulee ahdistunut olo jostain syystä jo pelkästä ajatuksesta.Vanhempani olivat pula-ajan kasvatteja ja opettivat että muovikassitkin ovat idiooteille, kannattaa mielummin kantaa kangaskassissa tai käsin kaikki ostokset autoon.
Ihan kuin olisin itse tämän kirjoittanut :D
Itse olen ollut niin köyhä nuorempana että joskus kirjaimellisesti rahat loppui kesken siinä 10 päivää ennen kuun loppua.
En ole vieläkään ~60 iässä päässyt noista pelkotiloista ja terrorinsekaisista tunteista eroon, vaikka terapiassakin tuli joskus oltua.
Nykyään on säästöjä, perintöjä jne. mutta katson edelleen esimerkiksi maitopurkin hintoja tai jätän tuotteita ostamasta koska kilohinta on mielestäni liian korkea. Haluan mielummin että tilillä on runsaasti katetta kuin että saan muutamaksi minuutiksi iloa jostain herkusta tai tavarasta.
Olen varmaan paska kuluttaja kansantaloudellisessa mielessä, mutta minkäs teet kun mieli on jo niin kiveen hakattu vuosia sitten.
Että ihan halvalla yksityiskoneella lentelet, kun et viitsi rehvastella?
Ajattele vapaa-aikasi uusiksi. Hanki vaikka joku pieni purotontti. Käyt vapaa-ajallasi rakentamassa mökkiä puusta ja kivistä. Opettele työnteosta elämäntapa. Mökin valmistumisen jälkeen voit myydä sen 20000 €:lla.
Saman voit tehdä jollekin remontoitavalle mökille.
Opettele remontoimaan. Saat työstäsi rahaa ja tuoton sijoituksellesi.
Ei siihen tuhlaamiseen totu ikinä ellei ole sikarikas jo todella nuorena kuten teininä tai parikymppisenä. Silloin rahan arvosta ei tajua mitään ja esim. Ruotsissa nämä kakarat ostelevat isin rinnakaisamexilla ökyshamppanjoita ja kaatavat ne lattialle tai viemäriin vain piinatakseen tavallisia asiakkaita.
Jos on ikinä joutunut kokemaan niukkuutta ja sen jälkeen saa tonneja tai kymppitonneja aivan vapaaseen kulutukseen, niin tuntemistani tällaisista ihmisistä yksikään ei laita niitä "sileäksi" vaan menettämisen pelossa elää vieläkin nuukemmin sen jälkeen.
Eli en sanoisi että rikkaat on kitupiikkejä tai ahneita, vaan joskus taustalla on ihan oikeasti myös pelkoja. Ei kannata tuomita jos ei tunne.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele vapaa-aikasi uusiksi. Hanki vaikka joku pieni purotontti. Käyt vapaa-ajallasi rakentamassa mökkiä puusta ja kivistä. Opettele työnteosta elämäntapa. Mökin valmistumisen jälkeen voit myydä sen 20000 €:lla.
Opettele remontoimaan. Saat työstäsi rahaa ja tuoton sijoituksellesi.
Ole uudisraivaaja. Sillä sitä kapitaalia rakennetaan.
Mikä tässä lasketaan rikkaudeksi? Mielestäni jos on asunto, velattomat autot, laadukkaat huonekalut ja lukemattomia tuhansia euroja "löysää" sijoitusten lisäksi, niin ihminen on Suomenkin oloissa rikas.
Eivät nämä ihmiset ökytörsää käytännössä ikinä. Ei haluta että varallisuus laskee piiruakaan. Jotkut jopa mielummin syövät tuossakin tilanteessa näkkäriä ja soijarouhetta sekä laittavat nekin säästyneet pennit johonkin osakkeisiin tai määräaikaistilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele remontoimaan. Saat työstäsi rahaa ja tuoton sijoituksellesi.Ole uudisraivaaja. Sillä sitä kapitaalia rakennetaan.
Köyhät istuvat vapaa-aikanaan lattella kahvilassa. Köyhät viettävät yleensäkin vapaa-aikaa. Rikkaat ovat aina töissä.
Esimerkkinä instassa itsensä kuvailijat. Ovat pienintä tuloluokkaa.
Jos minulla olisi satoja miljoonia, voisi niiden tuomilla pääomatuloilla törsätä ties mihin kun pääoma ei hupene.
Jos olisi 10k€-1milj € niin en uskaltaisi törsätä mihinkään.
Suomessa ei juuri ole ökyrikkaita. Tavallisia varakkaita on ja ne on penninvenyttäjiä melkein kaikki. Ei siinä porukassa pysy montaa kuukautta jos alkaa sikailemaan.
Älä tuudittaudu palkkatyöhön. Sillä ei Suomessa rikastu. Pitää tehdä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele remontoimaan. Saat työstäsi rahaa ja tuoton sijoituksellesi.Ole uudisraivaaja. Sillä sitä kapitaalia rakennetaan.
Köyhät istuvat vapaa-aikanaan lattella kahvilassa. Köyhät viettävät yleensäkin vapaa-aikaa. Rikkaat ovat aina töissä.
Esimerkkinä instassa itsensä kuvailijat. Ovat pienintä tuloluokkaa.
Miksi sitten Saara Sieppi tienasi viime vuonna 165 tonnia? Ottaa selfieitä instaan ja laittaa kuviin jotain jugurtteja, meikkipurkkeja jne. sponsoreilta. Se *on* se hänen työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä instassa itsensä kuvailijat. Ovat pienintä tuloluokkaa.Miksi sitten Saara Sieppi tienasi viime vuonna 165 tonnia? Ottaa selfieitä instaan ja laittaa kuviin jotain jugurtteja, meikkipurkkeja jne. sponsoreilta. Se *on* se hänen työnsä.
Julkisuudella on hintansa. Sieppi on harvinaisen menestynyt siinä, mitä tekee. Yleensä instaan kuvailijat eivät ole menestyneitä. En usko, että tuloja pystyy kovin paljon tuota korkeammalle kasvattamaan somella. Sieppi on tehnyt Suomessa työtä kymmenen vuotta ja nyt alkaa lyödä kunnolla leiville. Sekin on sattumanvaraisen julkisuuden tulos. Hän on ikäänkuin ratsastanut naapurintytön maineella. Mutta nyt se ei mene enää läpi ihmisillä ja kateus iskee.
Miten rikastuit? Ottaisin vinkkejä vastaan.
T. Ahkera, työtätekevä, mutta en osaa vaurastua