Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minttuinen, konjakkinen, pastellinen... AAAARGH

Vierailija
24.05.2013 |

Miten ihmeessä "työkseen kirjoittavat" kirjoittavat noin uskomattoman huonoa suomea?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 15:31"]

Heh, mahtavaa ja hauskaa 19, pidätkö omaa blogia? Sun tekstiä lukisin mielelläni lisää! 

[/quote]

Itseasiassa kyllä ;) Mutta en kerro mitä blogia. En kaipaa mansikkaista enkä sinappista julkisuutta. Konjakkinen kyllä kelpaisi, jos saisi vain rusinaiset pullaisesta eikä sitä inhottavaa nillittävää julkisuutta ja kamalia av-keskusteluja päivän asuistani (joita en koskaan esittele). Hyvä näin. Kunhan ärsyynnyin minttuisissa unissani keskellä konjakkista lauantai-iltaani!

Vierailija
22/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, vai toiston välttämistä. Jep.

Tässä minä olen lähdössä juhliin ylläni tämä uimapuku, nämä ihonväriset (ok, sallittakoon ilmaisu nudet) korkkarit ja tämä konjakinruskea xx laukkuni (erotuksena käyttäjän kuuteen muuhun samanlaiseen laukkuun ja siksi väri on pakko mainita, siltä varalta että kuvassa ei väri näkyisi jollekulle).

tapahtuu asioita xxx sen ja sen ihanan ja taivaallisen tyypin kotona ja sitten ollaan baarissa ja tapahtuu tilanne, jossa kirjoittajan "konjakkinen" laukku on kuvassa mukana muiden laukkujen ohessa. Miksi tässä pitäisi a) toistaa sitä minkä värinen laukku on b) erottaa se niistä muista samanlaisista laukuista joita kirjoittajalla on, koska kyse on samasta illasta, todennäköisesti ei ole siis vaihtanut laukkua kesken illan ja sokeakin tajuaa, että jepulis, sama laukkuhan se siinä köllöttelee samojen nudejen kenkien kaverina.

Jos ajattelee ihan blogin (tai minkä tahansa kirjoittamista) on aika kaukaa haettua, että pitäisi käyttää jotain outoja mustikkainen, mansikkainen, vadelmainen, konjakkinen, oluinen, sinappinen, suklainen.... ilmaisuja siksi ettei toistaisi jonkin asian väriä liikaa?

Minulla on mansikanpunainen Pösö. Pesen tämän  pösöni monta kertaa viikossa. Pösöni seisoo tässä kuvassa parkkipaikalla. Nyt lähden ajamaan pösölläni.  Nyt päätin parkkeerata mansikkaisen pösöni Töölöön.

Nyt esität vain tarkoituksella tyhmää. Vasta toisen kerran mainitseminen ei ole turhaa toistoa!
"
Olen pohtinut, ostaisiko xx:n mustat vai konjakinruskeat saapikkaat. Mustissa etuina olisi esim. se, että ne voisi yhdistää useampiin asukokonaisuuksiin, mutta konjakinruskeissa olisi jotenkin enemmän potkua. Mustat voisivat olla myös vähän horahtavat, mutta konjakinruskeat taas ehkä vähän valjut.. Kummat te ottaisitte? Mustien ovh. on 169e ja konjakkisten 149e, jos sillä on väliä.
"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei "mustat ja konjakit", jos on ihan pakko?

vrt. "mustat ja mintut", "mustat ja limet".

Konjakkiset kuulostavat lähinnä vain tahriintuneilta.

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 17:07"]

ottaisitte? Mustien ovh. on 169e ja konjakkisten 149e, jos sillä on väliä.

"

Vierailija
24/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 14:04"]

Ok, te kaikki viestinnän ja kirjallisuuden tohtorit. Viestinne on selvä, minttuinen yms. outoudet ovat selkeitä ja raikkaita. Vaikkapa keskellä jotain kirjaa  "hän tuli minua vastaan konjakkinen puku yllään...." ei herättäisi yhtään hilpeyttä? No joo, luin 16 v joskus 20 vuotta sitte Harlekiineja, niissä asuja kuvattiin juuri noin "kermainen paitapusero sekä sillkinen pliseerattu hame".

Minä haluan kesäksi hiekkaisen mekon, asvalttiset farkut, sekä tomaattisen käsilaukun. Yhdistettynä tietenkin ihoisiin (HUOM!!!!Ei nudeihin) korkkareihin!

[/quote]

Ei toi kielellä leikittely joka tilanteessa toimi, oot ihan oikeassa. Hiekkainen mekko kuulostaa epämukavalta ja tomaattisesta käsilaukusta tulee mieleen ostoskassi jossa on muhjaantuneita vihanneksia. x)

Konjakkinen toimii värin kuvaamiseen (mun mielestä) silloin jos "konjakinruskeaa" on käytetty aikaisemmin paljon, varsinkin just siinä samassa postauksessa. Silloin konjakkinen on todennäköisesti isolle osalle lukijoista ihan ymmärrettävä kuvaus. Konjakkisella voidaan silloin välttää toistoa.

[/quote]

Jos samassa postauksessa (uskon että viittaat blogeihin) on jo useaan kertaan kerrottu, että käsiveska on punaruskea (tai siis hienommin konjakinruskea), miksi ihmeessä tätä konjakinruskeaa pitäisi vielä täsmentää samassa potsauksessa termillä "konjakkinen".

"Illan lopuksi meillä kaikilla ihanilla naisilla oli niiiiiiiin ihanaa ja ihana konjakkinen Mulberryni on tässä kuvassa tuossa nudejen korkkareideni vieressä lattialla, siis siinä minttuisen kaatuneen shottini vieressä. Se minun on siis  tuo konjakkinen jos et sattumalta tajua että tuon junttiPirjon ihan vaan jostain Aleksi13 ostettu laukku on siinä vieressä.!" Minun on siis se konjakkinen.

[/quote]

Konjakkisen käytön perusteena tuossa yhteydessä voisi olla toiston välttäminen. Sanalla pyritään ehkä tuomaan tekstiin elävyyttä ja soljuvuutta. Toki blogipostauksen voi tehdä raporttimaisemmalla ja virallisemmalla otteella jos sellaisen kokee omimmaksi ilmaisutavakseen. :)

[/quote]

Jaaha, vai toiston välttämistä. Jep.

Tässä minä olen lähdössä juhliin ylläni tämä uimapuku, nämä ihonväriset (ok, sallittakoon ilmaisu nudet) korkkarit ja tämä konjakinruskea xx laukkuni (erotuksena käyttäjän kuuteen muuhun samanlaiseen laukkuun ja siksi väri on pakko mainita, siltä varalta että kuvassa ei väri näkyisi jollekulle).

tapahtuu asioita xxx sen ja sen ihanan ja taivaallisen tyypin kotona ja sitten ollaan baarissa ja tapahtuu tilanne, jossa kirjoittajan "konjakkinen" laukku on kuvassa mukana muiden laukkujen ohessa. Miksi tässä pitäisi a) toistaa sitä minkä värinen laukku on b) erottaa se niistä muista samanlaisista laukuista joita kirjoittajalla on, koska kyse on samasta illasta, todennäköisesti ei ole siis vaihtanut laukkua kesken illan ja sokeakin tajuaa, että jepulis, sama laukkuhan se siinä köllöttelee samojen nudejen kenkien kaverina.

Jos ajattelee ihan blogin (tai minkä tahansa kirjoittamista) on aika kaukaa haettua, että pitäisi käyttää jotain outoja mustikkainen, mansikkainen, vadelmainen, konjakkinen, oluinen, sinappinen, suklainen.... ilmaisuja siksi ettei toistaisi jonkin asian väriä liikaa?

Minulla on mansikanpunainen Pösö. Pesen tämän  pösöni monta kertaa viikossa. Pösöni seisoo tässä kuvassa parkkipaikalla. Nyt lähden ajamaan pösölläni.  Nyt päätin parkkeerata mansikkaisen pösöni Töölöön.

[/quote]

Ei ole pakko käyttää konjakkista jos ei haluu, ei ole pakko toistaa väriä jos ei haluu. Voi käyttää ihan vaan tavallisia sanoja jos siltä tuntuu tai voi keksiä uusia kuvailevia sanoja jos siltä tuntuu. Musta ainakin on kiva lukea tekstejä joissa käytetään sanoja uudella tavalla tai kehitellään ihan omia (Huovinen ja Rimminen on tässä ihan huippuja :) ). Kyllä mä joissain blogeissakin luen ihan mielelläni maalailua ja leikittelyä, joittenkin tyylin se sopii ihan hyvin. Kaikki ei tietenkään tykkää kaikesta eikä tarvii tykätäkään.

vitonen

Vierailija
25/25 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 13:08"]

Hmm.. Musta se on ihan kivaa ja luovaa kielenkäyttöä jos sanoo väristä minttuinen tai konjakkinen. :) Sopii viihteellisiin blogiteksteihin ihan hyvin, tykkään mä.

[/quote]

Hmm...Ehkä ikä- tai koulutuskysymys. Itselläni kyllä särähtää aika pahasti joku minttuinen tai konjakkinen.

Luovassa kielenkäytössä ajattelisin konjakkisen laukun sisältävän konjakkia, nam. Sinänsä ihan hauska ajatus

[/quote]

Asiayhteydestään irrotettuna mulle taas tulee mieleen konjakkisesta laukusta laukku jonka pohjalle on konjakkipullo vuotanut. Tekstistä yleensä tietty ilmenee mitä sillä tarkoitetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi