6 ällän tyttö ja poika
Imagessa oli juttu Juhana Vartiaisesta. Hänen kerrottiin kirjoittaneen 6 ällää ja mm. sillä perusteltiin, sitä että hänen kerrottiin olevan fiksu.
Minäkin kirjoitin 6 ällää. Minusta on alkanut tuntua, että vahingossa varmaan, tai ehkä minut on arvioitu väärin. Kukaan ei koskaan ole pitänyt minua fiksuna, tuntui, että opettajatkin olivat silloin vähän hämmentyneitä. Eräs henkilö katsoi asiakseen kertoa minulle, ettei voi arvostaa arvosanojani, koska minulla oli lyhyt matikka. Monet ihmiset pitävät minua automaattisesti tyhmänä ja sivistymättömänä. He nauravat hämmentyneinä mielipiteilleni ja menevät aivan hiljaisiksi, kun kuulevat, että minulla onkin yliopistokoulutus ja kiinnostavaa työkokemusta.
Alan vain itse nuutua todistelutaakan alle. En jaksaisi aina päteä, vaan haluaisin, että jo vähitellen tekoni puhuisivat puolestaan. Haluaisin, etät myös minua pidettäisiin fiksuna ja että mm. arvosanani kelpaisivat todisteeksi siitä.
Kommentit (53)
Pakko vielä korostaa tuota, että kyllä minulle oli koko kouluajan selvää, miten halveksuttavaa oli olla fiksu, kitti, hyvin ujo ja sisäänpäinkääntynyt, tavallisen näköinen ja hyvä koulussa :). Todennäköisesti tilanne olisi muuttunut huomattavasti, jos olisin ollut nätti!
Pitkä matematiikka ja fysiikka vaatii sekä ymmärtämistä että harjoittamista, jotta laskurutiinit sujuvat. Nostan hattua tytöille, jotka ovat tarttuneet haasteeseen vastoin niitä yleisiä odotuksia, ettei tytöillä voi olla matikkapäätä ja kykyä menestyä niissä ja jotka ovat saavuttaneet hienot tulokset.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 00:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 00:40"]
Mitä muuta kuin ulkoa opettelua kielet ovat?
[/quote]
Joo, ja mitä muuta esim. kirjan kirjoittaminen on kuin sanojen lisäämistä peräkanaa.
[/quote]
Jätit sitten juuri olennaisen pois lainatessasi. Kuten sanoin, kielissä (poislukien äidinkieli, johon ei yleensä tässä yhteydessä viitata puhumalla "kielistä") ei testata taiteellisia ansioita tai luovuutta vaan teknistä osaamista. Sanasto + kielioppisäännöt = L kirjoituksissa. Ellei nyt sitten ole täysin käsittämättömän kehno ymmärtämään puhuttua kieltä...
Täälläkin huomaa selvää agressiota 6 ällää kirjoittaneita kohtaan. Sen vuoksi asiasta ei yleensä viitsi missään mainitakaan. No nyt tiedetään, että ulkoluvun ansiota kaikki.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 03:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 00:48"]
Mitä muuta kuin ulkoa opettelua kielet ovat?
[/quote]
Joo, ja mitä muuta esim. kirjan kirjoittaminen on kuin sanojen lisäämistä peräkanaa.
[/quote]
Jätit sitten juuri olennaisen pois lainatessasi. Kuten sanoin, kielissä (poislukien äidinkieli, johon ei yleensä tässä yhteydessä viitata puhumalla "kielistä") ei testata taiteellisia ansioita tai luovuutta vaan teknistä osaamista. Sanasto + kielioppisäännöt = L kirjoituksissa. Ellei nyt sitten ole täysin käsittämättömän kehno ymmärtämään puhuttua kieltä...
[/quote]
Näin ne naiset ylläpitää tyttöjen vähättelyä kaikissa kulttuureissa. Kielellinen lahjakkuus ei ole lahjakkuutta ollenkaan, Se on sanojen pänttäämistä jne.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 00:09"]
Täällä samanlaisia ajatuksia kuin ap:lla. 6 ällää myöskin, taustalla onneton nuoruus sekä kotioloissa että koulussa. Tuntui siltä että opettajiakin harmitti, kun kirjoitin paremmin kuin heidän suosikkinsa. Arvostetaan kuitenkin itseämme saavutuksestamme! Kyllä meissä täytyy jotakin olla, että olemme älliimme päässeet. Väitän, että ulkoa opettelemalla ei selviä esim. kielistä tai matikasta. Pelkkä tahdonvoima ei riitä 6 ällään, vaan täytyy olla älyä myös.
[/quote]
Mitä muuta kuin ulkoa opettelua kielet ovat? Taiteellista lahjakkuutta tai vaikkapa suullista ilmaisutaitoa ei tietääkseni testata kirjoituksissa.
[/quote]
Eli ymmärsinkö oikein että sulla on ällä kaikista kielistä?
Jessus, mitä kateutta ilmassa... Miksette voi myöntää, että joku on oikeasti ollut jossain hyvä. On se nyt kumma, että toisen ylioppilaspapereita saa mollata ihan rauhassa. Miksei mollata toisten urheilusuorituksia tai jotain muuta? Ei, ei. Koulumenestys on sellainen, jota saa rauhassa kommentoida. Mä en ymmärrä. Haukutteko te naapurin laulukilpailuissa menestyvän lapsen oikeasti huonoksi laulajaksi ja vain treenatuksi joikujaksi? Ette hauku. Miksi sitten haukutte ihmisiä, jotka ovat koulussa tsempanneet?
Minä ja muutama kaveri oltiin koulussa huippuoppilaita. Älliä ja kymppejä ropisi. Silti meistä ei yksikään lukenut juuri mitään. Illat hengattiin kavereiden kanssa ja viikonloput pyörittiin pussikaljalla ja myöhemmin baareissa. Kokeisiin luin kyllä, mutta tunnin tai kaksi edellisenä iltana. Voisiko sitä myöntää, että jotkut vaan oppii asiat paremmin kuin toiset? Kyse ei ole pelkästä muistista vaan siitä, että on ymmärtänyt asiat ja oppinut pohjat niin hyvin, että uusi liimautuu siihen päälle luontevasti, joten muistamista on kovin vähän.
No, 29, mikä sinusta sitten tuli? Entä samanlaisista kavereistasi?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 08:08"]
Täälläkin huomaa selvää agressiota 6 ällää kirjoittaneita kohtaan. Sen vuoksi asiasta ei yleensä viitsi missään mainitakaan. No nyt tiedetään, että ulkoluvun ansiota kaikki.
[/quote]
Tässä taas yksi "agressiivinen" kiltti tyttö, lyhyt matikka ja tukku kieliä kirjoitettuna.
Tämä ketju kyllä vahvistaa juuri sen kokemuksen, mikä minulla asiasta on. Minun ei siis tarvitse avata suutani, minua pidetään jostain syystä automaattisesti tyhmänä ja yksinkertaisena. Ihmiset hämmentyvät, kun avaan suuni ja sieltä tuleekin ilmeisesti jotain ennakkokäsityksistä poikkeavaa asiaa. Tai jos tulee puhe työpaikoista, niin oletetaan, että olen ollut sihteeri tms.
En tosiaankaan vapaaehtoisesti kerro kenellekään arvosanoistani, mutta tottakai ne tulivat ihmisten tietoon kirjoitusten aikaan. Oikein otti asiakseen tämä eräs ihminen tulla sanomaan lakkiaisissa, ettei arvosta todistustani, koska kirjoitin lyhyen matikan.
Ihmettelen jatkuvasti, mikä minussa mahtaa olla se piirre, joka saa ihmiset väheksymään ja mollaamaan, aliarvostamaan kaikkea tekemääni. Itse en kehtaisi tehdä niin kenellekään.
ap
Kielihän nimenomaan ei opita ulkoa pänttäämällä (vaikka sitäkin tarvitaan), kielet omaksutaan. Ja jos opettelet sanaston ja kieliopit, pelkästään sillä ei varmasti tule sitä ällää.
Itse arvostan niitä kielten älliä huomattavan paljon enemmän kuin joistain muista aineista saatuja, koska kaikki eivät kielistä älliä saa vaikka kuinka ahkerasti pänttäisivät. Siihen tarvitaan jo lahjakkuttakin.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 10:44"]
Tämä ketju kyllä vahvistaa juuri sen kokemuksen, mikä minulla asiasta on. Minun ei siis tarvitse avata suutani, minua pidetään jostain syystä automaattisesti tyhmänä ja yksinkertaisena. Ihmiset hämmentyvät, kun avaan suuni ja sieltä tuleekin ilmeisesti jotain ennakkokäsityksistä poikkeavaa asiaa. Tai jos tulee puhe työpaikoista, niin oletetaan, että olen ollut sihteeri tms.
En tosiaankaan vapaaehtoisesti kerro kenellekään arvosanoistani, mutta tottakai ne tulivat ihmisten tietoon kirjoitusten aikaan. Oikein otti asiakseen tämä eräs ihminen tulla sanomaan lakkiaisissa, ettei arvosta todistustani, koska kirjoitin lyhyen matikan.
Ihmettelen jatkuvasti, mikä minussa mahtaa olla se piirre, joka saa ihmiset väheksymään ja mollaamaan, aliarvostamaan kaikkea tekemääni. Itse en kehtaisi tehdä niin kenellekään.
ap
[/quote]
Tämä kuulostaa kyllä tosi oudolta. Kiinnostaisi minuakin, mikä saa ihmiset noin käyttäytymään ja tuollaisia oletuksia tekemään? Itselläni vähän päinvastaiset kokemukset, yleensä minua pidetään automaattisesti jotenkin fiksuna (jota toki olenkin ;))) mutta ihan vaan tällainen keskinkertainen fiksu :) Älliäkään en kirjoittanut kuin neljä.
ap
[/quote]
Jos sinun ei tarvitse edes avata suutasi antaaksesi tyhmän ja yksinkertaisen vaikutelman, sen täytyy johtua joko siitä, mitä olet tehnyt tai siitä, miltä näytät. Pidätkö ehkä suuta jatkuvasti hieman auki?
Mitä lyhkäiseen ja pitkään matematiikkaan tulee, niin kyllähän pitkä matematiikka vaatii valtavan paljon enemmän työtä ja ymmärtämistä kuin lyhyt. Samoin jotkut reaaliaineet, jotka jyräävät ymmärtämisellä (kuten fysiikka, kemia) tai hallittavan tiedon määrällä (historia, biologia). Kielellisen lahjakkuuden jos on saanut, siitä on valtavasti hyötyä lukiossa ja yo-kirjoituksissa. Tunnen yhden pojan, joka imee kieliä kuin sieni, mukaan lukien venäjä ja japani. Aivan käsittämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 10:52"]
Kielihän nimenomaan ei opita ulkoa pänttäämällä (vaikka sitäkin tarvitaan), kielet omaksutaan. Ja jos opettelet sanaston ja kieliopit, pelkästään sillä ei varmasti tule sitä ällää.
Itse arvostan niitä kielten älliä huomattavan paljon enemmän kuin joistain muista aineista saatuja, koska kaikki eivät kielistä älliä saa vaikka kuinka ahkerasti pänttäisivät. Siihen tarvitaan jo lahjakkuttakin.
[/quote]
Mutta lahjakkuus on lahja. Miksi arvostat lahjaa?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 11:02"]
ap
[/quote]
Jos sinun ei tarvitse edes avata suutasi antaaksesi tyhmän ja yksinkertaisen vaikutelman, sen täytyy johtua joko siitä, mitä olet tehnyt tai siitä, miltä näytät. Pidätkö ehkä suuta jatkuvasti hieman auki?
Mitä lyhkäiseen ja pitkään matematiikkaan tulee, niin kyllähän pitkä matematiikka vaatii valtavan paljon enemmän työtä ja ymmärtämistä kuin lyhyt. Samoin jotkut reaaliaineet, jotka jyräävät ymmärtämisellä (kuten fysiikka, kemia) tai hallittavan tiedon määrällä (historia, biologia). Kielellisen lahjakkuuden jos on saanut, siitä on valtavasti hyötyä lukiossa ja yo-kirjoituksissa. Tunnen yhden pojan, joka imee kieliä kuin sieni, mukaan lukien venäjä ja japani. Aivan käsittämätöntä.
[/quote]
En pidä suutani auki. Näytän omasta mielestäni ihan tavalliselta, mutta ilmeisesti tyhmältä muiden mielestä.
Kielistä kun on ollut puhetta, niin en varsinaisesti ole mikään kielinero. Kirjoitin reaalin ja matikan täysillä pisteillä, kielet (äidinkieli, enkku, ruotsi, ranska) vähän huonommin. Tämä oli siis silloin vanhaan aikaan. Nykyisin olisi muistaakseni kolme ällää ja kolme eximiaa (vieraat kielet).
ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 10:52"]
[/quote]
Mutta lahjakkuus on lahja. Miksi arvostat lahjaa?
[/quote]
Kieltenoppimisen lahjaa ei saa arvostaa mutta juuri matemaattinen lahjakkuus on hienointa mitä on?
Ei niitä älliä kielissä ja matikassa saada vaikka istuttaisiin koko lukuloma nenä kirjassa kiinni, ellei ole jonkinmoista lahjakkuutta kieliin ja matikkaan ole olemassa. Ei kaikkea voi sentäs ulkoa opetella. Reaaliaineissa sen sijaan auttaa hyvä muisti.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 12:38"]
Ei niitä älliä kielissä ja matikassa saada vaikka istuttaisiin koko lukuloma nenä kirjassa kiinni, ellei ole jonkinmoista lahjakkuutta kieliin ja matikkaan ole olemassa. Ei kaikkea voi sentäs ulkoa opetella. Reaaliaineissa sen sijaan auttaa hyvä muisti.
[/quote]
Näinpä. Jokainen voi miettiä että jos annetaan vaikka kolme viikkoa aikaa perehtyä täyspäiväsesti johonkin reaaliainetyyppiseen tuntemattomaan aiheeseen, vaikkapa Ranskan vallankumoukseen tai sitten johonkin uuteen vieraaseen kieleen, niin kumpaankohan saa siinä ajassa paremman tuntuman? Veikkaan että Ranskan vallankumous on sen jälkeen aika hyvin hanskassa, kun taas kielen kanssa vasta aloitellaan.
Ei hyvät arvosanat tai tietyt työtehtävät tee kenestäkään älykästä. Se on sellaista kirjaviisautta, taitoa oppia lukemaansa helposti ja menestyä sellaisissa asioissa. Minusta sillä ei ole mitään tekemistä fiksuuden kanssa. Enemmän pidän älykkäinä tunne-älykkäitä ihmisiä. Jotka osaavat sosiaalisen kanssakäymisen, ovat empaattisia ja huolehtivia ja ystävllisiä muille. Minä pidän sellaisia ihmisiä älykkäinä, sillä useimmiten HE ovat niitä onnellisia. Ja eikös onnellisuus ole se, mitä me kaikki tavoitellaan. Älykkäin on se joka on saanut ja tehnyt itsellen onnellisen elämän.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 00:50"]
Tuota noin... missä ne nautittavat oppimisen haasteet olivat, jos ei ole joutunut ponnistelemaan yhtään?
[/quote]
Joo, no haaste oli tässä ehkä hieman väärä sana :). Mutta sanotaan nyt että jos vaikka äikäntunnilla oli ainekirjoituksessa jokin tyylilaji työn alla, nautin siitä että sain aineesta just oikeanlaisen, näin vaivaa että siitä tuli sellainen. Sitten opettaja luki aineen ja olin yhtä aikaa sekä ylpeä että häpesin kuinka kehtasinkin kirjoittaa jotain mikä luettiin. Ponnisteluksi käsitän tässä yhteydessä enemmän sellaisen, että oikeasti istutaan pitkiä aikoja pänttäämässä vastentahtoisesti.