Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomat häät: mitä kutsuun?

Vierailija
25.05.2013 |

Olemme menossa naimisiin ja valmistelemme paraikaa häitämme. Kaikki sujuu mukavasti, mutta emme pääse yhteisymmärrykseen siitä, mitä hääkutsuun ja -infoon pitäisi laittaa siitä, että häät tulevat olemaan lapsettomat.

Mieheni on sitä mieltä, ettei asiasta tarvitse mainita mitään. Etiketti sanelee yksiselitteisesti, että kutsuttuja ovat vain ne, joiden nimet ovat kutsussa. Minä taas olen sitä mieltä, että ihmiset eivät ymmärrä tätä, vaan asia pitäisi jotenkin tahdikkaasti vääntää rautalangasta, että pettymyksiltä vältytään puolin ja toisin.

1. Kumpi meistä on mielestäsi oikeassa?

2. Jos rautalankaa tarvitaan, miten asia pitäisi kutsussa ilmaista?

Tiedän, että tämä on ikuisuusaihe, mutta tarvitsemme nyt tuoretta perspektiiviä. Meinaa hermo palaa.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 10:21"]

En ymmärrä ihmisiä jotka ei lähtökohtaisesti halua mennä häihin, paitsi jos on kutsuttuna avecina. Itse ajattelisin, että ympärilläni on noin 40 läheistä sukulaista ja ystävää, joiden mahdollisiin häihin haluaisin mennä, sekä myös kutsuisin. Loukkaantuisin varmasti myös, jos selviäisi ettei nämä ihmiset HALUA tulla häihini. En tosiaankaan kyllä lähettelisi mitään lapsettomia kutsuja tilinumerollakaan, koska omat arvotukseni ei kohtaa nykyisen ajatusmaaiman kanssa näiltä kohdin :)

Aloittajalle, että vääntäkää rautalangasta ja sinne ajolappusiin se onkin hyvä laittaa.

[/quote]

Et ymmärrä ihmistä, joka ei halua sijoittaa matkoihin esim. 260 euroa, lapsenvahtiin vuorokaudeksi toista samanmoista ja lahjat ja puvut päälle? Meiltä helsinkiin maksaa kahdelta aikuiselta tuon verran; alelippuja on nykyään, mutta ei niitä aina saa eikä ne välttämättä ole sopiviin juniin. Kahdet häät vähän samalle kesää kauempana jo tietäisi pitkän aikaa pennin venytystä. 

[/quote]

Ymmärrän ettei, suurin osa ihmisistä halua maksaa 500 euroa häihin menosta. Puhuinkin ihmisistä, jotka eivät halua mennä häihin häiden takia, enkä niiden kustannuksien takia.

Mun läheiset ihmiset asuukin erittäin pitkälti kotikaupungissani, joten minun kohdalla kyse ei siitä ainakaan ole, että tulisi matkakustannukia. Ja vaikka paras ystäväni asuukin 200 km päässä, en voisi kuvitella että hän ei paikalle viitsisi saapua. No tosin ei ole häitäkään tiedossa.

Mikä niissä puvuissa on niin vaikeaa? Eikö juhlavaatteita ole ennen tarvittu, vai jääkö joka kesä edellinen mekko ja puku pieneksi? Lapset ei mielestäni tarvitse pukuja mihinkään juhliin :)

[/quote]

Meillä ainakin tulee juhlia niin harvoin, että entiset puvut alkavat olla vanhanaikaisia. Viimeksi olin häissä 2005, sitä ennen 90-luvulla. Lakkiaisia on 2000-luvulla ollut neljät. Muutamat synttärit, mutta kaikki ovat olleet talvella ja niissä on ollut vähän eri vaatteet. Lapsillekin on laitettu siistit juhlavaatteet ja koskaan ei ole entiset sopineet uusien  juhlien tullessa. 

Minä en erityisemmin pidä hääjuhlista, ainakaan isoista. Menen kyllä silloin kun kutsutaan, jos mahdollista, muodon vuoksi. 

Vierailija
22/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 21:03"]

Etiketin mukaan kutsu koskee vain niitä, joiden nimet ovat kuoressa (miehesi on tässä oikeassa), mutta yllättävän moni ei tätä ymmärrä (sinä olet oikeassa). Laittaisin "juhlimme aikuisten kesken".

[/quote]

Minä sain tietää vasta nyt, että tälläinen etiketti on. No olenkin elämässäni ollut kolmissa häissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 20:13"]

Joo, luulenpa että rautalanka kannattaa. Kaikki eivät vaan tajua muuten.

[/quote]

Kannattaa vääntää rautalankaa.....meidän häissä aikanaan kävi niin että laitoin kutsun ystävälleni hänen lapsuudenkotiinsa.Ystävä oleili tuolloin ulkomailla.Äitinsä soitti että xxxx ei pääse mutta meitä tulee kolme......siis vanhemmat ja sisko....kuoren päällä luki vain ystäväni nimi....ala siinä sitten sanomaan ettei käy....

Vierailija
24/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 20:22"]

Sinä olet oikeassa, mutten keksi miten voisit tuon ilmoittaa nätisti vieraille.

[/quote]

Miten niin nätisti. Meille on tullut ihan asiallisia kutsuja, että aikuisten kesken jne..

Ongelmia on tullut vain siitä, että emme ole tulleet häihin, koska emme ole saaneet lapsenvahtia. Morsian on saanut kiukkuraivareita, kun on jokunen muukin kaveripari jäänyt tulematta. Hankala on nimittäin saada samalle kesälle monelle viikonlopulle vahtia, kun kaikilla kavereilla on pieniä lapsia ja ei vanhempiakaan viitsi jatkuvati vaivata. Ja ne vanhemmatkin on saatettu kutsua häihin.

Tätä ei sitten morsian ymmärrä ja rääkyy sitten, että kaverit on itsekkäitä, kun ei halua tulla lapsettomiin häihin-. Haluaisi, mutta ei vain pysty. 

En oikeassa elämässä tunne ketään, joka olisi loukkaantunut jos hänen lapsia ei ole kutsuttu. Mutta tunnen monta morsianta, joka on loukkaantunut, kun kaikki vieraat ei tule paikalle.

[/quote]

Ja yhdeksi vuorokaudeksi ei voi palkata ulkopuolista lastenvahtia? 

[/quote]

Meillä ei voinut lapsen sairauden vuoksi vahdiksi palkata ketä tahansa tuntematonta. Kaveripariskunnan häiden aikaan luottovahtimme ei ollut käytettävissä. Eikä kaikki halua kotiinsa tuntemattomia muutenkaan. Kaverit suuttuivat. Mies meinasi ensin mennäkin yksin, kun kyseessä oli hänen kaverinsa, jonka tunsi jo ennen minua, mutta hänellekin tuli este, joka ei tosin ollut ylivoimainen; ei vain halunnut oikeastaan mennä yksin ja vähän tekosyynä käytettiin. Sen sijaan serkkuni ymmärsi, tosin silloin lapset olisi kutsuttukin, mutta aioimme mennä ilman, koska emme uskoneet toisen lapsen jaksavan. Nuo häät olisivat olleet kaukana, 500 km. Kaverihäät 200 km. 

Vierailija
25/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten niin nätisti. Meille on tullut ihan asiallisia kutsuja, että aikuisten kesken jne..

Ongelmia on tullut vain siitä, että emme ole tulleet häihin, koska emme ole saaneet lapsenvahtia. Morsian on saanut kiukkuraivareita, kun on jokunen muukin kaveripari jäänyt tulematta. Hankala on nimittäin saada samalle kesälle monelle viikonlopulle vahtia, kun kaikilla kavereilla on pieniä lapsia ja ei vanhempiakaan viitsi jatkuvati vaivata. Ja ne vanhemmatkin on saatettu kutsua häihin.

Tätä ei sitten morsian ymmärrä ja rääkyy sitten, että kaverit on itsekkäitä, kun ei halua tulla lapsettomiin häihin-. Haluaisi, mutta ei vain pysty. 

En oikeassa elämässä tunne ketään, joka olisi loukkaantunut jos hänen lapsia ei ole kutsuttu. Mutta tunnen monta morsianta, joka on loukkaantunut, kun kaikki vieraat ei tule paikalle.

[/quote]

[/quote]

No tulee mun mielestä hiukan liian kalliiksi. Joten en palkkaa outoa lapsenvahtia vuorokaudeksi hoitamaan kolmea alle kouluikäistä.

Asia ei ole ongelma meille. Mutta näkyy palstamammoille olevan ja morsiamille. Minä koen, että saan kutsun ja minä voin joko kieltäytyä ja lähteä. Vain palstamammat ja morsiamet alkaa vänkäämään, että pitäisi lopettaa imetys tai palkata joku outo lapsenvahti tai keinolla millä tahansa yrittää tulla häihin.

Minkä ihmeen takia? Ei kai jokaiseen kutsuttuun juhlaan ole pakko tulla. Minusta ne on ihan vapaaehtoisia tapahtumia.

Eli tässä sen näkee. Kutsut eivät ole kutsutulle ongelma. Niistä voi kieltäytyä. Mutta kuten sanoin jo aiemmin. Tunnen morsiamia, jotkä rääkyvät jos niihin häihin ei mene. Ja näkyy palstamammat olevan samaa luokaa, että heti aletaan vänkäämään, että etkö voi hommata palkattua lapsenvahtia. En voi, koska minua ei kiinnosta. Yksinkertaista. Olen sen verran aikuinen, että en tee asioita, joita en halua. En edes siksi, että joku ulkopuolinen vänkyttää, että etkö voi vauvaasi opettaa pullolle ja hommata mll.n hoitajia tai muuta. Ei, niin en aio toimia ja se ei ole todellakaan minulle ongelma.

Vierailija
26/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 08:09"]

Kannattaa vääntää rautalankaa.....meidän häissä aikanaan kävi niin että laitoin kutsun ystävälleni hänen lapsuudenkotiinsa.Ystävä oleili tuolloin ulkomailla.Äitinsä soitti että xxxx ei pääse mutta meitä tulee kolme......siis vanhemmat ja sisko....kuoren päällä luki vain ystäväni nimi....ala siinä sitten sanomaan ettei käy....

[/quote]

Apua! Mitä ihmettä noilla ihmisillä on käynyt mielessä! 

Eikö sen luulisi olevan ihan itsestäänselvää ja yleissivistykseen kuuluvaa, että kutsuun kirjoitetaan joko:

"Matti ja Maija Meikäläinen perheineen", jolloin ollaan kutsuttu vanhemmat ja kotona asuvat lapset (huom. ei todellakaan poismuuttaneita lapsia puolisoineen ja lapsineen, heille lähetetään omat kutsut, jos heidät mukaan halutaan)

"Matti ja Maija Meikäläinen", jolloin kutsutaan pelkästään tämä pariskunta

"Matti Meikäläinen + avec", jolloin Matti tuo haluamansa aikuisen seuralaisen (ei tarkoita, että Matti voi tulla 5-vuotiaan lapsensa kanssa)

"Matti Meikäläinen", jolloin Matti on kutsuttu ihan itseksensä.

Häävieras EI rupea kerjäämään lisäkutsuja, "enkö nyt saisi tuoda poikaystävää" eikä rupea inttämään että jos sittenkin tämä meidän vaavi saisi tulla. 

Vierailija
27/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yleensä käytännössä ei. 

Vierailija
28/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä jotka ei lähtökohtaisesti halua mennä häihin, paitsi jos on kutsuttuna avecina. Itse ajattelisin, että ympärilläni on noin 40 läheistä sukulaista ja ystävää, joiden mahdollisiin häihin haluaisin mennä, sekä myös kutsuisin. Loukkaantuisin varmasti myös, jos selviäisi ettei nämä ihmiset HALUA tulla häihini. En tosiaankaan kyllä lähettelisi mitään lapsettomia kutsuja tilinumerollakaan, koska omat arvotukseni ei kohtaa nykyisen ajatusmaaiman kanssa näiltä kohdin :)

Aloittajalle, että vääntäkää rautalangasta ja sinne ajolappusiin se onkin hyvä laittaa.

Vierailija
29/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vaikka pidämme teidänkin lapsistanne, tapaamme heitä sitten toisella kertaa. Juhlitaan tällä kertaa aikuisten kesken.

Vierailija
30/61 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 10:21"]

[/quote]

Et ymmärrä ihmistä, joka ei halua sijoittaa matkoihin esim. 260 euroa, lapsenvahtiin vuorokaudeksi toista samanmoista ja lahjat ja puvut päälle? Meiltä helsinkiin maksaa kahdelta aikuiselta tuon verran; alelippuja on nykyään, mutta ei niitä aina saa eikä ne välttämättä ole sopiviin juniin. Kahdet häät vähän samalle kesää kauempana jo tietäisi pitkän aikaa pennin venytystä. 

Vierailija
31/61 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuttuja ova tietenkin ne, joiden nimet ovat kutsussa. Jos kutsu on osoitettu tyyliin "perhe Virtanen", ovat myös lapset kutsuttuja.

Tarvitsette varmasti juhlaan osallistuvien ihmisten lukumäärän, kysykää siis näiden ilmoittautuessa montako osallistuu elleivät itse tajua sitä kertoa. Jos joku sanoo että 5 (ne kolme lastakin), voi silloin todeta ettei lapsia ole kutsuttu, koska ovat aikuisten juhlat.

Vierailija
32/61 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsettomat häät... tai no, ei ne olleet häät sanan varsinaisessa merkityksessä. mentiin ulkomailla naimisiin ja pidettiin kavereille bileet. Minä olin kyllä pukeutunut valkoiseen pukuuni ja miehellä puku. Kutsuun laitettiin jotain tyyliin "tilan rajallisuudesta ja juhlan luonteesta johtuen juhlimme ilman lapsia". Kukaan ei vetänyt hernettä nenään ja iloisin mielin tulivat bilettämään ja jättivät lapset kotiin. :) Ei ollut myöskään kummankaan vanhempia, vaan siis kaveribileet mutta häät kuitenkin, vain se kirkko-osuus puuttui.

Ja joo, jos on fiksu, niin pitäisi ymmärtää että kutsussa mainitaan vain ne jotka sinne halutaan, eli esim. Matti ja Maija Mäkelä ( jos kutsu vain aikuisille ) tai sitten Matti Mäkelä perheineen ( jos kutsu on myös lapsille ) mutta aina on näitä jotka eivät tajua..... mieluummin siis väännetään sitä rautalankaa kutsussa. Ne jotka siitä vetävät palkokasvin nenäänsä että lapsia ei ole kutsuttu niin sitten vetävät. Useimmat kuitenkin lähtevät mielellään kaksin juhlimaan, ilman lastenkaitsemista...

Tämä siis minun mielipiteeni :)

Vierailija
33/61 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asia olisi hyvin selvä, jos juhlat alkavat vasta illalla esim. klo 19 alkaen. Kaikki ymmärtävät tällöin, ettei lapsia kaivata.

Vierailija
34/61 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, luulenpa että rautalanka kannattaa. Kaikki eivät vaan tajua muuten.

Vierailija
35/61 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa siihen ettei häihin kaivata sinappikoneita, toukkia eikä kersoja, sillä pihvi

Vierailija
36/61 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme kutsun, jossa kuoressa oli vain minun ja mieheni nimi ja kutsussa oli vielä erikseen, että Tervetuloa Maija Lehtinen ja Matti Virtanen häihimme.... " ja kutsun lopussa oli vp. Tiina 040-00000000 - kutsu on kahdelle

Eli tyhmempikin tajusi, että lapset kotiin.

Tosin näissä häissä ei ollut pisaraakaan alkoholia, joten lapset olisi kyllä voinut siinä mielessä ottaa mukaan, mutta morsiamen tahdosta yksikään kakara ei päässyt pilaamaan heidän päiväänsä. Ja hyvä niin, entistä harvempi vanhempi tajuaa, että se edestakaisin kirkossa tepsuttava ja kirkuva lapsi ei ole kaikista ihana.

Vierailija
37/61 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 20:15"]

Laittakaa siihen ettei häihin kaivata sinappikoneita, toukkia eikä kersoja, sillä pihvi

[/quote]

:D 

Joo, ja laittakaa, että illan ohjelman rohkeuden vuoksi kehotamme jättämään lapset kotiin... Sit loppuun sellanen härski silmäniskuhymiö ;) ja huulipunan jäljet tietty sulkee kirjekuoren. XXX K-18

Vierailija
38/61 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan tajuaisi jättää lapsia kotiin, jos kutsussa ei olisi muuta vihjausta asiasta kuin se, että se on osoitettu vain Matti ja Maija Heikkiselle. Reilusti vaan sanotte, että haluatte viettää elämänne tärkeimmän päivän sivistyneeseen tyyliin aikuisella porukalla.

Vierailija
39/61 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Miehesi on oikeassa ja kysymys nro 2 on turha.

Mutta ole itse selkeä sen kanssa, kun ihmiset ilmoittautuvat eli kysy aina tarkasti, että teitä on tulossa kaksi, kiva kun pääset vaimon/miehen kanssa tulemaan tms.

Vierailija
40/61 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin kutsuun vielä erikseen että juhlimme ilman lapsia. Mielestäni jos laittaa että juhlimme aikuisten kesken niin joku voi silti ottaa lapsensa mukaan koska kyllähän lapsi sopii aikuisten juhlaan...huoh...itselläni on kaksi lasta ja ymmärrän täysin jos kutsu ei koske heitä. Vaikka lapsillani on käytöstapojakin hallussa niin ei he jaksa mitään kirkkoa ja muita olla kuten aikuiset. Mielelläni juhlin ilman lapsiakin välillä ja varsinkin ilman sitä pelkoa että omani on se jonka huutokonsertti jää kaikille häistä mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä