Miksi joka lapsella pitää nykyään olla tosi erikoinen synttärikakku?!
Minulla ei ole varaa ostaa lapselle Angry birds-kakkua niin kuin hänen kaverin vanhemmila oli (heillä oli kahdelle eri päivälle eri kakut vieläpä) enkä osaa tehdä muuta kuin kermakakun. Miksi kaikilla on hienot, kalliit kakut synttäripöydässä, mitä tapahtui perinteisille mansikkakakuille kun ne ei enää kelpaa?
Kommentit (65)
Musta on ihan kiva tehdä joku teemakakku synttäreille, ei se tosiaan ole vaikeeta, kun kaupasta saa vaikka mitä koristeita. Niitä kakun päälle laitettavia kuvia saa jollain vitosella. Ei meidän lähipiirissä kukaan osta kakkuja, vaan itse tehdään, eikä kukaan katso pahalla tavallista kermakakkuakaan. En tiedä missä vaiheessa synttäreistä tulee sellasta kilpavarustelua, mistä oon kuullut, koulussa varmaan. Onneks meidän lapset on vielä pieniä, ettei tarvitse sellaista murehtia.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 08:19"] [quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:13"]Olet nyky-yhteiskunnan perusparadoksin äärellä. Toisaalta kaikilla on pakottava tarve olla erilainen, persoonallinen ja muita parempi, mutta samalla huomaamatta ihmisten mielipiteet, tavoitteet ja teot konvergoituvat yhä samanlaisemmiksi. Harrastukset, lasten nimet, ruokahifistely... perinteiset tavat ovat impivaaralaisuutta, jolloin keskiluokkainen erottumishaluinen päättää aloittaa boulderoinnin, nimeää lapsensa Jessixczaksi ja nautiskelee sushia päivät pitkät. Ironisesti kaikki muut tekevät samoin, jolloin tämä mielestään parempi väki redusoituu vain toistensa kopioiksi. 1980-luvun juppivuosina oli vesisänky ja jäätelökone, 2010-luvulla on omat kujeensa. Historia toistaa itseään. [/quote]Ihan mielenkiinnosta, miksi juuri boulderoinnin valitsit tähän esimerkiksi? Ilmeisesti et ole itse kiipeilijä ja sisällä siinä kulttuurissa, jos ko harrastus määrittelee jotenkin paremmaksi väeksi? Ja siitä kakusta. Lapset yleensä toivovat jotain teemaa synttäreille. Silloin on hauskaa, että kakku on teeman mukainen. En osta kakkua vaan teen sellaisen kuin osaan. Jos haluat ilahduttaa lasta jollain erilaisella kakulla, niin esim. marsipaanista voi muotoilla kakun päälle auton, dinosauruksen, milloin mitäkin. Eli voit tehdä tavallisen kakun siihen alle. Ja kyllä niitä tavallisiakin kakkuja vielä näkee, ei hätää. Minusta on hauskaa keksiä joka vuosi jotain uutta ja ilahduttaa lasta, siksi leivon yleensä jotain erilaista. [/quote] Ihan mielenkiinnosta...Miksi kyselet yli vuoden vanhassa ketjussa joltain ihmiseltä noita asioita??? Tuskin tulee sulle vastaamaan :D Oletko vähän tyhmä? :D [/quote]Ihan mielenkiinnosta... Miksi sulla on tarve nimitellä ihmisiä? Eikö äiti pitänyt lapsena sylissä? Koetko itsesi niin huonoksi ja riittämättömäksi? Peace lapsikulta :D Ja kysymykseen voi toki kommentoida muutkin :)
[/quote]
Juu "lapsikulta" olen :D Tosiaan jonkun lapsi kyllä, mutta taatusti vanhempi kuin sinä :) Ja tyhmähän sinä olet, kun kyselet asioita vuoden vanhassa ketjussa. Taitaa sua harmittaa, kun ei tullut katsottua ketjun aloituspäivää?? Peace vaan itelles :)
[/quote]
Oletsä joku viisikymppinen hiekkapillu?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:10"]
Musta on ihan kiva tehdä joku teemakakku synttäreille, ei se tosiaan ole vaikeeta, kun kaupasta saa vaikka mitä koristeita. Niitä kakun päälle laitettavia kuvia saa jollain vitosella. Ei meidän lähipiirissä kukaan osta kakkuja, vaan itse tehdään, eikä kukaan katso pahalla tavallista kermakakkuakaan. En tiedä missä vaiheessa synttäreistä tulee sellasta kilpavarustelua, mistä oon kuullut, koulussa varmaan. Onneks meidän lapset on vielä pieniä, ettei tarvitse sellaista murehtia.
[/quote]
Meillä päin ei muuten koululaiset haluaa "enää" pitää synttäreitä. Ne teemasynttärit pidetään nimenomaan alle kouluikäisille. Jotkut alle 10v haluavat synttäreitä, mutta useimmat 10v + haluavat vain muutaman kaverin kanssa leffaan - eikä synttäreitä muuten, ne on "lapsille" ja "vauvoille".
Synttärilahjat toki pitää maksaa maltaita...
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 08:19"] [quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:13"]Olet nyky-yhteiskunnan perusparadoksin äärellä. Toisaalta kaikilla on pakottava tarve olla erilainen, persoonallinen ja muita parempi, mutta samalla huomaamatta ihmisten mielipiteet, tavoitteet ja teot konvergoituvat yhä samanlaisemmiksi. Harrastukset, lasten nimet, ruokahifistely... perinteiset tavat ovat impivaaralaisuutta, jolloin keskiluokkainen erottumishaluinen päättää aloittaa boulderoinnin, nimeää lapsensa Jessixczaksi ja nautiskelee sushia päivät pitkät. Ironisesti kaikki muut tekevät samoin, jolloin tämä mielestään parempi väki redusoituu vain toistensa kopioiksi. 1980-luvun juppivuosina oli vesisänky ja jäätelökone, 2010-luvulla on omat kujeensa. Historia toistaa itseään. [/quote]Ihan mielenkiinnosta, miksi juuri boulderoinnin valitsit tähän esimerkiksi? Ilmeisesti et ole itse kiipeilijä ja sisällä siinä kulttuurissa, jos ko harrastus määrittelee jotenkin paremmaksi väeksi? Ja siitä kakusta. Lapset yleensä toivovat jotain teemaa synttäreille. Silloin on hauskaa, että kakku on teeman mukainen. En osta kakkua vaan teen sellaisen kuin osaan. Jos haluat ilahduttaa lasta jollain erilaisella kakulla, niin esim. marsipaanista voi muotoilla kakun päälle auton, dinosauruksen, milloin mitäkin. Eli voit tehdä tavallisen kakun siihen alle. Ja kyllä niitä tavallisiakin kakkuja vielä näkee, ei hätää. Minusta on hauskaa keksiä joka vuosi jotain uutta ja ilahduttaa lasta, siksi leivon yleensä jotain erilaista. [/quote] Ihan mielenkiinnosta...Miksi kyselet yli vuoden vanhassa ketjussa joltain ihmiseltä noita asioita??? Tuskin tulee sulle vastaamaan :D Oletko vähän tyhmä? :D [/quote]Ihan mielenkiinnosta... Miksi sulla on tarve nimitellä ihmisiä? Eikö äiti pitänyt lapsena sylissä? Koetko itsesi niin huonoksi ja riittämättömäksi? Peace lapsikulta :D Ja kysymykseen voi toki kommentoida muutkin :)
[/quote]
Juu "lapsikulta" olen :D Tosiaan jonkun lapsi kyllä, mutta taatusti vanhempi kuin sinä :) Ja tyhmähän sinä olet, kun kyselet asioita vuoden vanhassa ketjussa. Taitaa sua harmittaa, kun ei tullut katsottua ketjun aloituspäivää?? Peace vaan itelles :)
[/quote]Herranjumala nainen, olisit nyt yrittäny pelastaa tilanteen sanomalla itsees 15-vuotiaaksi, mutta oikein julistaa aikuiseksi ihmiseksi. Sirpa 50- vuotta sanoo "sä oot ihan tyhmä, nih". :D
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:37"]
[/quote]
[/quote]
Oletsä joku viisikymppinen hiekkapillu?
[/quote]Mä luulen, että se on kakkupimpsukka. Ilmankos tuntuu kurjalta.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 14:11"]
Mä kuolen tylsyyteen jos pitää tehdä peruskermakakku, lähinnä itseäni viihdyttääkseni kokeilen eri juttuja. Terveisiä vaan tutuille, tänä vuonna otin Kotivinkin ohjeesta idean ja tein legokakun. Kakun päälle suklaakuorrute, päälle legokaivuri ja pari raksamiestä, ja rusinoita "kiviksi". Lapset tykkäs.
[/quote]
Hyvä idea. Itse olen tehnyt vähän vastaavalla tyylillä duplo-merirosvokakun, pokemon-kakun ja my little pony -kakun. Eli "pohjana" iloisenvärinen (sokerimassa on tosi kätevää!), karkeilla koristeltu peruskakku, joka viimeistellään oikeilla leluilla. Tuossa my little pony -kakussa yhdistyi toivekakku ja toivelelu, sillä koristeena käytin ponia, jota päivänsankari oli toivonut synttärilahjaksi. Teemaa voi jatkaa herkkupöydässä muuallakin. Esim. karkit ja sipsit on meillä monesti tarjoiltu Plaston lelurekoista yms. (toki puhtailla, ei millään hiekkalaatikkoautoilla). Vähän mielikuvistusta ja lapsekkuutta peliin, niin hyvä tulee.
No miksi et opettele itse tekemään hienoja kakkuja?
