Miksi joka lapsella pitää nykyään olla tosi erikoinen synttärikakku?!
Minulla ei ole varaa ostaa lapselle Angry birds-kakkua niin kuin hänen kaverin vanhemmila oli (heillä oli kahdelle eri päivälle eri kakut vieläpä) enkä osaa tehdä muuta kuin kermakakun. Miksi kaikilla on hienot, kalliit kakut synttäripöydässä, mitä tapahtui perinteisille mansikkakakuille kun ne ei enää kelpaa?
Kommentit (65)
Minulle kävi sillä tavalla että vaikka piti tulla kokolailla tavallinen kakku, tulikin kovin erikoinen ja kovasti kehuttukin.
Kun piti tehdä kakku suurelle porukalle, tein kaksi kakkupohjaa (yksi iso ei oikein paistu kunnolla) ja muistin väärin munien määrään: tein kaksi neljän munan pohjaa.
No, siitä kakusta tuli ihan älyttömän korkea. Täytteenä banaania (sitruunamehua pinnassa ettei tummu), kiiviä ja persikkaa. Ja päällä karamellivärillä värjättyä kermavaahtoa sekä koristegeelillä tehty nimi, pursotetut hörsöt sekä lapsen valitsemia koristeita.
Täytin kakun edellisenä iltana, niin ehti maustua ja kosteus tasaantua hyvin. (aikaisemmin oli ongelmia pissivien kakkujen kanssa...)
Tuli parempi kakku kuin osasin kuvitellakaan. Ja kaiken muun hyvän lisäksi teki oikein hyvin kauppansa vaikka oli niin iso.
Mieluummin teetetty kakku kuin kaupan kakkupohja :X
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:08"]
"Olen havainnut saman. Meillä on aina ollut tavallinen kermakakku (kakkupohja kaupasta, sisällä maustettua rahkaa + marjaisia Piltti-soseita, päällä kermavaahtoa + karkkeja/marjoja koristeena). Hyvin on kelvannut :) Lasten synttärit ovat muutenkin nykyään joku ihme pätemisspektaakkeli joillekin vanhemmille."
[Saman olen minäkin huomannut. Kun itse olin lapsi oli kavereiden synttäreiillä se perinteinen mansikka-kermakakku. Ja olen kuitenkin vasta 23-vuotias. Nykyään lapsista kasvatetaan muutenkin sellaisia materialisteja.]
Plääh.. ne sokerimassa marsipani kakut on kyllä kauniita mutta ihan sairaan pahan makusia. Yleensä siihen sisältöön ei ole nähty vaivaa vaan siellä on joku kermaan viittaava mössö ja mansikkahilloa.
Mä teen perinteisen kakun johon sovellan netistä hyviä täytteitä esim suuresti ovat ihmiset kehuneet täytettä jossa on kermvaahtoa, apelsiinituorejuustoa ja raastettua suklaata. Erilaisia mousseja voi myös tehdän niihin.
Koristelen kakkuni kauden Marjoilla (meidän synttärit on kesäisin kaikilla) mansikoilla, vadelmilla mustikoilla ja sitten sitä aitoa kuohukermaa päälle.
Maistuu sata kertaa paremmalta kun se teollinen sokerimössö.
Tässä vähän inspiraatiota seuraavaan legokakkuun, 9!
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2216989-kakkuja
Voi kun jaksaisi näperrellä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:00"]
Minulla ei ole varaa ostaa lapselle Angry birds-kakkua niin kuin hänen kaverin vanhemmila oli (heillä oli kahdelle eri päivälle eri kakut vieläpä) enkä osaa tehdä muuta kuin kermakakun. Miksi kaikilla on hienot, kalliit kakut synttäripöydässä, mitä tapahtui perinteisille mansikkakakuille kun ne ei enää kelpaa?
[/quote]
Sellaisetkin on ok. Samoin kuin se, että joku tekee mieluisensa joka ehkä "erikoisempi".
Siksi että joku osaa ja toinen ei ei saa olla syy siihen ettei kukaan saa toteuttaa osaamistaan.
Nykyään kaikessa kilpaillaan: vaatteissa, kakuissa, leluissa. Mutta niinhän me aikuisetkin: kenellä on uusi kännykkä, kallein käsilaukku, uusin auto, isoin talo jne.
Itse tein aikoinaan tavallisen mansikkakakun, hyvin kelpasi ja karkkeja oli aina runsaasti. Lähtivät sokerihumalassa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:34"]
Nykyään kaikessa kilpaillaan: vaatteissa, kakuissa, leluissa. Mutta niinhän me aikuisetkin: kenellä on uusi kännykkä, kallein käsilaukku, uusin auto, isoin talo jne.
[/quote]
miksi sinusta on automaattisesti "kilpailua" jos joku tykkää tehdä erikoisempiakin kakkuja?
Niin, se on vain kilpailua, jos sen itse mieltää kilpailuksi :)
Siis miksi ihmeessä pitäisi tehdä joku peruskermakakku, mistä ei edes itse pidä, kun samalla vaivalla saa askarreltua jonkun "vähän hienomman"?
Pitääkö samaa ajatusmaailmaa toteuttaa myös työelämässä? Jäädään kaikki opiskeluaikojen duuniin kaupan kassalle, ettei vaan hienostele näyttämällä omaa osaamistaan sairaanhoitajana?
Minä tykkään tehdä erilaisia kakkuja! Lapset tietävät sen ja siksi toivovat usein jotain tietynlaista ja tähän saakka olen ne kaikki osannut toteuttaa. Nautin siitä, että saan ideoida ja näperellä erilaisia kakkuja ja koristeita - jos se jonkun mielestä on pätemistä niin olkoon.
Olen huomannut, että lastenkutsuilla kakkua ei yleensä mene paljonkaan, olipa se sitten millainen tahansa, joten ihan hyvin voi panostaa siihen ulkonäköönkin kun kakku on pääasiassa pöydän koriste eikä silloin haittaa jos siinä on sokerimassaakin. Josta muuten saa kyllä tehtyä hyvänmakuisenkin kakun - jos osaa.
Kenenkään en ole kuullut OSTANEEN kakkua lapsen synttäreille. Ainakin täälläpäin on tapana tehdä itse tai pyytää siskoa/äitiä/anoppia jne. tekemään jos ei itse osaa.
Ihmeellinen asenne. Tein lapselleni "erikoisen" kakun, koska uskoin lapseni ilahtuvan siitä. Jälkikäteen pikkuinen on monta kertaa muistellut tätä kakkua, on katseltu valokuvia synttärijuhlista ja tarinat kakusta ovat alkaneet elää jo omaa elämäänsä. Myös kakun täyttämiseen näin paljon vaivaa, pienen pojan (aikuiset) vieraat kehuivat kovasti ja santsasivat useaan otteeseen. Olen myös tehnyt esimerkiksi äidilleni kauniin ja hieman erikoisemman äitienpäiväkakun, sillä tiedän hänen ilahtuvan ajatuksesta, että viitsin nähdä hänen vuokseen niin suuren vaivan enkä vain lätkäise tehden jotain peruskakkua muun ruuanlaiton lomassa. Ihmisillä on erilaisia tapoja näyttää läheisilleen että heitä arvostetaan, tämä vain sattuu olemaan niistä yksi.
27, just tolleen! Kaksi kuorrutettua kakkua päällekkäin, ei haittaa vaikka kuorrute olisi rypyssä. Kylkeen karkkia ja kivat koristeet päälle ja kakku on valmis!
Maku on takuulla yhtä hyvä kuin jossain tällaisessa http://static.kotikokki.net/public_files/recipeimages/0/427/243/normal_w415.jpg?1334143388
Molemmat ovat viehättäviä kotikakkuja eikä kumpikaan ole millään lailla hienostelua.
Meillä oli lapsuudessa (ja on edelleen) aina synttäreinä ihan perus kermakakku, äitini itse tekemä. Ei edes mikään hieno, mutta hyvänmakuinen ja omanlainen. Kaikki tykkäävät. Olen vasta ihan viime vuosina havahtunut siihen, että joillain on oikeasti jotain superhienoja kakkuja. Ei ne usein ole edes niin hyviä, etenkin jos ovat valmisversioita.
Olet nyky-yhteiskunnan perusparadoksin äärellä. Toisaalta kaikilla on pakottava tarve olla erilainen, persoonallinen ja muita parempi, mutta samalla huomaamatta ihmisten mielipiteet, tavoitteet ja teot konvergoituvat yhä samanlaisemmiksi.
Harrastukset, lasten nimet, ruokahifistely... perinteiset tavat ovat impivaaralaisuutta, jolloin keskiluokkainen erottumishaluinen päättää aloittaa boulderoinnin, nimeää lapsensa Jessixczaksi ja nautiskelee sushia päivät pitkät. Ironisesti kaikki muut tekevät samoin, jolloin tämä mielestään parempi väki redusoituu vain toistensa kopioiksi. 1980-luvun juppivuosina oli vesisänky ja jäätelökone, 2010-luvulla on omat kujeensa. Historia toistaa itseään.