Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomat häät: mitä kutsuun?

Vierailija
25.05.2013 |

Olemme menossa naimisiin ja valmistelemme paraikaa häitämme. Kaikki sujuu mukavasti, mutta emme pääse yhteisymmärrykseen siitä, mitä hääkutsuun ja -infoon pitäisi laittaa siitä, että häät tulevat olemaan lapsettomat.

Mieheni on sitä mieltä, ettei asiasta tarvitse mainita mitään. Etiketti sanelee yksiselitteisesti, että kutsuttuja ovat vain ne, joiden nimet ovat kutsussa. Minä taas olen sitä mieltä, että ihmiset eivät ymmärrä tätä, vaan asia pitäisi jotenkin tahdikkaasti vääntää rautalangasta, että pettymyksiltä vältytään puolin ja toisin.

1. Kumpi meistä on mielestäsi oikeassa?

2. Jos rautalankaa tarvitaan, miten asia pitäisi kutsussa ilmaista?

Tiedän, että tämä on ikuisuusaihe, mutta tarvitsemme nyt tuoretta perspektiiviä. Meinaa hermo palaa.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mies on oikeassa etiketin suhteen mutta kaikki eivät sitä todellakaan tunne. Pelkkä ajo-ohjeen mukaan laitettu viesti lapsettomista häistä saattaa tavoittaa osan vieraista vasta hääpäivänä kun sitä ohjetta aletaan tarkemmin tutkia. Minä laittaisin itse kutsuun, juhlimme aikuisten kesken.

Vierailija
2/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette kumpikin oikeassa.

Mulle riittää pelkät kutsuttujen nimet kuoressa, mutta naapurille piti vääntää rautalangasta lisäksi "juhlitaan ilman lapsia" ja siitä huolimatta ne otti neljä muksuunsa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 21:03"]

Etiketin mukaan kutsu koskee vain niitä, joiden nimet ovat kuoressa (miehesi on tässä oikeassa), mutta yllättävän moni ei tätä ymmärrä (sinä olet oikeassa). Laittaisin "juhlimme aikuisten kesken".

[/quote]

Minä sain tietää vasta nyt, että tälläinen etiketti on. No olenkin elämässäni ollut kolmissa häissä.

[/quote]

Eli sinulle ei edes peruskoulussa kerrottu, että kirje on tarkoitettu sille ja vain sille, jonka nimi on kirjekuoressa?

Vierailija
4/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

me saatiin kutsu vain mun ja miehen nimellä, eiköhän tämä ole jo selvä ilmaus että lapsiamme eivät kutseet. joten he jäävät kotiin.

Vierailija
5/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 21:47"]

Olen ollut Briteissä häissä, eikä kutsussa ole aina kuin Mr ja Mrs, mutta kaikille on selvää, että juhlan alkutilaisuus koskee kaikkia. Kun ilta jatkuu, on siellä sitten joku/jotkut nannyt hakemassa lapsia. Enkä itse ole lasten kanssa. Häät ovat etiketin mukaan lähtökohtaisesti perhejuhlat, eli kaksi sukua liittyy yhteen ja perustetaan perhe, joten kyllä etiketin mukaan kutsu on lähtökohtaisesti lähisuvun perheille, vaikkei sitä erikseen kirjoiteta niin. Vieraammat eivät välttämättä lapsia tuo kutsun koskiessa vain vanhempia ellei siitä erikseen sovita.

[/quote]Minä taas olen ollut Brittihäissä juuri toisipäin. Eli ilman lapsia, koska koko perhe ei ollut kutsussa. Ja näytti olleen oikea tulkinta. 

Vierailija
6/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on teoriassa oikeassa. Käytännössä kuitenkin niin moni fiksu, koulutettu jne. on minulle perheineni kutsun seuraavasti ( Kutsuun vastattaessa on noista epäselvistä käynyt ilmi, että ovat tarkoittaneet minua, miestäni, lapsiani.):

Maija Meikäläinen perheineen

Maija Meikäläinen ja Matti Virtanen

Matti Virtanen ja Maija

Maija Meikäläinen

Matti Virtanen

Maija Virtanen + lapset    (Tästä oli kuulemma miehen nimi unohtunut)

Vierailija
7/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä totta, että sieltä infolehtisestä viesti ei kaikkia tavoita. Ei niitä nimittäin kaikki lue, kun ne on nykyään monisivuisia tyhjää täynnä olevia vitsikokoelmia, niin ei kaikilla ole aikaa niitä tavailla. Niissä kun ei yleensä ole mitään asiaa vaan sellaista, että pukeuduthan juhlavasti ja vältät alkoholin ylikäyttöä ja pissaat vain vessaan... Useimmat vieraat eivät kaipaa tuollaista kaitsentaohjetta, joten jättävät sen lukematta.

Vierailija
8/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis todellakaan ihmisille ei ole selvää että jos kuoressa lukee pelkästään Maija Meikäläinen niin tällöin kutsu koskee ainoastaan kyseistä henkilöä.
Kutsuin serkkuni meidän viimekesäisiin häihin ja hän ilmoitti että tulee häihin poikaystävänsä kanssa. Siinä sitten nolona selittelin että valitettavasti kutsu ei ole avec (en siis edes tiennyt että serkkuni seurusteli, siksi poikaystävää ei kutsuttu) ja juhlapaikkaan ei todellakaan mahtunut yhtäkään ylimääräistä ihmistä mihinkään istumaan. 
No, onneksi serkku ymmärsi asian ja yhden peruuntumisen myötä myös poikaystävä pääsi mukaan juhliin.

Ja tosiaan ohjelappuseen kannattaa kirjoittaa erikseen esim. "Juhlien luonteen vuoksi juhlimme ilman lapsia" tms. Koska kyllä meillä ainakin juotiin alkoholia enkä halunnut että lapset ovat katselemassa humalaisia aikuisia...

Vierailija
9/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 15:00"]

Ja tosiaan ohjelappuseen kannattaa kirjoittaa erikseen esim. "Juhlien luonteen vuoksi juhlimme ilman lapsia" tms. Koska kyllä meillä ainakin juotiin alkoholia enkä halunnut että lapset ovat katselemassa humalaisia aikuisia...

[/quote]

Miksi pitäisi laittaa tällainen varoitusteksti? Eihän sinne ole tulossa lapsia, kun lapsia ei ole kutsuttu.

Vierailija
10/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tee ainakin tahdikkaammin kuin meille.

Meidät kutsuttiin häihin, kutsussa luki "Maija Meikäläinen" perheineen. Olivat hyvin tietoisia, että meille syntyi samoihin aikoihin vauva, mutta sanoin, että tulemme tietenkin, jos kaikki on mennyt vauvan kanssa hyvin ja olen toipunut synnytyksestä.

No, kaikki meni hyvin ja ilmoitin, että olemme tulossa häihin. Vastaus oli, että lapsi pitää viedä hoitoon (häät saaressa, joten ei ollut mistään päiväreissusta kyse), sillä häät ovatkin lapsettomat. Olisi kuitenkin kuulemma kiva, jos minä voisin osallistua (ei siis miehenikään ilmeisesti).

Jouduin sanomaan, ettemme osallistu, mistä hääpari sitten vetäisi herneen nokkaansa. He ja kaikki muutkin juhlavieraat kuulemma pettyivät, kun en pitänyt heidän juhlaansa tärkeänä... Lopettivat yhteydenpidon kokonaan tämän jutun takia.

Vierailija
11/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ihan oikeasti ole valmis hommaamaan/palkkaamaan lastenvahtia yhden vuorokauden ajaksi, hankkimaan pukuja ja mekkoja (varmaan 90 prosentilla ihmisistä on kaapissa JOTAIN mitä voi käyttää, ei joka häihin tarvitse uusia + kirppariltakin voi ostaa) ja saapumaan paikalle ja maksamaan matkastaan, niin ei sitten tarvitse tulla häihin. Simple. Mutta sitten on turha vinkua, ettei "voi" tai "pysty" tulemaan, vaan voi sanoa suoraan, ettei HALUA/VIITSI. Ja joo, joillakin on rahat tiukalla, mutta yleensä häät ovat tiedossa jo kuukausia etukäteen, niin normaalin aivotoiminnan omaava ihminen osaa kyllä säästää vähän rahaa.

Kyllä itse loukkaantuisin jos joku LÄHEINEN ihminen ei viitsisi sen verran nähdä vaivaa, että hoitaisi ylläolevat asiat kuntoon. Häät ovat VIHKIPARIN päivä, ja jos ei sitä pysty kunnioittamaan, niin turha sitten kitistä jos morsian pahoittaa mielensä.

Jos joku ex-naapuri 10 vuoden kuluttua tms. ei vaivaannu paikalle em. syistä, niin eipä paljon haittaisi. Tosin en mitään hyvän päivän tuttuja tms. omiin häihini kutsuisikaan.

Vierailija
12/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

54. Siis ex-naapuri 10 vuoden takaa piti kirjoittamani :)

Vierailija
13/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"huomioittehan ystävällisesti, ettei tilaisuus sovellu lapsille."

Vierailija
14/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 18:57"]

Jos ei ihan oikeasti ole valmis hommaamaan/palkkaamaan lastenvahtia yhden vuorokauden ajaksi, hankkimaan pukuja ja mekkoja (varmaan 90 prosentilla ihmisistä on kaapissa JOTAIN mitä voi käyttää, ei joka häihin tarvitse uusia + kirppariltakin voi ostaa) ja saapumaan paikalle ja maksamaan matkastaan, niin ei sitten tarvitse tulla häihin. Simple. Mutta sitten on turha vinkua, ettei "voi" tai "pysty" tulemaan, vaan voi sanoa suoraan, ettei HALUA/VIITSI. Ja joo, joillakin on rahat tiukalla, mutta yleensä häät ovat tiedossa jo kuukausia etukäteen, niin normaalin aivotoiminnan omaava ihminen osaa kyllä säästää vähän rahaa.

Kyllä itse loukkaantuisin jos joku LÄHEINEN ihminen ei viitsisi sen verran nähdä vaivaa, että hoitaisi ylläolevat asiat kuntoon. Häät ovat VIHKIPARIN päivä, ja jos ei sitä pysty kunnioittamaan, niin turha sitten kitistä jos morsian pahoittaa mielensä.

Jos joku ex-naapuri 10 vuoden kuluttua tms. ei vaivaannu paikalle em. syistä, niin eipä paljon haittaisi. Tosin en mitään hyvän päivän tuttuja tms. omiin häihini kutsuisikaan.

[/quote]

Eikö hääkutsut lähetetä yleensä kuukausi pari ennen? Jos pitää ostaa pari juhlamekkoa, häälahja, maksaa lapsenvahdille palkka kenties yön yli ja mahdollisesti vielä kustantaa matka paikan päälle, niin kallis paukku tulee. Ei meillä ainakaan olisi varaa, jos siis pitäisi ottaa ulkopuolinen lapsenvahti. 

Vierailija
15/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt kysyn TOOOSI tyhmiä, mutta oletko kutsumassa häihisi ihmisiä, joita et edes tunne? Mikä ihme siinä on, että sitä ei voi sanoa kaverille vaikka seuraavalla kahvila-käynnillä, että "me pidetään lapsettomat häät".

Mulle on ollu ainakin joka lapsettomien häiden yhteydessä jo paljon ennen kutsuja selvää missä mennään. Ja en aio omiinkaan häihini kutsua yhtäkään ihmistä, jonka kanssa en tekemisissä ole.

Ei mahdu mun jakeluun, että omiin häihin pitää kutsua jotkut serkut Perähikiältä, joita ei ole tavannut kun 24 vuotta sitten isomamman hautajaisissa ihan vaan sen takia, että ne on serkkuja.

Kutsu vaan ihmisiä, jotka OIKEASTI tunnet niin ongelma on sillä ratkaistu.

Vierailija
16/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kutsut ainakin 3 - 4 kk ennen. Hyvin jää aikaa säästää rahaa.

Vierailija
17/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:42"]

Mä nyt kysyn TOOOSI tyhmiä, mutta oletko kutsumassa häihisi ihmisiä, joita et edes tunne? Mikä ihme siinä on, että sitä ei voi sanoa kaverille vaikka seuraavalla kahvila-käynnillä, että "me pidetään lapsettomat häät".[/quote]

Emme kutsu tuntemattomia mutta kuitenkin useita ihmisiä, joita emme ehdi nähdä ennen häitä. En halua lähettää lapsellisille ihmisille erikseen viestejä, että älkää sitten ottako lapsia mukaan. Mieheni on sitä mieltä, että tällainen holhoaminen lähinnä loukkaa fiksuja ihmisiä, ja ymmärrän kyllä tämän pointin. 

Miten muotoilisin vastauspyynnön niin, että siitä voi ymmärtää kutsun koskevan vain  niitä yhtä tai kahta ihmistä, joiden nimi mainitaan? "Ilmoitattehan N.N. mennessä..."

-ap

Vierailija
18/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 21:49"]

Minun ja mieheni häät ovat muutaman viikon päästä. Kestit ovat lapsettomat, joten kutsut lähtivät vain kutsuttujen nimillä SEKÄ kutsussa luki lopussa K-18. Helppoa....Ei kukaan ainakaan tuorta voi väärin käsittää....

[/quote]

Ei millään pahalla, mutta minusta "K-18" on vähän koominen ilmaisu tässä tilanteessa. Tulee mieleen, että häissä on jotain lapsille sopimatonta ohjelmaa. Mutta toisaalta näkisin tuollaisen kutsun saatuani varmaan vähän tavallista enemmän vaivaa, jotta pääsisin todistamaan hääjuhlaa jossa esiintyy strippari!

Vierailija
19/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 10:21"]

En ymmärrä ihmisiä jotka ei lähtökohtaisesti halua mennä häihin, paitsi jos on kutsuttuna avecina. Itse ajattelisin, että ympärilläni on noin 40 läheistä sukulaista ja ystävää, joiden mahdollisiin häihin haluaisin mennä, sekä myös kutsuisin. Loukkaantuisin varmasti myös, jos selviäisi ettei nämä ihmiset HALUA tulla häihini. En tosiaankaan kyllä lähettelisi mitään lapsettomia kutsuja tilinumerollakaan, koska omat arvotukseni ei kohtaa nykyisen ajatusmaaiman kanssa näiltä kohdin :)

Aloittajalle, että vääntäkää rautalangasta ja sinne ajolappusiin se onkin hyvä laittaa.

[/quote]

Et ymmärrä ihmistä, joka ei halua sijoittaa matkoihin esim. 260 euroa, lapsenvahtiin vuorokaudeksi toista samanmoista ja lahjat ja puvut päälle? Meiltä helsinkiin maksaa kahdelta aikuiselta tuon verran; alelippuja on nykyään, mutta ei niitä aina saa eikä ne välttämättä ole sopiviin juniin. Kahdet häät vähän samalle kesää kauempana jo tietäisi pitkän aikaa pennin venytystä. 

[/quote]

Ymmärrän ettei, suurin osa ihmisistä halua maksaa 500 euroa häihin menosta. Puhuinkin ihmisistä, jotka eivät halua mennä häihin häiden takia, enkä niiden kustannuksien takia.

Mun läheiset ihmiset asuukin erittäin pitkälti kotikaupungissani, joten minun kohdalla kyse ei siitä ainakaan ole, että tulisi matkakustannukia. Ja vaikka paras ystäväni asuukin 200 km päässä, en voisi kuvitella että hän ei paikalle viitsisi saapua. No tosin ei ole häitäkään tiedossa.

Mikä niissä puvuissa on niin vaikeaa? Eikö juhlavaatteita ole ennen tarvittu, vai jääkö joka kesä edellinen mekko ja puku pieneksi? Lapset ei mielestäni tarvitse pukuja mihinkään juhliin :)

Vierailija
20/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ei mulla käynyt mielessäkään että jos joku järjestää lapsettomat häät, tämä loukkaantuisi kun kaikki eivät pääse paikalle ilman lapsiaan! Luulisi että se vaihtoehto on otettu häitä/kutsuja suunnitellessa jo huomioon. Näköjään ihmisten itsekeskeisyys on pohjaton :)

Minä olen kyllä lapsettomien häiden kannattaja. Kyllä silti ymmärrän että kaikilla ei ole halua/mahdollisuutta lapsenvahdin hankkimiseen, ja kutsu lapsettomiin häihin rajaa automaattisesti osan vieraista pois. Omat vihkiäiset oli lapsettomat ihan vahingossa, kun tilaisuus ja juhla pidettiin pienenä eikä tuttavapiirissä silloin vielä ollut perheellisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan