Jos nainen ehdottaa suhteen aluksi testeissä käymistä
mitä kumppani siitä ajattelee?
Kommentit (32)
> todellakin tiedän mikä tilanne on siellä Virossa
> Tiedätkö edes sitä, että Virossa on euroopan pahin huumeongelma? Ja erityisesti suonensisäisesti käytettävien huumeiden suhteen?
> Et varmaan myöskään luule, että huumeidenkäyttäjät ovat täysin eristykessä muusta yhteiskunnasta?
Ah, meie kullake!
http://rahvatervis.ut.ee/bitstream/1/1262/1/Lai2009.pdf
Kuule. Ihan tilastollisesti narkkarit nyt on marginaalissa ja aika täysin eristyksissä muusta yhteiskunnasta. Normot (joista minä lähinnä puhuin) ei nyt vaan ole narkkarien kanssa tekemisissä. Se näkyy myös hiv-tapauksissa, joita on ylivoimainen enemmistö Viron tapauksista. Muut ovat marginaalitapauksia, ja usein arvioita, joissa lukumääriä paisutetaan ylöspäin (poliittisista syistä). Hiv-tapaukset ovat Virossakin laskeneet jo vuosia, mitä ei yleisesti tiedetä, koska hysteria ja ihmisten järjestelmällinen sumutus. Lue se Fumenton kirja, tai ainakin artikkeleita:
http://fumento.com/aids/
PS! Voit jättää muuten kirjoittamisen pois, jossa näyttää siltä, että kirjoittaisit jollekin dummyheadille. Tiedätkö edes sitä, että ensioletus kannattaa aina olla, että keskustelukumppanisi on ihan normaalijärkinen aikuinen henkilö. Mutta toisaalta, jos esittää iltahärpäketietoa, niin ehkä ei voi muuta olettaa...
Jaa no itse olen kahdelta edelliseltä poikaystävältäni pyytänyt testeissä käyntiä ennen seksin mukaantuloa. Eksä meni n. 1 kk jälkeen kun tapailu oli aloitettu, sitä ennen ei ollut seksiä. Nykyinen avomieheni pyysin jo melkein toisilla treffeillä käymään teisteissä, koska tiesin, että hänen kanssaan haluan olla ja jos asiat kunnossa tautien suhteen ja ehkäisy, kuten minulla kierukka ei meillä ollut tarvetta alkaa kumeilla sähläämään. Molemmat miehet ovat olleet yllättyneitä, koska kuulemma ei ole aimmin tullut mieleen käydä, mutta menneet hyvillä mielin sinne. Jos pyytäisin miestä menemään testeihin molempien vuoksi ja mies epäröisi, suuttuisi yms. Heivaisin heti.
Virossa HIV - tilanne on suunnilleen sama kuin Thaimaassa.
http://www.avert.org/hiv-aids-europe.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_HIV/AIDS_adult_prevalence_rate
Suomi (Finland) 0.1 %
Venäjä (Russia) 1.0 %
Viro (Estonia) 1.30 %
Thaimaa (Thailand) 1.30 %
Virossa siis keskimäärin 13 - kertainen riski Suomen verrattuna.
Jos eli kun Thaimaassa saa olla hyvin varovainen HIV -tartuntojen suhteen niin sama on tilanne myös Virossa. Siellä joka seitsemälläkymmenennellä kansalaisella on kyseinen tauti.
Seksitautien testaus ennen kumien käytön lopettamista pitäisi tähän maailmanaikaan olla itsestään selvyys. HIV+ elämä on sen verran hankalaa ja seksielämää rajoittavaa, että riskeeraaminen ei kannata. Kun taudin kanssa vanhenee niin lääkkeiden yhteisvaikutusten kanssa sumpliminen tekee elämän varsin veemäiseksi.
Kummaa, että aikuinen ihminen voi olla noin pihalla ja piittaamaton oman terveytensä suhteen kuin 10 / 20. Toivottavasti se on sama tyyppi, kurjaa, jos noin ajattelevia on niin paljon, että tähänkin ketjuun osuisi lyhyessä ajassa useampia. EI ole ihme, jos valistus on vaikeaa.
HIV ei ole ainoa, josta kannattaa olla huolissaan. On aika paljon pieniä ja kiusallisia, jotka ei ole tartuntatautiluokituksessa vaarallisia, mutta kurjistaa elämää kuitenkin ihan mittavasti. Joku herpes ei ole mikään mukava virus, vaikkei olekaan kuolemaksi hoitamattomanakaan.
Kiitos terveydenhoitajalle ja muillekin, jotka alleviivasitten järjen ääntä tässä ketjussa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 17:31"]
> todellakin tiedän mikä tilanne on siellä Virossa
> Tiedätkö edes sitä, että Virossa on euroopan pahin huumeongelma? Ja erityisesti suonensisäisesti käytettävien huumeiden suhteen?
> Et varmaan myöskään luule, että huumeidenkäyttäjät ovat täysin eristykessä muusta yhteiskunnasta?
Ah, meie kullake!
http://rahvatervis.ut.ee/bitstream/1/1262/1/Lai2009.pdf
[/quote]
Tuossa tutkimuksessa todetaan sivulla 49 näin (IDU =suonensisäisten huumeiden käyttäjä):
"Several studies have found that Estonian IDUs are sexually active with both injecting and
non-injecting partners but use condoms infrequently (51, 54, 91). Their sexual partners who
are not IDUs are thus at substantial risk for HIV infection. The documented high prevalence
of HIV among IDUs, coupled with the high prevalence of injecting drug use reported in
Estonia (2.4% of the adult population) (52) may lead to a substantial and self-sustaining
epidemic in this “bridge population” of IDU partners (14). "
Tauti varsinaisesti räjähti käsiin vuoden 2000 - 2001 paikkeilla. Raportti kertoo, että huumeita piikittävät narkkarit levittävät taudin muuhun väestöön. Toi "bridge population" on se osa väestöstä, joka on seksuaalisesti narkkareiden kanssa tekemisisssä.
Osa narkkareista myy seksiä turisteille, joten suomiporot käyvät hakemassa tappavia tuliaisia. Osa käy myymässä Helsingissä, joten tuliaiset voi saada ulkomailla käymättä.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 16:30"]
Varovaisuus seksitautien suhteen ei ole paranoidia suinkaan. Olen terveydenhoitaja suurehkon kaupungin terveysasemalla ja kyllä meille tulee niin sukupuolitautiepäilyjä kuin myös todettuja tapauksia tasaiseen tahtiin. Ja osa on sellaisilla ihmisillä, joista ei mitenkään voisi päältäpäin päätellä, että on vietetty holtitonta elämää - eikä välttämättä edes olekaan, Klamydiatartunta voi vaivata pienin oirein pitkään ja olla peräisin edellisestä suhteesta.
Omassa tuttavapiirissäni sikäli kuin tiedän, vähemmistönä ovat ihmiset jotka KEHTAISIVAT pyytää testeissä käymistä uudelta seurustelukumppanilta. Mutta osa on toden totta tehnyt niin jo monta kertaa, ja ovat niitä jotka muutenkin ovat fiksuimmasta ja itsevarmimmasta päästä.
[/quote]
Täyttä asiaa!
Tietenkin taudit testataan suhteen alussa. Tai sitten epäillään kumppania pettämisestä, kun raskausaikana löytyykin klamydia, joka olisi ollut parempi hoitaa pois jo aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 11:22"]
Käydäänpä testeissä,että voidaan jättää kondomi pois? Sitä ei kannata ehdottaa ennen kuin on 3kk suhdetta takana.
[/quote]
Ovatko kaikki aina ottaneet kysymyksen asiallisesti?
[/quote]
ei ole kukaan valittanut, ilman ois saanut ollakin jos valittais.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 17:37"]
Jaa no itse olen kahdelta edelliseltä poikaystävältäni pyytänyt testeissä käyntiä ennen seksin mukaantuloa. Eksä meni n. 1 kk jälkeen kun tapailu oli aloitettu, sitä ennen ei ollut seksiä. Nykyinen avomieheni pyysin jo melkein toisilla treffeillä käymään teisteissä,
[/quote]
Komppi tälle.
Suhteen alussa pyysin miestäni käymään testeissä ja kävin itsekin. Ei mitenkään loukkaantunut asiasta.
Mielestäni ainut syy kieltäytyä testistä on, jos aikomuksena on tahallsesti tartuttaa toiselle osapuolelle jokin tauti. Ilman testejä ei seksiä tipu ilman kondomia.Testeissä käyminen ei ole vain kumppanin vaan myös oman itsensä etu, sillä monet sairaudet voivat olla oireettomia mutta tarttuvat silti muihin. Samasta syystä testien pyytäminen ei ole epäluottamuslause, sillä mies (tai nainenkaan) ei välttämättä ole itse tietoinen tartunnastaan.
Oireeton sukupuolitauti voi olla, vaikka olisi aikaisemmin harrastanut seksiä vain yhden luotettavan ja pitkäaikaisen kumppanin kanssa ja aina käyttänyt kondomia. Ei ne taudit mitään moraalitestiä tee ennen tarttumista.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 11:22"]
Käydäänpä testeissä,että voidaan jättää kondomi pois? Sitä ei kannata ehdottaa ennen kuin on 3kk suhdetta takana.
[/quote]
Ovatko kaikki aina ottaneet kysymyksen asiallisesti?
[/quote]
Minä ainakin suhtautuisin hyvin. Tosin käyn muutenkin pari kertaa vuodessa testeissä. Koskaan ei ole mitään löytynyt, mutta kannattaa kuitenkin käydä
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 14:46"]
Minä miehenä kävisin testeissä, näyttäisin puhtaat paperit ja laittaisin suhteen poikki.
[/quote]
Tiedätkö miksi Virossa leviää AIDS niin vauhdikkaasti?
Just siksi, että siellä on muotia " perustaa suhde luottamukselle". Ei siis testejä tai kondomeja, vaan sitä kivaa luottamusta. Ei siinä mitään, mutta kun siellä välissä ei tarvitse olla kuin yksi mätä omena, niin kivasti leviää taudit.
En minäkään vieraissa käy. Mutta mistä voin varmasti tietää, että miehenikään ei sitä ikinä tekisi? Joten jos joskus aloittaisin uuden suhteen, niin haluaisin todellakin varmistaa että vastakumppanilla ei ole tauteja, ja olisin täysin valmis antamaan saman todistuksen toiselle osapuolellekin.
[/quote]
Olen sen verran vanha, että muistan, kun "AIDS leviää"-juttuja on liikkunut jo 80-luvun alusta. Niin ne vaan normot mennä pullottaa. Suosittelen Fumenton The Myth of Heterosexual AIDS. Sattumalta osaan viroa, minulla on virolaisia ystäviä. Kyllä se yhteiskunta on normi-ihmisille aika lailla kuten Suomi. Voit jättää kauhujutut pois. Siis ei, ei tällaisia testeissäkäyntejä vaan tehdä normi-ihmisten välillä täällä Suomessakaan.
[/quote] No mä sitten olen varmaan sen verran sua nuorempi, että todellakin tiedän mikä tilanne on siellä Virossa. Ja ma räägin ka eesti keelt nattuke. Mull on heat söbrat Pärnus ja Tartos. Joo, en osaa kirjoittaa oikein, koska olen oppinut kieltä vain puhumalla ystävieni kanssa, ja lukemalla lehtiä.
Tiedätkö edes sitä, että Virossa on euroopan pahin huumeongelma? Ja erityisesti suonensisäisesti käytettävien huumeiden suhteen? Tästä kun oli juuri uutisissakin. Tietänet Narvan tilanteen? Ja tietänet, että piikkihuumeita käyttävien keskuudessa erityisesti taudit leviävät erityisen helposti? Et varmaan myöskään luule, että huumeidenkäyttäjät ovat täysin eristykessä muusta yhteiskunnasta?
Tuosta luottamus-asiastakin oli Virossa ihan isot kampanjat. Siis just siitä, että ei pidä vaan luottaa, vaan todellakin käydä testeissä. Mutta ehkä sä tosiaan olet jo liian vanha, kun nää on menneet sulta ihan ohi.