Tärkeä adressi kilpirauhashoidon puolesta!
Käykää allekirjoittamassa mahdollisimman moni!!
http://www.adressit.com/vastustamme_valviran_aikeita_puuttua_kilpirauhasongelmien_hoitoon
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:00"]
Itse uskon kyllä hoidosta olevan oikeasti apuakin, tosin niin, että monesti se apu hiipuu, mutta niin, että lähtötilanteesta jäädään plussan puolelle. Tätä hoitomuotoa ei pitäisi missään nimessä lopettaa tutkimatta asiaa kunnolla. T3-hormoni on oikein käytettynä turvallinen, mutta mitään villiä menoa en minäkään kannata, siis niin, että sen käyttöä ei riittävästi tunneta.
Nykyisestä epämääräisestä oireilusta pitää tehdä muutenkin lisää tutkimuksia; mikä sen aiheuttaa? Voivatko ne olla ns. hormonihäiritsijöiksi kutsutut muovit? Missä kaikkialla ylipäätään on esimerkiksi bisfenolia? Miksi keho menee stressitilaan jossa alkaa tuottaa rT3-muotoa?
t.41
[/quote]
Olen samaa mieltä siitä, että tutkimusta, todella hyvin tehtyä sellaista, kaivataan tästä aiheesta ihan kansainvälisestikin. Ja oletan, että myös saadaan.
No niin, nyt täällä puhutaan järkeä.
Tarvitaan tutkimusta paljon lisää! Miksi kukaan ei ole oikeasti kiinnostunut tutkimaan kilpirauhassairauksia lisää?
Liian halpa (ja melkein toimiva) lääke? Suurin osa sairastajista naisia? Liian "helppohoitoinen" sairaus?
Mäkin veikkaan, että jos olis miesten sairaus, niin otettaisiin vakavammin. Ja siis en todellakaan ole mikään feministi. Huomasin vain itsessäni sen, että kun foorumilla mies avaa suunsa, niin itsekin huomasin ensin uskovani enemmän :/
Ei niin, ettenkö usko naisiakin, mutta jokin lisäsävy siihen tulee, kun mies puhuu :/ (Olenhan itsekin nainen)
...niin ja yksi syy on se, ettei tutkita, että ei ole näköpiirissä uutta lääkettä, jota kehittää. Tämä on se pääsyy, mutta siksi juuri valtioiden olisi laitettava rahaa tähän. Hehän ne viulut maksavat, kun ihmiset ovat sairaita ja työkyvyttömiä.
Diabetesta on tutkittu aivan hirveästi tähän verrattuna, mutta siellä on näkymiä uusille lääkkeille jatkuvasti. Eräs endokrinologi sanoi, että muuta lääketieteellistä tutkimusta kuin lääkkeenkehittämiseen tähtäävää, on HÄVIÄVÄN VÄHÄN.
Se on aivan hirveän huutava vääryys.
t. 41
Kuinkahan kauan lääkärit vielä pystyvät olemaan näkemättä, mikä on tilanne? Kun meidän sukupolvemme lapsista tulee lääkäreitä ja heistä osa on kuullut vanhemmiltaan omakohtaista kokemusta ongelmasta ennen lääkiksen "aivopesua", muuttuvatko asiat lopulta? Meneepä siihen siinä tapauksessa kauan...
Voiko se, että Valviraan kerätään potilaiden veriarvoja kääntyä hyvää tarkoitustaan vastaan? Eli kun sinne ilmoitetaan, että potilaat voivat niin ja niin hyvin, vaikka TSH on lähes nolla ja T4V:kin on jotain 3-5 (pitäisi terveellä olla mielellään jotain 15-19), ja T3V sitten on viiterajojen yläosassa tai jopa ylikin. (Tällaisia tyypillisesti rT3-potilaiden arvot) niin voiko käydä niin, että kun Valvirassa tutkitaan nyt vain yhden lääkärin tiettyä toimintaa, niin sitten huomaavatkin, että tämähän on laajamittaisemminkin päin persettä, että mitä ihmettä?! Että onko tää näin yleistä, kun kerran sata poilasta oikein itse ilmoittautuu "väärää hoitoa saaviksi". Älkää ymmärtäkö mua väärin, olen siis potilaiden puolella tässä, mietin vain, mikä on järkevä toimintatapa...
Ja että sitten asia vasta heidän ja Fmean hampaisiin otetaankin!? Mä pelkään tälaista...
Tässä perustaa. https://hypotyreoosi.wordpress.com/2014/09/06/kilpirauhasen-vajaatoimintapotilaan-kommentteja-endokrinologiyhdistyksen-lausuntoon-27-05-2013/
Tanskalainen endokrinologian ylilääkäri kirjoitti hiljattain, ettei T4-monoterapialla ole mitään tieteellistä perustaa.
29.5.2013 Radio suomi satakunta 9.40 kilpirauhasesta asiaa!
Kylläpä nuo Valviran lääkärit ovatkin paranoideja :/
Suomalaisella reseptillä saa hakea lääkkeitä muistakin EU-maista.
Onpa tosi pätevää sakkia. kiropraktikko, ravintovalmentaja? :D
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 21:02"]
Tiedätkö, että jos etsisit wilsonin olemassaoloa tukevia artikkeleita, löytäisit niitä.
Esimerkiksi:
http://fms.fi/kilpirauhasenvajaatoiminnasta/
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/t3-hormonit/#rt3ongelma
https://amplia-fi.directo.fi/blogi/?x119991=167656
Kannattaa oikeasti lukea ja miettiä.
“Synthroid (Thyroxine), yksi tunnetuimmista kilpirauhashormoni lääkkeistä. Se on kolmanneksi eniten määrätty lääke Amerikassa. 1980-luvulla Synthroid oli ainoa kilpirauhashormonilääke, jota valtaosa lääkäreistä suostui määräämään. Suurin osa lääkäreistä kieltäytyi määrästä mitään muuta merkkiä. Tämä oli osittain laajan ja vaikutusvaltaisen mainoskampanjan ansiosta, jonka Synthroidin valmistaja – entinen Knoll Pharmaceuticals (Knoll), nykyinen Abbott Laboratories (Abbott) – kustansi, joka lopulta johti Synthroidin laajasti hyväkstykysi lääkevalinnaksi endokrinologien kesken. Suurin osa lääkäreistä uskoi – ja monet uskovat edelleen – että Synthroid oli kyseenalaistamatta parasta mitä vajaatoimintapotilaille voitiin antaa.
Runsas todistusaineisto tukee ajatusta, että endokrinologien Synthroid-suositukset ovat vahvasti väritettyjä suurten lääkeyhtiöiden rahallisten tukien ansiosta. Esimerkiksi voisi sanoa miljoonan dollarin lahjoituksen, jonka Knoll teki ATS:lle (American Thyroid Society) rahoittaakseen kilpirauhastutkimuksia. Tutkimukset, mitkä ATS teki Knollin rahoituksella, tulevat hyvin todennäköisesti olemaan niitä, joiden lopputulos on Knollin rahataloudellisen edun mukaisia. Tietenkään tutkimuksia, jotka puhuisivat lääkeyhtiön rahataloudellista kiinnostusta vastaan, ei tueta. Tällainen molemminpuolinen tuki mahdollistaa jatkuvan taloudellisen suhteen tutkimusorganisaatioiden ja rahoittavien lääkeyhtiöiden kesken.
Sitten vielä selitä se, miksi minä en saanut tyroksiinista minkäänlaista apua? Olo vain paheni ja paheni. Kunnes vihdoin löysin lääkärin, joka ymmärsi mistä on kyse ja rt3-ongelma todettiin verikokeilla. Aloitin t3-only hoidon ja aloin voida paremmin. Ja paremmin. En menettänytkään työkykyäni lopullisesti. Olisko siis parempi, että söisin väkisin lääkettä joka ei minua paranna?
[/quote]
Voi huoh näitä uskomuslääkintähöpöjä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 20:59"]
Voi huoh näitä uskomuslääkintähöpöjä.
[/quote]
Selvästi et tunne asiaa.
Ihan oikeasti, kummallista "wannabe-kilpirauhassairastaja" -porukkaa täällä.
Joo, on ihan totta että kilpirauhassairauksia ja ihan kilpirauhasen ja -hormonien toimintaperiaatteita tunnetaan ihan liian vähän Suomen yleislääkäreiden parissa. Yksikin kehtasi sanoa minulle, että "sinä näytät tuntevan nämä asiat paljon paremmin kuin minä". Ihan tosissaan sanoi...
Mutta, on siis olemassa erilaisia kilpirauhassairauksia ja eri asioista aiheutuvaa kilpirauhashormonien puutostiloja. On siis aivan mahdollista, että joillakin on myös muunto-ongelmaa.
Mutta, tuon Wilson tutkimuksen ovat täyttä potaskaa, niistä ei ole mitään tieteellistä näyttöä. On väärin, että lääkärit riskeeraavat potilaansa turvallisuuden jättämällä muut mahdolliset ongelmat huomioimatta, ja aloittamalla ehkä turhan ja vaarallisenkin lääkityksen ihan tuosta vaan.
Ja kyllä, itselläni on myös ollut jo yli kymmenen vúotta autoimmuunityreoidiitti ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Alussa sain todella tapella lääkäreiden kanssa diagnoosin ja lääkityksen saamiseksi. Ja totta, tuntuu vieläkin siltä että olo ei ole "niin kuin ennen". Ruumiinlämpöni on jatkuvasti alle 36.
Silti olen sitä mieltä, että tuo Wilsonin syndrooma sinällään on huuhaata. Ja olen myös ilman muuta sitä mieltä, söisin kyllä mieluummin jotain muuta lääkettä kuin synteettistä Thyroxinia, vielä en ole saanut aikaiseksi raahautua lääkäriin lääkkeitä vaihtamaan.
Mikä niissä perusteluissa mielestäsi mättää? En ole lukenut huonon kielitaidon takia niitä itse, enkä ehdikään, kun elämäntilanteeni ei salli.
Mutta Wilsonin syndroman perusajatus on minusta ihan selkeä, muodostuu liikaa rT3-molekyyliä, joka inaktiivisena blokkaa reseptorit, eikä kilpirauhashormonien tehtävät tule hoidetuiksi.
Hoitokeinojen tarkoista mekanismeista tiedänkin sitten vähemmän. Mutta eikö ole järkeenkäypää, että kun tiedämme, että rT3:a muodostuu T4:stä ja T4:n määrän noustessa, (jos henkilöllä on taipumus väärän muodon muodostumiseen) rT3:akin syntyy taas enemmän, hoitokeinona käytetään pelkkää T3-valmistetta?
Silloin siitä ei muodostu rT3:a, ja vähitellen elimistössä ei ole enää tätä väärää muotoa, joka menisi reseptoreihin ja estäisi kilpirauhashormonien vaikutukset.
Missä näistä kohdista tulee se huuhaa? Ja minkälaisia perustela sille, että se on huuhaata, löydät?
Mielestäni T3-only hoito ei ole vaarallinen, kun se osataan ja tätä tietämystä ja osaamistahan on, kun se laitettaisiin jakeluun ja vastaanotettaisiin. Ihan samalla lailla mikä tahansa hoito on vaarallinen, jos sitä ei osata, eikö?
Sitä paitsi Suomen endokrinologinen yhdistys on eilen julkaistussa lausunnossaan sitä mieltä, että eläinperäisiäkään ei pitäisi määrätä kenellekään potilaalle. Käsittämätöntä. Eli jäljelle oltaisiin ilmeisesti jättämässä Thyroxin ja sen rinnalla käytettävä synteettinen T3. Kuitenkin fakta on, että toisille eläinperäinen on sopinut paremmin kuin Lio + Thyroxin -yhdistelmä. Ja toisille toisinpäin.
Eli kiirettä pitää, jos haluat kokeilla mitään muuta kuin Lioa ja Thyroxinia, jos endokrinologisen seuran kantaa olisi uskominen. Itselläni on Lio+Thyroxin, ja se on selkeästi parempi kuin pelkkä Thyroxin, joka kyllä auttoi osaan oireista. Eli sikäli, kannustan kysymään hoitoa. Kyllä sitä saa, kun vain tietää, keneltä kysyä. Ja näistä löytyy myös endokrinologeeja, pari kappaletta.
On kyllä "hyvin" hoidettu asia Suomessa tosiaankin. "Väärin parannettu", se mulle tulee usein mieleen, kun eläinperäis- ja wilsonhoitoja kritisoidaan. Tai liian hyvillä viitearvoilla hoidettuja, tai ylipäätään yhdistelmähoidolla olevia.
Linkki endojen kirjoitukseen unohtui http://www.kilpirauhasliitto.fi/images/images/hypotyreoosilausunto_270513.pdf
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 22:43"]
Ihan oikeasti, kummallista "wannabe-kilpirauhassairastaja" -porukkaa täällä.
Joo, on ihan totta että kilpirauhassairauksia ja ihan kilpirauhasen ja -hormonien toimintaperiaatteita tunnetaan ihan liian vähän Suomen yleislääkäreiden parissa. Yksikin kehtasi sanoa minulle, että "sinä näytät tuntevan nämä asiat paljon paremmin kuin minä". Ihan tosissaan sanoi...
Mutta, on siis olemassa erilaisia kilpirauhassairauksia ja eri asioista aiheutuvaa kilpirauhashormonien puutostiloja. On siis aivan mahdollista, että joillakin on myös muunto-ongelmaa.
Mutta, tuon Wilson tutkimuksen ovat täyttä potaskaa, niistä ei ole mitään tieteellistä näyttöä. On väärin, että lääkärit riskeeraavat potilaansa turvallisuuden jättämällä muut mahdolliset ongelmat huomioimatta, ja aloittamalla ehkä turhan ja vaarallisenkin lääkityksen ihan tuosta vaan.
Ja kyllä, itselläni on myös ollut jo yli kymmenen vúotta autoimmuunityreoidiitti ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Alussa sain todella tapella lääkäreiden kanssa diagnoosin ja lääkityksen saamiseksi. Ja totta, tuntuu vieläkin siltä että olo ei ole "niin kuin ennen". Ruumiinlämpöni on jatkuvasti alle 36.
Silti olen sitä mieltä, että tuo Wilsonin syndrooma sinällään on huuhaata. Ja olen myös ilman muuta sitä mieltä, söisin kyllä mieluummin jotain muuta lääkettä kuin synteettistä Thyroxinia, vielä en ole saanut aikaiseksi raahautua lääkäriin lääkkeitä vaihtamaan.
[/quote]
Ihme jeesustelija, jos sulla ittellä on autoimmuuni, ni minkä takia sun pitää pilkata ja vähätellä muita jolla on kilpirauhasen vajaatoiminta?
Mitä kiksejä sää siitä saat?
Mielenkiintoista nähdä tästä ketjusta, kuinka uskomushoidoista tuttu argumentaatio leviää jo tavallisen lääketieteenkin piiriin. Ei sinänsä yllätä, että näin käy kilppariasioihin liittyen, ottaen huomioon että yli-innokkaan potilasjärjestön ansiosta googlessa karkeasti arvioiden 95% mahdollisista lääketieteellisistä oireista selittyy kilpirauhasella.
Itse uskon kyllä hoidosta olevan oikeasti apuakin, tosin niin, että monesti se apu hiipuu, mutta niin, että lähtötilanteesta jäädään plussan puolelle. Tätä hoitomuotoa ei pitäisi missään nimessä lopettaa tutkimatta asiaa kunnolla. T3-hormoni on oikein käytettynä turvallinen, mutta mitään villiä menoa en minäkään kannata, siis niin, että sen käyttöä ei riittävästi tunneta.
Nykyisestä epämääräisestä oireilusta pitää tehdä muutenkin lisää tutkimuksia; mikä sen aiheuttaa? Voivatko ne olla ns. hormonihäiritsijöiksi kutsutut muovit? Missä kaikkialla ylipäätään on esimerkiksi bisfenolia? Miksi keho menee stressitilaan jossa alkaa tuottaa rT3-muotoa?
t.41