Itse en osaa koristella kakkua. Viimeksi lensi sokerimassat seinälle, kun aina meni rikki, kun nostin. Meidän suku on pieni, eikä kukaan osaa koristella sen paremmin kuin minä. Onko se siis ihan kamalaa jos suosin yksityisyrittäjää, joka tekee meille just semmosen kakun, kun lapsi haluaa?
samaa minäkin mietin. meillä on aina kahden valmispohjan väliin mätkittyä hilloa/kermavaahtoa & päällä esim. persikkaviipaleita tai kettukarkkeja.. usein koko komeus on vielä vinossakin. jos ei maistu, ei tarvitse syödä! tietysti tuo 6v välillä toivoo jotain barbikakkua, mutta tyytyy tilanteeseen
Ei ole kaikilla!
Nyt luovuutta kehiin! Minäkin olin ennen aivan surkea kakunkoristelija - pursotin kermavaahdot reunoille ja ihmettelin mitä laitan kakun keskelle koristeeksi. Yleensä sainkin aikaan melko ruman tekeleen.
Sitten tyttöni pyysi HelloKitty-kakkua.
Tein suklaakääretortun pohjan. Leikkasin kahtia ja muotoilin ovaalin. Ylimääräisistä paloista tein korvat. Väliin hyvää täytettä. Pinnan silottelin kermavaahdolla veitsen avulla, jotta kakusta tuli kauttaaltaan valkea.
Sitten kaksi mustaa karkkia silmiksi. Keltainen karkki nenäksi. Nonparelleilla sirottelin rusetin. Viiksiksi lakumatosta mustia nauhoja.
Tuli todella hieno!
En tiedä ketään kuka ostaisi synttärikakun, vaan jokainen tekee itse taitojensa mukaan. Onhan se hirvittävä vääryys antaa lapsen kerran vuodessa päättää millainen kakku tehdään. Ei niiden kakkujen tarvitse mitään mestariluomuksia olla, nehän syödään pois, mutta jos kermakakun osaa tehdä, varmasti osaa värjätä kermavaahtoa ja koristella peruskakun joksikin hahmoksi. Kaupoista, siis ihan marketeistakin, saa vaikka minkälaisia koristeita teemaan kuin teemaan, niin että ihan taatusti jokainen onnistuu.
Miksi koet peruskakkusi niin huonoksi että pitää mollata muiden kakkuja?
Siksi, koska teen sen kakun itse, niin lapsilla on erikoiset kakut! :) Nyt oli pojalla aarrekartta.
Mä tykkään leipoa, mutta kukaan ei koskaan tule meille kylään (pyytänyt olen monesti!) eikä koko ajan voi kotonakaan mässätä kakkua, niin leivon sitten antaumuksella synttäreille.
Esim. Angry Birds -kakku on todella helppo tehdä. Kerman sijasta kaulit päälle sokerimassan ja koristelet. Se on siinä.
Olen havainnut saman. Meillä on aina ollut tavallinen kermakakku (kakkupohja kaupasta, sisällä maustettua rahkaa + marjaisia Piltti-soseita, päällä kermavaahtoa + karkkeja/marjoja koristeena). Hyvin on kelvannut :) Lasten synttärit ovat muutenkin nykyään joku ihme pätemisspektaakkeli joillekin vanhemmille.
En minäkään tiedä ketään, joka ostaisi kakun synttäreille. Kaikki tekevät ne oman taitonsa mukaan.
Myönnän, minä en osaa tehdä edes perinteistä kermakakkua. Siksi siskoni tekee lasten synttäreille kakut (hän rakastaa niiden tekoa). Joka vuosi on erilainen kakku, ne tehdään lasten pyyntöjen mukaan. Tänä vuonna esikoinen pyysi viidakkokakkua joten se tiesi siskolleni sokerimassan muovailua, jotta saatiin siitä tehtyä eläimiä jne. koristeiksi.
Jos siskoni ei osaisi tai haluaisi tehdä kakkuja, meillä olisi aina ihan jätskiä tarjolla synttäreillä =D
Mä kuolen tylsyyteen jos pitää tehdä peruskermakakku, lähinnä itseäni viihdyttääkseni kokeilen eri juttuja. Terveisiä vaan tutuille, tänä vuonna otin Kotivinkin ohjeesta idean ja tein legokakun. Kakun päälle suklaakuorrute, päälle legokaivuri ja pari raksamiestä, ja rusinoita "kiviksi". Lapset tykkäs.
No ei se ole pätemistä jos tekee erikoisemman kakun :D
Jos osaa tehdä niin sitten tekee :)
Ei nyt sen takia kannata kuvitella että se on pätemistä :) En minäkään osaa tehdä kuin tavallisia kermakakkuja, mjutta en siltikään kuvittele, että muut haluaa vain päteä...
Minä teen erikoiset kakut itse. Ei ne minun mielestäni niin vaikeita ole. Ostan valiimiin pyöreän kakkupohjan, tarvittaessa muotoilen sitä leikkaamalla. Täytän ja koristan mm. Angry Brids pinta on helppo tehdä sokerimassalla jne.
Toinen vielä helpompi vaihtoehto on käyttää valmiita kakkukuvia, jos lapsen ovat pieniä ovat varmasti ihan tyytyväisiä niihinkin.
Tottakai perinteinen kermakakku kelpaa. Varsinkin kun nykyään harvoin saa.